Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp med nye briller


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har omsider fått briller, men er overbevist om at disse ikke er korrekte for meg. Grunnen til at jeg spør her er at tilliten til optiker er ganske svekket etter gjentatte feil.

Jeg skal prøve å forklare og håper noen har peiling!

I følge synstester har jeg skjev hornhinne på høyre øye (astigmatisme) og noe svakere syn på begge øyne, men ingenting kritisk. Jeg lever altså fint uten briller, men foretrekker briller fordi synet blir slitent utover dagen, pluss at jeg bruker mye PC.
Det første brilleparet jeg fikk var ekstremt rart, men jeg ble fortalt at jeg bare skulle gå med de noen timer, så vender jeg meg til dem.
Dette var helt feil. Det føltes som om høyre øye ble tvunget inn i synsfeltet til venstre øyet, som egentlig gjorde at jeg så mindre. Som om jeg ble tvunget til å skjele. Når jeg sier at jeg så mindre , så mener jeg ikke at ting ble smalere (eller.. det ble jo det også), men at synsfeltet mitt ble så snevret inn at deler at det midterste synsfeltet ble borte.

Jeg har forsøkt å illustrere det i bildet under, hvor 1 er slik det "burde"  (?) være, uten at jeg har noen forutsetning for å vite dette.
De andre boksene (2) er slik jeg føler det første paret var i tillegg til feil styrke. Håper noen brillebrukere forstår hva jeg mener.

Etter andre undersøkelse fikk jeg igjen nye briller, disse føtes mer riktig, men var fortsatt feil.
På tredje undersøkelse ble øynene sjekket på nytt, og jeg fikk samme resultater, noe som forbauset optiker når jeg fortsatt mente det var feil.
Det viste seg at glassene var montert på feil side. Disse ble rettet opp, og det føltes nå enda bedre. Jeg tester ut.

Likevel føles det ut som bilde nummer 2, bare ikke like ille som første gang. Jeg kan se fint, men høyre brilleglass justerer synet mitt mot vensttre, som gjør at jeg igjen føler at høyre øye blir presset inn i synsfeltet til venstre, som om jeg igjen føler at jeg må skjele.

Når jeg bruker brillene en periode og tar de av, blir jo alt helt merkelig. Jeg forstår at øynene vender seg til brillestyrken, men det virker som de også vender seg til korreksjonen med sylinder og akse, som gjør at alt er verre når jeg tar av meg brillene igjen. Altså det er verre etter brillebruk enn før brillebruk.

Jeg har prøvd brillene til en kompis, der har jeg godt syn og 100% synsfelt på begge glass.

Det er litt vanskelig å forklare dette, så det blir litt rotete tekst, men jeg håper det er forståelig for noen.

c1bBfOc.png

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Mechablast said:

Ville ha dratt til annen optiker 

 

8 hours ago, Emancipate said:

Dra til en annen optiker.

I tillegg, hvis du har bare litt minus, trenger du ikke å korrigere for mer enn forskjellen på høyre og venstre øye, når du skal bruke brillene på PC. Full korreksjon fører bare til at øynene må jobbe hardere.

Tusen takk for svar, dere.

Dette gjelder både databriller og hverdagsbriller. Databrillene har jeg ikke enda orket å hente, fordi jeg vil teste hverdagsbriller først, og... ja. En ser jo hvor bra det er har gått.

Bør jeg bare be om pengene tilbake hos optikeren jeg er hos i dag og bli ferdig der, eller bør jeg først sjekke synet hos en annen?

EDIT: Jeg skjønner jo at det er opp til meg, men jeg lurer på om jeg bør få verifisert det som er riktig eller feil, i tilfelle det faktisk er jeg som tar feil.
Når jeg tenker meg om en gang til, så velger jeg nok å få alt refundert, i og med at det er så mye usikkerhet hos den jeg har i dag.

Tusen takk for innspill :)

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Jeg fraråder å bestille "databriller". Bestill lesebriller tilpasset avstanden til dataskjermen. Bruk heller pengene på gaslift, så man får skjermen opp i rett høyde.

Databriller kan være aktuelt for folk med alderslangsyn som er tvunget til en uergonomisk stilling, men det er bedre å bruke normale briller, og fikse ergonomien.

At det blir noe verre syn etter at man har tatt på seg brillene en stund, er normalt, selv om jeg personlig ikke opplever det sånn.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Emancipate skrev (På 7.8.2021 den 3.58):

Jeg fraråder å bestille "databriller". Bestill lesebriller tilpasset avstanden til dataskjermen. Bruk heller pengene på gaslift, så man får skjermen opp i rett høyde.Databriller kan være aktuelt for folk med alderslangsyn som er tvunget til en uergonomisk stilling, men det er bedre å bruke normale briller, og fikse ergonomien.

Hvis man har progressive briller (ikke nevnt her, men veldig godt alternativ til å ha adskilte briller) kan de brukes til lesing i bøker/Kindle og ganske liten laptop skjerm (i fanget) eller mobil, men ikke egnet til større dataskjerm (man ender opp med å bøye hodet bakover). Øvre del av brillen bør imidlertid være godt egnet for TV skjerm, som har større avstand enn dataskjerm.

På dataskjerm  trenger man oftere å søke i tekst eller hoppe mellom vinduer, ikke bare følge en linje. Merker fort hvis man har på seg feil briller.

En del arbeidsgivere sponser databriller (et maksbeløp) og da kan det være viktig med hvilken beskrivelse man har for brillene.

Har hatt mine databriller mye lengre enn mine andre briller.

 

Lenke til kommentar

Er du sikker på at briller er løsningen her? Hvis den eneste indikasjonen på at du trenger briller er at du blir "sliten" i øynene, kan det kanskje være verdt å utforske andre løsninger på denne problematikken. Det kan være helt enkle grep, som å komme seg ut av kontorstolen, få brukt kroppen litt, fokusere på ting lenger unna PC-skjermen. Eller bare ta seg fem minutter "på øyet" om du har sofa på kontoret. 

Min erfaring er ellers at korreksjon for skjeve hornhinner er det bare å droppe. Man kan også med fordel gå en god del ned på brillestyrken sammenlignet med det optikeren anbefaler. Særlig om du bare er "deltids" brillebruker tror jeg disse to grepene vil kunne bidra til å øke synskomforten din betraktelig.

Samtidig er det selvfølgelig avgjørende at du ser tilstrekkelig godt ute i trafikken eller i andre situasjoner der du kan komme til å skade deg selv eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/7/2021 at 3:58 AM, Emancipate said:

Jeg fraråder å bestille "databriller". Bestill lesebriller tilpasset avstanden til dataskjermen. Bruk heller pengene på gaslift, så man får skjermen opp i rett høyde.

Databriller kan være aktuelt for folk med alderslangsyn som er tvunget til en uergonomisk stilling, men det er bedre å bruke normale briller, og fikse ergonomien.

At det blir noe verre syn etter at man har tatt på seg brillene en stund, er normalt, selv om jeg personlig ikke opplever det sånn.

Jeg forstår ikke helt hva du mener her, en gaslift og mer egonomisk ergnomoisk stilling vil ikke påvirke synet mitt. Gitt at jeg ikke sitter godt fremoverlent, 20 centimeter fra skjermen, så klart.

Jeg regner med at det vil være uvandt å ta av seg brillene, men jeg har brukt de av og på siden jeg fikk dem, ikke mer enn to-tre timer av gangen. Jeg ser klart med brillene (etter tredje brillepar), men korreksjonen for astigm. gjør det veldig ubehagelig. Det samme problemet merket jeg med databrillene i det jeg testet dem. De har satt opp en ny time hos en annen av optikerne dems. Da er det altså på tredje måned når jeg har vært der igjen nå.

On 8/14/2021 at 1:37 PM, SuperKrokodille said:

Er du sikker på at briller er løsningen her? Hvis den eneste indikasjonen på at du trenger briller er at du blir "sliten" i øynene, kan det kanskje være verdt å utforske andre løsninger på denne problematikken. Det kan være helt enkle grep, som å komme seg ut av kontorstolen, få brukt kroppen litt, fokusere på ting lenger unna PC-skjermen. Eller bare ta seg fem minutter "på øyet" om du har sofa på kontoret. 

Min erfaring er ellers at korreksjon for skjeve hornhinner er det bare å droppe. Man kan også med fordel gå en god del ned på brillestyrken sammenlignet med det optikeren anbefaler. Særlig om du bare er "deltids" brillebruker tror jeg disse to grepene vil kunne bidra til å øke synskomforten din betraktelig.

Samtidig er det selvfølgelig avgjørende at du ser tilstrekkelig godt ute i trafikken eller i andre situasjoner der du kan komme til å skade deg selv eller andre.

Det er lettere sagt enn gjort dette med å "bare ta seg fem minutter", når man sitter fullt konsentrert med en oppgave. Hensikten med databrillene er jo også at øynene ikke skal anstrenge seg like mye på grunn av skjerm på kloss hold.
Synstestene jeg har gjort er gjort på formiddag, uten at jeg har brukt PC (og minimalt med mobil), for å sikre at resultatene er så gode som mulig (ifølge optiker). 

Det går helt fint å se uten briller, men detaljer blir borte. F.eks fjes i byen eller bilskilt. Merker også at møtende frontlys og taklys i tunneller er unødvendig "spredt" pga synet. Om det gir mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...