Gå til innhold

Hjelp en uvitende: Iris Xe


Barnum

Anbefalte innlegg

Hei!

Leter etter en PC for ingeniørstudier der et krav er "Dedikert skjermkort på min 4 GB, Nvidia eller AMD (Med kun Intel-grafikkort kan det skape problemer...".
Har da funnet noen med Intel Iris Xe Graphics, men er det noen som vet hvordan det står seg sammenlignet med Nvidia, AMD og "kun Intel-grafikkort"). Jeg forstår at Iris Xe er Intel, men noe i kravet sier meg at "kun Intel" er noe enklere?
 

Takker for all info om Iris Xe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg bak Nwader. Gi oss en utfyllende kravspek og budsjett så kan vi hjelpe deg på vei :)

 

Edit: Siden du ber om informasjon rundt Iris Xe spesifikt: Iris Xe er navnet på Intel sin integrerte grafikk på 11 gen. laptop CPUer og er ikke et dedikert skjermkort.

Endret av Radford
Lenke til kommentar

Takk for raske og bra svar! Jeg forstår nå at Iris Xe ikke møter kravet.

Her er hele speken, rett fra NTNU:
• Min. 15” skjerm • Windows operativsystem (Windows 64- bit) • Intel i7 eller xeon-prosessor, eller tilsvarende • 16 GB RAM • Muligheter for kablet tilkobling til internett • Dedikert skjermkort på min 4 GB, Nvidia eller AMD (Med kun Intel-grafikkort kan det skape problemer for BIM-programmene) • Samlet harddisk kapasitet: Min 1TB. Du bør ha en SSD-disk på min 250 GB

Kablet nettverk høres rart ut, tipper det går å se bort fra.

Budsjettet er allerede overgått 😉 Vi hadde håpet på 15.000, men det blir nok opp til 20.000.

Pluss leveranse før studiestart, dvs. én uke. Da går muligvis custom-bygge ut...

Lenke til kommentar

Her er søk etter de med

Minst 15" skjerm

16 GB minne

4 GB video minne

Kablet internett (RJ45) (dette kan du muligens få ved å bruke en docking stasjon også)

Jeg har tatt med alle Intel i5/ i7/ i9/ xeon, og Ryzen R5 /R7/ R9 (kan se på benchmark om en lurer på ytelsen)

Best pris på Bærbare datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett sine gaming-laptoper blir trolig blant de billigste alternativene tror jeg om man skal ha en fullspekket workstation-maskin, særlig nå som noen modeller er på tilbud.

https://www.komplett.no/product/1155862/gaming/gaming-pc/baerbar/komplett-khameleon-p9-baerbar-gaming-pc

Med et RTX 2070 MaxQ har du nok mer enn nok videominne (8GB om jeg ikke husker feil), men det har garantert blitt gjort noen kompromisser ift. byggekvalitet for å kunne treffe den prisen. Likevel, er det snakk om veldig tunge arbeidsoppgaver tror jeg en slik ville vært et røverkjøp (selv om prisen gjør meg noe skeptisk).

Endret av MTH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...