Gå til innhold

Topp 10 sære programmerings­språk: De rareste av de rare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man liker sære programmeringsspråk, eller bare er nysgjerrig på hvordan alle de "normale" programmeringsspråkene ser ut, så anbefaler jeg nettstedet "99 Bottles og Beer" [1], hvor sangen er implementert i over 1500 forskjellige språk (inkludert variasjoner).

Likte man artikkelen i Digi, bør man sjekke ut topp-listen og velge kategorien "Top Rated Esoteric". Der finner man mye rart. Min helt klare favoritt, etter å ha spilt en del MMORPG opp gjennom årene, er LOLCODE.

 

[1] https://www.99-bottles-of-beer.net

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Leorand said:

Om man liker sære programmeringsspråk, eller bare er nysgjerrig på hvordan alle de "normale" programmeringsspråkene ser ut, så anbefaler jeg nettstedet "99 Bottles og Beer" [1], hvor sangen er implementert i over 1500 forskjellige språk (inkludert variasjoner).

Likte man artikkelen i Digi, bør man sjekke ut topp-listen og velge kategorien "Top Rated Esoteric". Der finner man mye rart. Min helt klare favoritt, etter å ha spilt en del MMORPG opp gjennom årene, er LOLCODE.

 

[1] https://www.99-bottles-of-beer.net

LOLcode er fin, om enn litt utdatert på memefronten.

Og ja, FizzBuzzLang er et språk (men ikke FizzBuzz), men det er ikke så forskjellig fra de andre at jeg valgte å taa det med. Og når jeg først skulle begrense meg til ti, så måtte jeg jo velge bort noen hundre. Men kanskje det blir en oppfølgerartikkel en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, BK1 said:

So INTERCAL ekke et programeringspråk for nordlæninga som sir vær så snill kun når man e fly førbanna. 😂

Vel, kanskje.

Når jeg har lest artikkelen så tror jeg heller at om man var heeelt blank og skulle lære seg programmering fra scratch - vil det iallefall for min egen del være meget drepen for motivasjonen til å fortsette, uansett hvilket av disse som ble valgt ut.

Men gøyalt å les om iallefall.

Lenke til kommentar
Bäcker skrev (28 minutter siden):

Ett eller annet sted der ute finne en variant av Fortran, der alle statements må skrives på nynorsk...

Ja. Norske ubåter... 👍😅

Fortran/Cobol.. -Er fremdeles sikker på det er noen ‘//‘ skrevet på nynorsk. 😅

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...