Gå til innhold

Nytt lovforslag vil straffe sosiale medier for vaksine-desinformasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt mener jeg at folk må få mene hva de vil. Vi har eksempelvis fra før tro-, religions-, politikk- og ytringsfrihet. 

Verre er det når noen tjener enorme penger på å konvertere folk inn i ett gitt syn. 

Predikanter lokker og lurer folk inn i sekten.

Ytterligående partier lurer sofavelgere via fremmedfrykt og falske lovnader om lavere skatt/avgifter. 

Anti-demokratiske krefter hauser opp store befolkningsmasser til opprør mot samfunnet. 

Så selv om jeg er forkjemper av det frie ord, liker jeg ikke at Facebook o.a. sosiale medier profitterer på eksemplene mine over. Samtidig tror jeg ikke noe på sensur. Preknene vil fortsette, bare litt mer i skjul. Sensur fungerer svært sjeldent!

Dessverre ser jeg ikke noen easy fix. Det beste mottiltaket tror jeg er en godt utdannet befolkning. En utdannelse med fokus på kritisk tenkning, hvor man hverken sluker det politikere sier, ei heller det Breibart skriver. 

Dessverre er ikke god utdannelse hverken gratis eller noe som kan rulles ut kjapt. Og mange mener ikke engang at den generelle befolkningen bør få tilgang. Sterke krefter ønsker at utdanning koster penger. Slik at noen kan profitere store penger på å tilby utdannelse.. (Det finnes sikkert også de som ønsker seg en svakt utdannet befolkning, av ymse tvilsomme grunner?)

Så ... Hva gjør vi da, med at store sosiale media sprer løgner og bidrar med konspirasjonsteorier? Jeg vet virkelig ikke! For meg er dette et godt dilemma, uten noen gode løsninger!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra at dette også skjer i vår tid. Vi vet historisk at når en sannhet blir forbudt å diskturere og man blir straffeforfulgt for å være uenig i denne sannheten, da er denne sannheten 100% rikitg. Vi vet jo at f. Eks. kristendommen var sånn. Det var straffbart å være uenig med dens budskap. Man brandt mennesker som brukte andre mekanisme for å øke helsen enn en bønn til en gud for å statuere eksempler på hva som skjer om man er uenig.

Dette burde vi gjøre mye mer av idag også, statuere eksempler på hva som skjer om man er uenig med vedtatte sannheter. Hva med å strekke oss enda lengre for å sikre at det kun er de riktige meningene som kommer frem? Usa kunne gått frem somnet godt eksempel til etterfølgelse og offentlig henrettet folk som sprer annen informasjon enn de vedtatte sannheter. Her kunne de brukt noen av sine elektriske stoler også live sendt handlingen. Faktisk hadde man ikke en gang trengt å velge en person med egne meninger, man kunne bare ofret folk for fellesskapets beste. Et klart og tydelig signal på hva som skjer om man er uenig. Vi trenger mer av dette idag. Det er godt å se at vi hele tiden tar små steg riktig retning, men nå må vi raske på, sånn vi kan komme i mål og nå total harmoni hvor ingen lengre er uenige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...