Gå til innhold

Blizzard-sjefen trekker seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alt for sent. Han burde vært ute allerede et sted mellom 2013 og 2015. I stedet fikk han rasere World of Warcraft i en årrekke som blant annet "Executive Producer" før han til slutt fikk klatre opp på den aller gjeveste tronen i selskapet, med mulighet til rasere hele bedriften.
 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, vidor said:

J. Allan Brack ser virkelig ut som en kar som passer perfekt til anklagene rettet mot han.

Virker som bransjen får luftet skittentøyet sitt oftere og oftere i media, så han er langt fra alene om dette.

Skittentøyet er ute for alle å se, men Media er ikke interessert i det, UBI er like ille, men fordi media ikke snakker like mye om det har null skjedd pga. det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, bubba477 said:

Lurer på hva som blir igjen av Blizzard etter alt dette. Blir alt Activision under den utrolige Bobby Kotick?

 

Lufta var på vei ut av ballongen etter StarCraft II og WotLK. De trenger nye folk og nye IP-er hvis de skal komme ut av denne hengemyra. Det har vært for mye pisking av gamle hester de siste 10 årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

J. Allan Brack ser virkelig ut som en kar som passer perfekt til anklagene rettet mot han.

Virker som bransjen får luftet skittentøyet sitt oftere og oftere i media, så han er langt fra alene om dette.

Brack er fallmann i forkant til investor møtet i dag. Noen av anklagene som har kommet ut i kjølevannet av dette er fra før hans tid og viser at ukulturen hos Blizzard går ti-år tilbake.

Eksempelvis ble Blizzard bannlyst fra Black Hat USA konferansene fordi de ikke unnskyldte seg for trakasseringen av de andre besøkende i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (52 minutter siden):

J. Allan Brack ser virkelig ut som en kar som passer perfekt til anklagene rettet mot han.

Virker som bransjen får luftet skittentøyet sitt oftere og oftere i media, så han er langt fra alene om dette.

Hvordan passer han perfekt til anklagene?

Det er uansett ikke nødvendigvis slik at Brack kan klandres. Detaljene i hvem som visste hva - og hva som egentlig har skjedd- får vi nok senere.

At Brack sparkes kan være resultat av at Blizzard må vise handlekraft. De må vise at de tar anklagene på alvor, og dette må komme tydelig frem for hvermansen. Ikke noe symbol er tydeligere enn å ofre lederen. 

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Lufta var på vei ut av ballongen etter StarCraft II og WotLK. De trenger nye folk og nye IP-er hvis de skal komme ut av denne hengemyra. Det har vært for mye pisking av gamle hester de siste 10 årene.

WoW ble en altfor stor suksess. En tilsynelatende evigvarende pengemaskin. Blizzard behøvde knapt å utvikle nye spill, og vi så aldri Warcraft 4. Nå er det få som har tiltro til Blizzard og deres muligheter til å lage gode spill. Kreativiteten døde ut.

Ikke helt ulikt det som skjedde med Valve, som aldri behøvde å lage Half Life etter at Steam begynte å trykke penger for dem.

Ikke like godt eksempel, men jeg frykter vi vil se det samme fra Bethesda, som hvilte altfor lenge på sine laurbær etter Skyrim.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Ingen melkeku varer evig, men det er jo gøy mens det varer. Valve har jo ikke gitt helt opp egenutvikling da og litt av pengesekken generert av  Steam gjorde vel at du turte å satse på VR f.eks. Steam er stort men de møter stadig mer konkurranse.

Problemet i dag er vel helst at det har blitt ufattelig kostbart å produsere AAA-spill siden teknologien har utviklet seg så mye at det har blitt så mye risiko at antallet som holder koken gjerne satser hardest ut fra gamle suksesser som basis. Å tenke nytt innebærer mye mer risiko.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

WoW ble en altfor stor suksess. En tilsynelatende evigvarende pengemaskin. Blizzard behøvde knapt å utvikle nye spill, og vi så aldri Warcraft 4. Nå er det få som har tiltro til Blizzard og deres muligheter til å lage gode spill. Kreativiteten døde ut.

Ikke helt ulikt det som skjedde med Valve, som aldri behøvde å lage Half Life etter at Steam begynte å trykke penger for dem.

Ikke like godt eksempel, men jeg frykter vi vil se det samme fra Bethesda, som hvilte altfor lenge på sine laurbær etter Skyrim.

Stemmer det. Steve Jobs beskrev denne tendensen allerede i 1995 unnder et intervju.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Heradon said:

Stemmer det. Steve Jobs beskrev denne tendensen allerede i 1995 under et intervju.

Det selskap som begynner å kaste "daukjøttet" som brakte dem til den posisjonen de har ender som regel opp som irrelevant etterhvert. En må passe seg godt for å ikke bli tatt av bølgen og slutte med forskning og utvikling. 

Lenke til kommentar

Det kunne ha vært interessant å se en oversikt over hvor mange av de originale utviklerne til WoW som er igjen i dag. Å eie en spill-IP hjelper ikke uten folk.

Det var for eksempel ikke Blizzard Entertainment som lagde Diablo og II, det var et understudio og alle er spredt over alle hauger siden begynnelsen av 2000-tallet. Ikke rart at det da blir krampeaktig å lage Diablo-spill med tilfeldige utviklere . Diablo III er den største skuffelsen jeg har opplevd noen gang.

Det spørs om det ikke blir den samme skjebnen for WoW. De forsøker å lage spillet, men har ingen innomhus som vet hvordan det gjøres. Som de fleste kjenner fra matlaging. Det hjelper ikke å komme ganske nært hvis man har i noen ingredienser som gjør at det smaker for rart til å spise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/3/2021 at 7:39 PM, Donkey Kong said:

WoW ble en altfor stor suksess. En tilsynelatende evigvarende pengemaskin. Blizzard behøvde knapt å utvikle nye spill, og vi så aldri Warcraft 4. Nå er det få som har tiltro til Blizzard og deres muligheter til å lage gode spill. Kreativiteten døde ut.

Ikke helt ulikt det som skjedde med Valve, som aldri behøvde å lage Half Life etter at Steam begynte å trykke penger for dem.

Ikke like godt eksempel, men jeg frykter vi vil se det samme fra Bethesda, som hvilte altfor lenge på sine laurbær etter Skyrim.

Vel, jeg tror skylda ligger mer på business-siden enn på kreativiteten. De har dårlig timing og inntjeningsmodeller, syntes jeg. Her har de kanskje blitt bortskjemte av WoW, som fremdeles koster å kjøpe + sub. I tråden her er WoW, Starcraft, Warcraft og Diablo nevnt mye, men har de har faktisk noen store titler i ettertid, selv om de kanskje aldri tok verden med storm, og ble gigant-titlene som Blizzard så får seg.  
Hearthstone (2014) : Første spillet i sin sjanger fra Blizzard. Godt mottatt, populært og ser ut som det gjør det bra fremdeles. 
Heroes of the Storm (2015)  Første spillet i sin sjanger fra Blizzard. Solid spill, men altfor sent ute til å utfordre moba-gigantene.
Overwatch (2016): Første spillet i sin sjanger fra Blizzard. Veldig populært over flere år, men er ikke f2p som konkurrentene, og ser ikke ut til å få nok moment til å etablere seg som en esport-kjempe (kanskje det er planen med OW, når 2'ern kommer?). 

Det er også et rykte om at Blizzard jobbet med et "Battlefield"-type spill satt i Starcraft-universet, men at det ble kansellert for å fokusere ressursene på OW2. 

Uansett så er det 5 år siden de ga ut en ny tittel (regner ikke med remasters), og jeg tror de trenger å komme med noe mer snart. Jeg vet ikke hva Bobby har slags planer, men jeg er ganske sikker på Blizzard og deres kunder hadde vært bedre om Activision holdt seg unna som mye som mulig, men det ser ut som det går andre veien.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 2021-8-3 den 16.41):

Lufta var på vei ut av ballongen etter StarCraft II og WotLK. De trenger nye folk og nye IP-er hvis de skal komme ut av denne hengemyra. Det har vært for mye pisking av gamle hester de siste 10 årene.

De burde seriøst vurdere å lisensiere ut IPene sine. De har alt for lite kapasitet internt. Bare se hvor lang tid de trenger på å produsere all form for innhold. 

 

tankbug skrev (På 2021-8-5 den 3.42):

Uansett så er det 5 år siden de ga ut en ny tittel (regner ikke med remasters), og jeg tror de trenger å komme med noe mer snart.

Deres største svakhet er mangel på kapasitet. Jeg lurer på hvilke prosesser de har internt som gjør at alt tar så forferdelig lang tid. Se på diablo immortal feks. Det ble annonsert på blizzcon 2018, og jeg tenkte det var rett rundt hjørnet siden det er et mobilspill. Nå er det utsatt til 2022. Jeg tviler sterkt på at utviklingstid står i stil med faktisk innhold. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...