Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knirking bak på Up


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du beskrive hvordan du gjenskaper knirkingen?

Jeg har forøvrig samme bil som deg, men med Seat merke på panseret istedet for VW. Opplever generelt at det er litt lyd fra hjulopphenget bak på bilen av og til og har slått meg til ro med det, Up/Mii/Citigo er tross alt en billig-bil bygd på budsjett. 

Lenke til kommentar

At det knirker og generelt kommer ulyder når man betjener brekket er helt vanlig. Spesielt med trommelbrems eller "brekk inni skiva".

Man kan demontere, smøre, jåle, lyden blir borte, men er tilbake iløpet av få mnder. Det går som produkstandard.

Stort sett kjører man ikke med brekket på.

Ulyden fra hjulopphenget bak, som er standard på disse, kommer fra støtdempertoppene.

Edit: Disse bilene er en pappeske på 4 hjul og man hører alle lyder veldig godt. Dørtrekk som ikke dekker hele døra og de mangler generelt innvendig kledning. Dekkstøy, klunkelyder bakstilling, ulyd park.brems er sånt jeg noterer som produkstandard på hver takst. Bare så selgerene har noe å forholde seg til når klagene kommer.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Prøv å stramme håndbrekket. EDIT: tror det er en skrue i bunnen på koppholderen mellom forsetene. Løsne den og dra hele plastboksen rundt håndbrekket oppover (med håndbrekket trukket opp), så kommer justeringsmekanismen til syne under. To wire med en mutter til stramming på hver. Knirkelyden er sannsynligvis bremseskoene som gnisser mot tromlene fordi de ikke er stramme nok til å holde 100% imot.

Men det er litt som Mekker'n sier; ganske standard på disse, i likhet med klonking fra dempertoppene foran og bak.

spacer.png

 

 

Endret av epifant
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
epifant skrev (5 timer siden):

...

Faktisk ikke et dumt forslag og +1.

Bremser som gnisser eller glipper, lyden av friksjon, lyden av brems, det er det jeg kaller en skrubbelyd.

Ved å stramme vaier får man mindre vandring og bevegelse i mekanismen ute ved hjulene. Det kan redusere evt. knirkelyder og heng i mekanismen. Det tighter også opp alt så det er fullt mulig man eliminerer den skrubbelyden som du er inne på. Man flytter hele draget og momentkurven. Tilpasser seg huet til kunde.

Ulyd forsvinner og justeringen er PKK godkjent så hvorfor ikke.

Problemet er at neste gang en seriøs mekaniker åpner dette på service så vil han se at en eller annen idiot har vært å strammet vaieren. Man kjenner det også på bremsepedalen. Man justere det tilbake og ulyden "kom etter service".

En hovedregel er at sistemann som tok i det får skylda, men ingen har tatt i det enda. Bilen er også såpass ny og jeg tviler på at noe er galt.

Å stramme vaieren til lyden blir borte er ikke en godkjent løsning.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker om to HELT forskjellige lyder...

Knirkingen jeg opplevde - og som jeg tror trådstarter opplever - er en ganske høy knirkelyd ala gamle dørhengsler, typisk når man setter seg inn i eller går ut av bilen. Eller setter på håndbrekket og slipper bremsepedalen.

DEN lyden kommer av for slakk håndbrekkwire, og resepten er å stramme den. Det er derfor det finnes en strammemekanisme der i det hele tatt.

Hvordan kjenner man en stram håndbrekkwire på bremsepedalen? Hvorfor skulle en mekaniker justere det tilbake, eller under der i det hele tatt i forbindelse med service? Det gir såpass lite mening at jeg ikke kan forstå annet enn at vi snakker om to helt ulike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...