Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig alternativ til disel og bensin under 20 kr l?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (10 timer siden):

Det er jo bare å skifte ut bilien med båt, og så fylle på med farget diesel til 11,- kroner literen.

Ikke så mange bonmstasjoner å passere heller. Gratis parkering utenfor 2 meter dybde.

(Lurer på om jeg har blitt smittet.)

Hadde en Renault og sitter nå i en seilbåt, så det er ikke bare tull heller.

Men hvor dyrt er båtplass? det er vesentlig dyrere en parkeringsplass i oslo på dyreste området. Snakker fort 10 000 kr måneden eller mere neppe inkludert strøm eller kloakk og søppelutgifter. https://www.finn.no/boat/dock/available/ad.html?finnkode=208079184 er jo ikke så dyrt, men i oslo er vel 10 ganger høyere pris.

Desverre funger ikke elbilladning til å dekke strømutgifter er jo ikke så dyrt for 150 kw noen kr per minutt. Problemet det vil nok økes i pris om alle skal ha det på båtplasser, 4g og 5g dekning vil også koste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Men hvor dyrt er båtplass?

Hadde bil og hadde lyst på bobil, men så slo jeg den planen fra meg. Måtte ha meg noe med litt mer frihet og luft i håret. Solgte så Renaulten (bilen) og kjøpte meg en seilbåt. Synes det var ganske gøyalt og kjøpte meg en til, slik at jeg nå har 2 stk seilbåter med seil og dieselmotor.

Betaler ca 1.000,- pr mnd for hver av båtplassene, dvs litt i overkant av 2.000,- for begge. (Stavanger og omegn.)

Prisen for drivstoff er jo kroner 0,- når man seiler og ca kroner 11,- pr liter når man kjører med dieselmotor. Bruker ca 1,4 liter i timen når man kjører pent slik at det blir ca 15,- kr pr time.

Søppel går i offentlige søppelkontainere, slik at det koster ingen ting.

Strøm betaler man pr kw-time. Det vil normalt være ganske små regninger, med mindre man bor i båten og varmer den opp med strøm vinterstid. Har solceller i den ene båten og den har stort sett ikke behov for landstrøm.

Når det gjelder Internett ombord så bruker jeg Ice med 10 Mps og 1 TB data. Det fungerer veldig bra her i distriktet. Aner ikke hvordan det funger andre steder i landet. Bruker jo samme Internet i begge båtene og hjemme på land. Har også tilgang til 1 Gbs Internett andre steder slik at 10 Mbs på mobil blir helt OK.

Det er fullt ut mulig å bruke veldig mye penger på båt, men det er også mulig å få det til forholdsvis rimelig. 

Den båtplassen du har lenket opp til er ellers litt bredere og dyrere enn det som "folk flest" bruker. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, LMH1 said:

Men hva slags strømavtale etc

De fleste plasser som man leier en båtplass, så følger det også med tilgang til strøm og en strømavtale. Vanligvis så betaler man ingen ting fast men et beløp pr kw-time. Med mindre man bruker strøm til oppvarming, så blir det ikke særlig mye ut av det. Vanlig kapasitet for strøm til båtplass er 16A, altså det samme som en vanlig stikkontakt. 

I den båten som jeg har solceller, så bruker jeg solceller og batteri til lys, PC. Internett, osv. Kaffe og varmtvann lages vha gasskoker. Den båten har nesten ikke behov for landstrøm. Den har også et dieseldrevet varmeapparat, men det har noen tekniske problemer som jeg ikke har fått fikset. Må derfor ha strøm om jeg skal varme opp inne i båten.

Har også for lite solcelleanlegg til å drive kjøleboksen. Slenger derfor på et par kg is i døgnet, eller bruker fryseelementer, somm jeg har liggende i fryseren hjemme, hvis jeg ikke har landstrøm.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...