Gå til innhold

Nye overvåkingsfly må stå to år i midlertidig hangar på Evenes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ethvert større militært prosjekt i Norge som er i ferd med avsluttes, står i ferd med å legges ned rett etter det er fullført! Ramsund, et kjempeprosjekt med havn for ubåter, ble lagt ned få år etter det var ferdig. Så ble stasjonen solgt til russerne for småpenger. Nå må man leie den tilbake slik at den kan brukes som base for amerikanske ubåter!

Ca 2015 var 6 Orion-fly ferdig oppgradert. Hele flyet plukkes fra hverandre, og nye vinger og haleparti installeres. Parallelt med de utvendige oppgraderingene er Orion-flyene i ferd med å utstyres med ny avionikk og operasjonssystem. Her er det snakk om nye datamaskiner, sensorer og kommunikasjonsutstyr. Mer moderne utstyr gir bedre kapasitet og er enklere å vedlikeholde.

Oppgraderingene kostet 1,2 milliarder kroner og ville forlenge flyenes levetid med 20 år (informasjon fra TU-artikkel 2015).

Allerede mens flyene ble oppgradert i Canada bestemte regjeringen etter ordre fra USA fra å skrote disse flotte flyene og erstatte dem med Poseidon-fly (spesialtilpassede Boeing 737-fly).

Samlet sett vil jeg anslå at Norge har kastet bort opp mot 100 milliarder kroner i slike manøvrere ca siste 25 år!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 minutter siden):

Ethvert større militært prosjekt i Norge som er i ferd med avsluttes, står i ferd med å legges ned rett etter det er fullført! Ramsund, et kjempeprosjekt med havn for ubåter, ble lagt ned få år etter det var ferdig. Så ble stasjonen solgt til russerne for småpenger. Nå må man leie den tilbake slik at den kan brukes som base for amerikanske ubåter!

Du tenker på Olavsvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (18 minutter siden):

Ethvert større militært prosjekt i Norge som er i ferd med avsluttes, står i ferd med å legges ned rett etter det er fullført! Ramsund, et kjempeprosjekt med havn for ubåter, ble lagt ned få år etter det var ferdig. Så ble stasjonen solgt til russerne for småpenger. Nå må man leie den tilbake slik at den kan brukes som base for amerikanske ubåter!

Ca 2015 var 6 Orion-fly ferdig oppgradert. Hele flyet plukkes fra hverandre, og nye vinger og haleparti installeres. Parallelt med de utvendige oppgraderingene er Orion-flyene i ferd med å utstyres med ny avionikk og operasjonssystem. Her er det snakk om nye datamaskiner, sensorer og kommunikasjonsutstyr. Mer moderne utstyr gir bedre kapasitet og er enklere å vedlikeholde.

Oppgraderingene kostet 1,2 milliarder kroner og ville forlenge flyenes levetid med 20 år (informasjon fra TU-artikkel 2015).

Allerede mens flyene ble oppgradert i Canada bestemte regjeringen etter ordre fra USA fra å skrote disse flotte flyene og erstatte dem med Poseidon-fly (spesialtilpassede Boeing 737-fly).

Samlet sett vil jeg anslå at Norge har kastet bort opp mot 100 milliarder kroner i slike manøvrere ca siste 25 år!

 

La oss heller ikke glemme frigattfadesen (uten at jeg tror du gjør det). Det hele er til å rive av seg håret av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (46 minutter siden):

 

Nei, han må tenke på en hittil ukjent base. Olavsvern var i drift i 40 år, og ble ikke solgt til russerne. 

Ifølge Wikipedia ble Olavsvern base solgt i 2015 til Olavsvern Group AS, og kritikken senere gikk på at man hadde tillatt russiske forskningsskip, antatt brukt til militære formål, å bruke basen.  Derav oppfatningen om at den ble solgt til 'russerne'.

Men Olavsvern Group AS eies nå, fra 2019, med 66 % av Wilhelmsen Group som bl.a. leier den ut til Forsvaret og deres allierte. Da er det lite trolig av russerne får bruke basen i fremtiden.

Endret av Sverre K.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og samtidig er det helt utmerkede fasiliteter på Andøya som skal stå ubrukt. Det er regelrett merkverdig at en regjering som ellers er svært interessert i å kutt kostnader på de mest absurde plassene fortsetter å presse igjennom MPA på Evenes. Dette stinker det korrupsjon av. Jeg klarer ikke å se noen mer fornuftig forklaring på det...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

10 mil unna byggeprosjektet på Evenes ligger Andøya flystasjon, ferdig utbygd med alle fasiliteter og allerede daglig drift av MPA-fly. P-8 Poseidon fra US Navy opererer også jevnlig ut fra Andøya. Norge har allerede alt disse nye flyene trenger på Andøya, men er vedtatt nedlagt for å spare penger(!). Istedenfor skal man bruke en bråte med milliarder for å bygge alt opp igjen på ny 10 mil unna, på en nedlagt flystasjon med altfor liten plass og mye sivil trafikk.

Så kommer det artige, nå skal ikke Andøya legges ned likevel, så det blir ingen besparelser, bare store ekstra kostnader, et dårligere operasjonsmiljø for MPA-flyene og mangel på folk og tapt kompetanse fordi mange slutter. Det kommer også til å få konsekvenser for beredskapen fordi på Evenes kommer enda flere til å basere seg på pendling til og fra Østlandet, slik som det også har blitt etter man har flyttet jagerflyene fra Bodø til en potetåker på Brekstad. Om russerne noen gang skal angripe Norge er det bare å gjøre det på en fredag kl 17:30, for da sitter halve Luftforsvaret i rutefly på vei til Gardermoen. Something is rotten in the state of Norway.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
alfabeta skrev (44 minutter siden):

10 mil unna byggeprosjektet på Evenes ligger Andøya flystasjon, ferdig utbygd med alle fasiliteter og allerede daglig drift av MPA-fly. P-8 Poseidon fra US Navy opererer også jevnlig ut fra Andøya. Norge har allerede alt disse nye flyene trenger på Andøya, men er vedtatt nedlagt for å spare penger(!). Istedenfor skal man bruke en bråte med milliarder for å bygge alt opp igjen på ny 10 mil unna, på en nedlagt flystasjon med altfor liten plass og mye sivil trafikk.

Så kommer det artige, nå skal ikke Andøya legges ned likevel, så det blir ingen besparelser, bare store ekstra kostnader, et dårligere operasjonsmiljø for MPA-flyene og mangel på folk og tapt kompetanse fordi mange slutter. Det kommer også til å få konsekvenser for beredskapen fordi på Evenes kommer enda flere til å basere seg på pendling til og fra Østlandet, slik som det også har blitt etter man har flyttet jagerflyene fra Bodø til en potetåker på Brekstad. Om russerne noen gang skal angripe Norge er det bare å gjøre det på en fredag kl 17:30, for da sitter halve Luftforsvaret i rutefly på vei til Gardermoen. Something is rotten in the state of Norway.

Det henger ikke på greip. Men det er klart at slik de ruinerer vårt eget forsvar, blir det lettere å legitimere at USA tar over forsvaret av landet. Hvis det er noe annet enn inkompetanse, legger jeg en knapp på at det er her hunden er begravet.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes jo viktigere ting å diskutere i denne verden, men denne saken har for meg blitt et symbol på at noe er veldig galt i Norsk politikk. MPA-basen på Andøya ligger jo der fiks ferdig med uendelig utvidelses-muligheter. Hangarene trenger bare nye porter for å passe de nye flyene. I intervjuer noen år tilbake, da saken stormet som verst, sto MPA piloter, navigatører og fortalte forsvarsledelsen at det ikke finnes noen bedre base for MPA-drift, omtrent i hele Nato. Det ble nevnt mulighet for lav innflyging over hav i en krisesituasjon, tverrvindbane, komplett robust militær infrastruktur, ferdige sheltere for flere skvadroner med jagerfly osv., osv. Men neida, her skulle det flyttes, koste hva det koste vil. Og får MPA-miljøet svar på det enkle spørsmålet, hvorfor? Nei, da lires det bare av seg ferdigtygde floskler ala, " en base er billigere enn to", "kraftsamling i nord" , "nærhet til E6". Akkurat den "nærhet til E6" var jo, om enn noe ufrivillig, ganske komisk. Folkens, det er krig, vi tar bussen opp til fronten.. Lurer på om noen i Natoledelsen har visket noen i øret at " den basen skal ikke legges ned", for plutselig skulle Andøya beholdes som såkalt beredskapsbase. Og vipps, så var ikke to baser dyrere enn en.. Nei, i år gir jeg en protest-stemme til SP, så får vi se om noe av galskapen kan rettes opp i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tverrvindbanen på Andøya er ikke i drift og vil koste millioner å oppgradere. Innflygingen til Evenes er noe mer utfordrende, men det finnes gode instrumentinnflyginger dit i dag med dårlig vær. Evenes har moderne shelter for mottak av jagerfly og er noe av samme antall av de som er på Andøya. Avgjørelsen om Evenes er tatt og fundamentet er støpt. F35 skal innføres der nå. Da får man holde seg til avgjørelsen nå. Det blir svindyrt å endre nå

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Rune Galambos said:

Tverrvindbanen på Andøya er ikke i drift og vil koste millioner å oppgradere. Innflygingen til Evenes er noe mer utfordrende, men det finnes gode instrumentinnflyginger dit i dag med dårlig vær. Evenes har moderne shelter for mottak av jagerfly og er noe av samme antall av de som er på Andøya. Avgjørelsen om Evenes er tatt og fundamentet er støpt. F35 skal innføres der nå. Da får man holde seg til avgjørelsen nå. Det blir svindyrt å endre nå

  1. Hva har F35 med saken å gjøre? At F35 skal være på Evenes betyr ikke at MPAene må være der.
  2. «Innflygingen til Evenes er noe mer utfordrende»? Har du noen gang flydd til og fra Evenes? Tidvis er rullebanen så glatt at det er uforsvarlig å ta ned fly. Da hjelper det fint lite med instrumentinnflyging.
  3. Evenes har per i dag slik jeg forstår det ingen fasiliteter til å ta imot MPAene. Alt må bygges på nytt. Hvordan kan det da være svinndyrt å ombestemme seg og i stedet fortsette med MPA på Andøya?
  4. For å opprettholde noe som vagt minner opp mottakskapasitet for allierte fly, så er det tvingende nødvendig å beholde Andøya i drift. Da må vel fort vekk den tverrvindbanen oppgraderes uansett...
Endret av Ernie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

P-8 trenger ikke tverrvindbanen. Kostnadene ved tverrvindbanen var knyttet til F-35 og QRA. Kostnadsoverslagene fremsto også som kunstig høye, samtidig som kostnadsoverslagene på Evenes var tilsvarende kunstig lave. Det har liten troverdighet at det skulle koste 6 ganger så mye per kvm å bygge flyoperative flater på Andøya som på Evenes. Andøya flystasjon har nært ubegrenset med plass, ligger i helt flatt terreng og har ingen potensielle konflikter med hverken sivil virksomhet eller verneinteresser. Alt dette i slående kontrast til Evenes, hvor man konkurrerer med en betydelig og økende sivil virksomhet om plassen på en smal rygg i kupert terreng mellom strengt vernede vassdrag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at Andøya flystasjon ble bygget for krig av i all hovedsak verdens største krigsmakt,USA.  Den har alle momentum som skal til for å fungere i krig. Altså er den en krigsbase.  USA bygger ikke puslete flybaser av den enkle grunn at de har ufattelig stor og enorm erfaring for hva ett sterkt luftforsvar betyr i en evt konflikt. Evenes kommer aldri til å bli en krigsbase. Skal vi ha ett forsvar i Norge,må det være slik at forsvaret også skal fungere i krig. Hvis ikke forsvaret vi bygger og planlegger fremover skal ha som mål å nettopp forsvare Norge,ja da kan vi bare legge ned hele forsvaret.  Det viktigste for en luftforsvarsbase som skal fungere i krig er stort og mye areal pga at en konflikt som innebærer bruk av luftforsvaret eskalerer fort og krever enorm plass til mye fly som skal betjenes raskt ,effektivt og sikkert.  I en konflikt innebærer det at flystasjonen også må kunne ta ned fly uten GPS og instrumentflyging. Dvs at fly må kunne lande og ta av visuelt både på dag og natt i mørke. Som kjent kan fly ikke lande visuelt i mørke på Evenes.  Ergo fungerer ikke Evenes som forsvarsbase i en konflikt i mørke og er følgelig ikke en base som kan regnes som ett forsvar av Norge. Det er hele sannheten. Ingen,jeg gjentar INGEN store  luftforsvarsbaser i verden er omgitt av høye fjell slik vi ser at Evenes flystasjon er. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til ACYBN18O sitt innlegg kan også tilføyes at Evenes ikke har noen alternative rullebaner, og heller ikke på noe realistisk vis kan få det, med den innvirkningen det har på utholdenhet i krig. Andøyas taksebane kan brukes som nødrullebane, og tverrvindbanen ligger der selv om vedlikeholdet er forsømt de siste årene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (39 minutter siden):

Til ACYBN18O sitt innlegg kan også tilføyes at Evenes ikke har noen alternative rullebaner, og heller ikke på noe realistisk vis kan få det, med den innvirkningen det har på utholdenhet i krig. Andøyas taksebane kan brukes som nødrullebane, og tverrvindbanen ligger der selv om vedlikeholdet er forsømt de siste årene.

Kan ikke paralelltaksebanen på Evenes oppgraderes, slik at den kan benyttes som rullebane ved behov? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...