Gå til innhold

AMD vil slite med skjermkortproduksjonen inn i 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt en AMD komponent i PCen min på sikkert 15 år. Men for en som ikke følger så veldig nøye med er det verdt å kjøpe AMD hvis en vil ha den kraftigste GPU/CPUen med god støtte for VR? Posisjonerer AMD seg nå til å konkurrere på de aller kraftigste kortene?

Mitt inntrykk er at AMD fortsatt ligger bak NVIDIA og at NVIDIA fortsatt er best til VR som jo er det jeg trenger all datakraften til og som det aldri kan bli nok av.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (19 timer siden):

Mitt inntrykk er at AMD fortsatt ligger bak NVIDIA og at NVIDIA fortsatt er best til VR som jo er det jeg trenger all datakraften til og som det aldri kan bli nok av.

Det du lurer på er bare et google-søk unna.

3080 tilsvarer 6800 xt.

6800 tilsvarer 3070/3070 ti.

Kjøp det er som tilgjengelig og nærmest veiledende pris.

Søk evt anmeldelser på de respektive kortene. Har for øvrig aldri lest at enkelte kort har spesiell fordel i VR.

 

Lenke til kommentar

Fra en som har fulgt litt med på utviklingen over de siste to-tre årene, uten at jeg er noen ekspert, vil jeg påstå at AMD på mange måter har hentet inn det enorme forspranget både NVIDIA og Intel har hatt i lang tid, og AMD har gjort dette på svært kort tid. Jeg mener dette er svært imponerende, og lover meget godt for fremtiden til selskapet.

Når vi snakker spesifikt og GPU-er klarer mange av AMD-kortene å måle seg med de tilsvarende NVIDIA-kortene i form av ren kraft, men taper i hovedsak terreng når det kommer til ray-tracing og DLSS 2.0. Dersom ray-tracing ikke er noe du er særlig opptatt av vil AMD være aktuelt for deg. DLSS 2.0 vil for mange være et stort salgsargument for å kjøpe NVIDIA. noe jeg mener er veldig forståelig ettersom teknologien er meget imponerende, spesielt sammenlignet med DLSS 1.0. Her har AMD hentet seg litt inn nylig med deres FRS-teknologi, uten at den er direkte sammenligningsbar med DLSS. Dersom du i hovedsak trenger en GPU for VR, vil DLSS 2.0 være ekstremt hjelpsomt etter min mening, siden VR er såpass krevende å drive i den oppløsningen som kreves. Jeg eier ikke VR selv, så her skal jeg være forsiktig med noen anbefalinger, men jeg vet at NVIDIA lanserte DLSS-support for VR-titler for cirka et år siden. Her håper jeg noen med erfaring med VR med DLSS 2.0 aktivert kan komme med noen innspill.

På CPU-siden derimot vil jeg påstå at AMD er hårfint sjef for øyeblikket. Intel har ikke innovert på lang tid, mye grunnet de ikke hadde noen reell konkurranse, men de siste årene har AMD klart å ta Intel litt på senga. Når det kommer til ren gaming er det vanskelig å kåre en vinner mellom AMD og Intel, ettersom dette varierer mellom hvilke CPU-er du ønsker å sammenligne (5600X vs. 11600K, 5900X vs. 11900K osv.). I ren produktivitet-bruk derimot er AMD kongen, i alle fall om du sammenligner toppmodellene til AMD og Intel mot hverandre. AMD tilbyr også som regel flere kjerner, flere threads, mer cache osv. samtidig som de er veldig strømeffektive. Intel skal visstnok enda være bedre til overclocking dersom man ønsker å drive med det. Her kan man sikkert fortsette å sammenligne i det uendelige, men etter min mening tilbyr AMD sine CPU-er et bedre overall-produkt enn Intel i disse dager.

Håper noe av dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
On 7/31/2021 at 7:53 PM, LBS said:

Fra en som har fulgt litt med på utviklingen over de siste to-tre årene, uten at jeg er noen ekspert, vil jeg påstå at AMD på mange måter har hentet inn det enorme forspranget både NVIDIA og Intel har hatt i lang tid, og AMD har gjort dette på svært kort tid. Jeg mener dette er svært imponerende, og lover meget godt for fremtiden til selskapet.

Når vi snakker spesifikt og GPU-er klarer mange av AMD-kortene å måle seg med de tilsvarende NVIDIA-kortene i form av ren kraft, men taper i hovedsak terreng når det kommer til ray-tracing og DLSS 2.0. Dersom ray-tracing ikke er noe du er særlig opptatt av vil AMD være aktuelt for deg. DLSS 2.0 vil for mange være et stort salgsargument for å kjøpe NVIDIA. noe jeg mener er veldig forståelig ettersom teknologien er meget imponerende, spesielt sammenlignet med DLSS 1.0. Her har AMD hentet seg litt inn nylig med deres FRS-teknologi, uten at den er direkte sammenligningsbar med DLSS. Dersom du i hovedsak trenger en GPU for VR, vil DLSS 2.0 være ekstremt hjelpsomt etter min mening, siden VR er såpass krevende å drive i den oppløsningen som kreves. Jeg eier ikke VR selv, så her skal jeg være forsiktig med noen anbefalinger, men jeg vet at NVIDIA lanserte DLSS-support for VR-titler for cirka et år siden. Her håper jeg noen med erfaring med VR med DLSS 2.0 aktivert kan komme med noen innspill.

På CPU-siden derimot vil jeg påstå at AMD er hårfint sjef for øyeblikket. Intel har ikke innovert på lang tid, mye grunnet de ikke hadde noen reell konkurranse, men de siste årene har AMD klart å ta Intel litt på senga. Når det kommer til ren gaming er det vanskelig å kåre en vinner mellom AMD og Intel, ettersom dette varierer mellom hvilke CPU-er du ønsker å sammenligne (5600X vs. 11600K, 5900X vs. 11900K osv.). I ren produktivitet-bruk derimot er AMD kongen, i alle fall om du sammenligner toppmodellene til AMD og Intel mot hverandre. AMD tilbyr også som regel flere kjerner, flere threads, mer cache osv. samtidig som de er veldig strømeffektive. Intel skal visstnok enda være bedre til overclocking dersom man ønsker å drive med det. Her kan man sikkert fortsette å sammenligne i det uendelige, men etter min mening tilbyr AMD sine CPU-er et bedre overall-produkt enn Intel i disse dager.

Håper noe av dette var til hjelp!

Takk!

Ja DLSS gir en veldig merkbar forbedring i ytelse til VR. No Man Sky gikk fra å kjøre helt ræva i VR samme hvor mye jeg finstilte på innstillingene til å kjøre helt stabilt med 90fps med DLSS påslått. Spillet er fortsatt veldig krevende men å slå på DLSS var som å trykke på en magisk knapp som bare fikset ytelses problemene mine. Det er bare så synd at det enda ikke er så mange spill som benytter seg av DLSS for det er et enormt potensiale her!

Så ja med DLSS så har NVIDIA en veldig fordel med sine kort.

Men jeg har også fortsatt til gode å se AMD kort som kan levere tilsvarende ytelse som NVIDA eller bedre helt i toppsjiktet av grafikkort. Alle tester jeg har sett de siste årene så kommer NVIDIA alltid ut på toppen. Og da er det vanskelig å velge noe annet for en som hovedsakelig spiller i VR.

Jeg har også fått med meg at AMD gjør det svært godt med sin Ryzen serie og her ser det ut som de er jevngode med NVIDIA som du sier.

Så med min neste oppgradering så kan det se ut til at jeg går for AMD CPU og NVIDIA GPU hvis ikke det skjer drastiske endringer de neste par årene.

Vil en AMD CPU og NVIDIA GPU kombinasjon fungere bra eller kan det by på problemer?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
4 hours ago, TheKims said:

Hvorfor skulle det by på problemer? Grafikkortet bryr seg ikke om du har AMD eller Intel i maskina 😛

Næh jeg vet ikke jeg.. derfor jeg spør.

Tenkte kanskje at siden AMD produserer både GPU og CPU i motsetning til NVIDIA så kan de kanskje finne på noe tull der som gjør at deres komponenter har en fordel sammen enn om man velger GPU fra NVIDIA med en AMD Ryzen CPU. Jeg bare drar ting ut av ræva her siden jeg ikke har peil, men er det noe i det?

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Næh jeg vet ikke jeg.. derfor jeg spør.

Tenkte kanskje at siden AMD produserer både GPU og CPU i motsetning til NVIDIA så kan de kanskje finne på noe tull der som gjør at deres komponenter har en fordel sammen enn om man velger GPU fra NVIDIA med en AMD Ryzen CPU. Jeg bare drar ting ut av ræva her siden jeg ikke har peil, men er det noe i det?

Det er noe som heter Smart Access Memory ja: https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...