Gå til innhold

Excel - betinget formattering


Fahlar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en liten utfordring som jeg sliter med å finne ut av:

Jeg har en celleverdi i A som jeg velger fra en drop-down meny som jeg har lagd som liste via datavalidering. Valgene er tekstbasert. Det som er utfordringen er at dette er et skjema som skal fylles ut av andre, og det er spesielt 2 elementer vi trenger at alle fyller ut, av analysehensyn. Begge disse to er også drop-down menyer lagd på tilsvarende måte og tekstbaserte. 

Det jeg vil skal skje er:

1. De velger noe i A. I denne sammenheng er det irrelevant hva de velger, fordi jeg vil ha samme reaksjon uansett hva de velger. 

2. Det at de velger noe i A fører automatisk til at cellene i samme rad blir røde i kolonne C og D. Tanken er at folk ikke liker å se røde felter og vil søke å fylle disse ut.

3. Med en gang det da står noe der, i kollone C og/eller D, samme hva, så forsvinner rødfargen der det står noe, og cellen er hvit igjen. 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt =ISBLANK(AX) i kolonne C og D. Da kan du ha en enkel conditional formatting, hvis "TRUE" så gi rød fill og rød tekst, hvis "FALSE" gi hvit fill og hvit tekst(her kan du egentlig bare lage hvit tekst som standard uten conditional formatting regel tenker jeg).

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Altså det jeg vil er at to ting skjer i samme celle:

I eksempelet så vil jeg at med en gang man velger noe i Kolonne A så blir cellen i samme rad i både kolonne C og D røde. Deretter vil jeg at med en gang man gjør et valg i kolonne C så forsvinner rødfargen fra cellen, og tilsvarende i kollone D.

Altså: 

Jeg fyller ut A10 med for eksempel "FR". Cellene C10 og D10 blir umiddelbart røde. Jeg fyller så ut C10 med for eksempel "Ø", og C10 går tilbake til å være hvit. Deretter fyller jeg ut D10 med for eksempel "3.1" og D10 går tilbake til å være hvit. Underveis endrer jeg ikke noen ting i A10.

Eksempel.xlsx

Lenke til kommentar

Nei, ikke helt. Men klarte å finne ut av det. Var bare veldig tungvint. Måtte lage 1 regel per valgmulighet i kolonne A, og deretter 1 regel per valgmulighet i Kolonne C og D som overstyrte den betingede formateringen fra Kolonne A. Hadde vært så enkelt å hatt en slags "superregel" eller no, men den gang ei.

Prøvde løsningen til NIMRAD, men jeg fikk ikke den formelen til å fungere. Uansett hva jeg gjorde så returnerte den med #NAVN. Jeg sjekka opp flere oppskrifter på nett og sånn, men fikk den ikke til å funke, ellers så ville jo den trolig ha løst hele utfordringen min med tre betingede formateringer, 1 for hver kolonne. 

La ved et eksempel på hva jeg ville, og hvordan jeg løste det. NoBos link ble svaret for meg. Kanskje noen andre googler detta og finner et eksempel. Jeg vet jeg setter pris på sånt :)

Takk for god hjelp uansett!

Eksempel.xlsx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...