Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte hjullager på bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar du har sett den men Bildeler.no har en video på YouTube om skifte av hjullager foran på Corolla. Hjullagermutteren skal vel ikke være den største utfordringen (jobben sett under ett). Ser ut som at du har hatt på noe for å lettere løsne? Vanlig WD-40/CRC-556? Hvis du har brukt en av de nevnte (uten hell), kan et bedre alternativ være WD-40 FAST RELEASE PENETRANT SPRAY (159,- hos Obs Bygg).

Lenke til kommentar

En god gammeldags latmannsarm hjelper også. Vær oppmerksom på at på enkelte biler (som min Mazda 323) er mutteren på ene siden av bilen gjenget "feil" vei (links-gjenger), så du må løsne den for å stramme, etc. Vet ikke om dette er tilfelle på din bil, men kan være greit å ha i bakhodet at noen er sånn.

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer allerede ved akslingsmutteren så er det gjerne enda værre innenfor.

Skal du bytte hele hjulnavet med lager og alt, eller kun lageret? Om det er sistnevnte er hjullagerbytte et aldri så lite spetakkel, men videoen NoBo linker til har med de triksa jeg kan sjøl pluss litt til.

To OBS:

1. Vær forsiktig med vinkelsliperen hvis du synes det er en god løsning å skjære løs innerdelen av det gamle lageret fra navet. Av egen erfaring vet jeg at det går fort å lage ganske dype kutt i hjulnavet om man ikke er litt fin på hånden.

2. Når det nye lageret skal presses på plass i lagerhuset, for all del pass på å bruke en skive eller pipe e.l med nøyaktig riktig dimensjon. Den skal passe perfekt med ytterdelen av lageret. Må være tilsvarende perfekt for innerdelen når lageret skal inn på hjulnavet. Du må derfor ha to ulike anlegg som stemmer med hhv ytterdel/innerdel av lageret. Har vært nonchalant i de tilfellene et par ganger med ødelagt lager som resultat.

Endret av Daniel Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager.

det jeg lurer på:

- hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni?

- hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
alexia-bil skrev (20 minutter siden):

Hei,

etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager.

det jeg lurer på:

- hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni?

- hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint?

På forhånd takk!

Det vanligste er vel å smøre på litt grease inni "tunnelen" som du kaller det. En muttertrekker bør fungere utmerket. Har gjort noe tilsvarende selv med en gammel drivknute og en Ryobi muttertrekker, og det gikk uten stress. Som regel er det lettere å få inn det nye enn ut det gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...