Gå til innhold

Ingen lyd via HDMI


Anbefalte innlegg

Var hos noen bekjente som midlertidig må bruke en svært gammel dekoder fra Canal Digital.

HD 106-S

Denne har vært brukt på et gammelt TV med scart uten problemer. Men tilkoblet deres nyinnkjøpte TV fra TCL med HDMI fikk vi kun bilde og ingen lyd. 

TCL

Jeg har ikke kjempegod greie på lyd, men forsøkte å endre på de innstillingene som var tilgjengelig uten hell. Kan det være aldersforskjellen på utstyret som ikke harmonerer, i så fall hva? Det hadde vært interessant å vite.

Video - lydinnstillinger TV

TVen fungerer uten problemer med en nyere dekoder (OnePlace).

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en eldre blu-ray spiller hvor jeg hadde lignende problemer med nytt TV. Fikk bilde og ikke lyd. Etter mye prøving og feiling, så fant jeg ut at jeg måtte skru av enhanced mode på HDMI-utgangen/inngangen som blu-ray spilleren sto i. 

https://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/slik-aktiverer-du-hdr/

Det var ikke for TCL der, men det kan gi deg en indikasjon på hvor du skal gå for å finne denne innstillingen, og eventuelt se om den står av/på. Håper dette løser seg. :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Merkelig . Har du forsøkt tilbakestilling til fabrikkinnstillinger?

Ja, satte dekoderen tilbake til fabrikkinnstillinger.

taffeeel skrev (6 timer siden):

Hadde en eldre blu-ray spiller hvor jeg hadde lignende problemer med nytt TV. Fikk bilde og ikke lyd. Etter mye prøving og feiling, så fant jeg ut at jeg måtte skru av enhanced mode på HDMI-utgangen/inngangen som blu-ray spilleren sto i. 

https://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/slik-aktiverer-du-hdr/

Det var ikke for TCL der, men det kan gi deg en indikasjon på hvor du skal gå for å finne denne innstillingen, og eventuelt se om den står av/på. Håper dette løser seg. :)

Jeg fant ikke noen enchanced mode, men en HDMI-innstilling som stod på auto der man kunne sette den til HDMI 2.0, lurer på om det kan være samme?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Enchanded mode er nok det selskapet sitt navn på HDMI CEC, de fleste bruker sine egne navn, selv om det i bunn og grunn er HDMI CEC. Det er innstillingen som gjør at komponentene snakker over HDMI kabelen. Jeg skrur det alltid av da det ofte skaper problemer med mye forskjellige komponenter tilkoblet.

Du kan teste med å skru TV helt av, det samme med dekoder. Enkleste er å nappe ut strømmen, koble fra HDMI kabelen, Skru så TV på, så plugg HDMI inn, og så skru på dekoder. Det er mulig de da starter kommunikasjonen som gjør at de snakker og dekoder ser at TV kan motta lyd over HDMI.

Skru av AC3 i dekoder først (AC3 er annen beskrivelse på Dolby Digital).

Siden beskrivelsen i manualen til dekoderen er såpass dårlig, så kan det i verste fall være at den sender MPEG2 lyd når AC3 er av, og ikke PCM som den burte. Ikke alle TVer takler MPEG2, det var ett krav på DVD spillere i sone 2 (Europe+Japan) i sin tid, men ikke andre steder i verden, og ble kun brukt på noen få DVD plater i starten. Er i bunn og grunn MP2, forgjengeren til mer kjente MP3 formatet.

Hadde selv samme problem på en gammel Philips TV, den kunne kun ta imot Dolby Digital på HDMI eller den optiske inngangen, mens den gamle GET dekoderen kun kunne sende HDMI. Måtte da benytte analoge utgangene. Mulig det også vil funke hos deg, hvis TVen har disse, og de kan kobles mot en HDMI inngang.

 

EDIT: ser den gule 3,5mm inngangen du har. den er AV adapter inngang. De fulgte med en kabel som passer i denne med TVen, med 3 RCA på, rød, hvit og gul. Den kan benyttes med en Scart til RCA overgang som er enkel og billig å skaffe.

Da blir bildet analogt, men ikke sikkert det blir noe merkbart dårligere enn før

EDIT 2: søker du scart hos Clas Ohlson så får du opp 2 slike overganger, med og uten ferdig kabel. Begge har byter som velger om Scart siden skal være inn eller utgang, slik at den kan brukes 2 veier. Hos deg blir det utgang.

De har også kabelen for TVen:

Disse 2 sammen vil funke som scart kabelen gjorde:

https://www.clasohlson.com/no/Exibel-RCA-AV-kabel/p/38-8090

https://www.clasohlson.com/no/Exibel-Scart-adapter/p/38-8099

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...