Gå til innhold

Hva er en 2.4ghz forstyrrelse, og hvordan pokker fikses det?


pin78

Anbefalte innlegg

Så, jeg spiller på PC i stua. Dvs. at jeg har en stasjonær tilkoblet TV i SFF, og bruker av den grunn trådløst tastatur og mus. 

Disse er begge av merket Corsair; K57 Keyboard og Harpoon RGB mus for å være spesifikk. Jeg har hatt både tastatur og mus i typ 7 måneder, men har hatt gjentatte problemer med tilkobling. Selv om jeg har fått erstatningsdeler via Corsair sin nettside, så fungerer ikkje dongelen til tastaturet skikkelig. Dongelen til musa fungerer fint, men ikke til tastatur, samme faen ha jeg gjør. Og... jeg nekter å tro at jeg har hatt sånn uflaks at USBen er herpa på tastaturet to ganger på rad. Så, åpenbart så startet jeg en tråd i Corsair sitt forum, men det eneste svaret jeg har fått hittil er at det er forstyrrelser i 2.4ghz nettverket som gjør at jeg ikke kan bruke USB dongelen. 

 

Så, hva betyr dette egentlig? Tilsynelatende, så er det eneste jeg har som bruker 2.4ghz en mus og et tastatur, og en wifi forsterker som ikke kan flyttes. Når wifi og musen virker, burde da et *tastatur* ha innvirkning? Man skulle jo tro at alle tre kunne virke samtidig i 2021? 

 

Lq meg legge til at dette er min første stasjonær PC, og at jeg av den grunn har liten peiling på hva jeg snakker om. Det var virkelig på nåde at jeg presterte å bygge den. Jeg bruker ille Bluetooth av den enkle grunn alt jeg foretrekker USB dongler, men er jævlig kjipt at et trådløst tastatur ikke kan brukes, vel, trådløst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du skal kun trenge en dongel til både tastatur, mulig det kan hjelpe. Er det slik at tastaturet ikke kan kobles til om du ikke bruker musen trådløst?

Hvis problemet faktisk er interferens er det lite du kan gjøre. 2.4 GHz båndet er ganske opptatt med wifi, bluetooth, mikrobølgeovner og mye annet. Jeg forstår det slik at tastatur og mus også støtter bluetooth, jeg synes du burde prøve. Slipstream ser for meg ut, ikke at jeg fant så mye, ganske likt ut som bluetooth, men skal være raskere. Godt mulig dette er på bekostning av hvor mye interferens det tåler.

Jeg fant også en reddit tråd som gav Corsair mye drit for Slipstream. Hvis det er noe hold i den betyr det at problemene du opplever er fordi Slipstream er noe dritt som aldri har fungert skikkelig. Når jeg googler det får jeg også opp forslag om "corsair slipstream dongle replacement" og lignende, det er aldri et godt tegn

https://www.reddit.com/r/Corsair/comments/lzd5tc/slipstream_single_dongle_usb_does_not_work_pure/

Lenke til kommentar

Dongelen som går på både mus og tastatur virker heller ikke, altså er det kun musen sin dongle som virker. Også, dedikert tastaturdongle virker ikke.

Når jeg fikk reservedeler så gjaldt det usb dongle til mus, tastatur, og delt (til begge deler under samtidig bruk, aka slipstream). Jeg har selvfølgelig prøvd både gamle og nye dongle, også den som går på begge, men no luck. 

Har også prøvd å bruke musen trådet, men det hjelper ikke på tastaturet uansett dongle. Per nå må jeg bruke tastaturet trådet, så har jeg musen koblet til via dongle. Jeg synes dette er jævlig rart, siden stua ikke har noe annet enn wifi-forsterker og PC. Jeg har ingenting Bluetooth enheter tilkoblet, heller. 

 

Jeg skulle gjerne brukt Bluetooth, men har dessverre problemer med hovedkortet som gjør at Bluetooth tilkoblinger ikke virker. Uansett, så burde jo medfølgende dongler virke.. Eller kan ikke et produkt kalles trådløst. 

Lenke til kommentar

2,4GHz er "søppelbåndet", og brukes av "alt mulig" ettersom dette er en fribruksfrekvens. Slik sett kan det være at det ikke er noe av utstyret du har som skaper problemer, men eksempelvis hos en nabo hvis dette eksempelvis er snakk om blokkleilighet. Naboer vil jo da også ofte bruke 2,4 GHz WiFi.

Ellers mye som kan forklares rundt dette, bl.a. hvordan en WiFi-repeateren fort kan føre til at du får bruker veldig mye airtime i 2,4GHz-båndet hvis denne er slik at den snakker med hovedruter via 2,4GHz og videre snakker med andre enheter via 2,4 GHz. Er PC-en din koblet til denne? Via WiFi? Ikke mulighet for at eksempelvis PC kan bruke 5GHz mot WiFi-repeateren eller kobles mot denne med kabel?

Et par spørsmål:
- Er dongle koblet i PC-en på en usb-port som "vender ut mot rommet" eller på baksiden av PC-en?
- Er dongle koblet til en USB 2.0- eller USB 3.0-port? USB 2.0-porter vil kunne være å foretrekke for enheter som opererer på 2,4GHz (https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html)
- USB-porter er "parvise" normalt sett - er det noe annet koblet til den andre USB-porten som tilhører "paret av porter"? Spesielt hvis du har flere enheter som bruker 2,4 GHz, kan det være greit å få disse port fra hverandre, eller at det ikke er bruk på den andre porten i paret.

Lenke til kommentar

Har du koblet den opp optimalt ?

Har f.eks en forlenger designet for trådløs USB WiFi som kan kobles i maskin og så kan den settes nærmere tastatur og mus.

I verste fall kan du prøve å bruke en vanlig USB-forlenger uten sokkel.

Har forresten akkurat fikset min PS4 som hadde periodevis trøbbel med kontakt med kontrollerene. Dette går også på 2,4 GHz, men problemet viste seg å være en halveis montert antenne i maskinen. Når denne ble fikset så fungerte alt igjen. Mulig noe sånt er ditt problem også, selv om det virker noe usannsynlig siden du har problemer med begge enhetene samtidig og at du har byttet ut mottakerenheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...