Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Britney Spears saken


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så nevneverdig opptatt av Britney Spears, men er fasinert over sakens karakter. Hva jeg kjenner til er at fru Spears har sin egen far som verge. I Norge så er definisjonen på en verge "en person (som etter Vergemålsloven av 2010) ivaretar umyndiges interesser).  Så denne Britney fikk en gang i tiden en straff som innebar umyndiggjøring på livstid? Hvilket amerikansk lov eller paragraf gjør dette mulig? I Norge skal det ekstremt mye til før noen blir umyndiggjort, og enda mer at noe varer ut livet. Selv ikke drap umyndiggjør deg. Noen som har noe greie på dette her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun ble vel ansett som for psykisk syk til å ta vare på seg selv på et tidspunkt i livet. Men at hun fortsatt ikke får omgjort vedtaket høres veldig rart ut. Kanskje er det noe vi ikke vet?

Jeg har ikke satt meg inn i saken annen enn korte notiser i diverse aviser. Anser de henne for tilbakestående? Pågående psykisk sykdom? Er hele saken åpen for offentligheten eller er det noe som holdes igjen?

Lenke til kommentar

Man skal være litt forsiktig med å anta at norsk vergemålslovgivning er sammenlignbar med amerikansk lovgivning. 

Et amerikansk "conservatorship", etter kalifornisk rett, ligner i effekt et norsk vergemål med fratakelse av rettslig handleevne - til en viss grad. Spears har fra 2008 vært fratatt sin rettslige handleevne på det økonomiske og personlige området, det vil si at hun ikke kan ta beslutninger for seg selv. Der en norsk verge ikke kan samtykke til bruk av tvang overfor en person kan imidlertid en amerikansk konservator gjøre dette. 

Spørsmålet saken handler om, i korte trekk, er om Spears er i stand til å ivareta sine egne interesser. Hennes far - som er konservator - mener at hun ikke er det, og mener hun påvirkes til å foreta uheldige beslutninger. Det er den juridiske siden. Den praktiske siden handler om hvem som skal kontrollere Spears' formue. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (18 timer siden):

Så denne Britney fikk en gang i tiden en straff som innebar umyndiggjøring på livstid? 

I alle fall i Norge så er ikkje umyndiggjering ei straff. Vilkåret for å bli umyndiggjort var at ein var psykisk sjuk, tilbakeståande eller tungt rusavhengig. I dag er omgreper umyndiggjering erstatta med person undet vergemål. Blir ein satt under vergemål av slike grunnar så vil det ofte vare livet ut ettersom grunnlaget ofte medfører at personen varig ikkje vil være i stand til å stå for eigne besluttningar. 

Det er ingen samanheng mellom kriminalitet og vergemål. Men ein som er tiltalt kan bli erklært strafferetsleg utilrekneleg av liknande grunnar der ein som følge av psykisk sjukdom eller mentale utfordringar ikkje kan være ansvarleg for sine handlingar. 

 

Eg kjenner heller ikkje til Britney Spears saka anna enn frå overskriftene. Dersom eg skal gjette på kvifor ho ikkje har blitt erklært myndig igjen så er nok det fordi Britney sjølv og faren hennar er ueinige i om Britney har blitt frisk eller om ho fortsatt er i same situasjon som då faren tok over som verge. Den helsemessige sida er så vidt eg veit ikkje offentleg kjent, truleg av god grunn då det er svært utleverande å brette ut journalen over psykisk helse for offentleg innsyn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hun er umyndiggjort pga sin helsesituasjon, ikke som noen straffereaksjon.

Og bakgrunnen skal være flere, litt spesielle, episoder. Hun skal f.eks. på et eller annet tidspunkt ha stormet inn på en frisørsalong og forlangt at de skulle barbere av henne alt håret. Da de nektet, tok hun en av salongens barbermaskiner og gjorde det selv, før hun igjen stormet ut. At hun skal ha angrepet fotografer. Noe riktignok flere kjendiser har gjort. Og at hun barrikaderte seg inne på badet med sin yngste sånn, noe som førte til stor medieoppstandelse, og at hun ble tvunget ut, tvangsbundet til en båre og ført til mentalsykehus for tvangsinnleggelse.

Faren skal ha bedt (og fått) vergemålet bare dager etter dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b149e...a40

jeg så den dokumentaren om henne på NRK. jeg må si at det er veldig ensidig vinklet. det virker på meg som at vi vet alt for lite om hennes psykiske samt mulige helsesituasjon.

Anonymous poster hash: b149e...a40

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Uten at jeg kjenner saken noe særlig selv, mistenker jeg at hun kan være en pengemaskin som faren har hatt god kontroll på. Svært kontrollerende og manipulerende mennesker kan også drive folk til vanvidd og få det til å se ut som det er de som er problemet.

Lenke til kommentar

Det ligger en dokumentar tilgjengelig på NRK om saken. Grunnen til at dette ikke har blitt skrevet så mye om, er vel at det "bare" handler om Britney Spears. Hun er ikke viktig nok, eller interessant nok til at folk har reagert eller finner det interessant. 

Ser en på dette gjennom norske øyne, så er det helt horribelt å umyndigjøre en person på den måten. Men her er det mye penger involvert, og mange som vil ha sin del. Nå mener jeg at det ikke er noen særlig tvil om at Britney Spears er i en viss ubalanse. Om det kommer av en kronisk alvorlig psykisk diagnose, eller om alt er forverret av situasjonen hun befinner seg i, er et åpent spørsmål. Det er en ganske vanvittig sak syns jeg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...