Gå til innhold

Vinner TO millioner på pante-lotteri!


Gjest 28d7d...345

Anbefalte innlegg

Gjest 28d7d...345

Her står det i VG at det var en person som skal ha vunnet to millioner kroner på den samme pante-lappen! 

Men sannsynligheten for noe sånn er vel så vanvittig liten, at dette stinker møkk! Det finnes så ufattelig mange lodd, med bare en håndfull gevinster på 1 million kroner. Men denne personen vinner altså to av disse million-gevinstene på den samme pante-lappen. :confused:

Jeg har store vanskeligheter med å tro at det er fullt så "tilfeldig" som det virker som. Så hvordan blir disse loddene egentlig trukket?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o68J70/vant-to-millioner-i-pantelotteriet-sjokkerende-opplevelse

Anonymous poster hash: 28d7d...345

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke studert denne saken, men eit par (2-3+) år sidan så panta eg jevnt og trutt og vant småbeløp jevnt og trutt. Trur ikkje eg "lyge" når eg seie at eg gjekk i ein liten plus. Så plutseleg vart det heilt stopp, har knapt vunnet noe som helst dei to siste årene. Antall kjøpte lodd er mykje det samme.

Eg synst det er meget rart.

 

 

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (5 minutter siden):

Har ikke studert denne saken, men eit par (2-3+) år sidan så panta eg jevnt og trutt og vant småbeløp jevnt og trutt. Trur ikkje eg "lyge" når eg seie at eg gjekk i ein liten plus. Så plutseleg vart det heilt stopp, har knapt vunnet noe som helst dei to siste årene. Antall kjøpte lodd er mykje det samme.

Eg synst det er meget rart.

 

 

Kan enkelt forklares med at det er flere som prøver seg på lotteriet nå enn da. dermed blir sjansene dine mindre. Betinger selvsagt at det er slik at det satses mer på lotteri, men det tror jeg det gjør med all oppmerksomheten lotteriet har fått. 

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (3 timer siden):

Har ikke studert denne saken, men eit par (2-3+) år sidan så panta eg jevnt og trutt og vant småbeløp jevnt og trutt. Trur ikkje eg "lyge" når eg seie at eg gjekk i ein liten plus. Så plutseleg vart det heilt stopp, har knapt vunnet noe som helst dei to siste årene. Antall kjøpte lodd er mykje det samme.

Eg synst det er meget rart.

 

 

Det "rare" har et navn, nemlig statistisk opphopning. Det var uttrykket vi brukte i mine studiedager...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minner meg om når Apple måtte gjøre shuffle-funksjonen på iPod mindre tilfeldig da folk klagde på at den ikke var tilfeldig nok. Ved å legge inn ting som å ikke spille to sanger av samme artist etter hverandre gjorde de spillelisten mindre tilfeldig, men den føltes mer. 

Når det er sagt så er det jo enkelte som har fått syv rette i lotto flere ganger, det er vel en familie hvor hvert eneste familiemedlem har blitt lotto-millionær, og det er vel også en bygd i Norge som har langt flere lotto-millionærer enn resten. Det er det som er morsomt (og irriterende) med tilfeldigheter.

Eksempel: sannsynligheten for at jeg skal få syv rette i lotto er like stor (eller liten) hver gang jeg spiller. Altså er sannsynligheten alltid lik, fra lottotrekning til lottotrekning. Det vil si at det er like sannsynlig at jeg får syv rette fem ganger etter hverandre, som at fem forskjellige personer får syv rette disse fem gangene. Likevel vil sistnevnte "føles" langt mer tilfeldig.

For mange år siden laget pappa et program som simulerte lotto-trekninger. Etter å ha kjørt simuleringen mange ganger var det beste resultatet hans at han kunne få syv rette om han spilte for 500 kr/uken hver uke i 80 år. Litt senere viste jeg programmet til en klassekamerat. Han fikk syv rette etter 11 måneder mener jeg å huske. Samme program, samme kode, samme spilloppsett. Tilfeldigheter gir ikke mening. De har ikke et forutsigbart mønster. Og det er hele poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Baranladion said:

Kan enkelt forklares med at det er flere som prøver seg på lotteriet nå enn da. dermed blir sjansene dine mindre. Betinger selvsagt at det er slik at det satses mer på lotteri, men det tror jeg det gjør med all oppmerksomheten lotteriet har fått. 

Hvor mye som utbetales er vel en prosentdel av hvor mye det spilles for. At flere spiller vil dermed ikke påvirke hvor ofte man vinner.

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (42 minutter siden):

Hvor mye som utbetales er vel en prosentdel av hvor mye det spilles for. At flere spiller vil dermed ikke påvirke hvor ofte man vinner.

Njet: 

Hvordan er Pantelotteriets premieplan?
12 gevinster av NOK 1 000 000,-
300 gevinster av NOK 10 000,-
5000 gevinster av NOK 1 000,-
150 000 gevinster av NOK 100,-
700 000 gevinster av NOK 50,-

https://pantelotteriet.no/ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Baranladion said:

Njet: 

Hvordan er Pantelotteriets premieplan?
12 gevinster av NOK 1 000 000,-
300 gevinster av NOK 10 000,-
5000 gevinster av NOK 1 000,-
150 000 gevinster av NOK 100,-
700 000 gevinster av NOK 50,-

https://pantelotteriet.no/ofte-stilte-sporsmal/

Du må ta med den neste linjen etter sitatet ditt:

Premieplanen er beregnet ut fra en årlig lotteriomsetning på NOK 200 millioner

Litt lenger ned:

35 % av inntektene fra lotteriet går tilbake til publikum i form av gevinster

 

Mao, premier er 35% av forventet omsetning. Hvis den har økt, vil også antall premier ha økt.

Endret av Gunnar Mo
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (1 minutt siden):

Du må ta med den neste linjen etter sitatet ditt:

Premieplanen er beregnet ut fra en årlig lotteriomsetning på NOK 200 millioner

Litt lenger ned:

35 % av inntektene fra lotteriet går tilbake til publikum i form av gevinster

 

Mao, premier er 35% av forventet omsetning. Hvis den har økt, vil også antall premier ha økt.

Det er ikke sikkert, det kan hende gevinstene har økt? Men det er egentlig irrelevant. Spørsmålet er om det er noe "grums" med selve lotteriet, jeg kan ikke skjønne hva det skulle vært, eller hvorfor det skulle vært det? 

Lenke til kommentar

Pantelotteriet hadde vel også utfordringar med at det tok veldig lang tid før fyrste millionpremien blei delt ut. 

Ein kan nok derfor stille spørsmål ved om eit lotteri av denne typen var/er den beste måten å både samle inn pengar ved å friste til å spele, samt å sekundært å oppfordre til panting. 

Lenke til kommentar
Gjest 28d7d...345
sedsberg skrev (På 2021-7-29 den 15.29):

 Strengt tatt var det 2 gevinster på 158 lodd.

hvor mange millioner lodd finnes det, til sammen da? 

Anonymous poster hash: 28d7d...345

Lenke til kommentar
Gjest 28d7d...345 skrev (6 minutter siden):

hvor mange millioner lodd finnes det, til sammen da? 

Anonymous poster hash: 28d7d...345

400 millionar lodd i året etter det eg kan sjå. Det er kalkulert med ei omsetting på 200 millionar i året og av dette skal 1 av 467 lodd være vinnarlodd. Det er satt av 12 premiar á 1 million i året i tillegg til dei mindre gevinstane. 

Ettersom at den statistiske inntentinga er større enn utgiftene med lotteriet så reknar eg med at det ikkje er satt ei hard omsettingsgrense. Så lenge folk vil kjøpe lodd så får dei nok det. 

Lenke til kommentar
Gjest 28d7d...345
The Avatar skrev (17 timer siden):

400 millionar lodd i året etter det eg kan sjå. Det er kalkulert med ei omsetting på 200 millionar i året og av dette skal 1 av 467 lodd være vinnarlodd. Det er satt av 12 premiar á 1 million i året i tillegg til dei mindre gevinstane. 

Ettersom at den statistiske inntentinga er større enn utgiftene med lotteriet så reknar eg med at det ikkje er satt ei hard omsettingsgrense. Så lenge folk vil kjøpe lodd så får dei nok det. 

400 millioner lodd, og så vinner den samme personen "tilfeldigvis" to vinner-kuponger på sine 158 lodd (eller hva det nå var) 

Anonymous poster hash: 28d7d...345

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...