Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvem røyker i blokken?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Vet ikke helt om dette er riktig underforum, men håper allikevel jeg kan få hjelp. Jeg bor i 10. etasje i  en blokk med 12 etasjer, fem leiligheter i hver etasje. Plages veldig med at det er noen i blokken som røyker. Jeg vet at det ikke er naboene mine til høyre og venstre, men personen under meg røyker, noe jeg konfronterte vedkommende med to ganger og førte til at det stoppet opp. 

Det har nå tatt seg opp igjen og jeg lurer på om det er noen måte å finne ut av hvem det er som røyker? Infrarødt kamera? Er det mulig for røyk å spre seg nedover, kan det eksempelvis være de i leiligheten over oss som røyker? 

Takk for svar på forhånd! 😊

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trollmannen94 skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Du må faktisk ikke finne deg i noe som ikke er lov. Og hvem røyker for tiden(?) Dersom dere har bestyrer ville jeg tatt kontakt med han / hun. Det kan være hvem som helst, og vanskelig å finne ut hvem det er når man bor i blokk. Snakker av erfaring… 

Problemet er jo at det er lov. om du gjør et kjapt søk så ser du at det ikke er lov å forby røyking verken innendørs eller på altaner.

Dersom man er veldig ømfintlig på røykelukt, matlukt eller støy gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å bosette seg i blokk.

TS kan enten gå i dialog med vedkommende som røyker og se om de kan inngå et kompromiss, han kan akseptere røyklukten, eller flytte. Så enkelt er det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Røyker ikke selv, men jeg kjenner røykere. Skal nok mere motivasjon til enn en muntlig beskjed. Synderen er nok den samme men litt slankere naboen, som har sett seg lei av å gå opp & ned trappene 😁 

Uansett hvis noen sitter å nirøyker inne da kan du spørre pent om dem gidder å gå ut på balkong.
Men uansett så kan du ikke nekte nabo å røyke. Om borettslaget ikke har egne regler. (men selv da er jeg veldig usikker)
Skjønner irritasjonen om det stinker 24/7.
 

Lenke til kommentar

Plager det deg så mye så må du jo nesten vurdere å flytte. Infrarødt kamera?

Det er nå jeg kjenner at jeg er glad for at jeg bor i hus.

Jeg ville ikke hatt en nabo som løp febrilskt rundt med «nattkikkert» på hodet for å forsøke å finne røyken. Men jeg ville heller at naboen hadde gjort det fremfor meg selv. Tenk hvis jeg akkurat på det tidspunktet hadde tent noe røkelse? Dundrer det på døra så står det en SWAT fyr med full oppakning når jeg åpner.. Ikke forvent at jeg hadde giddi å avgitt noen form for forklaring, for det hadde nettopp naboen ikke hatt noenting med.

En kan jo kjempe en stor og lang kamp mot en nabo, og ikke finne noen løsning. Så flytter den naboen ut etter ett par år. Men i mellomtiden har det flyttet en ny nabo inn, så har en det gående.

Det beste du kan gjøre er å ta det opp med borettslaget. Kan jo være at de kan utbedre det hvis du er heldig. For alt vi vet kan det jo være noe med etasjeskillene eller ventilasjon som gjør det. Er det så ille så tipper jeg de finner en løsning på problemet. Du kan også kontakte advokat hvis det ikke blir gjort noe med. Men her holder det ikke med at du bare vet at det er noen som røyker og bare irriterer deg nigrønn over det. Da er vi tilbake på at en nesten må vurdere å flytte.

Lykke til :)


 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Problemet er jo at det er lov. om du gjør et kjapt søk så ser du at det ikke er lov å forby røyking verken innendørs eller på altaner.

Dersom man er veldig ømfintlig på røykelukt, matlukt eller støy gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å bosette seg i blokk.

TS kan enten gå i dialog med vedkommende som røyker og se om de kan inngå et kompromiss, han kan akseptere røyklukten, eller flytte. Så enkelt er det.

Nå er jeg usikker på om den regelen gjelder dersom du leier. Der jeg bor er det veldig strengt med husordensregler og det står i kontrakten at det ikke er tillatt (bor også i blokk). Problemet her er vel kanskje at det ikke er mulig å finne ut hvem det er som røyker, og derfor også vanskelig å gå i dialog med vedkommende. 

Lenke til kommentar
Trollmannen94 skrev (6 timer siden):

Nå er jeg usikker på om den regelen gjelder dersom du leier. Der jeg bor er det veldig strengt med husordensregler og det står i kontrakten at det ikke er tillatt (bor også i blokk). Problemet her er vel kanskje at det ikke er mulig å finne ut hvem det er som røyker, og derfor også vanskelig å gå i dialog med vedkommende. 

Leie-boliger har i utgangspunktet samme regler som kjøpe-boliger. Hva du bedriver innenfor husets fire vegger har verken borettslag eller utleier noe med. Derfor vil et røykeforbud i utleie-leiligheter sannsynligvis ikke være lovlig det heller. Og røykeforbud på egen altan er definitivt ikke lovlig, verken i kjøpe eller leieboliger. Borettslaget kan nekte røyking på fellesområder (felles uteområde, felles terrasse, trappegang, inngangsparti, etc). Men ikke på egen altan eller inni egen boenhet. I så fall må det være noen ekstremt tungtveiende grunner, og det må gjøres som en individuell vurdering. At man ikke liker røykelukt er åpenbart ikke god nok grunn til å innføre restriksjoner på hva en nabo skal få lov til å foreta seg.

Selv hater jeg røykelukt, og er en av grunnene til at jeg ikke bor i blokk. Heldigvis stadig færre som røyker.

Lenke til kommentar

Har en gang i blant lagt merke til røyklukt fra en eller annen nabo i blokken men jeg blir vel ikke akkurat irritert pga. det. Jeg lufter ut nærmest 24/7 i "begge ender" så det som dukker opp av lukt forsvinner igjen omtrent like fort. Hadde det vært et stort problem så hadde jeg kanskje reagert annerledes. Det å merke røyklukta er vel ikke akkurat det samme som å være i samme rom som en som røyker og selve røyklukta kan jo vandre langt uten at det vil være direkte skadelig for deg. At du merker røyklukt fra en eller annen nabo synes vel jeg du burde klare å finne deg i evnt. lukke igjen dører/vindu? Her er en intr. artikkel fra en stakkars røyker.

  https://www.nrk.no/mr/burettslag-far-ikkje-kaste-ut-roykaren-vidar-_51_-1.14905697  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vestlending1 skrev (På 27.7.2021 den 22.45):

Det har nå tatt seg opp igjen og jeg lurer på om det er noen måte å finne ut av hvem det er som røyker? Infrarødt kamera?

Hva slags menneske er du egentlig? Fantaserer om infrarøde kameraer for å "ta" noen som røyker i sitt eget hjem? En lovlig vare og en lovlig aktivitet? Hvis du har slike fantasier bør du enten oppsøke profesjonell hjelp eller å vurdere å flytte ut i skogen, milevis fra nærmeste medlem av samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dessverre har jeg også vært plaget av slike blokkrøykere. Problemet er at den ender en opp med å måtte ha vindu/dør konstant lukket for å unngå røyken. Da har en i praksis mistet muligheten til frisk luft.☹️ Mange blokker har har felles avtrekksvifte som står på hele dagen, da vil røyken bare bli sugd inn og igjennom leiligheten.

Når regelverket er slik at en har rett på røyk men ikke frisk luft, så får en ikke gjort så mye annet enn å vente på at dem har røyka seg i hjel.

Alternativer til å bruke infrarødt kamera er å fly ut en liten kameradrone, eller se etter røyk med lykt/laser når det er mørkt.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Alternativer til å bruke infrarødt kamera er å fly ut en liten kameradrone, eller se etter røyk med lykt/laser når det er mørkt.

Det er i hvert fall ulovlig. La nå de stakkars røykerene få være i fred. Det er nesten ingen igjen av dem, og helt ærlig så har de lidd nok diskriminering og hat de siste årene. Hjemmet er en av de få plassene igjen hvor det er tillat å røyke. Du kan gå omtrent hvor som helst i hele landet og få frisk luft. Det kan ikke røykere.

Om du ikke tåler røykelukt kan du flytte. Ingen menneskerett å bo i blokk uten å merke at man har naboer.

 

For ordens skyld; jeg røyker ikke, har aldri gjort det, og hater generelt røyklukt. Men jeg vet at verden dreier seg om mer enn kun det jeg skulle mene, og er i stand til å se lenger enn min egen nesetipp.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/27/2021 at 10:45 PM, vestlending1 said:

....noe jeg konfronterte vedkommende med to ganger og førte til at det stoppet opp...

Hvorfor skal du bry det med at noen røyker? Sist jeg sjekket var dette lovlig. Jeg røyker ikke selv, men bor i blokk, og her er det flere naboer som røyker. Denne røyken kommer inn gjennom vinduer/ventiler i min leilighet, men det er fortsatt helt lovlig. Forutsetter her at vi snakker om tobakksrøyk.

Dersom det er husordensregler eller vedtekter som sier noe om dette stiller saken seg annerledes, men det er svært uvanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/28/2021 at 1:47 PM, Kajac said:

Leie-boliger har i utgangspunktet samme regler som kjøpe-boliger. Hva du bedriver innenfor husets fire vegger har verken borettslag eller utleier noe med. Derfor vil et røykeforbud i utleie-leiligheter sannsynligvis ikke være lovlig det heller. Og røykeforbud på egen altan er definitivt ikke lovlig, verken i kjøpe eller leieboliger. Borettslaget kan nekte røyking på fellesområder (felles uteområde, felles terrasse, trappegang, inngangsparti, etc). Men ikke på egen altan eller inni egen boenhet. I så fall må det være noen ekstremt tungtveiende grunner, og det må gjøres som en individuell vurdering. At man ikke liker røykelukt er åpenbart ikke god nok grunn til å innføre restriksjoner på hva en nabo skal få lov til å foreta seg.

Er det virkelig slik? Betyr det at jeg kan begynne å fyre opp inne selv om det stod "ikke røyk" i annonsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...