Gå til innhold

Forsikringsselskap: Uvanlig mange tyverier av robotgressklippere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med all elektronikk som er mulig å få tak i, er det underlig at ikke flere har kameraer rettet mot slike løse verdigjenstander. Det er jo så mye smart å få tak i på nett...(?)

Jeg ville absolutt foretrekke reklamasjon om det faktisk var en reklamasjonssak.

Jeg forundres av og til over hvor lite flinke enkelte er til å reklamere, som om DET skulle være så vanskelig, eller flaut...(?)

Det koster fort dumme penger om en ikke bruker retten en har til et fungerende produkt.

Det undergraver dessuten en rettighet vi har  å ikke benytte den, når det faktisk er den riktige løsningen.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Mer sansynlig at klipperen har sluttet å virke, og istedet for å prøve på en reklamasjon, så melder de den stjålet.

Huh? Dersom et produkt slutter å virke, så synes du det er enklere å levere inn anmeldelse til politi, for så å sende inn bekreftelse på denne til forsikringsselskap? Smart å gjøre seg kriminell for et produkt, du heller kunne reklamert risikofritt på..?!

Nei, når noe går inn stykker, er det da mye enklere å gå/ringe/maile direkte med butikken du kjøpte varen av. 

Det er ikke så kjekt å bli svartelistet av alle forsikringsselskapene, og ei heller bli tatt for å levere falsk anmeldelse! (Selv om risikoen for å bli tatt, sikkert er forsvinnende lav.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husqvarna robotklippere (og sannsynligvis Gardena, som internt er identiske) kan deaktiveres av forhandler (med politianmeldelse) og er da ubrukelige. Man kan også sette opp å få varsel om klipperen befinner seg mer enn en viss avstand fra ladestasjonen (basert på den innebygde GPSen). De kobler seg opp til Husqvarna og forteller hvor de er. I følge forhandler stjeles det få slike.

Lenke til kommentar
Sitat

opptil 30 slike tyverier de siste fem-seks ukene

"opptil" gir ingen mening i setninga. Også sier det lite om omfanget uten at If sin markedsandel på innboforsikringer nevnes.

@OPV De fleste (alle?) er vel utstyrt med kode som gjør de ubrukelig utenfor eierens kontroll. Jeg regner med de enten er slaktet for delene sine eller lobotomert, fabrikk-resatt eller utstyrt med nye kretskort/programvare og forsøkes selges på nytt. I alle tilfeller antar jeg det er snakk om organisert kriminalitet og fokus på bestemte modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OPV skrev (39 minutter siden):

Husqvarna robotklippere (og sannsynligvis Gardena, som internt er identiske) kan deaktiveres av forhandler (med politianmeldelse) og er da ubrukelige. Man kan også sette opp å få varsel om klipperen befinner seg mer enn en viss avstand fra ladestasjonen (basert på den innebygde GPSen). De kobler seg opp til Husqvarna og forteller hvor de er. I følge forhandler stjeles det få slike.

De må imidlertid ikke kobles til nett for å brukes, så da vil ikke dette nødvendigvis være like effektivt.

De har imidlertid elektronisk kodelås, og denne vil slå inn om klipperen løftes osv. Så med mindre noen har hacket denne er klipperne ikke spesielt brukbare foruten som delemaskimer.

En veldig oppblomstring i tyveri kan kanskje tyde på at noe slikt har skjedd, eller at andre klippere ikke har slik sikkerhet. 

Lenke til kommentar

Uten å ja prøvd, så er jeg svært skeptisk til hvor høy sikkerheten på en sånn klipper fsktisk er. Er nesten 100% sikker på at et eller annet sted på kretskortet til klipperen er det en comport tilkobling man kan koble seg til og få opp et eller annet linux console og derifra kan man gjøre ganske mye, som f eks å legge inn firmwaren på nytt og dermed få et "nytt" produkt.

Kjenner jeg fikk lyst til å prøve dette som et kveldsprosjekt😯🤔

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...