Gå til innhold

Regler for hva penger fra å øke boliglån kan brukes til?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har søkt om å øke boliglånet mitt med 100k for å ha litt mer å investere med. Når/hvis de spør om hva jeg skal bruke lånet til, hvor ærlig bør man være da? 

Jeg har lest i flere tråder at ulike folk bruker det til å bake inn billån i boliglån, nedbetale dyre forbrukslån, etc., men er dette noe man forteller til banken? (i tilfelle det reduserer sannsynligheten for at man får økt lånet?). Og dersom man er litt uærlig, vil det få konsekvenser dersom man bruker det annerledes? Er det noe som tilsier at dette er ulovlig?

Setter stor pris på innspill fra folk som har gjort lignende før. Takk på forhånd.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar fra samtlige. 

Prinsipielt sett er jeg for ærlighet (på tross av førsteinntrykk sikkert), og kunne nok stilt spørsmålet litt enklere: er det ok å si til banken at pengene ikke skal brukes til boligformål, men investering i aksjer og fond. 

Per i dag har jeg ca. 35/60/5 krypto/aksjer/fond, og ser for meg å putte eventuelt nytt lån i aksjer og fond slik at vektingen blir nærmere 20/60/20. Kan vente til neste lønning for mer krypto.

 

Edit: Jeg spør for jeg vil være på den sikre siden av evnt. lovverk jeg ikke kjenner til. Mener å ha hørt tidligere (husker ikke hvor) at boliglån skal kun i utgangspunktet brukes til å kjøpe bolig eller øke verdien til boligen via. oppussing. 

Endret av Engangskonto99
Lenke til kommentar
Engangskonto99 skrev (30 minutter siden):

Edit: Jeg spør for jeg vil være på den sikre siden av evnt. lovverk jeg ikke kjenner til. Mener å ha hørt tidligere (husker ikke hvor) at boliglån skal kun i utgangspunktet brukes til å kjøpe bolig eller øke verdien til boligen via. oppussing. 

Det er nok BSU du tenker på der.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taake89 skrev (2 timer siden):

Det du spør om er vel lån med sikkerhet i bolig og ikke direkte boliglån. Dersom du plasserer pengene i et fond og ikke får vesentlig endret risiko burde det vel gå bra.

Hva hadde du tenkt å si pengene skulle brukes på dersom du ikke skulle nevnt investeringer?

Det er vel snakk om en opplåning her, og ikke et eget lån. Dersom opplåningen ikke fører til at boligen er mer enn 85% belånt, er det vel heller ikke behov for ekstra sikkerhet. 
 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Engangskonto99 said:

Jeg har søkt om å øke boliglånet mitt med 100k for å ha litt mer å investere med. Når/hvis de spør om hva jeg skal bruke lånet til, hvor ærlig bør man være da? 

Tror ikke det er vanlig å få spørsmål om det så lenge det er klart at du er godt innenfor reglerne for betjeningsevne.  Jeg økte eksistrende boliglån med 1,5M siste år og fikk ingen spørsmål om det. 

Lenke til kommentar

Kan nevnes at har man rammelån/fleksilån eller hva banken din kaller det så flytter man penger fra lånet til en vanlig konto som om man flyttet penger mellom vanlige kontoer. Så skjer såvidt jeg vet øyeblikkelig og tilogmed i helgen, og gjøres selv av deg i nettbanken. Men det forutsetter at du fortsatt har rom i rammen da. Typisk er det slik folk frigjør penger til å kjøpe bil/båt/hytte hvis de skal ha laveste rente.

Lenke til kommentar
Cobos skrev (13 timer siden):

Kan nevnes at har man rammelån/fleksilån eller hva banken din kaller det så flytter man penger fra lånet til en vanlig konto som om man flyttet penger mellom vanlige kontoer. Så skjer såvidt jeg vet øyeblikkelig og tilogmed i helgen, og gjøres selv av deg i nettbanken. Men det forutsetter at du fortsatt har rom i rammen da. Typisk er det slik folk frigjør penger til å kjøpe bil/båt/hytte hvis de skal ha laveste rente.

Kan kun ha rammelån hvis boligen er under 60% belånt. Så det begrenser hvem som kan ha rammelån. Hvis en bank oppdager at du bruker det som en "belastningskonto" for Krypto og gambling så vil dem mest sannsynlig nekte videre opplåning. Skulle du da få en videre opplåning og fortsetter i samme løp vil i Værste fall banken kunne si opp lånet.

Lenke til kommentar
On 8/2/2021 at 8:10 PM, Engangskonto99 said:

Hei,

Jeg har søkt om å øke boliglånet mitt med 100k for å ha litt mer å investere med. Når/hvis de spør om hva jeg skal bruke lånet til, hvor ærlig bør man være da? 

Jeg har lest i flere tråder at ulike folk bruker det til å bake inn billån i boliglån, nedbetale dyre forbrukslån, etc., men er dette noe man forteller til banken? (i tilfelle det reduserer sannsynligheten for at man får økt lånet?). Og dersom man er litt uærlig, vil det få konsekvenser dersom man bruker det annerledes? Er det noe som tilsier at dette er ulovlig?

Setter stor pris på innspill fra folk som har gjort lignende før. Takk på forhånd.
 

Å "bake bilen inn i boliglånet" er en dårlig strategi. Da betaler du på bilen i mange, mange år. Om du ikke har lån til pipa så gir banken deg billån på boliglånet med egen nedbetaling, men samme gunstige rente.

Så vær ærlig. Bankene vet mer enn deg om hva de kan få til.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Poenget med å putte bilen i bustadlånet er å få lågare rente, men om du då betalar på heile lånet i 20 år så blir det dyrare.

Om ein ikkje vil betale på bilen i 20 år så er det ikkje verre enn å legge inn fast ekstra nedbetaling kvar månad til bilen er nedbetalt.

Poenget var at da vi fortalte banken at vi tenkte å øke boliglånet for å kjøpe bil så lagde de et ekstra lån på huset med fem (eller syv. husker ikke) års nedbetaling. Det teller som en del av boliglånet, men bilen er gjeldsfri på normal tid. Jeg ante ikke at dette var et alternativ så jeg er godt fornøyd med resultatet av å ha en åpen og ærlig dialog med banken.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (3 timer siden):

Poenget var at da vi fortalte banken at vi tenkte å øke boliglånet for å kjøpe bil så lagde de et ekstra lån på huset med fem (eller syv. husker ikke) års nedbetaling. Det teller som en del av boliglånet, men bilen er gjeldsfri på normal tid. Jeg ante ikke at dette var et alternativ så jeg er godt fornøyd med resultatet av å ha en åpen og ærlig dialog med banken.

Det er jo den enkleste løsningen, men det er ganske enkelt å bare sette opp noen tusenlapper ekstra nedbetaling i noen år som i praksis blir det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 timer siden):

Poenget var at da vi fortalte banken at vi tenkte å øke boliglånet for å kjøpe bil så lagde de et ekstra lån på huset med fem (eller syv. husker ikke) års nedbetaling. Det teller som en del av boliglånet, men bilen er gjeldsfri på normal tid. Jeg ante ikke at dette var et alternativ så jeg er godt fornøyd med resultatet av å ha en åpen og ærlig dialog med banken.

Med eller utan termingebyr på lån nummer to?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...