Gå til innhold

Apple vil skanne Iphoner i USA for overgrepsbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, vidor said:

Nok en troyansk hest ?

Sìste gang jeg hørte om et lignende tiltak skulle man "ta pedofile". Etter noen års drift hadde de tatt 0 pedofile og hadde samlet inn tonnevis med brukerdata.

Nettopp. Og dette kommer til å misbrukes så til de grader av myndigheter. Først i autoritære land, deretter i vanlige demokratiske land - dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda en grunn til å ikke kjøpe iPhone. Igjen bruker man "barna" som årsak til å rive ned privatlivets grenser.

Dette betyr selvsagt at alle bilder man har lagret på telefonen og i Cloud skannes. Dette er også årsaken til at jeg aldri har lagret bilder i skyløsninger da jeg ikke ønsker at 3part skal snoke i private bilder.

Jeg tviler også på at de som driver med noe så forkastelig og kriminelt som barnemisbruk er så dumme at de bruker mobiltelefonen til å ta bilder. Dette åpner heller mer for "planting".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro dette har noe med barn å gjøre da er man ganske naiv.

Vi ser nå siste rest av digital frihet krenkes og settes i fare.

Hvis man er interessert i å begå overgrep som er planlagt vil jeg tro de med IQ over 70 velger ikke bruke egent kamera , egen telefon eller egen pc til å laste opp/ ned slike ting og heller ikke sitt egent nett..Dette vil sikkert gjøre at man avslører noen mennesker, da spesielt unge mennesker som tar bilder av hverandre, men alt dette blir på bekosting av alle sitt privatliv som bruker iPhones.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruksområdet mot dissidenter og demonstranter skiller seg ut, men det kan også brukes mot forretningsfolk, ikke minst konkurrenter. Scenarioet er at hvis en ubalansert person, la oss kalle ham Hansen, blir fornærmet av at jeg brukte ham i dette eksemplet, kan han da anonymt sende meg overgrepsmateriale til min mobiltelefon, og det vil automatisk flagge meg overfor myndighetene.

Og så er det krefter i Norge som jobber for at man skal diskutere under fullt navn. Supernaivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, MrL said:

Det er i grunn helt uakseptabelt og ekstremt problematisk at det under tvang finnes programmer som overvåker, scanner bilder og rapporterer funn på private enheter, uansett årsak. 

Problemet er at folk flest tenker "har man ingenting å skjule har man ingenting å frykte", og "redder det ett barn er det verdt det".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sjølv om ein har tiltru til at funksjonen skal brukast utelukkande for å finne overgrepsbilder så stiller eg meg veldig tvilsom til om treffsikkerheiten blir god nok. Her må det vel bli mange falske positive utslag?
Nå er det nok mest truleg slik at det blir gjort oppslag mot ein database over kjente overgrepsbilete slik at systemet berre registrerer filer som har lik "signatur" der bildestørrelse, oppløysing og liknande teknisk data blir samanlikna.
Men ein slik database vil sjølvsagt være hemmelig (ein kan ikkje gi offentleg innsyn til ein database med overgrepsbilder), så då kan ein aldri være sikker på at ikkje systemet også sporer andre uønska filer som myndigheitene har lagt til.

Eg meinar også at ein påstand om at ein automatikk som skal varsle om overgrepsbilder ikkje kan fungere dersom det stemmer at privat kommunikasjon ikkje blir avslørt, ein slik funksjonalitet må nødvendigvis ha tilgang til den private kommunikasjonen. Sjølv om funksjonaliteten berre får tilgang til å scanne fil-vedlegg så vil vel også vedlegg være ein del av den private kommunkasjonen?

Og kva skjer dersom systemet feilaktig flaggar eit bilde som overgrepsbilde? Eg reknar med det medfører politianmelding og at personen får både telefon og datautstyr beslaglagt i månedsvis fram til politiet har etterforska nok til å henlegge saka?
Dersom det i tillegg er snakk om ein stat som har lagt inn politiske filer som partiprogram, lokoar og liknande i samme filteret, så vil påstanden om at overgrepsfilteret gav utslag være ei ypperleg unskuldning for å kunne varetektsfengsle og ransake ein person muligens er motstandard av regimet.

Lenke til kommentar

Problemet er hvis alt blir algoritmebasert. Google f.eks har mange slike system som kundeservice bruker. Skjer det noe som trigger de interne systemene kan du bare glemme å forklare deg og få en løsning, da systemene alltid har rett. Det eneste systemene reflekterer er hva de som har bygget dem har tenkt. Det gjør sånn sett systemet akkurat like feilbart som folkene som har laget det. Hvis slike systemer får nok innpass så ryker i alle fall rettssikkerheten så det synger etter.

Selvfølgelig er det bra hvis man får redusert overgrep med dette, men med tanke på hva som skjer rundt i verden og historiske unnskyldninger som har blitt brukt for å lansere disse overvåknings-systemene så har de mest fungert som overgrep mot privatlivet til uskyldige folk. Hvis du da opponerer mot dem fordi du lukter lunta så er du et påstått forferdelig menneske fordi du "ikke tenker på barna".

Hvem er det som overvåker overvåkerene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Enda en grunn til å ikke kjøpe iPhone. Igjen bruker man "barna" som årsak til å rive ned privatlivets grenser.

Dette betyr selvsagt at alle bilder man har lagret på telefonen og i Cloud skannes. Dette er også årsaken til at jeg aldri har lagret bilder i skyløsninger da jeg ikke ønsker at 3part skal snoke i private bilder.

Jeg tviler også på at de som driver med noe så forkastelig og kriminelt som barnemisbruk er så dumme at de bruker mobiltelefonen til å ta bilder. Dette åpner heller mer for "planting".

Bilder i iMessage blir kun sjekket hvis du har satt opp en iCloud barnekonto. En evt. melding sendes kun til den tilhørende foreldrekontoen. Ingenting angående innhold i iMessage sendes til Apple eller andre.

Bilder i fotoalbumet sjekkes kun om du har aktivert iCloud Photo Library.
 

tommyb skrev (7 timer siden):

Bruksområdet mot dissidenter og demonstranter skiller seg ut, men det kan også brukes mot forretningsfolk, ikke minst konkurrenter. Scenarioet er at hvis en ubalansert person, la oss kalle ham Hansen, blir fornærmet av at jeg brukte ham i dette eksemplet, kan han da anonymt sende meg overgrepsmateriale til min mobiltelefon, og det vil automatisk flagge meg overfor myndighetene.

Og så er det krefter i Norge som jobber for at man skal diskutere under fullt navn. Supernaivt.

Det scenarioet stemmer nok ikke. Det er kun bilder som lastes opp til iCloud Photo Library som sjekkes mot overgrepsmateriale. Bilder i iMessage flagges ikke for myndighetene, der er det kun snakk om en foredrekontroll.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Folk kjøper iPhone fordi de har rykte om at de er så sikre.

Helt klart den største bommerten i historien om de gjør dette. Men når dette først er luftet så tror jeg det skjer uansett hva vi får vite så jeg forventer å se noen endringer i aksjekursen fremover.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/apple-skal-soke-etter-overgrepsbilder-av-barn-1.15601197

Siden dette er hash-basert på iCloud er det målt opp mot en base av kjente overgrepsbilder som gjerne sirkulerer via fildeling i shady nettverk. Mest sannsynlig har en samlet hashverdier fra alle i årevis allerede, så en leter sånn sett bare etter en god unnskyldning for å legitimt kunne bruke dem juridisk som sniker seg under radaren. Når det først blir akseptert er veien kort til annet mer overgrepsbruk den andre veien. Rart at barn fremdeles lider med alle disse flotte tiltakene. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dubious said:

Noen hackere finner en måte å lure denne tjenesten ved å lage hashkoder uten bilde som alle kan laste ned, og dermed gjøre denne tjenesten ubrukelig, da de vil få flere millioner treff hver dag.

De beste hash-algoritmene er temmelig vanskelig å tukle med, enn så lenge, men så lenge de fortsatt utvikles er det neppe et reelt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...