Gå til innhold

Reklamasjonsrett når du kjøper brukt skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen her kan gi litt informasjon angående reklamasjonsrett når du har f.eks kjøpt et skjermkort brukt.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe brukt, men avgjørende faktor for meg er da om jeg kan reklamere det dersom det skulle skje noe.

Et eksempel vil da være om jeg kjøper et skjermkort, hvor selger gir meg sin kvittering. 

Hva vil gjelde som kvittering, og hva vil ikke? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Radford skrev (4 minutter siden):

Tja, det vil vel avhenge av hvor det er kjøpt. Ville hørt med butikken om de godtar ordrebekreftelse som kjøpsbevis for en evt. reklamasjon. Vil tro det.

Må være helt sikker. Jeg tenker da på komplett, Elkjøp og Proshop. Det er vel der de fleste har fått tak i sine kort som de nå selger.

Lenke til kommentar
JumboJarle skrev (Akkurat nå):

Må være helt sikker. Jeg tenker da på komplett, Elkjøp og Proshop. Det er vel der de fleste har fått tak i sine kort som de nå selger.

Eneste måten å være helt sikker er å spørre butikken hvor det er kjøpt. Burde være en grei sak å få vite dette av selger, men du kan selvsagt være proaktiv å ta kontakt med de du nevner; Komplett, Proshop, Elkjøp etc. Slik at du raskere kan slå til skulle du finne en god deal. Kan ikke tenke meg at GPUer blir liggende til salgs fryktelig lenge om prisen er grei.

Lenke til kommentar
On 7/27/2021 at 3:41 PM, JumboJarle said:

Må være helt sikker. Jeg tenker da på komplett, Elkjøp og Proshop. Det er vel der de fleste har fått tak i sine kort som de nå selger.

Hos komplett og elkjøp så får du "kvittering" spesifikt, ville ikke godtatt noe annet som kjøper, og ville aldri sendt noe annet som selger.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 time siden):

Meg bekjent så fungerer ikke den helt på samme måte, du må da ha motatt en vare hvor det allerede er feil når du overtar varen, ikke feil som skjer om x år

Er det ikke 2 år reklamasjon  ved privatkjøp, mulig jeg huser feil. Men bedre med kvittering ja, litt kjipt å klage til en privatperson på noe du har kjøpt for flere mnd/år siden.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, bruker-540634 said:

Er det ikke 2 år reklamasjon  ved privatkjøp, mulig jeg huser feil. Men bedre med kvittering ja, litt kjipt å klage til en privatperson på noe du har kjøpt for flere mnd/år siden.

Det er sikkert 2 års reklamasjon, men rettighetene ved privatkjøp er ganske annerledes, meg bekjent må da feilen ha vært der i det personen solgte deg produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (4 timer siden):

Er det ikke 2 år reklamasjon  ved privatkjøp, mulig jeg huser feil. Men bedre med kvittering ja, litt kjipt å klage til en privatperson på noe du har kjøpt for flere mnd/år siden.

Ja hvorfor skal man i det hele tatt klage til privat selger når man har kvittering? Må jo uansett være bedre å ta det med butikk det er kjøpt i, har jo akkurat samme rettigheter som den første kjøperen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (7 timer siden):

Det er sikkert 2 års reklamasjon, men rettighetene ved privatkjøp er ganske annerledes, meg bekjent må da feilen ha vært der i det personen solgte deg produktet.

Det er samme begrensning ved reklamasjon mot butikk, importør, eller produsent også. Feilen må ha oppstått som følge av at mangelen var til stede ved overtagelse av produktet, som for eksempel fraktskade, produksjonsfeil, og/eller designfeil.

Derfor kan du ikke reklamere på kortet fordi du har flashet XOC BIOS og kjørt Furmark, men du kan reklamere på at kortet sluttet å fungere fordi det ikke tålte å kjøre New World.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Baba2 skrev (På 27.7.2021 den 16.17):

I følge loven har du også reklamsjonsrett direkte mot privatpersonen som solgte deg varen.

Ved private kjøp er det kun avtale som gjelder. Har du kjøpt et kort som fungerte da du fikk kortet (uten mangel) kan du ikke bryte kjøpsavtalen ved å levere kortet tilbake. Avtalen er jo inngått og oppfylt av begge parter.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...