Gå til innhold

Kan man egentlig se variasjoner i naturen?


Anbefalte innlegg

Når et levende vesen med fri vilje lager noe, så blir det tilfeldigheter og variasjoner, men kan man egentlig se det i naturen på for eksempel, steiner? Hvis ikke, mente et høyere vesen da, en gud, å skjule seg for oss eller er det umulig å gjøre sånn som når vi selv lager noe at det kan ses at det var oss? Eller, kan man se på naturen at noen lagde det?

thumbnail_PART_1627666186899.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.jw.org/no/bibliotek/blad/g201403/ukjente-beretningen-om-skapelsen/

BIBELEN ER IKKE I STRID MED VITENSKAPEN. Den oppmuntrer derimot folk til å studere naturen. (Jesaja 40:26) Selv om Bibelen ikke er en lærebok i naturvitenskap, stemmer det den sier, overens med vitenskapelige fakta. Bibelen støtter for eksempel ikke kreasjonismen. Den sier ikke at jorden ble skapt på seks bokstavelige 24-timers dager. Slik ordet «dag» blir brukt i 1. Mosebok, sikter det til en temmelig lang tidsperiode.

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/vitenskap/hvordan-oppsto-livet/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

intelligent skaper bak det hele ?

Vel, i såfall må det vel nødvendigvis også være en intelligent skaper bak:

  • Kreft hos barn <link>
  • Corona-virus (ett av mange varianter kjent for å ta livet av folk)
  • Og en hel haug med andre dødelige sykdommer der vedkommende langsomt dør langsomt og smertefullt.

?

Så er det en viss pastor over dammen som også har dette verdenssynet, noe som tas opp til diskusjon i denne spillelisten:

Anbefales for å få ting satt i perspektiv.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, geir__hk said:

intelligent skaper bak det hele ?

Vel, i såfall må det vel nødvendigvis også være en intelligent skaper bak:

  • Kreft hos barn <link>
  • Corona-virus (ett av mange varianter kjent for å ta livet av folk)
  • Og en hel haug med andre dødelige sykdommer der vedkommende langsomt dør langsomt og smertefullt.

 

 

Det er nok ikke den samme skaperen som står bak alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, IHS said:

Det er nok ikke den samme skaperen som står bak alt.

Ok, så da kan vi stryke over allmektig som en av egenskapene ? Eller er det sånn at det er flere skapere som konkurrerer med hverandre?

I et par av innleggene dine over kan det åpenbart forstås dithen at du mener alt er skapt av en "intelligent skaper".

Denne definisjonen "intelligent skaper" tror jeg du må forklare hva du mener. Husk at også Google sin søkemotor og Alexa anses som intelligente.

I isåfall tenker jeg at naturlige prosesser som reproduksjon, evolusjon og forming av solsystemer også er så komplekse at det må falle inn under intelligente. Altså igjen : alt du påpeker som "at det er en intelligent skaper bak det hele" kan argumenteres være del av naturlige prosesser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
21 hours ago, geir__hk said:

Ok, så da kan vi stryke over allmektig som en av egenskapene ? Eller er det sånn at det er flere skapere som konkurrerer med hverandre?

I et par av innleggene dine over kan det åpenbart forstås dithen at du mener alt er skapt av en "intelligent skaper".

Denne definisjonen "intelligent skaper" tror jeg du må forklare hva du mener. Husk at også Google sin søkemotor og Alexa anses som intelligente.

I isåfall tenker jeg at naturlige prosesser som reproduksjon, evolusjon og forming av solsystemer også er så komplekse at det må falle inn under intelligente. Altså igjen : alt du påpeker som "at det er en intelligent skaper bak det hele" kan argumenteres være del av naturlige prosesser.

Hva mener du ? Du nevnte bla. et virus som trolig er skapt av noen i Wuhan, mens du mente det var skapt av Gud ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, IHS said:

Hva mener du ?

Det var et spørsmål. Du synes å ha en overbevisning, noe jeg stilte spørsmål ved.

 

4 hours ago, IHS said:

Du nevnte bla. et virus som trolig er skapt av noen i Wuhan, mens du mente det var skapt av Gud ? 

Det har jeg ikke sagt at jeg vet noe om. Fint om du kan besvare spørsmål direkte fremfor å flytte fokuset inn på irrelevante temaer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som "intelligent design" forfektere enten ikke kan eller vil innse er at vi ikke kjenner igjen design basert på struktur eller kompleksitet. Vi kjenner det igjen ved å sammenligne det med naturen.

Watch maker analogien for en tilhenger av den blir som å finne en klokke på en strand av klokker ved et hav av klokker på en klode av klokker i et univers av klokker. Så hva gjør denne klokken spesiell? Man har ikke noe å sammenligne med.

Jeg har spurt religiøse dette ved noen anledninger: inntil man kan fornuftig svare på hva et udesignet univers hadde sett ut som gir det ingen mening å bredt proklamere at det eneste universet vi vet om er designet. Det faller på sin egen urimelighet, og man trenger langt mer bevis for å påstå det. Er det en mulighet? Selvsagt. Men det er lang vei å gå fra det til "fugl har farger, derfor Gud".

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/6/2021 at 8:13 AM, Larzen_91 said:

Det som "intelligent design" forfektere enten ikke kan eller vil innse er at vi ikke kjenner igjen design basert på struktur eller kompleksitet. Vi kjenner det igjen ved å sammenligne det med naturen.

Watch maker analogien for en tilhenger av den blir som å finne en klokke på en strand av klokker ved et hav av klokker på en klode av klokker i et univers av klokker. Så hva gjør denne klokken spesiell? Man har ikke noe å sammenligne med.

Jeg har spurt religiøse dette ved noen anledninger: inntil man kan fornuftig svare på hva et udesignet univers hadde sett ut som gir det ingen mening å bredt proklamere at det eneste universet vi vet om er designet. Det faller på sin egen urimelighet, og man trenger langt mer bevis for å påstå det. Er det en mulighet? Selvsagt. Men det er lang vei å gå fra det til "fugl har farger, derfor Gud".

Designeren av fuglen over har hat regnbuens farge rekke som forbilde

image.jpeg.93f7988632b8132c1dca742747f22b69.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Larzen_91 said:

Og hakket er fortsatt i plata. Den designeren du prater om har ikke hatt noe forbilder, om han har laget alt. Kan du utdype litt om hvordan natur hadde vært uten den type design du forfekter?

Uten design, sånn som du ser det er på Mars. Helt merkelig at du ikke ser at det er en designer bak dette.

image.jpeg.774f19a5692d1ddfe9b164530c20c712.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Larzen_91 said:

Jeg kan for diskusjonen sin skyld si at naturen er designet. Men ikke med samme betydning som det du mener. Evolusjon er ikke tilfeldig.

Hvis du sammenligner med orginalen. Kan du se at designeren til og med har tatt med måne lyset som reflekteres i uglene pupill 

 

C8E7A8EC-ACCC-46E7-820E-220C200A6418.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...