Gå til innhold

Slik skal Tesla gjøre superladerne tilgjengelig for alle elbiler


Anbefalte innlegg

oophus skrev (8 timer siden):

Det er Elon Musks eget utsagt at SuC nettverket ikke blir designet for å gå i pluss. Det skal være et null-sum spill gjennom at all fortjeneste går ut igjen til større og større nettverk. Det i seg selv betyr IKKE at nettverket ikke tjener penger? Det betyr bare at all fortjeneste i nettverket brukes for å bygge nettverket større i vekst. 

Jeg vet ikke tallene til SuC nettverket. Alt jeg har tatt utgangspunkt i er Elon Musks egne utsagn i at all fortjeneste går i vekst. Problemet med at all fortjeneste går i vekst er at ladenettverk generelt sett koster mer å drifte jo større det blir, naturlig nok. Og at hvis alt skal driftes av overskudd fra lading mot mer vekst, så vil man forvente at ladeprisene må økes mer og mer over tid. Det er blant annet derfor jeg har ment at åpning av nettverket er tvunget ved et tidspunkt. Ved et eller annet tidspunkt så må en starte å drifte vekst gjennom økt fortjeneste. Økt fortjeneste kan man få gjennom å prissette kWh annerledes mellom Teslas egen bilflåte i nettverket og andre generelle elbiler. Det kan gi nok fortjeneste til at økt nettverk ikke må driftes av økte ladepriser mot Tesla's egne biler i nettverket. 

Denne faktoren sammen med det faktum at stønader kuttes for lukkede nettverk er grunnen til at SuC nettverket før eller siden måtte åpnes. 

 

Det er helt ufattelig at du nå, etter så mange innlegg, sier det samme jeg har sagt i det andre avsnittet her. Pøh, tok sin tid, eller hva? Viser bare at noen tar lengre tid å skjønne/innrømme sannheten. Takk for at du til slutt innrømte at du ikke har mer peiling enn oss vanlige dødelige, da.

Nå, da denne monumentale eksersisen i bortkastet energi er ferdig - så kan jeg si som så: SC sin proporsjonale vekst med vekst av Tesla-bilparken blant folket tilsier ikke noe som helst økte kostnader i ren break even scenario. Vekst UTOVER dette - totalt forståelig. Sist økte Tesla ladingen for sine egne med sånn ca nesten det doble tror jeg, ingen hard number crunching men mine vanlige ladeøkter doblet sånn ca i pris, fra å koste ca 80 eller der omkring til ca 140-ish. Dette var argumentert med (offisiell utsagn fra Tesla) med at det skulle hjelpe å finansiere SC, noe som er helt ok for min del siden samme 140-kroners økten hadde fort kostet kanskje 300-400 hos Ionity eller lignende. 

At døren nå skal åpnes for at andre finansierer nettverket - er et lite steg for ingen, heller stormskritt, fordi at ALLE de som så langt var misunnelige for at de selv på de "beste" konkurrerende stasjoner ble flådd og hadde kanskje 2-6 båser eller noe sånt tilgjengelig kan nå, endelig, reise gjennom både Norge og hele Europa for den saks skyld like enkelt som oss med den flotte bilen med en T på panseret. Bare dette - de som reiser langt - for husk at SC er bygget strategisk plassert mellom byene og stort sett hittil ikke i eller like ved byene, blir penger i kassen så det suser etter. Så har Tesla begynt å bygge ytterligere i byene, noe de ikke har gjort så langt, der konkurrentene har stort sett satset (fordi det er så enkelt at man får flere kunder der, siden alle vet at på langrutene må men enten go big or go broke, mao de ikke har så utstrakt nettverk som Tesla).

Nå innrømte du også så fint som vi alle andre tenkte - at SC blir prissatt for tredjeparts biler høyere enn sine egne. Mer penger i kassen på må få, med andre ord. 

Summe summarum da: hvis SC gikk i null så langt, med hensikt, for å levere "gratis" strøm til sine egne, og skal prises nå høyere og åpne dørene for ALLE, så håper jeg at du strekker udmykheten din par centimeter lengre og innrømmer at mest sannsynligvis vil de enten forbli i null med massiv utbygging på toppen av det etablerte, eller gå i pluss (uten at jeg skjønner poenget med det), og den endelige konklusjonen blir da like kortfattet som mitt første inlegg i tråden: Ionity er f***ed, og ikke en gang de teite snobbeloungene kommer til å hjelpe. Ikke en gang pengene til Porsche, for den saks skyld. Mitt spådom - Tesla sin prising, selv hvis den er nesten eller like høy for tredjeparts biler - kommer til å kverke Ionity, de andre som jeg spøkefullt kaller "teit kontakt", og hele den gjengen som har melket kundene sine på samme måte som teleseskaper med roamingsprisene. Enten blir de nødt å bli billigere - eller kroken på døren.

Uansett utfall - takk, Elon. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (5 timer siden):

For det første, en sportsbile er ikke en banebil, og har aldri vært det. Definisjonen på en sportsbil er, og har vært det i nesten 100 år en bil for landeveien som fra grunne av er bygget med kjøringen i seg selv som hovedfokus. Mao, en 911, en Cayman eller en opprinnelig Tesla Roadster er en sportsbil. En Taycan eller Model S Plaid er det ikke. Forøvrig er Porsche en av verdens fremste og største leverandører av løpsbiler også.

Tesla har Plaid, men om den er en bedre bil en Taycan er vel tvilsomt. Porschen gir nok uansett mer kjøredynamikk for pengene. Og har Tesla Roadster? Ikke foreløpig. Det er vel ikke engang dokumentert at det finnes en slik bil under utvikling.

"dynamikken", "tysk kvalitet", ad nauseam. På'an igjen.

Nei, mister. Akkurat som i MC verden finnes det sykler for veien (RR, og sånne som ingen veimyndighet gir lov å ha skilt på) - og så banesykler, rene banesykler, så finnes tilsvarende i bilverden. I denne samme bilverden, så finnes det noen som likevel har biler som av alle hensyn burde ikke vært på veien men visse entusiaster skal ha det slik at de finnes likevel. Anbefaler på det sterkeste Youtube + søk om denne kategorien, som ulikt Porsche og dies 40+ eiere drives av spreke ungdommer som får sine biler til å yte bedre enn selv diverse italienske merker som koster mer enn 10 porscher tatt til sammen.

I det DAGLIGDAGSE er derimot alt som heter "sport" i det aller beste tilfellet i praksis en bil med "ytelse pluss", og definitivt ikke en sportsbil med tanke på motorsport. Denne forvirringen og feil bruk av ordet "sport"  (les opp definisjonen) har dessverre gitt mange aktører og/eller enkeltpersoner visse friheter med å kalle alt mulig for "sport", inklusiv kjedelige stasjonsvogner med "sportsgirkasse" og usle 200 hester, "sportsseter" i andre familiebiler, "sportslige egenskaper" enn hva denne meget diffuse definisjonen måtte bety, og mye annet svada. Så sport er ikke sport. Og i alle fall ikke i Porsche sin definisjon, der du selv skriver det så fint at de faktisk lager "løpsbiler", for de er for bilsport, ikke det du kjøper hos en vanlig bilforhandler.

Ang roadster der har du kanskje sovet litt vel mye i timen, for de har allerede vist/testet prototyper i sen utvikligsfase, Youtube hjelper deg med det.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (53 minutter siden):

Det er helt ufattelig at du nå, etter så mange innlegg, sier det samme jeg har sagt i det andre avsnittet her. Pøh, tok sin tid, eller hva?

Nei, det er bare du som har lese og skrivevansker. Dette har jeg sagt i flere år allerede. Det er nettopp derfor Tesla ville før eller siden åpne nettverket sitt. Så ikke skyld på meg at du misforstår hva du leser fra mine poster. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (6 timer siden):

"dynamikken", "tysk kvalitet", ad nauseam. På'an igjen.

Nei, mister. Akkurat som i MC verden finnes det sykler for veien (RR, og sånne som ingen veimyndighet gir lov å ha skilt på) - og så banesykler, rene banesykler, så finnes tilsvarende i bilverden.

 

Jepp, og Porsche lager begge deler. Noen av verdens beste sportsbiler, og rene løpsbiler, samt familiebiler. Porsche lager biler i alle 3 kategorier, og alle kan kjøpes direkte fra forhandler. Definisjonen av sportsbil er engelsk og har uansett vært den samme i ca 100 år, uansett hva du måtte mene.

nessuno skrev (6 timer siden):

 

Ang roadster der har du kanskje sovet litt vel mye i timen, for de har allerede vist/testet prototyper i sen utvikligsfase, Youtube hjelper deg med det.

Jeg har søkt både YouTube og andre kanaler. Ingen bilder av noen prototype har vært vist, hverken fra Tesla eller andre. Ingen offentlig presentasjon, innen spionfoto fra testing, ingenting. Kun den kjørbare konseptbilen fra 2017 samt et par statiske mock-ups. 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (7 timer siden):

Det er helt ufattelig at du nå, etter så mange innlegg, sier det samme jeg har sagt i det andre avsnittet her. Pøh, tok sin tid, eller hva? Viser bare at noen tar lengre tid å skjønne/innrømme sannheten. Takk for at du til slutt innrømte at du ikke har mer peiling enn oss vanlige dødelige, da.

Nå, da denne monumentale eksersisen i bortkastet energi er ferdig - så kan jeg si som så: SC sin proporsjonale vekst med vekst av Tesla-bilparken blant folket tilsier ikke noe som helst økte kostnader i ren break even scenario. Vekst UTOVER dette - totalt forståelig. Sist økte Tesla ladingen for sine egne med sånn ca nesten det doble tror jeg, ingen hard number crunching men mine vanlige ladeøkter doblet sånn ca i pris, fra å koste ca 80 eller der omkring til ca 140-ish. Dette var argumentert med (offisiell utsagn fra Tesla) med at det skulle hjelpe å finansiere SC, noe som er helt ok for min del siden samme 140-kroners økten hadde fort kostet kanskje 300-400 hos Ionity eller lignende. 

At døren nå skal åpnes for at andre finansierer nettverket - er et lite steg for ingen, heller stormskritt, fordi at ALLE de som så langt var misunnelige for at de selv på de "beste" konkurrerende stasjoner ble flådd og hadde kanskje 2-6 båser eller noe sånt tilgjengelig kan nå, endelig, reise gjennom både Norge og hele Europa for den saks skyld like enkelt som oss med den flotte bilen med en T på panseret. Bare dette - de som reiser langt - for husk at SC er bygget strategisk plassert mellom byene og stort sett hittil ikke i eller like ved byene, blir penger i kassen så det suser etter. Så har Tesla begynt å bygge ytterligere i byene, noe de ikke har gjort så langt, der konkurrentene har stort sett satset (fordi det er så enkelt at man får flere kunder der, siden alle vet at på langrutene må men enten go big or go broke, mao de ikke har så utstrakt nettverk som Tesla).

Nå innrømte du også så fint som vi alle andre tenkte - at SC blir prissatt for tredjeparts biler høyere enn sine egne. Mer penger i kassen på må få, med andre ord. 

Summe summarum da: hvis SC gikk i null så langt, med hensikt, for å levere "gratis" strøm til sine egne, og skal prises nå høyere og åpne dørene for ALLE, så håper jeg at du strekker udmykheten din par centimeter lengre og innrømmer at mest sannsynligvis vil de enten forbli i null med massiv utbygging på toppen av det etablerte, eller gå i pluss (uten at jeg skjønner poenget med det), og den endelige konklusjonen blir da like kortfattet som mitt første inlegg i tråden: Ionity er f***ed, og ikke en gang de teite snobbeloungene kommer til å hjelpe. Ikke en gang pengene til Porsche, for den saks skyld. Mitt spådom - Tesla sin prising, selv hvis den er nesten eller like høy for tredjeparts biler - kommer til å kverke Ionity, de andre som jeg spøkefullt kaller "teit kontakt", og hele den gjengen som har melket kundene sine på samme måte som teleseskaper med roamingsprisene. Enten blir de nødt å bli billigere - eller kroken på døren.

Uansett utfall - takk, Elon. 

Som ikke-Tesla-eier så vil jeg bare føye på at det er to radikale forskjeller som utpeker seg til fordel SuC-tilgang over Ionity.

1. Ionity er låst mot visse merker for i det hele tatt få en OK pris, og inkludert abonnementspris gjelder bare i 1 eller 2 år for de som det gjelder. Finnes så vidt jeg vet ingen tilbydere der hvem som helst kan melde seg på, og så blir prisen gunstig. Det nærmeste er Enel-X sitt Juicepass. Se nedenfor for mer info.

2. Antall ladesteder og antall ladere per sted. Det overgår Ionity så heftig at det vil være sterkt å foretrekke en avtale med Teslas SuC-nettverk ved lik pris.

Dog, om/når Tesla åpner ladenettverket for "alle", bør de utvide godt på endel småsteder og ladesteder nærmere enn 35 mil fra de største byene, for det er der trykket fra de fleste kommer. Minste SuC-stasjonen jeg har sett var en 3-stalls i Varangerbotn.

Angående Juicepass: Nå for sommeren kjøpte jeg en pakke som gir meg 145 kWh for €45 (ca 470 NOK), som gir en pris på 3,24 NOK, og deretter 5 kr per kWh.

De har og en pakke til €25 (ca 261 NOK) som gir deg 70 kWh inkludert. Det tilsvarer 3,85 kr per kWh.

Disse pakkene er grei om man bruker Ionity-lading ofte nok, da det er forhåndsbetalt ladestrøm i motsetning til andre abonnementsordninger hos Ionity, og man kan bytte/si opp innen utgangen av inneværende periode, og ikke er låst til 12 måneder.

Dog er erfaringen så langt i sommer, at appløsningen suger fordi den sliter med kommunikasjon med laderne.

For det første lister den kun opp 4 laderstolper, selv om det finnes flere (appen ser alle da den viser korrekt antall ved stasjonen). Her burde den enten bare visst ledige eller aller helst alle, og presentert opptatte med rødt og ledige med grønt.

Det virker og helt tilfeldig hvilke den lister opp, og viser gjerne stolper som er opptatt ifølge den selv, noe som ikke alltid stemmer. Og dermed så hender det den ikke viser stolper som er ledig.

Så hender det alt for ofte at den henger lenge på at en frigjort stolpe er ledig, så det kan fort ta 3-5 minutter før man får ledigstatus. Og dessuten så feiler den ofte med å starte lading, og at det feiler under lading.

På Dombås fikk jeg først startet, og gikk for å spise lunch i området. Da jeg kom tilbake, viste det seg at den hadde stoppet opp allerede ved 8 % (ja, jeg startet ved lav SoC). Selv med brukerstøtte på tråden og med både bytte av "pumpe" flere ganger, noe som ikke var lett med stor tilgang, restart av app flere ganger og restart av telefon og lader, så brukte jeg mellom 1 og 1,5 timer ekstra for å få startet en vellykket lading, at på til en med svart skjerm på stolpen. Og deretter nesten 1 time på lading.

Totalt bortkastet tid ble mellom 2 og 2,5 timer, ikke medregnet den tiden jeg faktisk fikk ladet. Stoppet tok derfor mellom 3 og 3,5 timer totalt.

Hadde det nå enda bare vært dette stedet og kun denne ene gangen da pågangen var stor, skulle jeg nok ha tatt det på konto for "shit happens". Men det samme krøllet viste seg tildels både ved Aspøya nær Kristiansund (var eneste bil der) og ved Klett utenfor Trondheim (maks 4 andre ved 6 stolper totalt) når det var mye ledig. Ved Klett så startet Ionity landingen for meg til slutt.

Har vært hele Nord-Norge rundt nå inkludert Nordkapp, Vardø, Kirkenes og Grense Jakobselv, og på vei sørover igjen. Er ca ved bunn av Kvænangsfjellet nå på vei mot Tromsø, noe som i det store og hele har vært en god opplevelse som elbil-turist.

Har hoppet over noen ladesteder (Tana på vei nordover, Alta på vei sørover) som var opptatt, siden jeg sjeldent kjører meg veldig tom, og viste jeg ville rekke neste lader med grei nok margin, og ellers ikke ventet mer enn maks 15 minutter (Kirkenes) på ledig lader.

Dog har jeg ettpar steder måtte ta til takke med 50 kW-laderen pga uvitende tullinger som tror de lader raskere på lynlader selv om bilen ikke klarer utnytte mer enn maks 50 kW effekt, ikke skjønner dette helt (175 kW er jo mer enn 50 kW, så da må det liksom gå raskere... 😣), og folk som absolutt insisterer på å lade til 100 %.

Ene gangen mente bruker de hadde prøvd den andre stolpen, men ikke fått igang ladingen, så det er jo greit nok. Men det illustrerer jo idioten med å bygge nytt, men ikke sette opp lynlader på begge stolpene, samt å sette opp to laderstolper som ikke kan lade 2 biler hver.

Disse burde støttet totalt 4 samtidige biler med minimum 75 kW hver, og de burde totalt ha 6 (eller helst 8, ved 4 AC-uttak) parkeringsplasser for å støtte samtidig lading over AC for køende og folk som ikke trenger lynlading eller hurtiglading.

Ser BKK har noen ladesteder der det er nok uttak, men det rett og slett ikke er fysisk plass nok til å utnytte alle uttakene, noe som er særdeles dårlig planlegging.

Et lite ankepunkt til, flere av disse laderne er satt ganske så bortgjemt på lokasjon, at man må.lete godt for å finne de, selv når man vet de skal være der. Det betyr dessuten at det til tider blir litt gåtur for å komme seg til steder der man kan spise, gå på toalett eller bare sitte og nyte utsikten, og samtidig rekke tilbake til bilen innen tiden det tar å lade den.

Her virker det rett og slett som tildelt plass er satt opp etter hvor kommunens ansatte (nært rådhuset) oppholder seg, fremfor å tenke på de reisende. Kommunen kan heller sette opp egne sakteladere på ansattparkeringen, fremfor å tilby en lokasjon der man må sitte og se på baksiden av næringsbygg. Laderne i Karasjok er således et skrekkeksempel. Virkelig utrivelig plassert, veldig lite turistvennlig.

Edit 1 - 8 og parentes ble solbrillesmiley, så endret litt der

Edit 2 før Dombås stoppet jeg ved Vinstra fordi jeg kom så lavt på SoC at jeg ikke ville rukket Dombås. Der hadde Mer 2 ladere på ene siden av området ved bensinstasjonen, og Recharge/Grønn Kontakt hadde 2 ladere på andre siden, hvorav ene laderen har stått defekt i minst en uke (ref. Elbilforum mener jeg å huske at den har stått defekt langt lengre) ifølge support.

Helt håpløst at de står så langt fra hverandre at man ikke kan ha en felles kø for begge, for trafikkgrunnlaget var mer enn nok til at de fint kunne doblet opp begge 2. Men det blir altså en gambling på hvilken kø man stiller seg på. Men tar på min kappe at jeg burde toppet opp på Lillehammer, for det virket å også være kø på laderne nært Vinstra på vei nordover.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 timer siden):

Nei, det er bare du som har lese og skrivevansker. Dette har jeg sagt i flere år allerede. Det er nettopp derfor Tesla ville før eller siden åpne nettverket sitt. Så ikke skyld på meg at du misforstår hva du leser fra mine poster. 

Au da! Ikke angrip meg og mine 5 språk jeg kan (der norsk er ikke morsmålet).

Som sagt, jeg skjønner du er sur og opprørt, det tok tid å krype til korset siden dette er det eneste du reagerte på i et ellers stort innlegg og ga dermed den klassiske "silence is consent"- behandlingen på den biten. Men, finnes håp for til og med håpløse som deg - gikk jo bare med ca 5 innlegg for deg å inrømme at du ikke vet bedre. Igjen - takk for ærligheten. Gir meg håp at dine andre vrangforestillinger kan også fikses... en dag.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (4 timer siden):

Au da! Ikke angrip meg og mine 5 språk jeg kan (der norsk er ikke morsmålet).

Som sagt, jeg skjønner du er sur og opprørt, det tok tid å krype til korset siden dette er det eneste du reagerte på i et ellers stort innlegg og ga dermed den klassiske "silence is consent"- behandlingen på den biten. Men, finnes håp for til og med håpløse som deg - gikk jo bare med ca 5 innlegg for deg å inrømme at du ikke vet bedre. Igjen - takk for ærligheten. Gir meg håp at dine andre vrangforestillinger kan også fikses... en dag.

Er lite vits i å engang lese resten når hersketeknikker og lesevansker er dominerende i det du får til å skrive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Snowleopard Veldig bra erfaringsrapport. Hadde de som planlegger og finansierer ladenettverk lest dette (eller aller helst erfart selv) hvordan det fungerer i praksis så tror jeg nettverkene hadde blitt bygd annerledes og finansiert mye tyngre for å ta markedsandeler (som etter hvert former markedet) så hadde det blitt bedre.

Har egentlig ikke så mye å føye til utenom enighet, men er litt pratesjuk så hvorfor ikke .. :p Den minste superladerstasjonen jeg har sett er et øde sted i Nord-Sverige (Puoltiksvaara) for to år siden. Den hadde bare 2 stalls. Jeg sjekket kartet og den er visst oppgradert til 6 nå. Det er praktisk talt ikke "sorte huller" på Europakartet lengre. Nå handler det bare om å utvide i takt med behovet for å unngå kø og omveier.

Når det gjelder ladeeffekt så er jeg ikke like ivrig som andre på svært høy ladeeffekt. Det passer sikkert noen og noen situasjoner men ikke alle. Ofte trenger man tid til å nyte et måltid, utsikt, eller andre ting og da bør man ha mulighet til å velge en lavere ladeeffekt uten at det bare skaper køproblemer. Lavere ladeeffekt kan også gi økt omsetning til det lokale næringslivet. Det er bare en fordel om man rekker å gå en runde på et lite museum eller handelssenter før man kjører videre. Livet skal leves, ikke bare passeres. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

@Snowleopard Veldig bra erfaringsrapport. Hadde de som planlegger og finansierer ladenettverk lest dette (eller aller helst erfart selv) hvordan det fungerer i praksis så tror jeg nettverkene hadde blitt bygd annerledes og finansiert mye tyngre for å ta markedsandeler (som etter hvert former markedet) så hadde det blitt bedre.

Har egentlig ikke så mye å føye til utenom enighet, men er litt pratesjuk så hvorfor ikke .. :p Den minste superladerstasjonen jeg har sett er et øde sted i Nord-Sverige (Puoltiksvaara) for to år siden. Den hadde bare 2 stalls. Jeg sjekket kartet og den er visst oppgradert til 6 nå. Det er praktisk talt ikke "sorte huller" på Europakartet lengre. Nå handler det bare om å utvide i takt med behovet for å unngå kø og omveier.

Når det gjelder ladeeffekt så er jeg ikke like ivrig som andre på svært høy ladeeffekt. Det passer sikkert noen og noen situasjoner men ikke alle. Ofte trenger man tid til å nyte et måltid, utsikt, eller andre ting og da bør man ha mulighet til å velge en lavere ladeeffekt uten at det bare skaper køproblemer. Lavere ladeeffekt kan også gi økt omsetning til det lokale næringslivet. Det er bare en fordel om man rekker å gå en runde på et lite museum eller handelssenter før man kjører videre. Livet skal leves, ikke bare passeres. :)

Høy ladeeffekt er bra for folk med stort batteri, når man er på langtur. Men det gjør ingen ting om de og har AC-ladere, da ikke alle er nær tomme for strøm når det er ønskelig å besøke et sted.

En lunsj/middag er fort gjort unna på 30-45 minutter, men om man kan lade ferdig mellom man stopper og til man har fått bestilt mat, så kan man alltids flytte bilen i mellomtiden. Spesielt om noen kan sitte ved bordet i tilfelle serveringen går kjapt.

Det som blir feil, er når det går så fort at man må avbryte måltidet for å flytte bilen. Derfor har jeg og snakket varmt om trådløs induksjonslading, der man ikke trenger å styre med kabler. Og der man kan be om effekt ut fra ønsket tidsbruk. Ber man om høy effekt kan det godt koste litt mere enn om man velger middels eller lav effekt.

Total kapasitet og antall ladeplater avgjør hvor mange man kan betjene samtidig. Og om effekten er "brukt opp" når man kommer, så er avreisetid avgjørende for hvilken pris man betaler, så det ikke blir dyrere for kunden om stasjonen må gi høyere effekt for å lade ønsket mengde strøm fra den kan avgi effekt. Eller om stasjonen selv velger å gi høyere effekt for å kunne ha tilgjengelig kapasitet om antall ledige ladeplasser er begrenset.

Det styrer stasjonen selv i tilfelle, selvsagt innenfor bilens og batteriets mulighet til å ta imot lading ved gjeldende SoC.

Ved at "alle" parkeringsplassene, eller en stor nok andel har sike i bakken, så er det ikke et problem om man ikke flytter bilen umiddelbart. Effekten frigjøres til andre plasser med nyankomne.

Ved attraksjoner, kjøpesenter, svømmehaller og andre opplevelsesdestinasjoner er helt klart 11-22 kW lading å foretrekke. Det fungerer og best ved hoteller, i sentrum og alle andre steder der man bruker noen timer når man først stopper. Så vi er helt på høyde der.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det som blir feil, er når det går så fort at man må avbryte måltidet for å flytte bilen.

En framtidig mulighet er at bilen flytter seg selv til en parkeringsplass etter endt hurtiglading.

Har man TM3 LR i dag og vil ha en god spisepause hver 4. time så må man jo strategisk bruke spekteret 50-100% SoC i stedet for 10-60% SoC, for å drøye ladetida, eller avbryte måltidet for å flytte bilen.

Caféer, restauranter, kjøpesentre og sånt omsetter jo gjerne mer jo lengre tid folk bruker, så de har også incentiver til å drøye ladetida. Potensielt kan man gi bort 3,6-22 kW gratis på sånne steder, gratis dessert til 1 person pr kjøretøy eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

En framtidig mulighet er at bilen flytter seg selv til en parkeringsplass etter endt hurtiglading.

Har man TM3 LR i dag og vil ha en god spisepause hver 4. time så må man jo strategisk bruke spekteret 50-100% SoC i stedet for 10-60% SoC, for å drøye ladetida, eller avbryte måltidet for å flytte bilen.

Caféer, restauranter, kjøpesentre og sånt omsetter jo gjerne mer jo lengre tid folk bruker, så de har også incentiver til å drøye ladetida. Potensielt kan man gi bort 3,6-22 kW gratis på sånne steder, gratis dessert til 1 person pr kjøretøy eller noe sånt.

Tror det er lettere å flytte ladestrømmen med litt avansert styreprogramvare og automatbrytere, enn å flytte bilen for eieren. Selv om robotarmen Tesla viste, skulle bli mer sofistikert. Dette vil være bedre med induksjonslading i et distribuert anlegg. Litt som ved hjemmelading i garasje/parkeringsanlegg.

Selve bilen kan enten flytte seg selv eller med roboter som kan komme seg under bilen og løfte med gripearmer mot dekkene, men det og robotarm for å koble til og fra laderen blir fort mer komplisert.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Tror det er lettere å flytte ladestrømmen med litt avansert styreprogramvare og automatbrytere, enn å flytte bilen for eieren. Selv om robotarmen Tesla viste, skulle bli mer sofistikert. Dette vil være bedre med induksjonslading i et distribuert anlegg. Litt som ved hjemmelading i garasje/parkeringsanlegg.

Selve bilen kan enten flytte seg selv eller med roboter som kan komme seg under bilen og løfte med gripearmer mot dekkene, men det og robotarm for å koble til og fra laderen blir fort mer komplisert.

Men bilen må jo flyttes til en plass og denne plassen kunne jo hatt en lader, så vil det ikke være en bedre løsning å ha flere ladere?

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (5 timer siden):

Men bilen må jo flyttes til en plass og denne plassen kunne jo hatt en lader, så vil det ikke være en bedre løsning å ha flere ladere?

Poenget er at selve laderen sitter sentralt. Med masse ladepunkter koblet til på parkeringsplassen, så betyr det lite om en ferdigladet bil eller en ice-bil står på plassen.

Da sendes ikke mere strøm til det punktet, men styres over til en ladeplate som enten er på vent eller får lite effekt i øyeblikket.

Tenk på det som et stjerne-nettverk der plassene med ladeplate i bakken er spissene i stjernen, der enten får alle litt effekt, eller noen får mye mens andre ikke får noe.

Hvordan dette fordeles kommer både an på mengden biler som ber om effekt, og hvor mye effekt det bees om. Dette blir altså basert på meldt/ønsket parkeringstid, batteristørrelse, SoC ved ankomst og ønsket SoC ved forventet avreise, samt batteriet/bilens evne til å motta effekt ved gitte SoC.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Poenget er at selve laderen sitter sentralt. Med masse ladepunkter koblet til på parkeringsplassen, så betyr det lite om en ferdigladet bil eller en ice-bil står på plassen.

Da sendes ikke mere strøm til det punktet, men styres over til en ladeplate som enten er på vent eller får lite effekt i øyeblikket.

Tenk på det som et stjerne-nettverk der plassene med ladeplate i bakken er spissene i stjernen, der enten får alle litt effekt, eller noen får mye mens andre ikke får noe.

Hvordan dette fordeles kommer både an på mengden biler som ber om effekt, og hvor mye effekt det bees om. Dette blir altså basert på meldt/ønsket parkeringstid, batteristørrelse, SoC ved ankomst og ønsket SoC ved forventet avreise, samt batteriet/bilens evne til å motta effekt ved gitte SoC.

Ja, stemmer, var egentlig det jeg også mente. Jeg svarte på feil innlegg, skulle være til @Simen1 om at en flyttet bil vil jo også ta opp en plass, så det er kanskje bedre å bare ha flere ladere og smartere distribusjon (slik at total effekt kapasitet nødvendigvis ikke trenger å være så mye høyere) enn ett system som flytter på ferdig ladet biler.

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 29.7.2021 den 9.17):

Beklager, men her er du nok litt villedet av alle appene og avtalene. Eller du har viktig kunnskap som er verdt å dele med oss. 

Så fantastisk store er ikke rabattene. Så mye dyrere er det ikke å ikke ha rabattavtaler alle steder. Å ikke måtte ha ha ulike apper og avtaler på ulike stasjoner for å få fylt på bilen er veldig greit av og til på langturen. Se på bensin og diesel det er ikke "dritdyrt" å kjøpe uten rabattavtaler. Så jeg forstår ikke hvorfor elektrisk skal være så annerledes. 

Jeg forstår ikke hvorfor så mange elbilintusiaster er så glad i å ha mange ulike betalingsavtaler. Hva er greia med at man ønsker så tungrodd system? Rabattavtaler og lojalitetsprogram er greit det, men ikke måtte være tvunget til å ha det med flere leverandører for å kunne fylle rundt om i Norge og Skandinavia. 

Jeg syntes det har blitt bedre. Men forstår fortsatt ikke denne mer rare siden hos flere elbileiere. Motstanden mot å kunne betale kun med Visa overalt som alternativ. 

Jeg lader over 95% hjemme i min egen private ladestasjon, i forhold til det er en bensinpris på 18 kr per liter ganske så dritdyrt. 

Lenke til kommentar
tow skrev (1 time siden):

Jeg lader over 95% hjemme i min egen private ladestasjon, i forhold til det er en bensinpris på 18 kr per liter ganske så dritdyrt. 

Jeg trekker meg ut. Bensinpriser har ikke noe med tråden eller noen av mine innlegg å gjøre.

Hvis man snakker om priser på strøm og rabatter på strøm, så blir det underlig å dra inn noe helt annet. 

At å lade hjemme kontra å kjøpe bensin er mye å spare ja. Men ikke tema her 😊

Jeg mener fortsatt at det vil være fint om alle ladestasjoner tilbyr betaling på stedet med Visa. At man ikke MÅ ha app og/eller avtale, slik enkelte ladeleverandører krever i dag. Skal ikke gjenta mine tidligere innlegg igjen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (23 timer siden):

Jeg trekker meg ut. Bensinpriser har ikke noe med tråden eller noen av mine innlegg å gjøre.

Hvis man snakker om priser på strøm og rabatter på strøm, så blir det underlig å dra inn noe helt annet. 

At å lade hjemme kontra å kjøpe bensin er mye å spare ja. Men ikke tema her 😊

Jeg mener fortsatt at det vil være fint om alle ladestasjoner tilbyr betaling på stedet med Visa. At man ikke MÅ ha app og/eller avtale, slik enkelte ladeleverandører krever i dag. Skal ikke gjenta mine tidligere innlegg igjen. 

Beklager rot med siteringen. Mitt første svar var til ditt innlegg 28. juli, som startet med "Er det noen som savner prinsippet med flytende drivstoff". 

Poenget med mitt litt flåsete svar er at med flytende drivstoff betaler man samme høye pris hver gang, og har ikke noe valg. Med elbil vil de langt fleste "fylle tanken" veldig billig hjemme, og for min del er det ett fett om det så plutselig koster like mye pr km som med bensinbil, de få gangene jeg "fyller" ute på tur. Det blir uansett totalt sett mye billigere. 

Ja, systemene er rotete og uoversiktlige, men det er opptil flere nettsteder som har laget oversikter som sammenligner leverandørene, det er bare å søke opp for den som er interessert. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 30.7.2021 den 0.29):

Hva har den sammenligningen med saken å gjøre? Temaet pris på diesel/bensin vs strøm er ikke tema i denne tråden. Jeg har heller ikke hatt det som tema. 

 

Jo, det er jo akkurat det vedkommende svarer deg. Konseptet med flytende drivstoff er at det alltid er dyrt. Derfor fikk du det svaret, og så ble du trigget av ditt apphat og trodde det var det som ble ment.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...