Gå til innhold

Slik skal Tesla gjøre superladerne tilgjengelig for alle elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha ha, ja, faktisk. Hva var det de + Porsche skulle friste med? Var ikke det "eksklusiv lounge" der man kan sitte, fundere på den tilsynelatende seieren over førtiårskrisen? Huff da.

Spøk til siden... da vil jo det spøke for masse andre ladeselskap som tar betalt sånn røflig 3-5 ganger mer enn hva Tesla gjør.

Tesla leverer, denne gangen også, og neppe den siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (7 minutter siden):

Ha ha, ja, faktisk. Hva var det de + Porsche skulle friste med? Var ikke det "eksklusiv lounge" der man kan sitte, fundere på den tilsynelatende seieren over førtiårskrisen? Huff da.

Spøk til siden... da vil jo det spøke for masse andre ladeselskap som tar betalt sånn røflig 3-5 ganger mer enn hva Tesla gjør.

Hvor er spøken? 
Det finnes nok et marked for både og. Folk som kjøper Porsche har som regel penger til å betale betydelig mer per kWh mens man har ei lounge tilgjengelig. 

Lading kan jo f.eks fint brukes til mange ting det på sikt når bilparken blir mer og mer til helt elektrifisert. F.eks hadde det vært kjekt med ladestolper ved Sommerland i Bø. Man betaler billett gjennom ladeprisen f.eks som jo da naturlig nok ville vært dyrere enn nabostasjonen hvor man kun lader, så slipper man billettkø på solfylte dager om man ønsker en sporadisk tur innom. 

Om man trur at Tesla på magisk vis får billigere strøm enn andre selskap så får man seg ei overraskelse. På sikt så vil prisingene for lading jevne seg ut, da man ikke for evig tid kan putte litt av kostnader ned i bilkjøp og salg av aksjer mens konkurransen ikke trenger gjøre det samme. 

Dette er nok første steg i å få nettverket til å gå rundt av seg selv, noe som er påtvunget før eller siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (26 minutter siden):

Vil det bli noe bekreftelse på hvilken bil du har? Eller kan en kun velge den bilen som har lavest pris og lade med en annen?

Tesla trenger sannsynligvis ikke å vite hvilken bil du skal lade, kun hvilken lader du ønsker å betale for (pluss kontoinfoen du legger inn første gang). Bygger du din egen prototype så får du nok ladet den også.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (26 minutter siden):

Folk som kjøper Porsche har som regel penger til å betale betydelig mer per kWh mens man har ei lounge tilgjengelig. 

Det er helt bingo å treffe på spådommen om at de som bruker mye penger har mye penger igjen. Noen sparer bare lengre eller ofrer mer på andre områder for å få råd til f.eks en dyrere bil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus skrev (31 minutter siden):

Lading kan jo f.eks fint brukes til mange ting det på sikt når bilparken blir mer og mer til helt elektrifisert. F.eks hadde det vært kjekt med ladestolper ved Sommerland i Bø. Man betaler billett gjennom ladeprisen f.eks som jo da naturlig nok ville vært dyrere enn nabostasjonen hvor man kun lader, så slipper man billettkø på solfylte dager om man ønsker en sporadisk tur innom. 

Hvordan mener du dette skal fungere? Betaling pr tid eller pr kWh eller noe annet?

Normal besøkstid tilsier at folk flest bare trenger AC-lading med bilens egen likeretter og ikke svindyre DC-stolper.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det er helt bingo å treffe på spådommen om at de som bruker mye penger har mye penger igjen. Noen sparer bare lengre eller ofrer mer på andre områder for å få råd til f.eks en dyrere bil.

Ikke for Porsche? Det er merket med en av de høyeste andelene av tilbakekommende kunder. Jeg tipper uansett at lounge opplegget kommer med litt ulike prispunkt noe ala flyplasser. Ei VIP lounge på den ene siden og litt mer standard opplegg på den andre siden med kjøkken og selvservering i midten. Et slikt sted er f.eks et ypperlig sted å utnytte noe nytt som dukker opp i Japan nå om dagene. Små robotarmer som kokkelerer og serverer mat for eksempel. 



 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hvordan mener du dette skal fungere? Betaling pr tid eller pr kWh eller noe annet?

Normal besøkstid tilsier at folk flest bare trenger AC-lading med bilens egen likeretter og ikke svindyre DC-stolper.

Både AC og DC lading kan ha ulike tilbud ved ulik plass mot ulikt formål. For plasser som Sommerland i Bø så trenger man kun AC stolper. For Porsche Lounge opplegget så vil det jo være DC. Det å prissette per kWh og/eller tid får noen andre regne på. 

F.eks kan man ha AC lading ved kjøpesentre der AC ladingen betaler for et måltid gjennom dagen. Man viser bare appen at man lader, også er maten forhåndsbetalt. Er jo bare fantasien som setter grenser for hvordan noe slikt kan kombineres.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, OlaML said:

Kan bli bra dette. Største rotet blir nok med diverse rar parkering for å få kabelen til å rekke frem til forskjellige ladeporter.

De vil nok måtte bygge om ladestasjonene om de mener alvor. Om ikke annet vil de måtte ha lengre kabler, men det betyr i sin tur en eller annen bedre løsning på å holde kablene fra bakken. Vi får se om dette blir noe av først.

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Om man trur at Tesla på magisk vis får billigere strøm enn andre selskap så får man seg ei overraskelse. På sikt så vil prisingene for lading jevne seg ut, da man ikke for evig tid kan putte litt av kostnader ned i bilkjøp og salg av aksjer mens konkurransen ikke trenger gjøre det samme. 

Strømmen koster nok det samme i energipris og effektpris, men fastleddet kan jo potensielt fordeles ut over flere kWh og kW enn andre. Dessuten er det nok ikke mange produsenter av hurtigladere som klarer å pumpe ut 10 000 stk 300 kW ladere i året. Produksjon i den skalaen er nok vesentlig mer kostandseffektiv enn f.eks 1000 stk i året. Ennå en ting det går an å konkurrere på et lokale byggekostnader og eventuelle subsidier. Sannsynligvis er byggekostnadene for 40 stk superladere vesentlig mindre enn 10 ganger så dyrt som byggekostandene for 4 Ionity på samme lokasjon, rett og slett fordi det er flere ladere å fordele felleskostnader på, kostnader i søknadsprosessen etc. Sannsynligvis vil stordrift, stor serieproduksjon av ladere, ladestasjoner med mange stolper osv gi mer kostnadseffektivitet. Men vi får smøre oss med tålmodighet og vente på fasiten. :)

oophus skrev (1 time siden):

Dette er nok første steg i å få nettverket til å gå rundt av seg selv, noe som er påtvunget før eller siden. 

 

Har du noe grunnlag for å tro at det ikke går rundt av seg selv allerede? Jeg spør fordi jeg i så fall må ha gått glipp av de tallene du har lest.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (45 minutter siden):

Kan bli bra dette. Største rotet blir nok med diverse rar parkering for å få kabelen til å rekke frem til forskjellige ladeporter.

Tesla har prøvd mange måter å plassere laderne. Kanskje gjennomkjøringstypen vinner mer fram siden den er veldig fleksibel med tanke på plassering av ladeport?

Tesla-Supercharger-Nebbenes-Norway.jpeg.91741e6687c8b600a4a2b2b7b7fd972c.jpeg

oophus skrev (42 minutter siden):

Ikke for Porsche? Det er merket med en av de høyeste andelene av tilbakekommende kunder. Jeg tipper uansett at lounge opplegget kommer med litt ulike prispunkt noe ala flyplasser. Ei VIP lounge på den ene siden og litt mer standard opplegg på den andre siden med kjøkken og selvservering i midten. Et slikt sted er f.eks et ypperlig sted å utnytte noe nytt som dukker opp i Japan nå om dagene. Små robotarmer som kokkelerer og serverer mat for eksempel.

.. eller man kan inngå et gjensidig godt samarbeid med en eksisterende "VIP lounge" som allerede har bord, stoler, salg av kaffe, mat, toaletter etc. Så vidt meg bekjent har aldri Tesla hatt ambisjoner innen markedet for salg av veimat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Strømmen koster nok det samme i energipris og effektpris, men fastleddet kan jo potensielt fordeles ut over flere kWh og kW enn andre. Dessuten er det nok ikke mange produsenter av hurtigladere som klarer å pumpe ut 10 000 stk 300 kW ladere i året. Produksjon i den skalaen er nok vesentlig mer kostandseffektiv enn f.eks 1000 stk i året. Ennå en ting det går an å konkurrere på et lokale byggekostnader og eventuelle subsidier. Sannsynligvis er byggekostnadene for 40 stk superladere vesentlig mindre enn 10 ganger så dyrt som byggekostandene for 4 Ionity på samme lokasjon, rett og slett fordi det er flere ladere å fordele felleskostnader på, kostnader i søknadsprosessen etc. Sannsynligvis vil stordrift, stor serieproduksjon av ladere, ladestasjoner med mange stolper osv gi mer kostnadseffektivitet. Men vi får smøre oss med tålmodighet og vente på fasiten. :)

Bosch starter jo nå å melde seg på for ladehardware og de er nok kapable til å få til dette om de vil. Det samme gjelder tilbydere i Asia som jo tross alt allerede har bygget 50% av ladeinfrastruktur totalt sett når vi samler alt globalt. 

 

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Har du noe grunnlag for å tro at det ikke går rundt av seg selv allerede? Jeg spør fordi jeg i så fall må ha gått glipp av de tallene du har lest.

1. Prisingen for SuC lading går opp.
2. EM's egne ord angående formålet med SuC og det at nettverket ikke skulle tjenes penger på. 

Dette er altså et skifte fra at nettverket skulle være et null-sum spill til et pluss-sum spill, noe jeg har argumentert for i årevis at vil være påtvunget. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

.. eller man kan inngå et gjensidig godt samarbeid med en eksisterende "VIP lounge" som allerede har bord, stoler, salg av kaffe, mat, toaletter etc. Så vidt meg bekjent har aldri Tesla hatt ambisjoner innen markedet for salg av veimat.

Ja? Selvfølgelig. Hva er poenget ditt? Det er ikke jeg som tok inn Porsche tematikken i denne tråden angående deres lounge planer. Alt jeg sier er at det finnes et marked for billig lading og dyrere lading med mer komfort ved ladingen. På lik linje som at det finnes et marked for lading ved kjøpesentre og attraksjoner som Sommerland i Bø hvor lading ofte ikke er like billig som på/ved motorveiene. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Tesla har prøvd mange måter å plassere laderne. Kanskje gjennomkjøringstypen vinner mer fram siden den er veldig fleksibel med tanke på plassering av ladeport?

Mitt største spørsmål i forbindelse med dette er at det ikke lenger er naturlig/åpenbart hvilken lader som tilhører hvilken parkeringsplass. Så når det i dag er 1-til-1 med parkeringsplasser og ladere, hvordan kommer man til å sørge for at ikke enkelte ladere blir "inneparkert" og ikke utnyttbare? For dette tror jeg kan komme til å senke utnyttbarheten en del. F.eks. hvis det ved to parallelle plasser parkerer to biler med ladekontakten på hver sin side, så kan jo ikke laderen mellom de to plassene brukes. Dette problemet vil vel reduseres med gjennomkjøring, men det er ikke overalt hvor det passer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (9 minutter siden):

Dette problemet vil vel reduseres med gjennomkjøring, men det er ikke overalt hvor det passer. 

Hmm.. det kan være en grunn til å registrere biltype i appen, så kan man bli veiledet til en lader som minimerer risikoen for inneparkering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hmm.. det kan være en grunn til å registrere biltype i appen, så kan man bli veiledet til en lader som minimerer risikoen for inneparkering.

Skjønte det som at etter registrering og start av første lading så skulle bilen kjennes igjen og man skal kunne starte lading bare ved å plugge i kabel, som Tesla-eiere kan i dag. Hvis det er rett, så blir dette vanskelig. Med mindre de setter opp dedikerte ladere for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...