Gå til innhold

Dere som har peiling på kostnader på elbil?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hva vil dere forvente av kostnader på en slik bil? Både med tanke på service (Usikkert om slike kan ta skade av hurtigladning) på tesla sine automater eller andre?
 
For man må vel regne med bremser, dører, sommerdekk\vinterdekk, batteriet er vel noe degradert, men hva tror dere kostnaden er å utbedre det?
Hvor dyrt er det å få byttet elektronikk slik eldre bil støttet hurtigladning og batteripakke?
 
Sitat

Hvis du skal kjøpe en ny elbil-batteripakke til en Nissan Leaf, for eksempel, vil prisen for denne begynne på 35.000 kroner.

Men er ikke sikkert man må bytte hele kanskje ting blir bedre med fikse celler?

https://www.tv2.no/v/1211342/

Hvor dyrt tror det blir å gjøre slike biler selvkjørende eller mere lik tesla på skjerm og monitor etc?

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/priser-spesifikasjoner.html

Sitat

6,6 kW innebygd lader, hurtiglader

Eller er nye og gamle biler forskjellig ladere og batteri så er ikke mulig å bytte fra nyere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet ser ut til å være i god stand siden det har 11 av 12 batteristreker. Batterikapasiteten er derfor mellom 79 og 85 %. av original kapasitet. Det som "dreper" elbil-batterier er ikke hurtiglading, men å ha bilen stående tilkoblet hele tiden på (nær) 100 %. Dette er spesielt viktig på Leaf da denne ikke har topp-buffer, så 100 % er 100 %. Mange elbiler i dag har buffer i toppen slik at du aldri får ladet de til 100 %, og dermed forhindrer slik ladeskade. Det beste for å forhindre slitasje Leaf-batteriet er å enten sette en ladebegrensing på f.eks. 80 %, eller å ikke lade bilen hver gang den parkeres, slik at den ikke blir stående med 100 % over lang tid.

Hurtiglading på Tesla-stasjoner kan du bare glemme. Selv når Tesla åpner for andre elbiler, så bruker Teslas ladere CCS-standarden, mens Leaf bruker ChaDeMo. Disse er ikke kompatible med hverandre, og så vidt jeg vet finnes foreløpig ingen adaptere. Hurtiglading kan du derimot gjøre alle andre steder som støtter ChaDeMo (som er sikkert 99 % av alle hurtigladere).

Når det gjelder batteriet så er det å bytte enkelt-celler mest vanlig (i den grad det er vanlig). Vet at det er et verksted i Oslo som har spesialisert seg på dette. Evt. om hele batteripakken er ødelagt kan man kjøpe en brukt batteripakke og sette inn. Batteripakker fra nyere Leafer skal visst kunne settes inn i eldre modeller med små modifikasjoner, men vet ikke nøyaktig hva det innebærer. På bilen du har linket til ser jeg derimot ingen spesiell grunn til å bytte batteri.

Du vil ikke kunne gjøre en gammel Leaf selvkjørende. Og så vidt jeg vet er det en relativt omfattende jobb å bytte fra 3,3 kW lader til 6,6 kW. Heldigvis har Leaf såpass lite batteri at selv med 3,3 kW så er ikke ladetiden horribel.

Når det gjelder brukskostnader så har du egentlig alt det samme som på en bensinbil, bortsett fra olje, luftfilter, plugger, eksos og bensin/diesel-system. Så alt av bremser, bremserør, lys, kjølevæske, radiator, dekk, felger, rust, håndbrekkjustering, hjuloppheng, etc. er det samme som på en hvilken som helst annen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Når det gjelder batteriet så er det å bytte enkelt-celler mest vanlig (i den grad det er vanlig). Vet at det er et verksted i Oslo som har spesialisert seg på dette. Evt. om hele batteripakken er ødelagt kan man kjøpe en brukt batteripakke og sette inn. Batteripakker fra nyere Leafer skal visst kunne settes inn i eldre modeller med små modifikasjoner, men vet ikke nøyaktig hva det innebærer. På bilen du har linket til ser jeg derimot ingen spesiell grunn til å bytte batteri.

Men vet du om tesla f.eks er enklere å finne ut ved hjelp av https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-degradation-tool/

for å sjekke enkeltceller? For er vel ikke på NAF test spørs vel om det testes batteridegradering i særlig grad over hva målerne viser.

Så kan være rust eller begynnene fare for eksplosjon eller teknisk svikt? Siden i følge google søk man kun forvente mellom 8\10 år batteriliv.

Sitat

Når det gjelder brukskostnader så har du egentlig alt det samme som på en bensinbil, bortsett fra olje, luftfilter, plugger, eksos og bensin/diesel-system. Så alt av bremser, bremserør, lys, kjølevæske, radiator, dekk, felger, rust, håndbrekkjustering, hjuloppheng, etc. er det samme som på en hvilken som helst annen bil.

Ja største problemet i bærum\oslo og byer er rust, er usikker om tesla eller nissan leaf er verst.

Godt mulig biler fra nordnorge eller usa er mindre preget av problemet men risikoen øker, for blir fort kostnad for importerte biler eller om garantien ikke gjelder kan slikt bli ganske dyrt. Med mindre det finnes forsikringer mot slik?

Hva tror du nissan leaf mot tesla eller honda\mazda etc og senere seat hva som er tryggest på elbil?

For tror ofte slik biler blir solgt til utlandet om prisen overstiger 50 000 i reprasjon kan fort bli så dyrt hvis batteriet eller flere ting svikter.

Annet ting som er frusterende brukes ikke 2din for musikk:

https://www.importpris.no/categories/2-din-hovedenhet-med-dab?gclid=EAIaIQobChMImIr6-NyI8gIV8BJ7Ch0MPANzEAAYASAAEgLkofD_BwE

Usikker på hva dagens bruker egent system for egen bil?

Eller tror du en slik bil vil komme fint gjennom EU kontrollen par år så man har jo minst 4 år glede av slik bil?

Sitat

 

Faktisk er vel:Batterikapasitet (brutto): 24 kWh. Batterikapasitet (netto): 21,6 kWh. Oppgitt rekkevidde (NEDC / EPA): 199 / 135 km. Hurtiglading (DC)

LEAF kan hurtiglades med opptil 50 kW, noe som betyr 30 minutter fra tomt til 80% fullt batteri på sommeren

 

Så man klarer vel knapt å reise 20 mil i 70 km i timen på landevei? Om vinteren måtte man ta 30 minutter pause etter 13 mil?

Har den bilen effekforbruk på  1,6 KWh/mil i snitt?

Virker ut som tesla har Energiforbruk: 1,49 kWh/mil

Les:

https://elbilforum.no/index.php?topic=25341.0

https://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/50A-20-cm-overgang-fra-type-2-til-type-1/3210501

Men faktisk usikker om det er noe risiko.

Sitat

Heldigvis har Leaf såpass lite batteri at selv med 3,3 kW så er ikke ladetiden horribel.

Skal du til Nord-Norge eller Europa med bilen ville du nok betalt for 150 kW lader ville blitt som xiomi ultra 120 watt lader eller raskere full lading på 5 minutter men tror det vil degradere batteriene? Er de seriekoblet med dårlig kobling? Så eneste løsning er å bytte batteriene eller vil selv beste leaf 2018 gi degraderinger?

Ser ut til CHAdeMO-bil kan du uansett ikke lade med høyere effekt enn 62,5 kW, siden det asiatiske CHAdeMO-systemet.

sier 150 kr timen + 3.5 kr kW noe? Blir det 84 kr for strømmen + 1 time? Rundt 234 kr per lading?

Screenshot_2021-07-29-19-18-53-416_com.android.chrome.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For å sjekke status på både batteripakke og enkeltceller kan du bruke LeafSpy eller HappyLeaf sammen med en BlueTooth ODBII-adapter. 8-10 år på et elbilbatteri er å regne som absolutt minimum hva angår levetid. Nå er de eldste Leafene her til lands allerede blitt 10 år, og så godt som samtlige kjører fremdeles på original batteripakke. I realiteten så vil batteriet bare lenger enn bilen i de aller fleste tilfellene.

Har ikke inntrykk av at Leaf ruster mer enn andre biler. Men om du vil være helt sikker når det gjelder rust, så er vel Tesla Model S og X, samt BMW i3 laget av aluminium om jeg ikke tar feil. Elbiler er i midlertid såpass nytt at det neppe er mange, om i det hele tatt noen, som har fått påvist farlig rust. Så om man kjøper en ubehandlet elbil i dag og får den behandlet med f.eks. Fluid Film, så holder den nok lenge mtp. rust. Når det gjelder rust på batteripakken har jeg aldri hørt om det før.

Leaf har, som de aller fleste nye biler, et lydsystem som er en integrert del av bilen. Mener at Leaf bruker et dobbel-DIN-system, men om du bytter det ut med et annet system mister du gjerne enkelte funksjoner i bilen. F.eks. elbilstatistikk-skjermene og den slags. På en annen side så er de fleste innebygde stereo-anlegg i biler i dag vel så gode som det meste du får kjøpt ved siden av.

199 km rekkevidde er etter NEDC-standarden, og den vil du aldri klare å nå i virkeligheten med mindre du bare kjører i nedoverbakke. Dette er en laboratorietest gjennomført under de mest optimale forhold. Min testing med mamma sin 2014-Leaf (med ca. 92 % SOH) her i Bergen tilsier en rekkevidde på rundt 130-140 km ved kjøring i ECO-modus uten varme og AC med fullt batteri. Bilen har da som regel vist et forbruk på mellom 1,3 og 1,4 kWt/mil. Så på en full-ladet, helt ubrukt Leaf klarer du kanskje 150 km hvis du er heldig. På bilen du har linket til vil jeg anta realistisk rekkevidde er mer i området 120-130 km, siden den har litt mer slitt batteri. Men her har som regel kjøremønster mer å si enn helsen på batteripakken. Så man må regne med å lade hver 100 km med disse bilene om man drar på langtur (man ønsker jo ikke å kjøre batteriet helt tomt og risikere å stoppe langs veien). 

Det stemmer at Tesla har lavere forbruk enn Leaf. I hvert fall Model 3. Faktisk er det kun Hyundai Ioniq og VW e-UP som har lavere forbruk enn Model 3. Min Ioniq, med blandet forbruk, ligger på mellom 1,05 og 1,15 kWt/mil nå på sommeren, som er langt lavere enn de offisielle tallene.

Til sist, adapteren du viser til er ikke en CCS til ChaDeMo-adapter, men en Type1 til Type2-adapter. Type1 og Type2 er for AC-lading (treg lading), mens CCS og ChaDeMo er DC-lading (hurtiglading). Forskjellen ligger i at i hurtigladeren så er transformatoren plassert i ladestasjonen og laderen kobler seg direkte på bilens batteri, mens med AC-lading så fungerer ladestasjonen som en "glorifisert" stikkontakt, og det er bilens innebygde lader som brukes. For å spare vekt og plass er disse som regel veldig mye svakere enn en hurtiglader. Eneste unntaket er vel første generasjons Renault Zoe, som har en innebygget AC-lader på 43 kW (for de få AC-stasjonene som støtter dette). De fungerer imidlertid ikke på vanlige, norske strømnett uten en ekstra transformator.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Ser ut til CHAdeMO-bil kan du uansett ikke lade med høyere effekt enn 62,5 kW, siden det asiatiske CHAdeMO-systemet.

Du vil nok slit med å få 62,5 kWh i praksis - men med en Leaf trenger du ikke dette uansett. Batteriet er så lite at du sjelden trenger å lade mer enn 10min på en 50kW lader. 

Så vidt jeg vet finnes det ikke noen overgang fra ChaDemo til CCS og det vil ikke komme heller. Om det skal skje noe med disse ChaDemo-bilene så er det nok kontakten i selve bilen som må endres, aner ikke om det er mulig men det er heller ikke et stort problem. De aller fleste ladestasjoner i Norge har både CCS og ChaDemo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Så kan være rust eller begynnene fare for eksplosjon eller teknisk svikt? Siden i følge google søk man kun forvente mellom 8\10 år batteriliv.

Hva!? Er der fare for at bilen kan eksplodere? Hvordan ser man om det er begynnende fare for at bilen kan eksplodere? Har slik bil selv og blir litt bekymret!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/brann-i-flere-elbiler-i-oslo-1.15564415

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521

https://www.tv2.no/a/14088451/

Som regel er vel det enten påsatt eller ladning gjør at batteriet overlades, samt også støtskader kan gjøre at batteriet risiko utsatt for brann og eksplosjon er vel liten sansynlighet men når det først skjer er man heldig det ikke blir personskade eller mulig å reparere skaden.

Men vet ikke om det gjelder kun nye biler eldre bør man ikke gå under 20%.

Sitat

Du vil nok slit med å få 62,5 kWh i praksis - men med en Leaf trenger du ikke dette uansett. Batteriet er så lite at du sjelden trenger å lade mer enn 10min på en 50kW lader. 

Hvem vet i fremtiden? generielt for fart på 120 km\t hvis det økes til 150 km\t vil man nok se første genrasjon leaf med 24 kw for lite å reise 4 mil eller nærmere 10 på vinteren. Er jo bra om vekten var mindre med tanke på slitasje på brems og ligdene. Men hvis det blir mere kapasitet per batteri og ferre batterier vil nok bli vanskeligere med hurtigladning.

Men hva tror dere om faktiske kostnaden? er det mulig 80 000 kr er nok for elbil bortsett fra kort rekkevidde men levetiden og slikt er ikke stor beskymring? Man håper jo på:

det blir bedre batterier vil slik fungere

https://www.bildeler.no/bilbatteri/v/67745?Source=GooShop&gclid=EAIaIQobChMIgsqP7_GI8gIVmtwYCh2l7QkjEAQYASABEgI-QvD_BwE

Eller kan man kjøpe batteri på biltema er de 12 volt som styrer strøm til lyd og lys men resten går via 2×4.2×48 = 403V

https://qnovo.com/inside-the-battery-of-a-nissan-leaf/

https://www.tu.no/artikler/elbiler-med-800-volt-batteri-kan-ha-kortere-levetid/510227

Men kan jo bli endringer i batteritypen som gjør degraderingene mindre så må vel man ha flere batterier også.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (44 minutter siden):

@LMH1 Har du bil? Har du planer om å kjøpe bil? For meg ser det ut som du konstruerer problemstillinger for å konkludere med at elbiler ikke virker...

Problemet med å eie bil er verditap og at reprasjon koster det er vel hovedsak av problemene, skal man leie må man ofte betale måndespris ofte lengere bindingstid for å få billig pris og innskudd så sannheten er vel kostnaden å kjøpe bruk fort kan svi etter noen år. Man kan jo være heldig men man kan være veldig uheldig, særlig hvis de som bruker bilen ikke burde ha lappen. Uansett om man eier eller leier kan valg av feil levrandør bli kostbart siden det er lengere bindingstid og ingen regulering av avtalen. Så de som leier ut kan sette betingelser slik de vil og overta risikoen på kjøperen eller leieren.

Teslamodel 3 og y går lengere per ladning noen tjener penger å selge den brukt men noen får biler med flere feil en andre biler men tror sannsynlighet for lengere levetid. Men dyrere reparasjon utenfor garanti.

Men fleste laptoper og mobiler er man heldig om man får 2 års garanti eller 5 års reklamasjon. Men syns det ser likt ut?

Renault ZOE

warranty covers a period of 8 years, or for the first 160,000 km

Tesla gir kun 

Model S (after 2020) 8 years / 150,000 miles

 

 

Screenshot_2021-07-29-21-03-47-794_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2021-07-29-21-03-35-934_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2021-07-29-21-07-37-618_com.android.chrome.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, LMH1 said:

Problemet med å eie bil er verditap og at reprasjon koster det er vel hovedsak av problemene, skal man leie må man ofte betale måndespris ofte lengere bindingstid for å få billig pris og innskudd så sannheten er vel kostnaden å kjøpe bruk fort kan svi etter noen år.

Ja. Fordelen er fleksibel transport.

Jeg greier ikke helt å forstå hva du vil frem til. Det er ikke sjokkerende at biler har verditap. Det er ikke sjokkerende at transport koster penger. Elbiler utmerker seg i så måte med lavere kostnader enn deres fossile brødre, delvis på grunn av politiske incentiver, delvis på grunn av fysiske forskjeller.

Om poenget ditt er at bil koster penger, så sparker du inn relativt åpne dører.

Men du svarte fortsatt ikke på om du har bil, eller om du konstruerer problemstillinger...

Endret av barfoo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja noen utnytter gratis ladning og trege leveringer av elbil https://dinside.dagbladet.no/motor/tjener-gode-penger-pa-brukte-elbiler/70694621 faktisk i noen tilfelle er brukte dyrere en nye for sies model 3 og nyere har kortere rekkevidde om vinteren siden brukes annet batteri. Og nye biler får ikke lengere gratis ladning hos Tesla.

Men er risikabelt aksjer hos Tesla siden om Tesla er vanskelig på reparasjon er verdien i bilene liten om det først ikke virker. Så forstår ikke folk betaler million for modell s folk har tydeligvis for mye penger. For finnes jo andre biler bare model x blir vanskelig å finne.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Finne ut av faktiske utgifter på elbil. Selv tror jeg disel og bensin hvis man kjøper det til 80 000 kr gjør man bedre invitering en elbil for lengere turer men vanskelig å si noe helt sikkert man vet prisene moms vil øke også avgifter på elbil. Så blir vel drivstoff utgifter muligs og reparasjon som skiller de. Man vet turbo biler koster mere i vedlikehold.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, LMH1 said:

Finne ut av faktiske utgifter på elbil.

Det finner du ikke ut av ved å tenke på tilfeldige tall.

For en ny bil er det litt grovt sagt vedlikehold + drivstoff + forsikring + årsavgift. Vedlikehold vil variere, men er ikke mye de første to årene. Drivstoff er rundt regnet 20kWh/100km for alle elbiler, forsikring vil variere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Finne ut av faktiske utgifter på elbil. Selv tror jeg disel og bensin hvis man kjøper det til 80 000 kr gjør man bedre invitering en elbil for lengere turer men vanskelig å si noe helt sikkert man vet prisene moms vil øke også avgifter på elbil. Så blir vel drivstoff utgifter muligs og reparasjon som skiller de. Man vet turbo biler koster mere i vedlikehold.

Om du kjøper en dieselbil til 80 000 og en elbil til 80 000 og bruker de likt kan jeg nesten garantere at elbilen vil komme mye billigere ut over tid. Selv om du må bytte batteri blir ikke det dyrere enn et par stor-servicer og en registerreim på en forbrenningsbil.

 

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Min mor hadde nettopp sin leaf inne til service . Tror de tok 5000 kroner for det. Ran! 

Hadde min model 3 til service tidligere i år. Kostet meg 1000 kroner. Da skiftet jeg kupé filter selv. 

"Min far kjøpte nettopp en datamaskin. Tror han betalte 15 000 kroner for den. Ran!
Jeg kjøpte ny tidligere i år. Kostet meg 6000 kroner. Da oppgraderte jeg minnet selv."

 

barfoo skrev (Akkurat nå):

Drivstoff er rundt regnet 20kWh/100km for alle elbiler, forsikring vil variere.

Det er nesten nøyaktig dobbelt så høyt forbruk som jeg har på Ioniqen nå i sommer. I vinter på de kaldeste dagene (-15 til -20 grader) på korte turer, så jeg vel den helt opp på 17-tallet. Men aldri vært i nærheten av 20.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

"Min far kjøpte nettopp en datamaskin. Tror han betalte 15 000 kroner for den. Ran!
Jeg kjøpte ny tidligere i år. Kostet meg 6000 kroner. Da oppgraderte jeg minnet selv."

Fin sammenligning, men ikke helt on-point. Det var ikke 4000 for å skifte kupefilter hos nissan.. Ganske vanskelig å forstå hvor kostnaden ligger egentlig, men det var nå prisen de tok. Helt latterlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Fin sammenligning, men ikke helt on-point. Det var ikke 4000 for å skifte kupefilter hos nissan.. Ganske vanskelig å forstå hvor kostnaden ligger egentlig, men det var nå prisen de tok. Helt latterlig. 

Nja, det hadde vært intressant å se nøyaktig hva som var inkludert i begge servicene. Var det "samme" service? Er det ikke slik at Tesla ikke har service-intervall, men at du heller "komponerer" din egen service når det trengs?

Skal forresten ha Ioniqen min på første service om et par uker. Spent på hva det kommer på. Jeg har for såvidt service-avtale i to år (fikk det med i prisen), men får kanskje vite hva det ville kostet om det ikke var med. 

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Nja, det hadde vært intressant å se nøyaktig hva som var inkludert i begge servicene. Var det "samme" service? Er det ikke slik at Tesla ikke har service-intervall, men at du heller "komponerer" din egen service når det trengs?

Skal forresten ha Ioniqen min på første service om et par uker. Spent på hva det kommer på. Jeg har for såvidt service-avtale i to år (fikk det med i prisen), men får kanskje vite hva det ville kostet om det ikke var med. 

 

 Ja jeg har ikke sammenlignet, og det er nok mer som ble gjort. forstår bare ikke hva, det er ikke så mye en bør gjøre eller sjekke med en elbil som er ett par år og gått veldig kort. Men de har nok dunket litt her og der for å få tiden til å gå. Ser at de tar 1500 for service etter garantitid... Før skal de såklart ha 3-4x prisen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...