Gå til innhold

Kjøp av hjemmeanlegg med platespiller


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har over lengre tid ønsket meg en platespiller, men først nå har jeg bestemt meg for å kjøpe. Jeg har så smått lest en del rundt dette, og også vært innom noen butikker som har utsalg av anlegg og platespillere. Jeg møter selvfølgelig på delte meninger ut ifra hvem jeg snakker med om hva jeg burde kjøpe.

Jeg har ingen anlegg/stereo å skryte av fra før, og de siste 10 årene har det gått i det enkelte av aktive høyttalere koblet opp mot spotify. Så til formålet må jeg gå til innkjøp av en helt ny "setup".

De to hovedalternativene jeg ser for meg til er nå er følgende:

1. Kjøpe et ordentlig anlegg med frittstående komponenter - Platespiller, Riaa forsterker, forsterker og passive høyttalere. Da jeg ikke har noe anlegg fra før må jeg også gå til innkjøp av kabler etc. Prisforslaget jeg har fått på dette nytt er i region 50-70 000. For meg som er helt grønn og nybegynner på feltet er dette veldig mye dyrere enn det jeg så for meg. Selv om jeg selvsagt forstår at det da vil være snakk om et musikkanlegg som vil vare i mange år og gi meg mye glede. Høyttalerne jeg her har sett på er Dali Rubicon 2 med Hegel forsterker.

2. Kjøpe noe rimeligere uten så mye frittstående komponenter. Eksempelvis aktive høyttalere som har innebygget forsterker og evt en rimeligere platespiller med innebygget Riaa. Høyttalerne jeg har sett på så langt er: - Argon Forte A5 eller - Klipsch R-15PM.

Det jeg i hovedsak lurer på er hvor mye forskjell jeg som nybegynner ville merket på disse alternativene? Selv om lyden og opplevelsen naturligvis vil være bedre med alternativ 1, ser jeg også store plusser ved alternativ 2 ved mindre utstyr for plassbesparelse og enklere å håndtere, lettere å koble til spotify over telefon og selvfølgelig det økonomiske.

Platespillerne jeg har sett på er:

1. Inkl RIAA: https://www.hifiklubben.no/argon-audio-tt-platespiller/argttma/

2. Uten RIAA: https://www.hifiklubben.no/argon-audio-tt-3-platespiller/argtt3ash/

3. Uten RIAA: https://www.hifiklubben.no/pro-ject-x1-platespiller/prjx1wapis2/

For å kombinere alternativene heller jeg nå mot å kjøpe den dyreste av platespillerne(Pro-ject-x1) sammen med aktive høyttelere + en egen RIAA. Er dette en dårlig løsning med for dårlige høyttalere ifht platespilleren?

Takker veldig for tips og svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo det å diskutere hifi omtrent som å diskutere religion, hvis man får "de rette personene" inn i diskusjonen  😉

Når man snakker 50k+, så snakker man - etter min mening - en high-end løsning. Når man kommer opp på et visst nivå, kan si at man kanskje betaler mye ekstra for små forbedringer.

Viktig her også blir at man ser forslaget i forhold til hva det skal brukes til og hvor. Etter min mening skulle jeg anse det slik at jeg fikk et veldig godt anlegg til 25 000 kr.

Samtidig er jeg vel av dem som mener LP-er kanskje bringer "stemning", men ikke bedre lyd.... 

Jeg tror godt mange vil være fornøyd med løsninger som eksempelvis Klipsch R-15PM. Litt avhengig av bruken, vil det kanskje overraske meg om man ikke vil føle behovet for en sub i tillegg riktignok. Samtidig blir en slik løsning mindre fleksibel med tanke på tilkoblingsmuligheter og en del praktiske aspekter. Å kjøpe en sparat forsterker og ha separate høyttalere kan nok fort gi bedre lyd og bedre fleksibilitet for oppgraderinger. Men det er "mer ting som skal stå et sted", for en del blir det et element (så skal man ikke glemme WAF heller... 😉)

Lenke til kommentar

Skjønner godt ønsket om nytt anlegg basert på platespiller. Det er noe spesielt ved lyden på en god spiller med gode innspillinger, både med og på tross av knitringen i bakgrunnen. Men jeg stusser litt over eneste prisforslag du nevner, som havnet mellom 50 og 70 000. Det er fullt mulig å sette sammen ting som koster rundt 10 også. (Og opp er det selvsagt ingen grense.)

Hvorvidt det er noe poeng i å gå over må du nesten avgjøre selv, om de forbedringene du hører eller ikke hører er verdt å putte inn mer penger. Jeg har byttet og oppgradert siden jeg var 16 ca, har nå en setup til ca sekssifret. Men det er kun fordi hver oppgradering var noe jeg følte ga merverdi, ga meg mer av det jeg lette etter og siste forsterkeren jeg kjøpte var også noe fruen lette etter synes var en forbedring. Den ser ut som en blank badevekt. ;)

Som poster over sier, jeg synes du får gode ting til 25'. Og du kan nøye vurdere om noe videre faktisk gir deg det du leter etter. Selv om selger lokker med uante detaljer og ekstra mye av det eller det, er det langt ifra sikkert at det er hva du foretrekker eller over tid vil like.

Og ikke minst, du kan putte et dyrt og heftig anlegg som kan låte enormt, inn i et helt feil rom, og sitte igjen med en gørrtrist opplevelse.

Rubicon 2 har jeg hørt en del ganger og synes de har masse potensiale. Men veldig fyldige var de ikke, og var avhengig av nær bakvegg eller sub for min del. Hegel har masse bra forsterkere, men du sier ikke hvilken modell du tenker på. Tenker dette som et enklere oppgradert anlegg og mer fleksibelt enn en platespiller koblet direkte til aktive høyttalere. Men sistnevnte blir kjempeenkelt og kan godt gi det du likevel blir fornøyd med. Hva synes du selv om sammenligningen på det du hørte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...