Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge gulv oppå teppefliser


Anbefalte innlegg

Hei, noen rom som er belagt med teppefliser med ganske kort "bust" som er limt fast. Disse er fra bygget var nytt for omtrent 40 år siden, og jeg kjenner meg ikke komfortabel med dem når jeg tenker på hvor mange folk som har gått på disse og hva som har blitt sølt i løpet av disse årene. Det jeg lurer på er om jeg kan legge nytt gulvbelegg oppå dem, eller må jeg fjerne dem før jeg legger nytt gulv? Hva slags gulvbelegg kan jeg evt. legge opppå om det er mulig (samme for meg hva det er, bare ikke nytt teppe)? Om det er slik at jeg må fjerne dem, hva er beste måten, og må jeg forvente at det skal være mye pes? Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur nok at alle vil fråråde det. Å lime golvbelegg på teppefliser blir nok vanskeleg og vil gjere det nesten håplaust å fjerne golvet etterpå når teppeflisene er gjennomtrukne av lim. 

Parkett/laminat vil være eit betre alternativ men det vil være stor fare for ut ujamheitene og bevegelsane i golvet gjer at skøytane knekker. 

Eit anna problem er at eventuell lukt frå teppet vil kunne bli verre når du dekker det til slik at det ikkje blir luftig. 

Her bør du basere deg på å fjerne teppet fyrst. Kor mykje arbeid det er kjem ann på korleis tepper er festa. Teppefliser blir innimellom også lagt lause, men dei kan også være limte slik at du må skrape dei lause. 

Skal du ha ein quick-fix så ville eg nok heller lagt eit laust golvteppe over teppeflisane som ei kortvarig løysing. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, The Avatar said:

Eg trur nok at alle vil fråråde det. Å lime golvbelegg på teppefliser blir nok vanskeleg og vil gjere det nesten håplaust å fjerne golvet etterpå når teppeflisene er gjennomtrukne av lim. 

Parkett/laminat vil være eit betre alternativ men det vil være stor fare for ut ujamheitene og bevegelsane i golvet gjer at skøytane knekker. 

Eit anna problem er at eventuell lukt frå teppet vil kunne bli verre når du dekker det til slik at det ikkje blir luftig. 

Her bør du basere deg på å fjerne teppet fyrst. Kor mykje arbeid det er kjem ann på korleis tepper er festa. Teppefliser blir innimellom også lagt lause, men dei kan også være limte slik at du må skrape dei lause. 

Skal du ha ein quick-fix så ville eg nok heller lagt eit laust golvteppe over teppeflisane som ei kortvarig løysing. 

Ok. Da blir det vel til det. Det er også en distinkt lukt der som jeg ikke klarer å lokalisere så kanskje det er teppet da. Flisene er limt på et treunderlag. Går det an å bruke noe for å løse opp limet eller må en rive dem av og pusse etterpå?

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å få renset teppet heller enn å fjerne det. Er jo bare å leie tepperens-maskin og kjøpe såpe til den. Først sprayer du ut såpen blandet med vann og lar den virke i anbefalt tid, så suger du bare opp vannet som da har blir temmelig guffent med maskinen.

Er du nøye på det kan du gjøre det to ganger for å ta det ekstra godt siden det er 40 års bruk uten potensiell vask.

Beregn litt tid før du bruker gulvet, sånn at det er tørt nok. Husk å lufte mens du tørker.

Eksempel på maskin;

contain

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...