Gå til innhold

Hvor mange studiepoeng har jeg for høyere utdanning?


ompopo

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Så jeg ønsker å ta en bachelor etter å ha bommet helt på valgene tidligere i livet som endte med svennebrev som mediegrafiker da jeg var skolelei og ikke orket tanken på høyere utdanning på den tiden. Nå er derimot situasjonen annerledes og jeg prøver å få oversikt over hva jeg har og eventuelt mangler for å kunne ta en bachelor innenfor IT og programmering.

Rask historie. Født 1989. Tok Media & Kommunikasjon med 3 året påbygging etter et år som utvekslingsstudent i USA på VG2, så jeg har generell studiekompetanse. Så tok jeg et år på Folkehøgskole og endte opp helt utbrent pga. for mye jobbing så istedenfor å gå videre med en bachelor gikk jeg 2 år som lærling og endte opp med svennebrev i mediegrafikerfaget.

Nå jobber jeg i en salgsjobb i butikk og har vært her i snart 6 år, men om jeg ikke gjør noe så klarer jeg ikke å se at situasjonen min endrer seg. Så da er planen en bachelor og skifte felt til IT. Jeg skjønner at jeg trenger Matte R1 (eller S1 + S2), noe jeg planlegger å ta som privatist. Men ellers så sliter jeg med å skjønne hvor mange studiepoeng jeg har totalt så jeg kan vite hvilke linjer jeg kan ha mulighet til å tenke på.

Om jeg regner riktig på vitnemålet mitt så har jeg 4,68 poeng fra karakterene mine? 

Men hvilke andre poeng har jeg? Jeg har lest noe om alderspoeng og Folkehøgskole mener jeg.

 

 

vitnemaal.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du har 46,8 karakterpoeng. Du kan legge til 8 alderspoeng og 2 poeng for folkehøgskole (antar du fullførte det året). Da sitter du med 56,8 poeng som du konkurrerer med i ordinær kvote. Du må ha 5 eller bedre i R1 for at dette skal trekke dine poeng opp. Da vil du i tillegg få 0,5 realfagspoeng. 
 

Det er også noe som heter 23/5-regelen, men ettersom du har de dårligste karakterene dine i norskfaget, vil ikke denne beregningsmetoden lønne seg for deg. 
 

Det du må være obs på er at ditt vitnemål er fra reform-94 og ikke kunnskapsløftet. I praksis betyr dette at det å gjøre endringer til ditt vitnemål kan være litt mer krevende enn hos yngre vitnemål. Dersom 56,8 poeng er et stykke over historiske grenser på IT-utdanningen du vil gå så er endring av vitnemål/forbedring av fag uinteressant å snakke om. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (5 minutter siden):

Det stemmer at du har 46,8 karakterpoeng. Du kan legge til 8 alderspoeng og 2 poeng for folkehøgskole (antar du fullførte det året). Da sitter du med 56,8 poeng som du konkurrerer med i ordinær kvote. Du må ha 5 eller bedre i R1 for at dette skal trekke dine poeng opp. Da vil du i tillegg få 0,5 realfagspoeng. 
 

Det er også noe som heter 23/5-regelen, men ettersom du har de dårligste karakterene dine i norskfaget, vil ikke denne beregningsmetoden lønne seg for deg. 
 

Det du må være obs på er at ditt vitnemål er fra reform-94 og ikke kunnskapsløftet. I praksis betyr dette at det å gjøre endringer til ditt vitnemål kan være litt mer krevende enn hos yngre vitnemål. Dersom 56,8 poeng er et stykke over historiske grenser på IT-utdanningen du vil gå så er endring av vitnemål/forbedring av fag uinteressant å snakke om. 

Tusen takk for enkel og forståelig forklaring 😄

Og ja, jeg fullførte Folkehøgskolen.

Men det er supert, da vet jeg hvor jeg står og hvor mange poeng jeg har 👍

uhm, kan jo også spørre. Jeg tok to semester med italiensk språk på NTNU (7,5 + 7,5 studiepoeng) kom jeg på nå. Teller disse med? 

Lenke til kommentar
ompopo skrev (40 minutter siden):

Tusen takk for enkel og forståelig forklaring 😄

Og ja, jeg fullførte Folkehøgskolen.

Men det er supert, da vet jeg hvor jeg står og hvor mange poeng jeg har 👍

uhm, kan jo også spørre. Jeg tok to semester med italiensk språk på NTNU (7,5 + 7,5 studiepoeng) kom jeg på nå. Teller disse med? 

Bare hyggelig!

Dessverre så teller ikke de 15 stp til noe som helst. Man kan få 2 tilleggspoeng ved å enten vise til 60 stp, folkehøgskole eller førstegangstjeneste. Siden du allerede har folkehøgskole så får du de 2 tilleggspoengene uansett. 

Du har også makset ut 8 alderspoeng.

Dersom du skal øke din poengsum må du enten ta opp fag, ta et nytt fag eller liknende. Norsk er faget som vil gi desidert størst utslag, også med resultat som 3 eller 4. men det er et gigantisk fag så ville ikke startet på det med mindre det var nødvendig å øke dine poeng. En 5er i R1 vil også hjelpe litt, som nevnt ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...