Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor tilbyr Hjemmelegene gratis hurtigtest?


€uropa

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestilt en gratis hurtigtest hos Hjemmelegene for å få en attest jeg kan bruke på reise. Mer informasjon om den her: https://hjemmelegene.no/corona-hjemmetest

Jeg blir jo litt skeptisk når en privat aktør tilbyr seg å komme hjem til meg for å teste meg av ikke-medisinske grunner, og ikke skal ha verken penger eller sjelen min i retur. Jeg er ikke en gang folkeregistrert i kommunen jeg bestilte test i, eller noen annen kommune der jeg kunne brukt Hjemmelegene.

En tilsvarende test hos Dr. Dropin på flyplassen koster 1195 kr: https://drdropin.no/oslcovidtest

Vet noen hvorfor Hjemmelegene har dette tilbudet? Er dette noe som sponses av kommunen jeg testes i eller av det offentlige ellers? Eller er det en markedsstrategi for å trekke kunder til tjenestene de tjener penger på?

Endret av €uropa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får 300 kr,- i kompensasjon av Helfo for hver test de utfører. 
Dr Dropin på flyplassen får også 300 kr,- av staten, selv om de tar penger for det. 

Jeg leste en artikkel i Aftenbladet om en lege fra Ryfylket utenfor Stavanger som syns det var ganske kynisk av private aktører å ta godt over 2000 kr,- for en test som blir betalt av staten. Samme leide seg derfor en vogn, plasserte seg sentralt i Sandnes kommune - og tilbyr nå gratis tester for alle som trenger det. I artikkelen fortalte han at staten kompenserer for utgiftene - det sto 300 kr,- i artikkelen. Usikker på om det er eksklusivt utstyret som trengs. 
 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Interessant. Støtte fra Helfo kan forklare saken. Men jeg er ikke sikker på at 300 kr dekker kostnaden for testen hvis ikke Hjemmelegene besøker flere i området samtidig. Utstyret for å ta prøven og utføre testen tror jeg ikke koster så mye, men det er nok ikke langt opp til 300 kr når man legger til kjøring og arbeidstid.

Lenke til kommentar
Sitat

Coronasertifikat er gratis. Videre er utgangsprisen for én pasient er kr 1290,- med mulighet for en ytterligere pasient til kr 900,-. 

Dårlig skrevet, men jeg tipper de mener den utvidede testen som koster 1300, som de garantert kommer til å spørre om du vil ta, når de forklarer begrensningene med den gratis testen.
Mange vil da ta den testen, og de tjener penger.

Gratis test er bare i Oslo.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt stemme at det er muligheten for mersalg som gjør at hurtigtesten i utgangspunktet er gratis. Men nettsidene til Hjemmelegene er tilsynelatende tvetydige på flere punkter.

Jeg skal testes i en kommune annen kommune enn Oslo og har fått en bekreftelse på epost som sier at det koster 0,00 kr. På https://hjemmelegene.no/corona-reisetesting står det at "Hjemmelegene har et tilbud som heter “gratis 24-timers koronasertifikat i Oslo”, hvor prisen på hurtigtest er kr 0". Her betyr kanskje Oslo egentlig Oslo-området eller Stor-Oslo. I hvert fall betyr det ikke at koronasertifikatet gjelder bare i Oslo.

Når jeg ser nærmere på https://hjemmelegene.no/corona-hjemmetest og https://hjemmelegene.no/corona-reisetesting, forstår jeg det slik at du med hurtigtesten til 0 kr får et testresultat og koronasertifikat på helsenorge. En test til 1290 kr er en test for de som "har testbehov utover det forenklede norske coronasertifikatet på helsenorge.no". "Attesten utstedes under besøket, eller sendes til deg per passordbeskyttet e-post" i tillegg til testsvaret man får på helsenorge uansett.

Om Hjemmelegenes ekstra attest noen gang er verd prisen, vet jeg ikke, men det er den i hvert fall ikke i mitt tilfelle. Jeg trenger egentlig ingen test for å gjennomføre reisen min. Men jeg tenker at det kan være lurt å ha et gratis testresultat på helsenorge i tilfelle det blir noe spørsmål om det på reisen. Jeg har lest nok skrekkhistorier under pandemien til å forstå at man ikke vet hvem man møter på flyplassen eller i migrasjonen, eller om de er 100 % klar over hvilke regler som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kris85 skrev (1 time siden):

Er det egentlig nødvendig med disse testene ved inn og utreise når man er fullvaksinert? Jeg blir ikke helt klok på disse reglene...

Slik jeg forstår det kan du fremdeles bære viruset og dermed også smitte andre selv om du er vaksinert. Med andre ord er smitte fremdeles et problem. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det hjelper å være fullvaksinert når du kommer tilbake til Norge. Du trenger da ikke ta noen test eller fylle ut reiseskjema selv om du kommer fra land med høy smitte.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Slik jeg forstår det kan du fremdeles bære viruset og dermed også smitte andre selv om du er vaksinert. Med andre ord er smitte fremdeles et problem. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/

Jeg leste om dette. Derfor ble jeg usikker på dette med testingen. Som vaksinert vil man høyst sannsynlig (men ikke helt utelukket) bryte ned viruset før det tar bolig i kroppen. Men fra inkubasjonstid og full ned bryting, så vil viruset "bo" i nese og munn - men hvor lenge? Jeg tror det er svært lite sannsynlig selv om det kanskje er teoretisk mulig. Men så kan jo også fullvaksinerte bli syke. 

Nei; dette er nokså umulig å bli klok på. Fakta er en ting - anbefalinger noe annet - så er det et hav av ulike teorier; type "muligens, kanskje, sannsynlig". I tillegg til ytterpunktene fra faktasiden til de mørkeste konspirasjonsteorier. 😜 

Jeg skal til Polen i slutten av august. Litt usikker på om det er egoistisk av meg å reise. Vel å merke besøker jeg en liten by - og jeg er fullvaksinert. Men jeg bør også vise litt solidaritet..... nuja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kris85 skrev (8 minutter siden):

Jeg leste om dette. Derfor ble jeg usikker på dette med testingen. Som vaksinert vil man høyst sannsynlig (men ikke helt utelukket) bryte ned viruset før det tar bolig i kroppen. Men fra inkubasjonstid og full ned bryting, så vil viruset "bo" i nese og munn - men hvor lenge? Jeg tror det er svært lite sannsynlig selv om det kanskje er teoretisk mulig. Men så kan jo også fullvaksinerte bli syke.

Føler med deg! Jeg tenker uansett om man er vaksinert eller ikke.. Hold deg hjemme om du absolutt ikke må dra. Jeg forstår inderlig godt at folk ønsker å dra på ferie men resten av Europa er ikke i samme situasjon som oss her i Norge, og resten av verden sliter fremdeles med pandemien og det kan også være man blir sittende fast i landet dersom det blir nye nedstigninger i gitte land. 

Men folk må få gjøre som de vil så får de ta konsekvensene av sine valg. Men jeg personlig holder meg hjemme, men det er ikke så rart da jeg ikke har planer til å begynne med og har en katt jeg helst ikke vil være for lenge vekke fra. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (19 minutter siden):

Jeg skal til Polen i slutten av august. Litt usikker på om det er egoistisk av meg å reise. Vel å merke besøker jeg en liten by - og jeg er fullvaksinert. Men jeg bør også vise litt solidaritet..... nuja.

God tur! Har ingen skrupler med å reise som fullvaksinert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...