Gå til innhold

Hjemmenett, utleie og Altibox


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en problemstilling som jeg trenger noe ekspertisehjelp på. Caset er som følger:

Vi har renovert en enebolig hvor vi skal ha utleie i sokkel. Hoveddel som vi skal bo i er ca. 170 kvm på et plan, sokkel er ca. 100 kvm. på et plan. Inn i huset har vi Altibox fiber. Vi har kablet nett fra tre punkter hhv. kontor (der står hjemmesentralen fra Altibox), stue, samt en kabel som er dratt ned i utleiedelen. Jeg jobber med å se på ulike løsninger for hvordan vi skal optimalisere dette gitt behovene beskrevet under:

1) God trådløsdekning i hoveddel
2) Adskilte nett mellom hoveddel og utleiedel, samt god trådløsdekning i utleiedel. Jeg ønsker i utgangspunktet at utleiedel skal kunne "identifiseres" dersom det skulle oppstå noe der, samt ha muligheten til å prioritere kapasitet / bestemme tildelt kapasitet mellom de ulike nettene. (Får jeg trøbbel der gitt at de har kabel direkte ned rett fra hjemmesentral - vil de da uansett kunne logge inn på "vårt nett" eller kan man begrense dette?
3) TV (dekoder) også i utleiedel, som da antakeligvis må være koblet på vårt abb. Som beskrevet over har de en kabel ned som kan kobles i.

Jeg har sett på om Google Wifi (3 rutere) med tillegg av en switch kan løse behovene over, men blir ikke helt klok på hva jeg skal ha og hvordan dette skal kobles. Er det andre alternativer som er bedre til formålet? Hvis noen kyndige tar på seg et kort oppdrag for å sette opp dette raskt (I Trondheim) så er det bare å rope ut 🙂 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedutfordringen her blir at du skal separere nettene. Separering for wifi kan du få via bruke gjestenett, men den som leier vil da kunne få problemer med produkter som skal kommunisere seg mellom på hjemmenettet. Og så skal du ha IPTV til å fungere via dette, eller skal leietaker bare ha TV via app til AppleTV eller AndroidTV?

I praksis da trenger du i utgangspunktet noe som kan sette opp flere subnet, der du kan si at trafikk ikke skal kunne gå på tvers av dem. Lenge siden jeg har fiklet noe med dette, men en gammel Microtik-ruter jeg har liggende har denne muligheten. Videre da trenger du vel egentlig helst et separat wifi-aksesspunkt (eller wifi-ruter som kan settes i aksesspunktmodus) for deg og til leiligheten. Mulig diverse Ubiquiti-modeller kan tilby en del av det du er på jakt etter, men også her vil det kreve at "man kan litt nettverk".

Akkurat båndbreddebebrensningen kan gjøres ganske enkelt i en del tilfeller hvis man ikke får satt dette på ruteren man bruker - eks. via å begrense utleiebolig gjennom svitsj-port som settes til eksempelvis 100 Mbps eller kable/koble slik at forbindelsen ikke gir mer enn 100 Mbps.

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å få en egen kabel inn i utleieenhet.  Da blir det opp til leieboer å selv aktivere fiber og ev. tv tjenester selv (uten oppkoblingsgebyr fordi boksen ligger "klar").  Da slipper jeg å tenke på om leieboer bruker nettet mitt til "skit".

Tok en montør nesten ikke noe tid å sette opp en splitterboks og trekke kabel inn i kjelleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...