Gå til innhold

Generisk- / forbruker-versjon av Telenors "Snøhetta" DG2200TN router?


Anbefalte innlegg

Jeg er godt fornøyd med Telenors "Snøhetta" DG2200TN router, og ønsker å kjøpe et tilsvarende produkt til bruk med en annen internettleverandør. Får man tak i den type utstyr eller tilsvarende i "privatmarkedet"?

Jeg er spesielt godt fornøyd med rekkevidden til Wi-Fi og utformingen; stående og uten eksterne antenner. Har testet Netgear R7000 og Asus AC68U i samme posisjon, og begge falt gjennom på dekning i forhold til DG2200TN.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rutere med samme WiFi-brikkesett kan man se her: https://wikidevi.wi-cat.ru/List_of_Four_Stream_Hardware
Søk etter BCM4366 eller BCM4366E. Sier dog ikke mer enn at de benytter samme WiFi-brikke. 

Ruterne du ellers nevner er vel tidlige førstegenerasjons WiFi 5-rutere, som vel da er 3x3 MIMO uten beamforming i stedet for 4x4 MU-MIMO med beamforming. Disse tidlige ruterne støtter vel ofte ikke høyere 5GHz-kanaler også, som vel da ekskluderer noen av kanalene som tillater høyere sendestyrke. Slik sett ikke overraskende at de ikke gir samme ytelsen.

Med det sagt, så ville jeg vel heller gått for en WiFi 6-ruter om jeg skulle kjøpt noe nytt i dag. Om rekkevidde er en utfordring, blir det som regel best å løse dette gjennom en mesh-løsning...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, har også tittet på Ubiquiti Networks UniFi 6 Lite som et alternativ, men da trenger jeg enda en boks i form av ruter. Telenor ruteren har akkurat nok rekkevidde til at det ikke gir så mye mening å gå for mesh i denne boligen. Det var i spesifikke ytterpunkter at de nevnte Netgear og Asus ikke ga godt nok signal. Det virker som om det fortsatt er noe dårlig utvalg av Wi-Fi 6-rutere, spesielt av typen uten ekstern antenne, og som ikke er en mesh enhet med få LAN-porter.

 

Endret av mandela
Lenke til kommentar
5 hours ago, mandela said:

Jeg er godt fornøyd med Telenors "Snøhetta" DG2200TN router, og ønsker å kjøpe et tilsvarende produkt til bruk med en annen internettleverandør. Får man tak i den type utstyr eller tilsvarende i "privatmarkedet"?

Det finnes vel en del lignende, men det blir nok vanskelig å få tak i noe som er nær identisk. Den boksen er resultatet av separate kjøp av design (Snøhetta) firmware (SoftAtHome), og hardware (KAONMEDIA).  Derfor eksisterer ikke kombinasjonen på markedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har bilde av kretskort på denne, eventuelt vet om den har UART tilkoblinger?
Irriterende at man ikke har tilgang til noe GUI på boksen og må bruke den forferdelige cpe.telenor.no siden.

Noen som har en firmware fil til disse som de kan dele slik at vi kan rive den i stykker? 👨‍⚕️

Lenke til kommentar
16 hours ago, zyntax555 said:

eventuelt vet om den har UART tilkoblinger?

Skal ha det.  er vel bare å åpne og se etter?

16 hours ago, zyntax555 said:

Irriterende at man ikke har tilgang til noe GUI på boksen og må bruke den forferdelige cpe.telenor.no siden.

Det er lov å ønske seg forbedringer. Dette brukergrensesnittet er under kontinuerlig utvikling.  Noen ønsker er krevende og havner nok i en litt for lang TODO-liste. Og noe er utelukket med vilje av forskjellige grunner (f.eks. er det naturlig å ønske seg et root-shell via ssh, men det vil du ikke få). Men en god del ting lar seg fikse ganske lett.  Vi gjør stadig små forbedringer (tror det selv ihvertfall 🙂 Mye av dette kommer etter ønsker fra brukere.  Tilbakemeldingsknappen sender faktisk rett til utviklerne, tro det eller ei.

Når det gejlder evt open source alternativer så er nok ikke denne boksen optimal.  Den er basert på en Broadcom SoC.  Jeg ville heller lagt innsatsen i noe med potensiale for å få ihvertfall WiFi til å virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, bmork said:

Det er lov å ønske seg forbedringer. Dette brukergrensesnittet er under kontinuerlig utvikling.  Noen ønsker er krevende og havner nok i en litt for lang TODO-liste. Og noe er utelukket med vilje av forskjellige grunner (f.eks. er det naturlig å ønske seg et root-shell via ssh, men det vil du ikke få). Men en god del ting lar seg fikse ganske lett.  Vi gjør stadig små forbedringer (tror det selv ihvertfall 🙂 Mye av dette kommer etter ønsker fra brukere.  Tilbakemeldingsknappen sender faktisk rett til utviklerne, tro det eller ei.

En god begynnelse hadde vært å ha lokal administrasjon slik det var tidligere. - Da kunne man iallefall sitte å se på hva som skjedde hver gang linja datt ned, og ha en formening om feilen lå i ruteren, lokalt, på linja eller sentralt f.eks....

Lenke til kommentar
5 hours ago, kjetilkl said:

En god begynnelse hadde vært å ha lokal administrasjon slik det var tidligere. - Da kunne man iallefall sitte å se på hva som skjedde hver gang linja datt ned, og ha en formening om feilen lå i ruteren, lokalt, på linja eller sentralt f.eks...

Ja, forstår det ønsket.  Men det blir nok dessvere ikke laget.

Lokal adminstrasjon går ikke bra sammen med  sentralisert management.  Det har vi jo en del erfaring med siden vi prøvde å få det til helt fram til og med forrige generasjon CPE.  Det var på høy tid å fjerne det.  Dette var en forutsetnning for å kunne gå videre med nye features som f.eks automatisk oppsett av repeatere.  Da kan vi heller ikke akseptere at det bare er å koble fra wan for å få lokal tilgang.

Man kunne se for seg en begrenset lokal tilgang for feilsøking osv.  Og det har blitt vurdert.  Men funksjonaliteten ville blitt veldig begrenset og hadde egentlig ikke hjulpet deg stort mer enn LEDene og knappene på boksen allerede gjør.  Det store flertallet av kundene er uansett avhengig av hjelp fra den andre siden når linja går ned., Der har vi også en del mer feilsøkings-informasjon enn CPEen sitter med.  Så idéen om lokal feilsøking havnet langt bak i prioriteringskøen.  Derfor kan jeg si nokså sikkert at dette ikke blir laget.  Og så kan vi håpe at jeg tar feil.  Det har skjedd før..

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er bare glad Telenor er åpne for at kundene kan bruke eget utstyr om de ønsker det og ikke tvinger de til å bruke den ruteren der.

 

@zyntax555 det er vel bare å skaffe deg et eksemplar du kan teste på og demontere uten at du bryter vilkårene du har inngått med Telenor. Tipper dog det er enklere å bare kjøpe en annen ruter som har tilsvarende spesifikasjoner, det er jo ikke slik at denne ruteren er det beste man får tak i på markedet.

Endret av voident
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...