Gå til innhold

Nybegynner som sliter med å øke i styrke ved noen øvelser


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Som tittelen sier så sliter jeg med å øke i styrke når jeg trener fullkroppsprogram 3 dager i uken

Øvelser jeg tar er

Markløft = 4 sett/6-8 reps økt i styrke fra 70kg til 82,5kg

Benkpress = 4x6-8 økt fra 50kg til 57,5  :(

Nedtrekk bredt grep = 4x6-8 holdt meg på 40kg i ukevis

Skulderpress med Stang = 4x6-8 økt fra 25kg til 29kg

Biceps curl stang = 4x6-8 hold meg stabilt på 22kg

Triceps extensions = 4x6-8 stabilt på 15kg

Har 1,5 minutt pause mellom hvert sett

på markløft og skulderpress med stang vil jeg påstå at jeg har økt bra.

prøvde å øke fra 40kg i nedtrekk til 45kg, men klarte da kun 3 sett der jeg tok 8 reps det 2 første settene for så 5 eller  6 på sett nr.3

Regner med at om en klarer 4x8 57,5kg på benkpress så bør en klare minst 4 sett og 5 eller 6 reps? er liksom så skuffende når en kun klarer 3 sett å kanskje kun 4 eller 5 reps?

det samme problemet har jeg med de andre øvelsene som biceps curl med stang/triceps

jeg bruker weight gaineren mutant mass og teller kcal hver dag utenom lørdag da jeg ser på dette som en "cheat day", og får i meg ca 2800kcl daglig, når jeg følger med på badevekten min så øker jeg i vekt men er redd for å øke raskt "Vil ikke bli feit" derfor har jeg holdt meg til 2800kcl daglig med tanke på at jeg kun trener 3 dager i uken.

Hører fra andre at en skal legge på 2,5kg om en klarer 4 sett og 8 reps på øvelsene, men hvordan skal en få til det på nedtrekk når platene er på 5kg? :p og gjelder dette også de små muskelgruppene som biceps/triceps osv?

Hva er det jeg gjør feil? er det teknikken? blir skikkelig demotivert for å trene når jeg ikke klarer å øke i styrke :(

Kan forøvrig legge til at jeg er "Tynnfeit" på ca 71kg, er dette programmet jeg kjører bra for nybegynnere?

Så tips og hjelp settes stor pris på!

PS: Beklager om innlegget virker rotete!

Endret av Karbolars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør baseøvelsene kun 2 ganger i uka, minimum 3 dager mellom f.eks mandag&fredag, fokuser på sakte ned og eksplosivt opp. Reduser til 3 arbeidssett og 3reps pr.sett med 1 reps i reserve. Minimum 3min mellom settene. Ha vektprogresjon på 2,5kg med trappetrinn eller bølgesyklus avhengig av dagsform&styrkeprogresjon. Når det gjelder armene kan du trene som før men bytt til stående hammercurl med hantler& triceps nedpress i kabel. Her kan du i større grad kjøre til utmattelse men med fordel holde deg innenfor 8reps. Her kan man med fordel også ha sakte eksentriske reps og trappetrinnssyklus på tid under belastning, f.eks 8reps,6reps&4reps uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...