Jump to content
Espen Jansen

Elder Scrolls-veteraner trekker sløret av nytt rollespill

Recommended Posts

Større er ikke alltid bedre, men vil heller ha en stor verden med masse innhold enn store livløse kart. Bare se til de tre siste Assasins creed spillene. Det blir fort kjedelig.
Dette spillet virker lovende vel og merke. 

Edited by Ghost pirate LeChuck
  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er stor forskjell på livløse kart, type assasin creed spillene eller de fleste andre nymotens open world spill som har ALT for mange 'events' som er helt like, og store kart til f.eks. morrowind, oblivion og skyrim, hvor det faktisk kan skje vidt forskjellige merkelige og spennende ting overalt. Og som du ikke føler deg tvunget til å utføre pins på kartet.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Et øyeblikk der trodde jeg faktisk Bethesda drev og laget noe som ikke var Skyrim.

Jeg er litt avventende til dette. Disse enorme open world-spillene som krever 100+ timer er en i overkant stor tidsinvestering og gameplay blir som regel gammelt lenge før man kommer så langt.

Share this post


Link to post

Først en takk til gamer.no for å skrive om dette!

Så til tråden å kritisere dette spillet for å være stort blir feil. "It's what they do!" og som fikk sånne som meg til å la fantasien løpe løpsk med Daggerfall. Husk at de som lager det har mer tilfelles med Arena og Daggerfall enn Morrowind osv. Akkurat som Daggerfall hadde størrelsen til Storbritannia skal også dette spillet ha det. Disse spillene blir derfor enn slags motpol til lineære crpg, som har smalt fokus og liten verden, men desto bedre historieskriving. Å kritisere disse spillene for at det skjer så lite blir litt som å kritisere flight sim for at det skjer så lite i lufta.

Man kan sammenligne det litt type film. Et skuespill eller film med fantastisk dialog/manus er utrolig underholdende, men det kan også fåmælt skuespill hvor vi lærer og karakterens indre reise med annet enn ord.Det at det er så enormt, har så mange items, karakterer osv. gjør at fantasien lettere kan reise. Litt som en bok.

Det er heller ikke Bethesda som lager dette, men utbrytere.

Det er så mye vapourware om dagen. Dette har også lenge vært det og dette er bare en trailer. Selv om jeg liker alle TES spilla og gleder meg til TES6, hadde det vært kjempebra om noen lykkes i lage et slags Daggerfall anno 2024 eller no' (selvom det allerede ser dated ut).

Edited by maanemann
  • Like 3

Share this post


Link to post
shockorshot skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på livløse kart, type assasin creed spillene eller de fleste andre nymotens open world spill som har ALT for mange 'events' som er helt like, og store kart til f.eks. morrowind, oblivion og skyrim, hvor det faktisk kan skje vidt forskjellige merkelige og spennende ting overalt. Og som du ikke føler deg tvunget til å utføre pins på kartet.

Enig, digg at ting blir markert på kart, men først når du finner det selv. Ellers blir det bare en jobb å løpe mellom ? og rydde unna. gjerne alt for like events og man bruker da heller ikke tid på å faktisk utforske og se på verdenen som utvikler har laget. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, barezell said:

Liker ikke at alt skal være så forbanna stort. vil heller ha spill i passe størrelse (veldig subjektivt selvsagt) med godt og variert innhold.

Jeg er motsatt og syns verdner er for små. Eneste spillet jeg har spilt som føles oppriktig stort nok, er JC3. Just Cause 4 føles mindre ut igjen, siden det for det første er halvparten av størrelsen av JC3 men også fordi de har pressa inn 3 forskjellige biomes på kartet uten å ha noen spesiel overgang og variasjon på det.

Når det kommer til de 3 siste AC-spillene så føles det veldig trivielt at en landsby har det problemet, og 100 meter unna er det ikke noe problem fordi det skal liksom i virkeligheten være flere mil, kanskje titalls mil også, med masse villmark i mellom.

Jeg sier ja takk for det fins nok av spill som presser inn alt i et lite område. 

Edited by Milarwen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg er også blant de som ofte savner de litt mindre spillene, men kommentarene her fikk meg til å tenke litt. Jeg tror et enormt kart på den måten AC er blir feil for meg fordi jeg ender opp med å jakte 100 % i alle soner. Men om man driter i en slik måling, og bare gir deg kartet, uten markører av noe slag og ingen achievment eller reward for å fullføre kartet så kan det bli ganske annerledes opplevelse. Siden man ikke vet hva man ikke oppdager så føler du kanskje aldri at du går glipp av noe, og da funker jo enorme kart mye bedre. Fordi eventyret blir ditt på en helt unik måte...

 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
barezell skrev (4 timer siden):

Liker ikke at alt skal være så forbanna stort. vil heller ha spill i passe størrelse (veldig subjektivt selvsagt) med godt og variert innhold.

Har aldri hørt noen si: Skulle ønske RDR2 var mindre."

Så lenge verden føles levende og ikke død, mener jeg at verden må være så stor som mulig.

Ulempen er at verden fort kan føles øde 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dette blir gøy. Etter å ha spilt gjennom Witcher 3 (samt begge DLCene) to ganger, har jeg aldri fått stilnet kløen etter et stort high fantasy rollespill. Jeg har forsøkt meg på Dragon Age, Dragons Dogma, Monster Hunter, Kingdom Come: Deliverance og flere andre, men ingen kom helt opp til nivået til Witcher 3. Horizon Zero Dawn, RDR2 og Days Gone er alle gode, til dels meget gode, spill, men jeg savner god, gammeldags rollespill med stats og ordentlig leveling.

Edited by KarvaBlad

Share this post


Link to post

I det minste har de ihvertfall gjort godt valg ved å bruke UE5.

Da skal det nesten godt gjøres å ikke klare å lage en stor og fin verden.

Share this post


Link to post
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Har aldri hørt noen si: Skulle ønske RDR2 var mindre."

Så lenge verden føles levende og ikke død, mener jeg at verden må være så stor som mulig.

Ulempen er at verden fort kan føles øde 

Du får ikke høre det men jeg kan godt skrive det? 😂 

Neida, men det er selvsagt et poeng med at den må føles levende. 

Ellers veldig enig i det Fahlar skriver over. 

Share this post


Link to post
23 hours ago, Spartapus said:

Jeg er litt avventende til dette. Disse enorme open world-spillene som krever 100+ timer er en i overkant stor tidsinvestering og gameplay blir som regel gammelt lenge før man kommer så langt.

Jeg har det på samme måten. Jeg blir lei og slutter halveis i spillet.

Share this post


Link to post

For å være UE5 og 2021 så var grafikken i både video og screenshots temmelig skuffende, virker som isometriske RPG spill fra 10-15 år siden. Teksturer, modeller, animasjoner, alt så veldig "meh" ut.

De som forventer en stor åpen verden vil nok også bli skuffet. Et AAA studio som Rockstar, Ubisoft eller CD Project med hundrevis av designere og utviklere rekker såvidt å lage en bra "liten" verden som Cyberpunk, GTA eller AC over mange år.

Beskrivelse Steam siden til spillet  - "A Massive World. No, really! Way bigger than most other games you can think of. Big cities with hundreds or thousands of NPCs..." - ingen kompetent utvikler hadde turt å påstå at de kan lage noe slikt.

Dette blir en flopp.

 

Edited by xionor
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Hvis dette spillet faktisk blir hva det lover, kan det bli mitt nye favoritt spill da jeg har ventet på en åndelig oppfølger til Daggerfall siden 90-tallet. Morrowind er det nærmeste, men det er for nærme det som er den moderne Open World designen vi har så alt for mange spill av nå.

Men dette spillet har hatt en mildt sagt kronglete utvikling som lukter sterkt av vaporware. En litt lavbudsjetts cgi film og ett par skjermbilder gir meg ikke så mye tillit til prosjektet.

 

Hvis noen er nysgerrige på å se hva open world spill kunne vært hvis de hadde gått en annen vei, ville jeg anbefale å teste Daggerfall Unity som kan lastes ned fra dfworkshop.net

Det kjører originale Daggerfall i unity engine med en haug bugfixes og valgfrie innstillinger for brukervennelighet.

Og kanskje viktigst: Daggerfall Unity lar deg modde spillet som ett moderne Elder Scrolls.

  • Like 2

Share this post


Link to post
21 hours ago, KarvaBlad said:

Dette blir gøy. Etter å ha spilt gjennom Witcher 3 (samt begge DLCene) to ganger, har jeg aldri fått stilnet kløen etter et stort high fantasy rollespill. Jeg har forsøkt meg på Dragon Age, Dragons Dogma, Monster Hunter, Kingdom Come: Deliverance og flere andre, men ingen kom helt opp til nivået til Witcher 3. Horizon Zero Dawn, RDR2 og Days Gone er alle gode, til dels meget gode, spill, men jeg savner god, gammeldags rollespill med stats og ordentlig leveling.

Det nærmeste jeg har kommet The Witcher 3 er AC: Odyssey av alle spill. Har du spilt det? Hvis du har spilt det og ikke fikk den følelsen, fair enough. Man merker at ubisoft ikke er helt drevne i RPG storylines men Odyssey er et RPG med RPG mechanics, av den lette varianten. Med NG+ og over level 50 kan du sette stats i mer konkrete stats istedet for abilities.

Tipper valhalla får samme behandling etterhvert når oppdateringer og DLC-er blir shippet ut.

Edited by Milarwen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Fahlar skrev (23 timer siden):

Jeg er også blant de som ofte savner de litt mindre spillene, men kommentarene her fikk meg til å tenke litt. Jeg tror et enormt kart på den måten AC er blir feil for meg fordi jeg ender opp med å jakte 100 % i alle soner. Men om man driter i en slik måling, og bare gir deg kartet, uten markører av noe slag og ingen achievment eller reward for å fullføre kartet så kan det bli ganske annerledes opplevelse. Siden man ikke vet hva man ikke oppdager så føler du kanskje aldri at du går glipp av noe, og da funker jo enorme kart mye bedre. Fordi eventyret blir ditt på en helt unik måte...

 

Waypoints og achievements har for min del vært det som har drept open world sjangeren. I stedet for å føles ut som en ekte verden du utforsker, så er det en lekeplass med masse flagg satt opp for hvor alle karusellene er.

Daggerfall som dette skal være en oppfølger til hadde en Main Quest som ikke var så «episk» som moderne spill, så du kunne fint ignorere den og da var det ingen achievements og ingen som fortalte deg hva å gjøre. Så det var bare å sette sine egene mål.

Edited by Ralzar
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...