Gå til innhold

Vi kjøper mer når vi kan bestille fra bordet med app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pokker ikke rart..

Det er sykt dårlig opplæring av servitører i Norge. De har ikke peiling på hvordan man behandler gjester i det hele tatt. Restaurantene taper millioner på elendige servitører, som ikke egner å ta vare på gjestene, og drive mersalg.

Hva med å:

1. Komme bort til bordet med en gang man ser en ny gjest, og si hei, og si at du har mye å gjøre, men kommer så fort du er klar.

2. Kikk bort på bordene dine en gang iblant, prøver de å få kontakt med deg?

3. Hold øye med hvor mye drikke de har, er de i ferd med å gå tom, spør om de skal ha påfyll.

4. Minimum 2-3 minutter etter at maten er på bordet, kom innom og spør om alt er greit!

5. Få noen til å rydde bordet raskt etter at man er fredig med å spise, og SPØR om man ønsker dessert. Ta gjerne med menyen, og fortell for fantastisk gode de er. SALG!

6 Ikke glem å spørre om kaffe, gjerne med kaffekjelen og kopper i handa. Vanskelig å si nei da.

7. Ta imot betaling straks, og frigjør bordet for nye gjester....

Det er absolutt ikke servitørene sin skyld, men eierne av restaurantene. De egner ikke å lære opp personalet til å gi god kundeservice.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg forsgår at restauranter ønsker å kvitte seg med mest mulig arbeid, men et sted går grensen. Har både opplevd å få utlevert papir skjema med avkryssingsbokser og krav om bestilling i app. Noen steder må man hente maten og noen steder må man rydde etter seg.

For min del forsvinner iallefall ønsket om å bruke en restaurant når det er lettere å bare lage noe hjemme enn det er å spise ute.

Jeg skulle ønske jeg spiste mer ute, men restaurant bransjen her i Norge har en lang vei å gå når det gjelder service og kvalitet på maten.

Iallefall for min del er det ikke i nærheten av være aktuelt å måtte installere en shoppe app på telefonen for å kunne bestille mat i en restaurant. Da går jeg heller til de som ikke stiller dette kravet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Service er høyst variabelt. I "syden" har jeg opplevd at restauranter holder åpent en halvtime ekstra på grunn av at vi var et større lag som ga god omsetning. I Norge ha jeg opplevd servitører som sier "nå har jeg bare ett minutt igjen av min vakt og det skal jeg bruke på å kle meg i sivilt, så du får kontakte noen andre som jobber her". Andre ganger får man strålende service.

Lenke til kommentar

Har ikke vært mye ute under pandemien, men synes det funker fint med bestilling via mobil flere steder. Blir ofte overrasket over hvor fort drikken er på bordet istedenfor å dingle i en kø ved baren eller ventte til man får kontakt med en servitør. Håper de fortsetter med det.

Noe som irriterer meg er at de fjerner menyen med en gang man har bestilt mat, det gjelder mesteparten av verden. Vil de ikke ha mersalg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, oleroc said:

Pokker ikke rart..

Det er sykt dårlig opplæring av servitører i Norge. De har ikke peiling på hvordan man behandler gjester i det hele tatt. Restaurantene taper millioner på elendige servitører, som ikke egner å ta vare på gjestene, og drive mersalg.

Hva med å:

1. Komme bort til bordet med en gang man ser en ny gjest, og si hei, og si at du har mye å gjøre, men kommer så fort du er klar.

2. Kikk bort på bordene dine en gang iblant, prøver de å få kontakt med deg?

3. Hold øye med hvor mye drikke de har, er de i ferd med å gå tom, spør om de skal ha påfyll.

4. Minimum 2-3 minutter etter at maten er på bordet, kom innom og spør om alt er greit!

5. Få noen til å rydde bordet raskt etter at man er fredig med å spise, og SPØR om man ønsker dessert. Ta gjerne med menyen, og fortell for fantastisk gode de er. SALG!

6 Ikke glem å spørre om kaffe, gjerne med kaffekjelen og kopper i handa. Vanskelig å si nei da.

7. Ta imot betaling straks, og frigjør bordet for nye gjester....

Det er absolutt ikke servitørene sin skyld, men eierne av restaurantene. De egner ikke å lære opp personalet til å gi god kundeservice.

Nå har det jo blitt lite restaurantbesøk i lang tid nå, så med fare for at jeg skjønnmaler virkeligheten så kan jeg ikke si meg enig i det du sier.  Eller listen din er jo grei nok det, det er en fin oppskrift på hvordan servitører bør utføre jobben sin. Men såvidt jeg erindrer så var det for min del flest positive opplevelser på restaurant, der jeg opplevde både god service, rask nok betjening og vennlig og serviceinnstilte servitører. Kanskje er det flaks for meg, kanskje har jeg hatt flaks med tidspunkt, ukedag og valg av sted,? Eller kanskje mange restauranter og servitører faktisk gjør en god jobb? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Service er høyst variabelt. I "syden" har jeg opplevd at restauranter holder åpent en halvtime ekstra på grunn av at vi var et større lag som ga god omsetning. I Norge ha jeg opplevd servitører som sier "nå har jeg bare ett minutt igjen av min vakt og det skal jeg bruke på å kle meg i sivilt, så du får kontakte noen andre som jobber her". Andre ganger får man strålende service.

Hm. Tror ikke vi går på samme restaurant. For en merkelig ting å si av en servitør som er på jobb. Nei da frister det ikke til å gjenta besøket. Jeg håper dere sa fra til sjefen? Slik udyr må de jo enten få dressert eller rett og slett bare fjerne fra all kundekontakt. Kanskje forflytte de til oppvasken?

Greia i flere sydlige land er jo lover og regler kanskje håndheves på en litt annen måte. I Norge så er du ille ute om du overskrider skjenketillatelsen og noen kommuner har også strenge regler for når kjøkkenet skal stenges. Konsekvensene av brudd kan bli alvorlige. I syden så får de kanskje litt "kjeft" om det, også går ting over? Om en restaurant stenger kjøkken og bar i Norge så har det nok helst med juridiske begrensninger å gjøre, spesielt om de alternativt kunne servert mat og drikke til en stor gruppe gjester om de bare hadde jobbet litt lengre. Mange hadde nok gjort også i Norge om de kunne, men de risikerer jo straff og kanskje inndragelse av bevilgning osv. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det aller beste med app-bestilling er at man slipper å måtte forholde seg undøvendig mye

til mennesker som serverer konsumet. Man bare bestiller mer når behovet oppstår og får det servert.

Fraser som "Jeg skal prøve å få øyekontakt med servitøren så vi får påfyll" og "Jeg går og stiller meg i barkø" skal jeg aldri si igjen på restaurant/bar. Aldri mer.

Men ikke misforstå. Servitøren er fremdeles nødvendig. I tillegg til å servere kan de komme med anbefalinger før servering, de kan komme innom bordet og fiske etter tilbakemeldinger underveis der det er matservering og fortsatt være restaurantens ansikt utad.

bojangles skrev (10 timer siden):

Greia i flere sydlige land er jo lover og regler kanskje håndheves på en litt annen måte. I Norge så er du ille ute om du overskrider skjenketillatelsen og noen kommuner har også strenge regler for når kjøkkenet skal stenges. Konsekvensene av brudd kan bli alvorlige. I syden så får de kanskje litt "kjeft" om det, også går ting over? Om en restaurant stenger kjøkken og bar i Norge så har det nok helst med juridiske begrensninger å gjøre, spesielt om de alternativt kunne servert mat og drikke til en stor gruppe gjester om de bare hadde jobbet litt lengre. Mange hadde nok gjort også i Norge om de kunne, men de risikerer jo straff og kanskje inndragelse av bevilgning osv. 

Det er ingen ting i veien for å la gjester sitte lenger enn åpningstiden. Vi lå ofte på tilbudssiden og lot gode gjester sitte litt ekstra da jeg var student og jobbet i restaurant. Men vi tok aldri imot bord senere enn 1 time før stengetid, så det var dermed snakk om bord som brukte litt tid på å spise opp. Det er bedriften selv som velger åpningstidene. Det er bare alkoholen som er en begrensning.

Problemet er at det ikke lønner seg for restauranten å ha det enkeltbordet etter stengetid. Du skal spise hinsides mye dessert for at det skal lønne seg å ha minst et par ansatte på overtid og hele restauranten oppe. Eventuelt drikke sykt mye brus (fortjenesten er større på brus enn øl).

Lenke til kommentar

Bestilling og betaling via app er genialt. Stort sett kommer det en har bestilt fort da de ikke har andre ting å finne på. Man får betalt med en gang og slipper å vente på at noen har tid til å ta betaling. Ikke minst slipper en å stå i kø med fulle 18 åringer i baren når en ønsker en ny pils. Tipp topp tommel opp fra meg.

Lenke til kommentar

Har prøvd ut disse løsningene sist uke. Der vi var, sto det QR-koder limt fast til bordene og mobilens kamera linket raskt til en bestillingsside (nettleser, ikke en egen app).

Nettsidene var stort sett rene kopier av den trykte menyen, så tilsvarer en «analog» bestillingssituasjon uten fysisk kontakt med servitør. Bordnummer var ofte innbakt i QR-koden og betaling med kort eller Vipps som avslutning av bestillingen øker effetktiviteten. Når det er mange kunder, gjør det bestillingen effektiv.

Så kommer ulempene:

Ved et tilfelle kom maten før drikken; tydeligvis ikke noe kommunikasjon mellom bar og kjøkken (kan skje ellers også, men bør være lettere å løse med ny teknisk løsning).

På et ukjent sted aner man stort sett ikke hvilke viner som passer til hvilke retter eller hvor store porsjonene er, informasjon om allergener manglet også.

Den elektroniske menyen burde tilbudt mye mer enn den trykte, fex bilder, forslag til passende viner oa.

Vi bestilte ikke dessert eller kaffe, som er typiske «tilleggssalg» som servitørene tilbyr i det de rydder bordet etter hovedretten, fordi bestillingsfasen i så fall måtte gjentas. Hadde systemet husket oss, hadde det vært lettere. Men alt måtte gjentas.

Vår konklusjon var at tidligere tiders nettbrettløsninger, hvor servitør knapper inn hva vi skal ha, var å foretrekke. QR-kodebasert bestilling har nok en framtid, om den blir mer smart, integreres mer i stedets drift og gjøres til noe mer enn en elektronisk kopi av menyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/29/2021 at 9:06 AM, (not the real) Dr. Bombay said:

Det er ingen ting i veien for å la gjester sitte lenger enn åpningstiden. Vi lå ofte på tilbudssiden og lot gode gjester sitte litt ekstra da jeg var student og jobbet i restaurant. Men vi tok aldri imot bord senere enn 1 time før stengetid, så det var dermed snakk om bord som brukte litt tid på å spise opp. Det er bedriften selv som velger åpningstidene. Det er bare alkoholen som er en begrensning.

Ja klart gjestene kan få spise opp. Men nå svarte jeg jo til Simen1 som tok opp noe helt annet, der han fortalt om en restaurant i syden som forlenget åpningstiden fordi det kom et stort antall gjester når de skulle stenge. Slikt går ikke i Norge. Det varierer vel noe fra kommune til kommune kanskje når kjøkkenet må stenge, men mange kommuner har feks regler som sier at kjøkkenet ikke kan servere etter kl 22 el 23. Skjenkereglene er ufravikelige og det er ikke på noen måte mulig å selge alkohol etter stengetid uten å samtidig risikere å miste skjenkeløyve. Men det vanlige er jo at kjøkkenet stenger før alkoholserveringen så akkurat det pleier å gå bra.  Om kjøkkenet ifølge reglene i kommunen skal stenge senest kl 23 så kan de altså ikke ta inn gjester 23.10 og bare holde kjøkkenet lengre åpent. Gjester som alt har bestilt og fått servert før kjøkkenet stengte kan selvsagt spise opp uten at restauranten risikerer problemer.

Hvor strengt det er mtp stengetidspunkt på kjøkkenet vet jeg ikke, det er ikke sikkert det blir noen voldsom reaksjon, men det hender jo rett som det er at det er tilsyn på restauranter og det beste er vel at restauranten holder seg innenfor det som er tillat for å sikre smooth sailing?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, OPV said:

Har prøvd ut disse løsningene sist uke. Der vi var, sto det QR-koder limt fast til bordene og mobilens kamera linket raskt til en bestillingsside (nettleser, ikke en egen app).

Nettsidene var stort sett rene kopier av den trykte menyen, så tilsvarer en «analog» bestillingssituasjon uten fysisk kontakt med servitør. Bordnummer var ofte innbakt i QR-koden og betaling med kort eller Vipps som avslutning av bestillingen øker effetktiviteten. Når det er mange kunder, gjør det bestillingen effektiv.

Så kommer ulempene:

Ved et tilfelle kom maten før drikken; tydeligvis ikke noe kommunikasjon mellom bar og kjøkken (kan skje ellers også, men bør være lettere å løse med ny teknisk løsning).

På et ukjent sted aner man stort sett ikke hvilke viner som passer til hvilke retter eller hvor store porsjonene er, informasjon om allergener manglet også.

Den elektroniske menyen burde tilbudt mye mer enn den trykte, fex bilder, forslag til passende viner oa.

Vi bestilte ikke dessert eller kaffe, som er typiske «tilleggssalg» som servitørene tilbyr i det de rydder bordet etter hovedretten, fordi bestillingsfasen i så fall måtte gjentas. Hadde systemet husket oss, hadde det vært lettere. Men alt måtte gjentas.

Vår konklusjon var at tidligere tiders nettbrettløsninger, hvor servitør knapper inn hva vi skal ha, var å foretrekke. QR-kodebasert bestilling har nok en framtid, om den blir mer smart, integreres mer i stedets drift og gjøres til noe mer enn en elektronisk kopi av menyen.

Hm ja det hørtes vel egentlig ut som bare en litt dårlig løsning snekret sammen i stor fort, kanskje for å fungere nå i covid situasjonen? 

Det er jo en grunn til det legges ned både tid og ressurser på å utarbeide den fysiske menyen etter at kjøkkensjefen har utarbeidet den. Det skal velges fonter, farger og utforming. Presentasjonen gjøres så lekkert som mulig og det brukes ofte kostbart papir eller "kartong" og farget, glanset papir. Det er jo tilogmed grafikere som jobber spesielt med slikt. 

Det er naturligvis forskjell på betalingsvilje og evne hos en lokal pizzasjappe og restauranter som strever etter michelinstjerne(r). Men det å lage en god og ikke minst visuelt tilfredsstillende digital meny eller app bør for de fleste utviklere være en smal sak. Spesielt om restauranten allerede har en bestemt profil på trykksaker, og menyer. 

Nå som folk først har fått smaken på digital bestilling vil vi nok se en rask utvikling på dette området. Det ble jo også vist til at digital bestilling ga økt omsetning, så da vil jo det alene drive fram både kreativiteten og kvaliteten på det arbeidet som blir lagt ned. Kanskje blir den beste løsningen en der digital bestilling kompletteres med analoge servitører? At feks mersalg på dessert fremdeles gjøres manuelt straks servitørene ser at selskapet ved bord x er ferdig med maten? Eller kanskje det blir en digital løsning der det kommer en notifications direkte i appen eller den digitale bestillingsløsningen om dessert? 

Koordinering av mat og drikke bør være enkelt. For drikken bør jo først på bordet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...