Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvem røyker i blokken?


Anbefalte innlegg

On 7/27/2021 at 10:45 PM, vestlending1 said:

Hei! 

Vet ikke helt om dette er riktig underforum, men håper allikevel jeg kan få hjelp. Jeg bor i 10. etasje i  en blokk med 12 etasjer, fem leiligheter i hver etasje. Plages veldig med at det er noen i blokken som røyker. Jeg vet at det ikke er naboene mine til høyre og venstre, men personen under meg røyker, noe jeg konfronterte vedkommende med to ganger og førte til at det stoppet opp. 

Det har nå tatt seg opp igjen og jeg lurer på om det er noen måte å finne ut av hvem det er som røyker? Infrarødt kamera? Er det mulig for røyk å spre seg nedover, kan det eksempelvis være de i leiligheten over oss som røyker? 

Takk for svar på forhånd! 😊

 

Du må se hvilken vei det trekker. Røyk kan godt spre seg nedover om forholdene tillater det. Har aldri bodd så høyt oppe, ville trodd at det var bra med trekk der. Kan vel kanskje tom. komme fra en annen bygning om det er tett bebyggelse. Det enkleste er nok å spørre de som bor rundt deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cerent skrev (56 minutter siden):

Er det virkelig slik? Betyr det at jeg kan begynne å fyre opp inne selv om det stod "ikke røyk" i annonsen?

I utgangspunktet så har ikke utleier noe med hva som foregår inne i boligen å gjøre. Når du leier en bolig har du samme eksklusive bruksrett som hvis du eier den. Og vi vet allerede at det ikke er lov for borettslag og sameier å nekte beboere å røyke innendørs, da dette er en inngripen i den individuelle friheten. Derfor vil du kunne ta deg en blås innendørs også dersom røyking er forbudt. Men røykskader på leiligheten må du jo utbedre før du flytter ut, og det kan blir jævlig dyrt. Tobakksrøyk og nikotindamp er vanskelig å bli kvitt.

Forøvrig er det denne eksklusive bruksretten som også bestemmer at det ikke er lov å nekte leieboer å holde husdyr, så lenge husdyret er et "innedyr" (katt, kanin, marsvin, etc), og at dyrets lyd, lukt, etc. ikke er til sjenanse for andre beboere. Og igjen, skader fra dyrene må selvsagt dekkes av leieboer når h*n flytter ut.

Når det er sagt er det helt vanlig å inkludere ordensregler for røyking i leiekontrakter, og om du bryter dem får du nok et dårlig forhold til utleier selv om du skulle teknisk sett være innenfor loven.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg opplevet at det kom røyklukt inn til meg i blokk. Det viste seg å være naboen i oppgangen ved siden av. Når hun røyka inne om vinteren så satte hun avtrekket over komfyren sin på full og blåste røyken inn i den. Lufttrykket fra vifta i ventilatoren sendte røyken inn til meg fordi alle kanalene er koblet sammen, og avtrekksvifta på loftet var tett.  Vaktmesteren og jeg fant det ut i fellesskap og han spurte dama der. Så byttet han motoren i vifta på loftet, og problemet ble løst. Da slapp jeg å kjenne matlukt derfra også. Sikkert andre i blokka som også fikk bedre avtrekk.

Lenke til kommentar
On 7/27/2021 at 11:24 PM, Kajac said:

Problemet er jo at det er lov. om du gjør et kjapt søk så ser du at det ikke er lov å forby røyking verken innendørs eller på altaner.

Dersom man er veldig ømfintlig på røykelukt, matlukt eller støy gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å bosette seg i blokk.

TS kan enten gå i dialog med vedkommende som røyker og se om de kan inngå et kompromiss, han kan akseptere røyklukten, eller flytte. Så enkelt er det.

Helt riktig. Hva røykeren (naboen) gjør i sin bolig er dems sak. Så klart kjedelig med røyklukt, men det er ikke ulovlig med nikotin i Norge :)

Endret av Teufelswerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...