Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brent nedi vannkoker


Anbefalte innlegg

Er dette normalt? Og gjør det noe? ( se bilde nederst)
To vannkokere jeg har hatt nå, får brunt brent felt nedi bunn etter ikke så lang tid.
Likt på begge, to helt forskjellige typer. Men det er sånne billige vannkokere da. Den ene heter Menuett og den andre Meslissa.
De slår seg jo av automatisk da. 
Er andre dyrere vannkokere bedre og ikke får sånt?

vannae.thumb.jpg.fef4ed538f59e3fff30bff1762813acb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 minutter siden):

Prøvd med en oppvasktablett og kokende vann i en times tid? Det er i hvert fall sykt effektivt på kaffekanner og den slags.

Alt for sterkt. Men ja; fungerer som bare det. 

En teskje oppvaskpulver og kokende vann i et par minutter gjør susen. 

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

vidor skrev (23 minutter siden):

Bare pass på å ikke bruke for sterke kjemikalier sånn at beskyttelsen på elementet ryker sånn at de blir en dirt magnet.

Prøvde med noe sånt Mr muscle keramikkrent og en vaskekost nedi den ene tidligere. Har sikkert ødelagt da :roll: Viser ikke noe da, men er vel best å kassere den antar jeg. Oops. til og med stålull brukte jeg :roll:

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Dart skrev (6 minutter siden):

Kast den. Det kan bli hull, og da kan det skje mye rart. 

Det ser ut som gravrust - trolig pga feil kjemikalie.

Det var ikke den på bildet som jeg prøvde noe med, det var en annen. Men tror nok jeg kasserer begge for å være sikker.
Da vet jeg hvordan prosedyre jeg skal følge fra nå av. Takk igjen

Lenke til kommentar
Dart skrev (21 minutter siden):

Kalk fjernes bare med litt vanlig eddik eller sitronsaft/sitronsyre i vann. Eller cola - som inneholder litt fosforsyre.

Testet litt av nysgjerrighet den på bildet. Har hverken eddik eller sitrongreier her, men hadde noe som heter eddik essens 35 %. 
Det tok lite. Men når jeg prøvde med oppvaskmiddel nevnt et sted, så ble det nesten helt blankt.
Men begge de to er rede for kassering uansett ser jeg. Får kjøpe to nye. Pleier ha en fast hjemme, og en som jeg har med på turer av og til.
Skal hvertfall bokmerke denne tråden, som har nyttige tips. Ikke så lett å huske alt sånt syns jeg 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis oppvaskmiddel virker, er det kanskje ikke kalk. Er det kalk så kommer det bobler (CO2) når du bruker litt eddik med vann.

Jif er kanskje like bra, det virker mer som fint sandpapir 🙂  

Er det brunt kan det like godt være humus som er brent fast, og da er Jif bra.

Lykke til som hobbykjemiker 🙂 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Testet litt av nysgjerrighet den på bildet. Har hverken eddik eller sitrongreier her, men hadde noe som heter eddik essens 35 %. 
Det tok lite. Men når jeg prøvde med oppvaskmiddel nevnt et sted, så ble det nesten helt blankt.
Men begge de to er rede for kassering uansett ser jeg. Får kjøpe to nye. Pleier ha en fast hjemme, og en som jeg har med på turer av og til.
Skal hvertfall bokmerke denne tråden, som har nyttige tips. Ikke så lett å huske alt sånt syns jeg 🙂

Hvis oppvaskmiddel tar det, så er det ikke rust. I så fall er det heller ingen grunn til å kvitte seg med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Hvis oppvaskmiddel tar det, så er det ikke rust. I så fall er det heller ingen grunn til å kvitte seg med den

Okay. Men den er ganske gammel den, og så tror jeg det lekker litt vann fra under, pluss at en plastbit på hanken er borte slik at du ser ledningene inni hanken.
Den andre er hel og nyere, men det var den jeg var tulling og brukte stålull nedi. :roll:
  Så:                                

Dart skrev (5 timer siden):

Kast den. Det kan bli hull, og da kan det skje mye rart. 

Tror jeg kaster den ja ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...