Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jenter og hast med å få barn i forhold?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (1 time siden):

Nei. Det er flust med kvinner tidlig i 20-årene som ønsker en mann som kan tilby trygghet og romslig økonomi.

Sant det, viktig å være positiv. Det er heldigvis enklere å bli eldre som mann i datingmarkedet. Økonomien kan godt bli romsligere dog😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det slik. Hvis man ikke var attraktiv som ung, blir man neppe mer attraktiv med årene. Unntaket er hvis tykkelsen på lommeboka vokser kraftig underveis.  (Billedlig da de færreste bruker verken lommebok eller kontanter.)

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

For å si det slik. Hvis man ikke var attraktiv som ung, blir man neppe mer attraktiv med årene. Unntaket er hvis tykkelsen på lommeboka vokser kraftig underveis.  (Billedlig da de færreste bruker verken lommebok eller kontanter.)

Haha.. Status og lommebok vil vel alltid ha noe å si. Men så har du jo også noen late bloomers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet nå vil jo være at de du dater er så nær 30 tallet at de ofte må/vil starte prosessen med å bli gravid ganske kjapt.

Men jeg skjønner jo at en som jobber med barn, og ser mange skilte foreldre der samarbeidet er veldig dårlig blir skremt. Og at du derfor vil være sammen og bo med noen i minst 1 år før du vil prøve på å få barn.

Jeg møtte min mann tidlig i 20 åra så vi fikk bo sammen i over 5år før vi fikk barn. Da vet en liksom hverandres dårlige sider også og kan bestemme seg for om en kan leve med de eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dalanisse skrev (7 minutter siden):

Problemet nå vil jo være at de du dater er så nær 30 tallet at de ofte må/vil starte prosessen med å bli gravid ganske kjapt.

Men jeg skjønner jo at en som jobber med barn, og ser mange skilte foreldre der samarbeidet er veldig dårlig blir skremt. Og at du derfor vil være sammen og bo med noen i minst 1 år før du vil prøve på å få barn.

Jeg møtte min mann tidlig i 20 åra så vi fikk bo sammen i over 5år før vi fikk barn. Da vet en liksom hverandres dårlige sider også og kan bestemme seg for om en kan leve med de eller ikke. 

Da er vi enig. Det er jo tiden en trenger for å virkelig finne ut om ting fungerer over tid. Det beste er jo selvfølgelig om begge møtes på et tidlig tidspunkt slik du beskriver. Barn er heller ingen avgjørelse en skal ta lett på. Det skal ikke være lett😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (15 timer siden):

Jeg har forsåvidt bestemt meg for at jeg ønsker å oppleve farsrollen iløpet av livet, men da må det også være litt på mine premisser også tenker jeg. Jeg kan ikke haste inn i det kun fordi den andre personen vil ha det her og nå. 

Men da må du jo ha innsikt nok å forstå, at du ikke dater personer som har denne hasten.

Når du dater damer over 30år, og blir sjokkert at de har litt mer hast enn en gutt i 20årene, da mener jeg det er deg som gjør feil, ikke de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olsen56 skrev (3 timer siden):

Men da må du jo ha innsikt nok å forstå, at du ikke dater personer som har denne hasten.

Når du dater damer over 30år, og blir sjokkert at de har litt mer hast enn en gutt i 20årene, da mener jeg det er deg som gjør feil, ikke de. 

Nå ser det ikke ut til at du har lest hele innlegget, eller sett poenget mitt. Selvfølgelig forstår jeg at de har en annen hast. Spesielt ser jeg første tilfellet hvor hun var 6 år eldre enn meg og i 30-årene. Når det er sagt, det å ikke kunne vente et år fra 28 - 29 og bli med på kompromisset strever jeg med å forstå. Det vil jo ta lenger tid med en ny partner fra scratch. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (1 time siden):

Nå ser det ikke ut til at du har lest hele innlegget, eller sett poenget mitt. Selvfølgelig forstår jeg at de har en annen hast. Spesielt ser jeg første tilfellet hvor hun var 6 år eldre enn meg og i 30-årene. Når det er sagt, det å ikke kunne vente et år fra 28 - 29 og bli med på kompromisset strever jeg med å forstå. Det vil jo ta lenger tid med en ny partner fra scratch. 

Du sender veldig blandede signaler med et sånn utsagn.... "Kan vi ikke vente et år med å få barn". Dette betyr jo at du pr nå ikke er interessert i å få barn, og det er langt ifra sikkert at du om et år har forandret den meningen. En slik uttalelse sier egentlig 2 ting: Jeg er usikker på om forholdet vårt tåler å få et barn, og jeg er usikker på om jeg ønsker barn.

Det du egentlig sier, er at du trenger et år for å finne ut av om du vil ha barn med denne kvinnen. 

For henne er det vel enklere å da ta sin hatt og gå, og finne en mann som er sikker på hva han vil. Risikoen hennes med å bli værende med deg er at du finner ut om et år at barn ikke er noe for deg, og da må hun starte søken på nytt om ett år, og ikke med en gang. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (27 minutter siden):

Du sender veldig blandede signaler med et sånn utsagn.... "Kan vi ikke vente et år med å få barn". Dette betyr jo at du pr nå ikke er interessert i å få barn, og det er langt ifra sikkert at du om et år har forandret den meningen. En slik uttalelse sier egentlig 2 ting: Jeg er usikker på om forholdet vårt tåler å få et barn, og jeg er usikker på om jeg ønsker barn.

Det du egentlig sier, er at du trenger et år for å finne ut av om du vil ha barn med denne kvinnen. 

For henne er det vel enklere å da ta sin hatt og gå, og finne en mann som er sikker på hva han vil. Risikoen hennes med å bli værende med deg er at du finner ut om et år at barn ikke er noe for deg, og da må hun starte søken på nytt om ett år, og ikke med en gang. 

Jeg kan se en potensiell risk, men slik vil det vel alltid være i forhold. Jeg synes ikke det er urimelig å be om tid for og jobbe med forholdet og få ting mer på stell, men det er kanskje meg. Om hun finner en som umiddelbart er klar er jo det flott, men sannsynligheten for det tror jeg er relativt liten. Det å bygge opp noe med noen fra start vil vel alltid ta tid. For min del tar jeg ikke valg som ikke er godt gjennomtenkt, så det var vel for det beste. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (51 minutter siden):

Jeg kan se en potensiell risk, men slik vil det vel alltid være i forhold. Jeg synes ikke det er urimelig å be om tid for og jobbe med forholdet og få ting mer på stell, men det er kanskje meg. Om hun finner en som umiddelbart er klar er jo det flott, men sannsynligheten for det tror jeg er relativt liten. Det å bygge opp noe med noen fra start vil vel alltid ta tid. For min del tar jeg ikke valg som ikke er godt gjennomtenkt, så det var vel for det beste. 

Ja, vi har vel vært igjennom det meste nå....  må si at jeg tror nok det koker ned til hva Anton sier ovenfor. 

Lenke til kommentar
Olsen56 skrev (4 timer siden):

Ja, vi har vel vært igjennom det meste nå....  må si at jeg tror nok det koker ned til hva Anton sier ovenfor. 

Jeg er usikker på blandede signaler, men en står selvfølgelig fritt til å ta de valgene en vil. Jeg var ærlig og direkte på at jeg ikke var klar for barn i skrivende stund, så har jeg tatt de konsekvensene som kom. Jeg kan se begge sider. Jeg forstår at det ikke er ensidig. 

Lenke til kommentar
Antonym skrev (6 timer siden):

Jeg kan se en potensiell risk, men slik vil det vel alltid være i forhold. Jeg synes ikke det er urimelig å be om tid for og jobbe med forholdet og få ting mer på stell, men det er kanskje meg. Om hun finner en som umiddelbart er klar er jo det flott, men sannsynligheten for det tror jeg er relativt liten. Det å bygge opp noe med noen fra start vil vel alltid ta tid. For min del tar jeg ikke valg som ikke er godt gjennomtenkt, så det var vel for det beste. 

Nei, jeg er egentlig enig med deg, det bør ta tid å være sikker, og det gjør det også, men poenget mitt er at hun kan søke etter en som vet at han vil ha barn, slik at hun ikke må gå rundt å være usikker på om partneren ønsker det eller ikke. For det er det signalet som sannsynligvis sendes, du er ikke sikker på om du vil ha barn i det hele tatt. 

En vanskelig øvelse du kan gjøre, er å finne ut for deg selv, hvor lang tid det tar før det er "fornuftig" å få barn, og hva som må være på stell. Når er du klar for å si "ja kjære, nå går vi for barn" med din neste kjæreste? 

For disse kvinnene, så tenker jeg svaret på følgende spørsmål er ett kjapt og rungende ja; Ønsker du deg barn? 
hvordan ville ditt svar på det spørsmålet vært? 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg er egentlig enig med deg, det bør ta tid å være sikker, og det gjør det også, men poenget mitt er at hun kan søke etter en som vet at han vil ha barn, slik at hun ikke må gå rundt å være usikker på om partneren ønsker det eller ikke. For det er det signalet som sannsynligvis sendes, du er ikke sikker på om du vil ha barn i det hele tatt. 

En vanskelig øvelse du kan gjøre, er å finne ut for deg selv, hvor lang tid det tar før det er "fornuftig" å få barn, og hva som må være på stell. Når er du klar for å si "ja kjære, nå går vi for barn" med din neste kjæreste? 

For disse kvinnene, så tenker jeg svaret på følgende spørsmål er ett kjapt og rungende ja; Ønsker du deg barn? 
hvordan ville ditt svar på det spørsmålet vært? 

 

Takk for svar og innspill. 

Jeg var lenge usikker på om jeg i det hele tatt jeg ønsket barn. Nå har jeg landet på at jeg ønsker det iløpet av livet. Dette kommuniserte jeg, men tidsaspektet og planene matchet tydeligvis ikke. Når en ikke da kan møtes på halvveien blir det vanskelig, og da skjedde det som skjedde. 

I ettertid kommer jeg til å ta samtalen mye tidligere slik at jeg, eller fremtidig  partner ikke kommer i samme situasjon. 

Godt at det iallefall kommer noe lærdom ut av dette:)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 9d018...872
Antonym skrev (19 timer siden):

Takk for svar og innspill. 

Jeg var lenge usikker på om jeg i det hele tatt jeg ønsket barn. Nå har jeg landet på at jeg ønsker det iløpet av livet. Dette kommuniserte jeg, men tidsaspektet og planene matchet tydeligvis ikke. Når en ikke da kan møtes på halvveien blir det vanskelig, og da skjedde det som skjedde. 

I ettertid kommer jeg til å ta samtalen mye tidligere slik at jeg, eller fremtidig  partner ikke kommer i samme situasjon. 

Godt at det iallefall kommer noe lærdom ut av dette:)

Dette tror jeg en god del damer, i allefall de over 30 år, vil vurdere som et rødt flagg. De har simpelthen ikke tid til å vente på at en mann skal blir klar en gang. På meg virker det som du ikke ønsker barn og ikke vil gi noe for å få det. Du virker også forundret over at damer presser på det. Selv er jeg barnløs dame på 40år og syns det er trist allerede. Vet ikke hvordan fremtiden min kommer til å bli og jeg forstår utmerket godt at ikke alle damer ønsker å ha det slik. 

Hva med å finne ei dame som ikke ønsker barn? Eventuelt bare være singel? 

Anonymous poster hash: 9d018...872

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert det handler om å bli klar med en gang, men at svaret "jeg vil ha barn en eller annen gang i livet" kan tolkes som at det ikke er sikkert i det hele tatt at denne mannen vil ha barn. 

De som er sikre på at de vil ha barn, sier : Ja, det vil jeg! Eller: Har alltid ønsket meg barn, og gleder meg til jeg finner en å få det sammen med.  Hvis svaret er tydelig, så vil sannsynligvis også den verpesyke damen være litt mer tålmodig. 

Samtidig, så kan det helt sikkert være slik at  TS faktisk vil ha barn en gang i livet, og da er det dumt å finne seg en dame som er helt sikker på at hun ikke vil ha barn.  

Det skal ikke værra lett! Så trådstarter, ligg unna verpesyke damer, til du selv sier helt tydelig ja, på spørsmålet om å få barn, evt finn deg en yngre kjæreste, som ikke stresser med det enda. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 030f4...8d4

Nå er det ikke gitt at alle kan få barn, og noen må kansje prøve i 5+ år før man får det til.

Selv ble det 2 år med prøving her før det ble suksess. Så jeg kan forstå at noen som har bikket 30 kan være litt stressa. Når man har bikket 40 mister man vel hjelpen fra sykehuset til å bli gravid siden sjansene uansett er så små.

Anonymous poster hash: 030f4...8d4

Lenke til kommentar
Gjest 9d018...872
Baranladion skrev (2 timer siden):

Er ikke sikkert det handler om å bli klar med en gang, men at svaret "jeg vil ha barn en eller annen gang i livet" kan tolkes som at det ikke er sikkert i det hele tatt at denne mannen vil ha barn. 

De som er sikre på at de vil ha barn, sier : Ja, det vil jeg! Eller: Har alltid ønsket meg barn, og gleder meg til jeg finner en å få det sammen med.  Hvis svaret er tydelig, så vil sannsynligvis også den verpesyke damen være litt mer tålmodig. 

Samtidig, så kan det helt sikkert være slik at  TS faktisk vil ha barn en gang i livet, og da er det dumt å finne seg en dame som er helt sikker på at hun ikke vil ha barn.  

Det skal ikke værra lett! Så trådstarter, ligg unna verpesyke damer, til du selv sier helt tydelig ja, på spørsmålet om å få barn, evt finn deg en yngre kjæreste, som ikke stresser med det enda. 

 

Her må også TS være veldig realistisk. Verpesyke damer går ikke aktivt på jakt etter 40år gamle vinglemenn uten erfaring. 

Anonymous poster hash: 9d018...872

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Gammel tråd, men som følte for å dra denne frem da jeg er helt i motsatt ende - Jeg er en snart 32 år gammel, singel barnløs kvinne som ikke vet om jeg vil ha barn. Jeg tenker svært lite på det, og tenker veldig lite over at klokken tikker. Jeg har en singel jevngammel venninne som er helt i motsatt ende - hun stresser med å finne seg noe og tenker mye på det og lurer på å dra til Danmark. Jeg har jevngamle som er på prøverør og har prøvd lenge, så jeg vet svært godt hvor vanskelig det kan være for noen og skjønner hvorfor enkelte stresser. Jeg har en litt følelse av at det at jeg ikke stresser med det er et tegn på at det ikke er noe for meg og at det ikke er meningen,  selv om jeg ikke har konkludert. Nå har jeg midlertidig en kronisk diagnose som verken gjør til at jeg er særlig lysten på å føde eget barn eller potensielt gi dette barnet samme diagnose - selv om jeg i 10 år har hatt veldig mildt forløp, så det er selvfølgelig en faktor litt utenom det vanlige.

Uansett - det at jeg ikke vet om jeg vil ha barn synest jeg er svært vanskelig når jeg skal date i min alder. For jeg føler nemlig det du føler på at det blir fort et viktig tema når man skal date og det kan fort få en brå slutt når man finner ut at man vil forskjellige ting. Barn er et såpass viktig tema og jeg tenker det er viktig å diskutere dette tidlig når man har nådd en viss alder for å ikke kaste bort hverandres tid. Forskjellen er at mens jeg heller mer mot å ikke ville ha barn, så heller du mer mot at du vil ha det en gang, og jeg føler det er fåtallet som ikke vil ha barn. Særlig føler jeg det er få menn som ønsker dette, da det ikke er de som må gå igjennom graviditet, fødsel og amming, så mine odds er litt dårligere...

Når det gjelder hva din holdning er til å begynne å snakke om å få barn tidlig i forholdet synest jeg du har en svært fornuftig tilnærming ved å vente. Det jeg har observert er at mange som blir gravide i ferske forhold sjeldent holder sammen over tid. Etter min mening er det galskap når man ikke kjenner hverandre så godt og vet hvordan man vil fungere over tid. Veldig dumt for barnet. Det er ok å ta praten om hva man vil en gang i fremtiden ang. få barn/ikke få for å avklare dette. Men å starte å stresse med at man skal få barn allerede i første året av forholdet er ikke veldig gjennomtenkt. I mine øyner er det noe man først vurderer etter minst et år, og gjerne litt senere også.  Selvfølgelig kan det gå bra, men det er også stor sjanse for at man finner ut at man ikke passer sammen og at det gikk alt for fort. Å ville vente for å vite om at forholdet er solid nok, er ikke det samme som at man tviler på personen eller ikke liker personen godt nok, det virker som damene i dine tidligere forhold har tolket det slik. Att siden du vil vente med å starte prosessen så er du usikker på forholdet, noe du ikke er - du vil bare være sikker før du setter et barn til verden. Men jeg kan også forstå deres angst på å sitte å vente på noen de føler seg usikker på om egentlig vil ha barn, og føle at de kanskje kaster bort verdifulle år. 

Jeg for min del tenker også at de som tenker sånn også risikerer å heller bruke tiden på å gå fra forhold til forhold og ikke komme noen vei fordi de skremmer vekk partnere ved å forhaste seg, og dermed ikke får startet prosessen slik de tenkte likevel, da hadde de nok i realiteten vært tjent med å vente litt kanskje. For å ta min ex som eksempel. Tilbake i 2015 var han på at vi måtte starte prosessen med å få barn 1 eller maks 2 år frem i tid når jeg var ferdig med masteren, for han kunne ikke bli gammel far. Jeg var 25 på det tidspunktet, og han 35. Jeg var slettes ikke klar for å begynne å få eller tenke på barn 1 til 2 år frem i tid, og det at han hadde sånn hastverk og brukte det som målestokk på hvor investert jeg var i forholdet var en av hovedgrunnene til at det ble slutt. Han har nå funnet seg ny dame som han vært samboer med siden 2018, og de har enda ikke fått barn. Han fyller 42 i år. Hun er noen år eldre enn meg, og siden han var såpass tydelig på at han skulle ha barn er jeg ganske sikker på at det er noe de planlegger. Jeg mistenker litt at de sliter med å bli gravide basert på alder og at de har vært samboere såpass lenge, gitt at han bare "gav" meg 1 år til å begynne prosessen. 

Lærdom jeg skal ta meg fra dette er at diskusjon om barn eller ikke barn er noe man bør snakke om tidlig bare for å vite om man er på bølgelengde, og for å ikke ende opp med å såre noen eller føle at man har kastet bort tiden deres. 

Sist, men ikke minst - ikke stress. Det er ikke alltid man kan planlegge livet.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...