Gå til innhold

Lamper


Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg er ein hobby Designer og lager lamper av alt skrot eg finne. Eg har fram te nå laga på bestilling te venner og familie.
Men, det hadde jo vært kjekt å tjent nokre kroner på dette ved å selga på finn då eg har fått stor etterspørsel.
Men, kva er lov? Kan man selge hjemmelaga lamper lovlig? Eller må man få godkjenning av ein elektriker? 

Har vært interessert i elektronikk si eg va liten og børde kanskje tatt utdannelsen. Men sånn blei det ikkje. 
 

Håper nokon kan hjelpe meg☺️

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kjekt at du finner glede i gjenbruk. Kudos for det. :)

Nå lager du ikke selve elektronikken selv antar jeg. Du bruker nok enkle sokler og kobler på ledning selv. Så det er vel mer dekorasjon og design du står for? Nye LED-pærer avgir heller ikke varme. Så jeg tenker det skal veldig mye til før dette blir en brannfakkel - så lenge du bruker litt sunn fornuft. 

Du kan fint tjene noen kroner på hobbyvirksomhet uten å skatte for det. Det finnes ingen grense for hvor mye du kan tjene. Men jeg tenker at dersom du har et overskudd på 40 - 50 000 i året. Så grenser det til næringsvirksomhet. 

Post gjerne noen bilder av ting du har laget. :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar😃 Og takk, ja eg er veldig glad i gjenbruk. Så er det kjekt å gi liv til gamle ting med historie og sjel😄

Ja altså eg har brukt enkle sokker. Der eg he montert både ein og  fleire på ein ledning vis sukkerbit. Men er litt usikker om det er lov iallfall viss ein lage fleire på ein kontakt.
 Men nei, he ikkje lodda noko av det eg he laga nei viss det va det du meinte. Sjølv om eg sko likt å lært det au 😄

Eg tenke jo litt sånn au, at viss eg sko solgt ein lampe. Lampen er laga prikkfritt, men så klare kjøparen og øydelegge ledningen og viss det då sko oppstå brann, kan eg få skylda si eg ikkje he fått sen godkjent?

Lenke til kommentar

Å lage lamper selv er ganske gøy og faktisk uhyre enkelt. Du kjøper en ferdig sokkel (som du skrur pæren i) som har en ledning. Så lenge du holder deg unna selve elektronikken og kretsen så tror jeg du har frie tøyler. Det skal jo være trygt for kjøper og plugge i lanpen. 

her er du fire lamper som jeg har laget. 

98C68DA5-48F2-475F-A3F5-651AE391AD87.thumb.jpeg.0b07f2fe7103debc394815a93748929b.jpeg

4F78F7CA-C13B-44D2-9BE7-25A3A5D14723.thumb.jpeg.90b002d39c3070fff4b635597dd09cfe.jpeg

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du selge lampene kommersielt så pass på at du ikke modifiserer sokkelen som pæren skrus in i eller nettkabelen på noe som helst måte. Du kan selvsagt modifisere den så mye du orker helt lovlig, men det gjør at produktet ikke kan selges til kunde og kunde får heller ikke et "godkjent" produkt etc. 

Så kjøp en ferdig nettkabel med kontakt i enden og feste nettkabelen til pæresokkelen. (jeg anntar man har lov til dette?) Når dte er gjort så kan du gjøre hva du vil med tanke på utformingen rundt dette. 

Lenke til kommentar

Heisann. Ja eg he laga alt sjølv i alle år. Finne kablar og sokler sjølv. Ikkje brukt Wago klemmer i lamper men bruker vanlig sukkerbit. Og eg feste støpsel sjølv.
 

Då ser det ut som eg må få vurdering av elektriker då ja. Ein vanlig ferdig kabel (svart/kvit) bruker eg sjelden då eg like best stoffledning.

tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...