Gå til innhold

Leier 2. etg. med WiFi fra utleier i 1. Beste måte å opprette privat LAN med WAN-tilgang?


Anbefalte innlegg

Hei!

Topologien er altså at utleier har eget WiFi med internettilgang i første etg. Vi har ingen Ethernetkabling til vår 2.-etasje, men det er en WiFi extender med alt det negative det medfører (det er vel en halvering av hastighet bla.). Jeg ønsker noe sikrere/privat. Hva er mine beste alternativer? Jeg har tenkt på følgende:

1) kable egen ruter (Orbi) til ekstenderen (som har to fysiske LAN-utganger) og sikre mitt eget WiFi. Dette er vel kun marginalt sikrere da eiere vel ikke kan se eg. delte printere etc., men all trafikk går jo uansett igjennom huseiers WiFi og ruter. De er hyggelige, ordentlige folk med liten ethernetforståelse.

2) Forsøke å strekke egen TP-kabel fra deres ruter opp til vår etasje. Jeg har vurdert tanken om å bruke k-rør som benyttes til antenne-kabel idag, men dersom denne går i samme K-rør som coax (sol brukes til T-We hos oss i 2. etg.) er vel dette bare å glemme. Andre forslag på måter å strekke TP-kabel?

3) VPN kan selvsagt brukes uavhengig av metode.

4) TP-kabel ment til utendørs bruk, strekke fra huseiers ruter til oss igjennom vindu eller annen sprekk i kledning og feste til panelet utendørs opp til oss? Høres ikke ideelt ut…

5) Eget abo.? Huset har vært en vanlig enebolig for mange år siden. Jeg har koax og antennekabling i stua..

 

Takk for tanker og forslag!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eget nettverk tilkoblet under hans nettverk gjør vel at han ikke kan nå dine servere uten at du åpner porter. Jeg bodde flere år med en slik løsning og synes ikke det var noe problem for meg. Du når jo utleiers enheter, men det er jo mer et problem for han enn deg.

Hvordan du løser det, om det er via wifi eller ethernet kommer an på hastighet.

VPN brukte jeg på samme måte som nå. Skrur på VPN på enhet når jeg gjør ting jeg ikke ønsker tilknyttet mitt navn. 

Ikke overkompliser det. Jeg hadde bare brukt en ruter med OpenWRT til å sette opp en fungerende løsning.

 

Edit: Eget abo hadde jeg forsøkt å unngå. Å ha samme abm er jo en av noen få fordeler med å bo i samme hus som utleier.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har en internettleverandør som gir ut flere offentlige IP-er, kan en løsning være å sette en svitsj bak modemet og så bare koble til to rutere.

Hvis utleieleilighet er registrert som egen boenhet, skal det vel etter de fleste leverandørers vilkår være eget abonnement for boenheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! 
 

Ikke egen boenhet, H0201.

To IPer er en interessant tanke. Dog er utfordringen fremdeles å komme komme til med ethernettkabel fra huseiers modem eller switch (om denne plasseres ved siden av huseiers modem/ruter og opp til meg, hvor en AP evt kan plasseres. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Anterialis said:

Takk for gode svar! 
 

Ikke egen boenhet, H0201.

To IPer er en interessant tanke. Dog er utfordringen fremdeles å komme komme til med ethernettkabel fra huseiers modem eller switch (om denne plasseres ved siden av huseiers modem/ruter og opp til meg, hvor en AP evt kan plasseres. 

Regner med det her også da er felles elektrisk anlegg. Homeplug kan kanskje være en ok løsning?

Lenke til kommentar

HomePlug er enda et godt forslag. Jeg har ingen erfaring med dette systemet. Det sender trafikken over strømkobberen? Hva om de plugges inn på to forskjellige kurser, går trafikken da via sikringsskapet? Hvordan påvirker det hastigheten/påliteligheten?

Videre har vi eget sikringsskap med egen måler, vil det virke på tvers av dette (trafikken må vel da videre til neste samlingspunkt som kanskje er utenfor huset/på veggen?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Anterialis said:

HomePlug er enda et godt forslag. Jeg har ingen erfaring med dette systemet. Det sender trafikken over strømkobberen? Hva om de plugges inn på to forskjellige kurser, går trafikken da via sikringsskapet? Hvordan påvirker det hastigheten/påliteligheten?

Videre har vi eget sikringsskap med egen måler, vil det virke på tvers av dette (trafikken må vel da videre til neste samlingspunkt som kanskje er utenfor huset/på veggen?

Hvor stor hastighet får du på wifi i beste punkt i leiligheten. Bare sett en router der som kobler seg til trådløsnettet og lager ditt eget wifi. Kan gjøres på samme router/boks.

Alt av kabler og andre løsninger koster penger, så kan gjøres etter du har prøvd løsningen over og evt ikke blir fornøyd.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Anterialis said:

HomePlug er enda et godt forslag. Jeg har ingen erfaring med dette systemet. Det sender trafikken over strømkobberen? Hva om de plugges inn på to forskjellige kurser, går trafikken da via sikringsskapet? Hvordan påvirker det hastigheten/påliteligheten?

Videre har vi eget sikringsskap med egen måler, vil det virke på tvers av dette (trafikken må vel da videre til neste samlingspunkt som kanskje er utenfor huset/på veggen?

Separate kurser trenger ikke være et problem. Forskjellige kurser, hvorvidt det brukes jordet kontakter og Homeplug som bruker også jord som leder og forskjellige faser påvirker ytelsen. 

Er dette noe ganske midlertidig/kortsiktig leieforhold? Mener å huske du skrev noe om husbygging i en annen tråd for litt siden. Det man tenker på da er jo evt. hvor mye innsats det skal legges i det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor stort røret coaxen som går opp til andre etasje er kan det være fullt mulig å få inn en cat6-kabel i tillegg til coaxen. Ikke at det er den aller beste løsningen men en mulighet i alle fall. Gjøkhuene som trakk kabler hos meg da huset ble bygget har trukket 2x cat6+coax i samme rør - får neppe noe av det ut uten å ødelegge et eller annet men får håpe for egen del at det aldri blir behov for å endre noe. Men illustrerer muligheten i alle fall.

Hvis det blir vanskelig å dytte inn cat-6 med coaxen inni fra før så er en mulighet å trekke ut dagens coax og la den dra med seg både ny coax og cat-6 etter seg - bare sørg for å alltid ha noe som går hele veien igjennom så du i alle fall kan komme deg tilbake til utgangspunktet om ting skulle gå skeis.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 31.7.2021 den 15.23):

Er dette noe ganske midlertidig/kortsiktig leieforhold? Mener å huske du skrev noe om husbygging i en annen tråd for litt siden. Det man tenker på da er jo evt. hvor mye innsats det skal legges i det....

Korrekt. Vel, overtar nytt husi fenruar ca., men blir å leie her (Oslo) halvannet år. 

voident skrev (På 31.7.2021 den 17.06):

Hvis det blir vanskelig å dytte inn cat-6 med coaxen inni fra før så er en mulighet å trekke ut dagens coax og la den dra med seg både ny coax og cat-6 etter seg - bare sørg for å alltid ha noe som går hele veien igjennom så du i alle fall kan komme deg tilbake til utgangspunktet om ting skulle gå skeis.

Ja, dersom jeg skal forsøke noe slikt er det viktig at jeg i værste fall kan returnere til utgangspunktet. Boksen (coax) veggen har uttak for både TV og antenne (FM?); er dette to forskjellige isolerte kabler som går i samme k-rør? (føler jeg har spurt om dette før..) Eller samme kabel? Trenger nemlig coax til Twe..

Forslag til god trekkfjær og glidemiddel (som fordamper etterhvert og ikke legger igjen noe)?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
9 hours ago, Anterialis said:

Korrekt. Vel, overtar nytt husi fenruar ca., men blir å leie her (Oslo) halvannet år. 

Ja, dersom jeg skal forsøke noe slikt er det viktig at jeg i værste fall kan returnere til utgangspunktet. Boksen (coax) veggen har uttak for både TV og antenne (FM?); er dette to forskjellige isolerte kabler som går i samme k-rør? (føler jeg har spurt om dette før..) Eller samme kabel? Trenger nemlig coax til Twe..

Forslag til god trekkfjær og glidemiddel (som fordamper etterhvert og ikke legger igjen noe)?

TV og FM er på samme kabelen, men går til to uttak. 

Merk også at det finnes nettverkskabler som er tynnere enn vanlige kabler. Disse vil nødvendigvis ikke oppfylle krav til CAT6, men tenker at det lever man greit med her. Fordelen med disse er at man skal kunne trekke dem i rør hvor det er for trangt til "vanlig nettverkskabel". Eksempel: https://www.dustin.no/product/5011174284/bulk-cable-slim

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...