Gå til innhold

Finner ikke GPS på Galaxy S20FE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo der er GPS. Du kan slå den av eller på. Omtrent alle smarttelefoner har dette.

For å vise posisjonen så må du ha en app som viser deg posisjonen det kan være en kart app eller en app som viser posisjonen som lengde og breddegrad som f.eks appen Hjelp 113.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sveip ned fra toppen for å åpne panelet med hurtiginnstillinger. Sveip ned en gang til for å utvide. På listen med ikoner, sveip en gang til høyre for å bla til neste side (mulig du ikke trenger dette siste steget, men slik er det hvertfall på min).

Valget du ser etter heter "Posisjon". Trykk på det for å slå av / på, eller hold fingeren nede på ikonet for å åpne den delen av innstillingene.

Når dette er aktivert kan du trykke på "min posisjon" i Google maps og andre tjenester som bruker kart, for å få markering på hvor du er.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/28/2021 at 9:13 AM, AndersT2 said:

Sikkert samme fremgangsmetode som her: https://devices.vodafone.com.au/samsung/galaxy-s20-5g-android-10-0/apps-and-media/turn-gps-on-or-off/

Det er posisjon, og ikke ekte GPS. Bruker telefonnettverket til å finne posisjonen til telefonen, tror ikke det er samme GPS som f.eks. Tomtom i biler som benytter satelitter direkte.

Takk alle. Ja det er dette jeg mener, akkurat som Garmin eller TomTom. Jeg trodde GPS på telefoner fungerte slik og at det var i telefonens system, eller et program som medfølger som standard.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (9 minutter siden):

Takk alle. Ja det er dette jeg mener, akkurat som Garmin eller TomTom. Jeg trodde GPS på telefoner fungerte slik og at det var i telefonens system, eller et program som medfølger som standard.

 

Last ned Google Maps, og du er i mål :)

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zash said:

Last ned Google Maps, og du er i mål :)

Google Maps var allerede på telefonen, jeg ser det nå. :) Jeg har kjent til Google Maps som en nettside, visste ikke om appen eller at det kan brukes til GPS.

 

 

 

 

 

 

Telefonen kan bruke Wi-Fi og Bluetooth til å forbedre presisjonen, hvorfor skal dette være nødvendig? Garmin og TomTom har ca 2 meters presisjon og bruker ikke noe av dette.

Hvordan kan Wi-Fi og Bluetooth hjelpe? Ingen av dem har forbindelse med satelitter. Vil telefonen min kontakte private folks Wi-Fi og spørre hvor vi er? Min egen Wi-Fi har ikke tillatelse til å omgås fremmede enheter, slik kontakt høres for meg ut som en risiko. Same med BT.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Er det egentlig GPS da? Jeg begynte å få en anelse av at det er mobilmastene telefonen bruker som navigasjon. Da ville det også vært mer forståelig at Wi-Fi ble benyttet som hjelpemiddel. Ekte GPS (som jeg kjenner fra bil før smarttelefonene ble oppfunnet) har meget god presisjon, så god at jeg ikke forstår hensikten med andre hjelpemidler for å bedre presisjonen. I telefonens innstillinger gis det inntrykk av at dette er et tillegg, ikke en alternativ navigasjon.

Navigasjon via Wi-Fi og BT er et alternativ dersom GPS er avslått? Bare slå GPS på igjen? 

Jeg kan ikke huske å ha hørt om at satelittene var ute av drift, bare at Russland jammer signalene. Det er ikke ofte jeg hører det skjer, og det er vel mest flytrafikk som er utsatt, tror jeg. Nede på bakken er man ikke like utsatt for fiendtlige signaler.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

GPS fungerer stort sett ikke inne, så siden folk flest bruker mobilen mest inne, så må en bruke andre måter å finne lokasjonen, og da ofte via WiFi.
Visse unntak finnes, som f.eks at du bor i et glasshus, eller at lite hus hvor du alltid er nært et vindu.

Jeg har selv brukt rene GPS-enheter, og de har problemer med å finne lokasjon inne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (34 minutter siden):

Er det egentlig GPS da? Jeg begynte å få en anelse av at det er mobilmastene telefonen bruker som navigasjon. Da ville det også vært mer forståelig at Wi-Fi ble benyttet som hjelpemiddel. Ekte GPS (som jeg kjenner fra bil før smarttelefonene ble oppfunnet) har meget god presisjon, så god at jeg ikke forstår hensikten med andre hjelpemidler for å bedre presisjonen. I telefonens innstillinger gis det inntrykk av at dette er et tillegg, ikke en alternativ navigasjon.

Navigasjon via Wi-Fi og BT er et alternativ dersom GPS er avslått? Bare slå GPS på igjen? 

Jeg kan ikke huske å ha hørt om at satelittene var ute av drift, bare at Russland jammer signalene. Det er ikke ofte jeg hører det skjer, og det er vel mest flytrafikk som er utsatt, tror jeg. Nede på bakken er man ikke like utsatt for fiendtlige signaler.

 

Telefonen bruker GPS, mobilmastene, WiFi og Bluetooth for posisjon. GPS fungerer ikke så bra i by mellom høyhus, der det er liten sikt til himmelen. Da hjelper de andre teknologiene med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GPS er ikke en egen app. Det er en tjeneste som forskjellige apper (feks. Google Maps) bruker.  De fleste telefoner (i hvert fall de i øvre prisklasser) bruker ikke bare GPS for dette.  De bruker 3 forskjellige satellitt-tjenester (GPS = amerikansk, Gallileo = europeisk, Glonass = russisk) og i tillegg kan de bruke bluetooth, wifi og mobilnettet når den ikke har kontakt med noen av disse satellitt-tjenestene.

Husk at GPS i seg selv ikke koster noe, men karttjenestene som bruker den (feks. Google Maps) kan bruker noe data for å laste ned kart der du er.  I Google Maps kan man også laste ned deler av kart på forhånd, slik at man ikke trenger mobildata, men det er begrensninger i hvor mye du kan forhåndslaste.  Det finnes også andre kart-apper, feks. Here We Go, der du laster ned kart for hele land på forhånd.  

Det finnes også apper som bruker GPS osv. UTEN kart, feks. Ulysses Speedometer (Android) som rett og slett måler hastighet/høyde over havet/retning du beveger deg osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...