Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor er norske dataspillanmeldelser så overfladiske?


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (41 minutter siden):

De lager ikke en helt som driver med tortur uten annet formål enn hevn

Antihelt tenker jeg vi sier, men ja tortur blir begått den dag i dag, å er det greit og fremstille tortur i andre sammenlignbare medier som f.eks litteratur, tv, filmer et cetera så ser jeg ikke helt problemet med at det inkluderes i et spill, det trenger ikke bety at rockstar støtter bruk av tortur, det er din tolkning.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (1 time siden):

Det er nok en grunn til at ingen har gjort det. Å spille som slavedriver må være for spesielt interesserte.

Det er nok meir aktuelt å lage spel med motsatt utgangspunkt der spelaren blir passert i rollen som slave. 

Det er fleire spel som har liknande utgangspunkt der spelaren startar heilt nederst på rangstigen og gradvis jobbar seg oppover. 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Red Dead Redemption 2 har en torturscene helt i starten. Da jeg oppdaget dette, avinstallerte jeg og byttet spillet på Steam. Hadde jeg anmeldt spillet for gamer.no ville jeg spilt igjennom og gitt spillet betydelig trekk. Og fått masse kjeft fra kids med muskler og mustasje, som hater å tenke. Der er vi.

Dette gir absolutt ingen mening. 

 

Ser forøvrig ikke helt behovet som skribenten ser. En spillanmeldelse er kun en kjøpsanbefalling. Det finnes en del ting rundt spill som kan være interessant å ta opp. Hvor historisk korrekte er de? Hvordan er optimaliseringen? Politikken i noen spill, feks witcher 3, kan være interessant. Men alt dette får være en separat ting, ikke inkludert i en anmeldelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 minutter siden):

Det er nok meir aktuelt å lage spel med motsatt utgangspunkt der spelaren blir passert i rollen som slave. 

Det er fleire spel som har liknande utgangspunkt der spelaren startar heilt nederst på rangstigen og gradvis jobbar seg oppover. 

Det kunne vært interessant ja, men i så tilfelle vil jo ikke spilleren utøve tortur og annet mot slaver og da blir saken en annen.

Heiti skrev (12 minutter siden):

Dette gir absolutt ingen mening. 

Beklager at det gikk over hodet ditt, vil du ha en kjeks?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det er jo for all del lov å nevne at det er vanskelige valg, sosiale kommentarer, politiske uttrykk fra utvikler osv, men det er meg revnende likegyldig hvor anmelder stiller seg i forhold til disse temaene. Personlig foretrekker jeg å gjøre opp mine egne meninger under spillingen og trekke egne slutninger ved spillets slutt.

Når det kommer til de andre sakene som nevnes i artikkelen føler jeg at dette bør være i egne artikler rundt spillundstrien og ikke i selve anmeldelsen av et spill.
Så kan man f.eks gjøre utviklernavnet en klikkbar link slik at folk som vil vite mer om de kan lese disse artiklene OM de føler for det og boikotte spillet om de ikke vil støtte utvikleren.
Dermed gjør man moralske valg personlige og holder anmeldelsen av et spill til en anmeldelse av et spill slik det bør være i mine øyne.  

Endret av Gulrotsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarte du å lese innlegget mitt som at jeg kommer med kritikk mot Tonny Algbritsen??

Jeg snakker om redaktøren her som svarte på kritikken som kom mot "gamer" , det er selvsagt DE som skal holde seg for god til å kommentere tidligere ansatte og evt personal konflikter.

Vær litt mer sikker neste gang du ber noen "skjerpe seg", det skader ikke å lese 2 ganger før du kaster stein i glasshus...

 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Det er nok en grunn til at ingen har gjort det. Å spille som slavedriver må være for spesielt interesserte.

Det ville være fullstendig mulig å ta det med i et spill.

 

Du kan starte som slavedriver, men utvikle deg over tid.

Du kan bli tvunget av situasjonen i spillet.

Du kan se på fra sidelinjen, med et valg om å stoppe slavedriverne, men da utsette deg selv for risiko.

Osv.

 

Jeg kan si at jeg ikke synes mord har noe i spill å gjøre, hvordan lager man da et spill som sniper elite?

Eller for den saks skyld l.a. noire?

 

Arthur i red dead er langt fra noen helt. Du spiller jo som en bankraner, alkoholiker, etc.

En realistisk person, en som lett kunne eksistert i dette tidsrommet.

Hvorfor er det så galt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
donwang skrev (1 time siden):

Hvordan klarte du å lese innlegget mitt som at jeg kommer med kritikk mot Tonny Algbritsen??

Jeg snakker om redaktøren her som svarte på kritikken som kom mot "gamer" , det er selvsagt DE som skal holde seg for god til å kommentere tidligere ansatte og evt personal konflikter.

Vær litt mer sikker neste gang du ber noen "skjerpe seg", det skader ikke å lese 2 ganger før du kaster stein i glasshus...

 

Javel, da beklager jeg.

Lenke til kommentar

"Jeg ser ingenting flott med å kunne drive med tortur i spill. Et sted bør grensa gå og jeg mener den går der. Synes du alt skal være greit i spill? Barneporno? Snuff? De fleste vil ha en grense."

Det finnes da filmer som har snuff som tema, som Cannibal Holocaust eller filmen "Snuff", men ingen av de er faktiske snuff filmer. Det finnes mange filmer som har pedofili som tema, men ingen av de viser faktisk barneporno. Disse fimene ha gjerne en høy aldersgrense. Samme med spill som inneholder mer ekstreme tematikker.

Jeg kan ikke snakke for alle her, men tror de feste her vet at vi lever i en stygg verden. Faktisk en veldig stygg en, men betyr ikke at spill, film, bøker osv må sensureres ned til såpebobbler og søte kattunger heller. Spill, akkurat som andre meduer, er ofte ikke realiteten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mulig jeg leser for mye inn i det, men med artikkelforfatterens "løfter norsk spillkritikk", oppfatter jeg det som at det skal merkes at det ikke er en 13 på dusinet omtale, eller en løs "oversettelse" av en internasjonal omtale, men at anmelderens verdier og kultur skal reflekteres i omtalen. Så er er kanskje CO2 forbruk å ta det litt langt, men jeg mener det hører hjemme i en hw omtale.

Jeg tror mye av denne vegringen for å skrive kritisk skyldes spesielt store internasjonale siter sitt behov for scoop/bli invitert bak kulissene. Business rår og bunnlinje tenkes, og softwarehus er mindre fristet til å invitere "de som fører til mindre salg" neste gang. Det er "bad for business" også for spill-siter som skal betale for maskinpark, lokaler og journalister.

Jeg synes faktisk det har gått rette veien. Blockbustere fikk stort sett 80%+ på åtti- og nittitallet. Nå ser vi at blockbustere kan få ramsalt kritikk (Anthem f.eks.)

Jeg har ikke spilt TLOU2 selv, men rundt det var det flere som tok opp nettopp dette at spilleren skulle føle skyld rundt voldsbruken, og en anmelder skrev til og meg at det var litt dobbelmoralsk av utvikler som har lagd spillet så voldelig å dytte dette over på spiller (veldig løselig sitert).

 

Endret av maanemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (30 minutter siden):

"Jeg ser ingenting flott med å kunne drive med tortur i spill. Et sted bør grensa gå og jeg mener den går der. Synes du alt skal være greit i spill? Barneporno? Snuff? De fleste vil ha en grense."

Det finnes da filmer som har snuff som tema, som Cannibal Holocaust eller filmen "Snuff", men ingen av de er faktiske snuff filmer. Det finnes mange filmer som har pedofili som tema, men ingen av de viser faktisk barneporno. Disse fimene ha gjerne en høy aldersgrense. Samme med spill som inneholder mer ekstreme tematikker.

Jeg kan ikke snakke for alle her, men tror de feste her vet at vi lever i en stygg verden. Faktisk en veldig stygg en, men betyr ikke at spill, film, bøker osv må sensureres ned til såpebobbler og søte kattunger heller. Spill, akkurat som andre meduer, er ofte ikke realiteten.

Mitt poeng er at det er lett å gjøre alvorlige temaer til underholdning, uten at det reflekteres over. I dette tilfellet trakk jeg fram tortur, fordi jeg hadde en nylig opplevelse med det. Hadde rdr2 problematisert torturen og mant til refleksjon, ville det stilt seg annerledes. Når spillet framstiller meningsløs tortur som om det er helt greit, er det problematisk. Hvis vi gjør de stygge sidene av vår vestlige sivilisasjon til rein underholdning, er det komfortabelt, men også uetisk. Hadde ikke Vesten drevet med omfattende tortur i strid med internasjonal lov, ville jeg hatt mindre problemer med framstillingen. Vi kan ikke late som om spillverdenen eksisterer i et vakuum løsrevet fra virkeligheten.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har det vært holdningsdag i redaksjonen? Eller har skribenten kanskje kommet hjem fra et studieopphold i England med noen studiepoeng i litteraturstudier i kofferten? Kanskje tatt et emne i Critical theory på Blindern?

Norsk spillpresse er middelmådig, men ikke så overraskende da dere er barn av Rune "spill er kultur" Olsen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christianq skrev (8 minutter siden):

Har det vært holdningsdag i redaksjonen? Eller har skribenten kanskje kommet hjem fra et studieopphold i England med noen studiepoeng i litteraturstudier i kofferten? Kanskje tatt et emne i Critical theory på Blindern?

Norsk spillpresse er middelmådig, men ikke så overraskende da dere er barn av Rune "spill er kultur" Olsen.

 

Tøffe meninger med ny bruker, barskt. "Spill er kultur" er det Gamer.no som begynte å bruke først, men jeg tror i all beskjedenhet at jeg var en av de første til å mynte uttrykket. Uansett ikke så mye bidrag i ditt innlegg, du kan bedre.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for det er på gamer.no at man får brynt manndommen sin. Beklager at jeg ikke strakk til - har jo tross alt ny bruker.

Det er vel nærmere 20 år siden Olsen proklamerte at spilljournalistikk måtte omtale spill på en måte som mediet fortjente. Har måtte konstatere skuffelse på mediets vegne siden den gang. Men vi fikk kanskje akkurat som fortjent.

Kudos med å ha konstatert det opplagte. Du slår meg som særdeles skarpsindig.

Lenke til kommentar
On 8/2/2021 at 10:19 AM, Ghost pirate LeChuck said:

Politikk i et dataspill har ingenting å gjøre, Et spill skal være underholdning og kun det. Eventyr.
The last of Us 2 burde aldri vært laget vel og merke, har aldri i mitt liv blitt så skuffet av et spill, der rotet de det til.


 

Du glemmer noe viktig, måling av ferdighet. Det hjelper ikke med all slags grafikk og historie hvis det ikke er noe velpolert gameplay  som ikke gjør det trivielt hvem som holder spakene. De fleste spill i dag er tomme skall som ser pene og interessante ut uten å være det.

I Super Castlevania IV kan man måle ferdigheter i 30 år senere. Denne nye rekorden er tre uker fersk og man kunne følge grinden på Twitch.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

 Hadde rdr2 problematisert torturen og mant til refleksjon, ville det stilt seg annerledes. Når spillet framstiller meningsløs tortur som om det er helt greit, er det problematisk.

Det er vel nøyaktig det motsatte av det red dead gjør, hvor de får deg til å tenke over handlingene til karakterene og veien de fører.

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Det er vel nøyaktig det motsatte av det red dead gjør, hvor de får deg til å tenke over handlingene til karakterene og veien de fører.

Torturen ble i alle fall ikke problematisert som jeg kunne se, men jeg vet naturlig nok ikke om det ble tatt opp senere, siden jeg avinstallerte. Hvis Rockstar har prestert en dyp historie må jeg gratulere, men det ville vel i så tilfelle vært første gangen?

Lenke til kommentar

Min opplevelse av artikkelen er at skribenten blander kortene litt, og jeg tror diskusjonen skades av det. Jeg tror ikke Petter Lønningen forsøker å si at man skal måle spill etter kunstige kriterier som CO2-utslipp, men at dette er en av tingene man kan være bevisst når man dekker spill. Personlig liker jeg at man viser en bred og spesialisert form for kunnskap i tekstene sine. Man bør ikke stole på at anmelderen fordi hen skriver for Gamer.no, men fordi anmelderen er sin rolle bevisst, setter krav til egen tekst, og formidler hva hen tenker. 

For meg er et personlig perspektiv uhyre viktig. Spesialiserte teknologi-tekster har definitivt en plass, men en anmeldelse/kritikk burde ikke samle informasjonen man ser, men skape mening av denne informasjonen. For å gi et eksempel: 

Når jeg tenker på et verk ser jeg først på hva jeg tror at skaperen ønsker å oppnå, så spør jeg meg selv om dette faktisk blir oppnådd, før jeg konkluderer med viktigheten av forsøket. En av de fremste kvalitetene jeg ser etter i en tekst er det jeg vil definere som "takt": er perspektivet inkluderende samtidig som det utfordrer leseren? På Gamer er dette et nesten umulig spørsmål siden spill-miljøet er såpass polarisert. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være rom for både kultur-kritiske og teknologiske tekster, men tekstene bør merkes tydelig som hva de er. Jeg er overbevist om at å gi spillet en kritisk poengsum er den største og mest selvødeleggende feilen kritikk av begge former har gjort. I dag er det plent umulig å rømme fra aggregat-sider: De fleste finans-orienterte personene i spill-miljøet har forstått at dette er en av de beste måtene å hjernevaske publikummet sitt til å tro at kritikk er gjennomsnittet av hva folk synes. Det burde være åpenbart at man som kritiker er en del av et meritokrati der det å utfordre hverandres perspektiver og presse hverandre til å bli bedre er mye bedre enn å tvinge skribenter til å underkaste seg en flokk-kultur. Når man ser historie-forskere skrive om historiske spill, arkitekter skrive om verdensbygging eller forfattere skrive om historiefortelling får man automatisk en tyngde som uteblir helt fra den gjennomsnittlige anmelders perspektiv. Alle mennesker har en historie, og jeg synes at det mest naturlige er å bruke den historien for hva den er verdt; om det er teknisk kunnskap, kulturell kunnskap, eller tilfeldig tilegnet kunnskap. 

Her kommer man inn på det klassiske eksempelet: Man trenger ikke å være en høne for å kjenne hvordan et egg smaker. God kritikk kommer an på mange faktorer, men er forholdsvis isolert fra det å kunne kode eller det å kunne male eller det å kunne skrive fiksjon. Man trenger ikke å skjønne hver minste bevegelse, men man trenger i desto større grad evnen til å bruke relevant kunnskap for å gjøre en dom. 

Og ja: Selvfølgelig gjør dette kritikk uhyre vanskelig (noen ganger kan resultatet bli uforståelig). Det er ikke noe problem om man tar feil, om man misforstår eller om man mislykkes fullstendig så lenge teksten har en egenverdi. For min del er det viktigere å nå 10% av lesere enn å få 90% til å ignorere meg eller skjelle meg ut.

Og hvis du er uenig er det helt greit. Men når kommentarfelt degenererer til dette nivået av aggressive epistler fordi folk mener noe annet enn du gjør, er det et stort problem, både for generell tillit til hverandre og for godt sosialt samkvem. Hvis man "lytter" til teksten er den ikke akkurat super-kontroversiell, eller et bastant angrep på klassisk spill-journalistikk. Artikkelforfatter ønsker å gå i dialog med og informere leseren, ikke ta fra dere retten til å ha deres egne meninger. Hvis noe provoserer deg så mye at du ønsker å latterliggjøre eller skjelle ut personen som skriver det, skaper det jo bare problemer uansett. 

Til slutt: Jeg tenkte at det var greit å skrive det jeg gjorde fordi det er gått såpass lang tid og fordi det var litt godt for meg å få det ut. Man tar jo med seg ting her i livet, og det er ikke alltid man finner et godt påskudd for å rydde litt i egne følelser. :p    

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LInnommable skrev (12 minutter siden):

Artikkelforfatter ønsker å gå i dialog med og informere leseren, ikke ta fra dere retten til å ha deres egne meninger. Hvis noe provoserer deg så mye at du ønsker å latterliggjøre eller skjelle ut personen som skriver det, skaper det jo bare problemer uansett. 

Det er aldri greit å gå på artikkelforfattaren. For min eigen del så er poenget at eg ikkje ønsker ein dialog med artikkelforfattaren om politikk og livssyn, eg ønsker i anmelding som gir meg dei opplysningane eg treng for å vurdere om eg skal kjøpe spelet. Disse opplysningane ønsker eg å få så spoiler-fritt som råd utan å gå i detalj om tematikken i spelhistoria, dette ønsket eg å få som ei overrasking når eg speler. Litt må ein sjølvsagt skrive om tematikken, men blir det for detaljert slik at eg får heile historia spoila så er i alle fall den delen av spelet øydelagd for meg som spelar. 

Eg synes at Gamer.no gjerne må prøve å skrive slike artiklar, men skil då mellom anmeldingar og feature artiklar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...