Gå til innhold

Dere som har peiling på kostnader på elbil?


LMH1

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Fin sammenligning, men ikke helt on-point. Det var ikke 4000 for å skifte kupefilter hos nissan.. Ganske vanskelig å forstå hvor kostnaden ligger egentlig, men det var nå prisen de tok. Helt latterlig. 

Ser du historisk på det har Nissan alltid hatt dyre deler så prisene stammer nok fra den tida før de blei slått sammen med Renault og en Nissan var en kvalitetsbil.
Har hatt 2 stykk Nissan Laurel fra hvert sitt tiår og diisse må du slå sundt med hammer for at de skal slutte å fungere mens nå hav kvaliteten falt betraktelig sammtidig med at prisene fortsatt holdes der de alltid har vært.
Kosta 5000 for service på min E-NV200 Evalia også men så er det jo stort sett den eneste utgiften ut over verditap jeg har på bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Kajac said:

Det som "dreper" elbil-batterier er ikke hurtiglading, men å ha bilen stående tilkoblet hele tiden på (nær) 100 %. Dette er spesielt viktig på Leaf da denne ikke har topp-buffer, så 100 % er 100 %. Mange elbiler i dag har buffer i toppen slik at du aldri får ladet de til 100 %, og dermed forhindrer slik ladeskade. Det beste for å forhindre slitasje Leaf-batteriet er å enten sette en ladebegrensing på f.eks. 80 %, eller å ikke lade bilen hver gang den parkeres, slik at den ikke blir stående med 100 % over lang tid.

Denne ladebegrensningen kan det hende denne modellen har. Nyere Leaf har ikke en slik funksjon som stopper lading på 80% (ikke spør hvorfor de fjernet det).

Lenke til kommentar
Thor. skrev (14 minutter siden):

Denne ladebegrensningen kan det hende denne modellen har. Nyere Leaf har ikke en slik funksjon som stopper lading på 80% (ikke spør hvorfor de fjernet det).

De 2 gangene jeg har hatt min bil på service forteller de bak skranken at jeg ikke trenger å stoppe ladingen før den er full selv om bruksanvisningen på bilen sier at den ikke bør bli stående fulladet når den ikke er i bruk.
De påstår batteriene er så bra at de takler det bedre en forventet da bilen blei laget.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Denne ladebegrensningen kan det hende denne modellen har. Nyere Leaf har ikke en slik funksjon som stopper lading på 80% (ikke spør hvorfor de fjernet det).

Det ble fjernet på amerikanske utgaver (som det finnes en god del av i Norge) pga. noe EPA ratings. Mamma sin europeiske 2014-modell har i hvert fall denne funksjonen. Slik jeg forstår det ble denne funksjonen aldri fjernet på europeiske utgaver, verken før eller senere, men ta det med en klype salt.

 

perpyro skrev (1 time siden):

De 2 gangene jeg har hatt min bil på service forteller de bak skranken at jeg ikke trenger å stoppe ladingen før den er full selv om bruksanvisningen på bilen sier at den ikke bør bli stående fulladet når den ikke er i bruk.
De påstår batteriene er så bra at de takler det bedre en forventet da bilen blei laget.

Det er riktig at du kan lade til 100 % så lenge du skal bruke bilen etterpå. Men mange bruker ikke bilen daglig, så den blir gjerne stående på 100 % over store deler av livet sitt. Dette svekker batteriet. Dette er spesielt utpreget på Leaf på grunn av den lave rekkevidden og mangel på topp-buffer; folk flest satte bilen på lading all den tiden den ikke var i bruk for å utnytte rekkevidden maksimalt. Mange Leafer har stått mer på lading/100 % batteri enn de har vært kjørt. Det er også derfor du ofte ser at Leafer med spesielt kort kilometerstand har et abnormalt svekket batteri, mens Leafer som har vært kjørt mye gjerne har alle batteristrekene fremdeles.

Det som derimot ikke svekker batteriet i nevneverdig grad er hurtiglading. TeslaBjørn har sammenlignet biler som har vært konstant hurtigladet med biler som "aldri" har vært det, og funnet at forskjellene i verste fall er ubetydelige. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

Finne ut av faktiske utgifter på elbil. Selv tror jeg disel og bensin hvis man kjøper det til 80 000 kr gjør man bedre invitering en elbil for lengere turer men vanskelig å si noe helt sikkert man vet prisene moms vil øke også avgifter på elbil. Så blir vel drivstoff utgifter muligs og reparasjon som skiller de. Man vet turbo biler koster mere i vedlikehold.

Da tar du nok feil, men jeg ser at vannet rundt dette er grumsete. Det er mange sider som over-rapporterer det positive med EL og samtidig mange sider som er over-kritiske for å ivareta sin egen agenda og leserbase. Her er det offissielle fra amerikanske myndigheter:

https://www.motortrend.com/news/government-ev-ice-maintenance-cost-comparison/

Dette er riktig nok fra USA, så man må legge til en del i EL sin favør her i norge grunnet avgifter og EL-goder. Hvilken bil du kjøper har nok mer å si. Kjøper du brukt vil EV bykse frem, kjøper du ny kan verditap spille inn og bikke lasset. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

Det er nesten nøyaktig dobbelt så høyt forbruk som jeg har på Ioniqen nå i sommer. I vinter på de kaldeste dagene (-15 til -20 grader) på korte turer, så jeg vel den helt opp på 17-tallet. Men aldri vært i nærheten av 20.

Jepp, det er mange som er under 20kWh/100km, men regner du med det så dekker du så godt som alle elbiler. Det er bedre å bli positivt overrasket enn skuffet ;)

Lenke til kommentar
10 hours ago, Salvesen. said:

Min mor hadde nettopp sin leaf inne til service . Tror de tok 5000 kroner for det. Ran! 

Hadde min model 3 til service tidligere i år. Kostet meg 1000 kroner. Da skiftet jeg kupé filter selv. 

 

Skal på service på model 3 om en måneds tid må ut med 7000 🙄

Bremserens,bytte av filter, 4 hjulskontroll, bytte av vindusviskere.

3 av de kan man gjøre selv riktignok, dyreste er den 4 hjuls kontrollen, greit å få gjort det siden tesla er kjent for å spise dekk.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Skal på service på model 3 om en måneds tid må ut med 7000 🙄

Bremserens,bytte av filter, 4 hjulskontroll, bytte av vindusviskere.

3 av de kan man gjøre selv riktignok, dyreste er den 4 hjuls kontrollen, greit å få gjort det siden tesla er kjent for å spise dekk.

Ja 4 hjuls kontrollen er ganske dyr, jeg har kun rotert. Bremse service koster vell 500+ moms. Vindusviskere kan en jo spare mye på å ta selv, samme med filter. Koster vell 300 for filter hos tesla og tar ca 10 minutt og bytte. Men hver sin ting såklart. 

Synes prisen er veldig høy, får det ikke til å stemme med min service(som kostet 1000).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ble litt overrasket er eltron så billig? Eller er det skjulte minuttpriser og forskjellig priser på døgnet? Teslamodel 3 long range og Nissan leaf. Men er vanskelig å vite om det finnes billigere? Eller hva som er dyrt og billig.

Screenshot_2021-07-30-21-45-08-297_no.vg.lab.zapp.jpg

Screenshot_2021-07-30-21-52-24-231_no.vg.lab.zapp.jpg

Screenshot_2021-07-30-22-03-14-362_com.fortum.chargeanddrivenorway.jpg

Screenshot_2021-07-30-22-05-29-078_com.circlekeurope.emobility.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 2021-7-31 den 2.08):

Det har nok med batteristørrelsen til Etron å gjøre. Den er jo mange ganger større enn Leafens batteri. Og koster da mange ganger mer å lade opp.

Men er det risiko for 50 kW chademo forsvinner om noen år? Så blir byttet ut med 150 kW CSS? Eller er det ingen garanti for det? For eieren er det tryggest om bilprodusenten tar utgiften for utbytte eller ny bil har jo skjedd med hydrogen biler.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, LMH1 said:

Men er det risiko for 50 kW chademo forsvinner om noen år? Så blir byttet ut med 150 kW CSS? Eller er det ingen garanti for det? For eieren er det tryggest om bilprodusenten tar utgiften for utbytte eller ny bil har jo skjedd med hydrogen biler.

Det er nok risiko for at Chademo forsvinner etterhvert ja, så med mindre noen lager en adapter kan det bli problematisk å eie bil med dette etterhvert.

Det finnes adapter andre veien så virker som det er mulig. Men vet ikke hvorfor ingen har laget det enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, LMH1 said:

Men hvorfor er ikke https://www-elbilgrossisten-no.translate.goog/products/ladekabeladapter-32a3fbcees?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=ajax,se,nv,elem denne typen mere vanlig? Problemet blir vel at ikke alle bilene blir fremtidsrettet.

Er ikke den pluggen vanlig? Laderen som følger med Tesla kan plugges i en slik. Og den kan brukes på andre elbiler også siden der er vanlig Type 2.

Edit: akkurat den der kabelen er litt spesiell da. Følger med 16A blå 1 fase adapter. Eldre Tesla har 3fase støtte også på medfølgende lader.

IMG_20200228_105026.thumb.jpg.c4429c04115d7310fbd1de6940a803f3.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, LMH1 said:

Får 11kW med den kabelen på bildet over. Da har man fult batteri på bare noen timer.

Men man må ha en CCS plugg for å hurtiglade med likespenning ja. Det er de to store nederste pinnene som brukes til det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 4.8.2021 den 17.12):

Hva mener dere Nissan e-NV200 vs nissan leaf? er større biler mere utsatt for mere vedlikehold?

e-nv200 er en stor bil med mye plass, men det gir også mer luftmotstand og høyere forbruk i høyere hastighet, fra ca 70 og oppover merker man dårligere rekkevidde.

Ellers er det lite vedlikehold og feil på disse bilene. Selv har jeg hatt en Leaf i 9 år nå, byttet bremseklosser selv en gang, men fremdeles originale skiver. Har i tillegg byttet noen endeledd/stabilisatorstag foran, relativt rimelige slitedeler. Uover det er det stort sett lade og fylle vinduspylervæske. Og har slitt ut et sett sommerdekk og vinterdekk. 

Ellers er det viktig å huske at bil er ikke investering, men forbruk, velg så bra som du trenger, men man kan bruke mye sykkel og kollektivt + taxi for det det koster årlig med bil.

Hvis man kjører en del kan man forenklet regne at man sparer følgende på elbil vs bensin/diesel:

10 000 i drivstoffkostnader

10 000 i bompenger

5 000 i olje og oljefilterskift + årsavgift annen service, reimer + div

 

M.a.o. ca 25 000 i året, dvs at om du kjøper en elbil til 100 000 istedet for bensinbil til 50 000 så har du spart inn mellomlegget på 2 år. På 4 år har du fått 50 000 ekstra du kan bruke på deg selv. Det er en grunn til at mange kaller Leaf for sparegriser 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (8 timer siden):

10 000 i drivstoffkostnader

10 000 i bompenger

5 000 i olje og oljefilterskift + årsavgift annen service, reimer + div

M.a.o. ca 25 000 i året, dvs at om du kjøper en elbil til 100 000 istedet for bensinbil til 50 000 så har du spart inn mellomlegget på 2 år. På 4 år har du fått 50 000 ekstra du kan bruke på deg selv. Det er en grunn til at mange kaller Leaf for sparegriser 🙂

Hvis man er taxi ja, men folk ville ikke kjøpt leaf til taxi. Fordelene forsvinner på elbil det betyr økte priser på bruktbiler og vanskeligere å få tak i brukbiler fordi de selger mere.

Man må hurtiglade veldig ofte for å komme opp i 10 000 kr hvis det er årlig er vel ikke så helt ektremt, men bompenger? sikker på det er billigst måte? kjører man på landet så er vel ikke like ofte, men oslo er det nok verre. Eller nye veiprosjekter.

forsikring koster vel noe særlig for de ungdom?

For øker vel pris på elbiler og utgifter på sikt så biler over 600 000 kan føre til at andre biler øker i bruktpris og slik.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Hvis man er taxi ja, men folk ville ikke kjøpt leaf til taxi. Fordelene forsvinner på elbil det betyr økte priser på bruktbiler og vanskeligere å få tak i brukbiler fordi de selger mere.

Man må hurtiglade veldig ofte for å komme opp i 10 000 kr hvis det er årlig er vel ikke så helt ektremt, men bompenger? sikker på det er billigst måte? kjører man på landet så er vel ikke like ofte, men oslo er det nok verre. Eller nye veiprosjekter.

forsikring koster vel noe særlig for de ungdom?

For øker vel pris på elbiler og utgifter på sikt så biler over 600 000 kan føre til at andre biler øker i bruktpris og slik.

Som vanlig forstår jeg ikke helt hva du forsøker å skrive, men kan forklare litt mer.

Det er ikke så vanskelig å spare 10 000 i året på drivstoff, 13 000 km med 0,6 liter pr mil i forbruk og 16 kr pr liter blir 12 480 kr.

13 000 km med 2kWh pr mil og 80 øre pr kWh blir 2 080.

Altså besparelse på 10 480 kr.

 

10 000 i bompenger er 27 kr om dagen, noe som man lett kan oppleve om man bor nær en større by. Langt ute på landet kan det bli mindre, men da kjører man gjerne ennå mer og bruker mer drivstoff.

 

Ellers er gjerne forsikring ganske likt, og elbiler holder seg gjerne bedre i verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...