Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ønsker sletting av Proff.no oppføring


Lifeform

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg Googler meg selv så kommer det opp info om en forening som er komplett inaktiv nå som jeg gjerne skulle ha skjult fra søkeresultatene.

Proff.no sier på sin kundeservice at de ikke kan slette oppføringer i det hele tatt fra katalogen sin, men har de loven da på sin side? Kan ikke skjønne at de som privat aktør kan fremtvinge slik "offisiell" norsk rolle på sin katalog, og mener da at det evt. bare må være www.brreg.no som kan ha dette som en mal eller "krav" om man søker der?

Noen som vet noe om dette ?

#slettmeg 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lifeform skrev (2 timer siden):

Ja skjønner det, men har de rett til å ikke la bedrifter, organisasjoner og andre enheter slette seg fra deres private katalog? 

Ønsker pr nå ikke å slette foreningen pga mulig mer drift i fremtiden. 

Da må du få noen annen til å ta rollen i foreningen.

Lenke til kommentar
Lifeform skrev (3 timer siden):

Ja skjønner det, men har de rett til å ikke la bedrifter, organisasjoner og andre enheter slette seg fra deres private katalog?

De sletter deg, så oppdaterer de databasen sin, så er du der igjen..

Du fikk allerede svar på at de henter opplysningene sine fra brreg, og da er det ikke noe poeng i at de sletter deg.

Viss jeg sletter backupen min, så vil den være gjenopprettet igjen når det kjøres ny backup.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Fra proff.no:

«Ja, Proff® er offisiell distributør av foretaksinformasjon fra Brønnøysundregistrene, og som sådan viser vi juridisk informasjon og regnskapsdata for alle aktive norske foretak. Informasjonen er offentlig tilgjengelig i en rekke registre. Vi har ikke anledning til å fjerne oppføringer fra Proff® uten at foretaket er slettet i Brønnøysundregistrene.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, mobile999 said:

Bullshit!

Mulig det, men Proff Forvalt har samme praksis. Sakset fra deres hjemmeside:

NB! Offentlig data om bedrifter og rolleinnehavere, som gjengis på Proff Forvalt, vil ikke bli slettet. Proff Forvalt behandler offentlige data i henhold til Lov om Enhetsregisteret, Lov om registrering av foretak, Lov om behandling av personopplysninger kapittel II og III, Stortingsproposisjon 56 LS (2017-2018) kapittel 6, og Europaparlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 (GDPR).

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar
nirolo skrev (22 timer siden):

Hva skulle være det rettslige grunnlaget for at man som bedrift skulle kunne kreve sletting av offentlig tilgjengelig informasjon?

Det er vel personen som krever sletting. Det rettslige grunnlaget er GDPR art. 17. Litt usikker på hvorfor den ikke kommer til anvendelse her, men det gir mening at informasjon fra offentlige registre ikke kan kreves slettet, heller ikke av de som gjengir offentlige registre. Det er legitim bruk av persondata. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/28/2021 at 3:02 PM, Lifeform said:

Når jeg Googler meg selv så kommer det opp info om en forening som er komplett inaktiv nå som jeg gjerne skulle ha skjult fra søkeresultatene.

Det betyr jo at du har et verv eller ansvar i denne foreningen slik at du står registrert i brreg.no

Skulle tro at dersom man trekker seg fra det vervet eller den funksjonen som står registrert hos brreg.no, og rapporterer dette til brreg.no, da blir man slettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...