Gå til innhold

Lade ikke tesla bil på tesla lader dyrt?


LMH1

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, LMH1 said:

Men problemet er at ladenettverket eies av bilprodusentene fines 6 kw lader men usikker om det er:

https://www.chargeup.no/post/2018/11/09/zapcharger-vi-er-de-eneste-som-lader-13-faser-samtidig

For ser slike på kjøpesentere eller borettslag men spørsmålet om de koster eller inkluderer parkering.

https://rechargeinfra.com/no/priser/?gclid=EAIaIQobChMIxYe_zdaM8gIVDXYYCh3BjA-iEAAYASAAEgJoYvD_BwE



 
0,15 NOK / min er ikke så ille.

Jeg tror jeg skjønner hva du vil frem til. At det skulle vært enklere å orientere seg på hvor mye det koster å lade, og at det vil gjøre at det blir mer konkurranse mellom aktørene.

Enig i det, men gidder ikke bry meg, fordi hurtiglading er skjer sjelden, og er billig

Prisen på Kaffe og pølse hos ladeaktørene er nesten viktigere…

For å gi deg et kostnadsbilde på å kjøre elbil

Jeg har har kjørt 50000km siden jeg kjøpte bilen min i juni 2019.

Her er det jeg har brukt på hurtiglading disse to årene: 3158,-

Her er hva lading hjemme har kostet hittil i år (vedlegg)

00680586-C001-4A1A-846B-0254AAE98841.jpeg

1E8A72F7-618D-4C7D-BF68-ACBB982E5B20.jpeg

0E824671-95EE-4D49-A03A-89C7C8DF308F.jpeg

6FF83BFE-935B-4C51-B76A-168F415E9710.jpeg

A5936F22-8F9D-4FB1-AE37-C3549C015996.jpeg

DCF229BC-5719-4808-B671-8ADD617591B9.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo enig det ikke er dyrt, men problemet er vel er vanskelig å vite hvordan man forhandler seg frem til lavere priser?

For kan jo tenkes colorline\fjordline eller en del parkeringsplasser får elbillading i prisen.

man får jo gode priser som colorline medlem eller perioder.

hva koster elbilladning på gardemoen? Eller Torp flyplass om man leier parkeringsplass om langtids eller kortid?

Hva er prisene på elbillading på skøyen, vestby, gjøvik, strømstad (Nordby senteret) er sikker på man kunne fått prisene ned eller forhandlet seg frem til bedre priser.

https://www.flightpark.no/parkering-gardermoen/elbil-parkering-gardermoen/

https://www.gjovik.kommune.no/tjenester/vann-veg-og-renovasjon/parkering/parkeringsplasser-i-gjovik/

men står lite om priser så antar vel ikke det er billigst.

Siden hjelper lite med Trumf eller coop medlemskap der, kanskje obos medlem hjelper. Hvis det hjelper er kun på bensinstasjonen men der er det så dyrt fra før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Er jo enig det ikke er dyrt, men problemet er vel er vanskelig å vite hvordan man forhandler seg frem til lavere priser?

For kan jo tenkes colorline\fjordline eller en del parkeringsplasser får elbillading i prisen.

man får jo gode priser som colorline medlem eller perioder.

hva koster elbilladning på gardemoen? Eller Torp flyplass om man leier parkeringsplass om langtids eller kortid?

Hva er prisene på elbillading på skøyen, vestby, gjøvik, strømstad (Nordby senteret) er sikker på man kunne fått prisene ned eller forhandlet seg frem til bedre priser.

https://www.flightpark.no/parkering-gardermoen/elbil-parkering-gardermoen/

https://www.gjovik.kommune.no/tjenester/vann-veg-og-renovasjon/parkering/parkeringsplasser-i-gjovik/

men står lite om priser så antar vel ikke det er billigst.

Siden hjelper lite med Trumf eller coop medlemskap der, kanskje obos medlem hjelper. Hvis det hjelper er kun på bensinstasjonen men der er det så dyrt fra før.

Alt du nevner er destinasjonslading eller hurtiglading. De fleste som har elbil bruker det nesten ikke grunnet lang rekkevidde så prisen er uinteressant. Bilene har jo 500-600 km rekkevidde nå.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 2021-7-31 den 10.19):

Alt du nevner er destinasjonslading eller hurtiglading. De fleste som har elbil bruker det nesten ikke grunnet lang rekkevidde så prisen er uinteressant. Bilene har jo 500-600 km rekkevidde nå.

Tja får vel være din mening, tesla suger på app, ta gjerne skjermbilde hvis dere finner priser i appen man må eie tesla bil for å heletatt få en pris på elbiladning tviler på det er mulig med coop medlemskap som mer charging appen så er vel spørsmålet hva selvkjørte biler vil koste å leie sikkert flere tusen i måneden med bindingstid tesla ønsker vel neppe å konkurere. Bare hvis man eier tesla.

Så ikke hemmelighet at leiebil. bilutleie er bedre en tesla på utleie, ikke man får veldig gode priser og gode forsikringer og bilig utgifter men er vertfall en app som funger.

De som eier volvo eller polestar får 10% ladebonus hos mer eller man kan betale goeasy 99 kr måned og kun betale 2,5 kr kilowatt. men usikkert hvor lønnsomt det er mot andre. Mistenker Mer ikke er billigst.

Men man har jo https://www.tv2.no/a/11952376/ usikkert om det informeres i appen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Appen viser ikke så mye akkurat nå. Den viser bare om laderne er ledige. Pris vil kansje dukke opp om appen åpnes for ikke Tesla også.

Screenshot_20210801-140959.thumb.png.2f82e70bb9470b3fa5c5d6dfc8612cb5.png

Men i bilen får man opp prisene:

PXL_20210801_121833705.thumb.jpg.0c602cc1a78bb07c833fe03b9d2d90ad.jpg

Jeg må dog inrømme at jeg aldri har sett på prisen før jeg har superladet. Det gjøres så sjeldent og er mye billigere enn diesel uansett.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
LMH1 skrev (På 2021-8-1 den 13.31):

Tja får vel være din mening, tesla suger på app, ta gjerne skjermbilde hvis dere finner priser i appen man må eie tesla bil for å heletatt få en pris på elbiladning tviler på det er mulig med coop medlemskap som mer charging appen så er vel spørsmålet hva selvkjørte biler vil koste å leie sikkert flere tusen i måneden med bindingstid tesla ønsker vel neppe å konkurere. Bare hvis man eier tesla.

Så ikke hemmelighet at leiebil. bilutleie er bedre en tesla på utleie, ikke man får veldig gode priser og gode forsikringer og bilig utgifter men er vertfall en app som funger.

De som eier volvo eller polestar får 10% ladebonus hos mer eller man kan betale goeasy 99 kr måned og kun betale 2,5 kr kilowatt. men usikkert hvor lønnsomt det er mot andre. Mistenker Mer ikke er billigst.

Men man har jo https://www.tv2.no/a/11952376/ usikkert om det informeres i appen?

Det virker ikke som du vil ha el-bil, men konstruerer et ikke-problem. Ta en kikk på tidligere svar, om alt suger så får du heller støtte oss med elbil litt til før du blir med. 

Takk for at du velger fossilt! Fikk handlet bil 300k over hva jeg ville uten dere 👌👌👌

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 1.8.2021 den 13.31):

Tja får vel være din mening, tesla suger på app, ta gjerne skjermbilde hvis dere finner priser i appen man må eie tesla bil for å heletatt få en pris på elbiladning tviler på det er mulig med coop medlemskap som mer charging appen så er vel spørsmålet hva selvkjørte biler vil koste å leie sikkert flere tusen i måneden med bindingstid tesla ønsker vel neppe å konkurere. Bare hvis man eier tesla.

Så ikke hemmelighet at leiebil. bilutleie er bedre en tesla på utleie, ikke man får veldig gode priser og gode forsikringer og bilig utgifter men er vertfall en app som funger.

De som eier volvo eller polestar får 10% ladebonus hos mer eller man kan betale goeasy 99 kr måned og kun betale 2,5 kr kilowatt. men usikkert hvor lønnsomt det er mot andre. Mistenker Mer ikke er billigst.

Men man har jo https://www.tv2.no/a/11952376/ usikkert om det informeres i appen?

Tesla suger på app ja… dagens? Jeg skjønner nå hvorfor så mange er negative til deg på diverse subkategorier her på diskusjon. 
 

Alle disse scenarioene du kommer opp med, de er helt fjerne fra virkeligheten. Tesla suger på app fordi de ikke viser ladeprisen på hver enkelt supercharger? 
 

Sånn generelt, så ligger Tesla på 2,57kr pr kWt. Mulig dette har økt litt igjen, da strømprisene har gått opp særdeles mye i forhold til tidligere år. Så prisene vil justeres i forhold til markedsprisen. 
 

Tingen er uansett at ingen bryr seg hvor mye en supercharger koster i forhold til en annen pr nå. Man bestemmer ikke turen man tar ut i fra om det koster kr 2,57 pr kWt eller 3,20kr pr kWt. Man drar dit man har tenkt seg og lader underveis, ferdig med det. Iom at du kan se prisen pr supercharger i bilen, så ser jeg ikke problemet. Om du får ordnet deg en bedre avtale med Ionity, så er det jo ingenting i veien for at du heller lader der om du ser at det plutselig blir uforholdsmessig dyrt. Jeg vil uansett tippe at Tesla appen også blir oppdatert med pris så snart det åpnes for andre merker (faktisk er det en stor oppdatering på appen rett rundt hjørnet som redesigner hele appen).

Med mindre man er avhengig av å kun supercharge/hurtig- eller lynlade i hverdagen, så har det utrolig lite å si. Det er uansett såpass mye billigere å lade enn å kjøpe drivstoff at de aller aller fleste ikke bryr seg. 
 

Det er selvfølgelig greit å sette seg inn i hva det koster å lade hos de forskjellige ladenettverkene; skaffe seg en oversikt. Men, har man gjort det, så blir det ofte denne rekkefølgen: Tesla, alle andre (minus Ionity), Ionity. Unntak finnes såklart, da man kan skaffe seg ladeavtaler og diverse avtaler når man kjøper ny bil. Men, slike avtaler som varer i ett eller tre år, er jo ikke store greia i det store og hele så lenge man kan lade hjemme når man vil. Det er i det store og hele småpenger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (23 timer siden):

Tingen er uansett at ingen bryr seg hvor mye en supercharger koster i forhold til en annen pr nå. Man bestemmer ikke turen man tar ut i fra om det koster kr 2,57 pr kWt eller 3,20kr pr kWt. Man drar dit man har tenkt seg og lader underveis, ferdig med det. Iom at du kan se prisen pr supercharger i bilen, så ser jeg ikke problemet. Om du får ordnet deg en bedre avtale med Ionity, så er det jo ingenting i veien for at du heller lader der om du ser at det plutselig blir uforholdsmessig dyrt. Jeg vil uansett tippe at Tesla appen også blir oppdatert med pris så snart det åpnes for andre merker (faktisk er det en stor oppdatering på appen rett rundt hjørnet som redesigner hele appen).

Jeg tipper vel det blir urettferdig avtaler i fravør av å eie tesla at de får lavere pris de andre får samme pris som mer og elton for hvorfor skal tesla sponse andre med bilig strøm? Blir bare til tesla biler faller i verdi, i så fall hvis prisen blir samme blir det sikkert slik at de som manger hurtigladning eller har treg hurtiglading f.eks leaf blir utestengt fra ladenettverket. Kan jo være hver bilforhandler egne avtaler men tror på sikt vil prisene stige slik det gjør med bensin\disel. Er for lite konkuranse. Største utfordringene er det er få parkeringsplasser med ladning inkludert i parkeringutgiftene i det tilfelle ville det vært bedre avtale, betaler rundt 30 kr dagen med inkludert strøm.

https://www.gjovik.kommune.no/tjenester/vann-veg-og-renovasjon/parkering/elbiler/

Sitat
Lading av elbil Ved lading av elbil på kommunale ladeplasser innføres avgift hele døgnet, alle dager. Også lørdag og søndag. Vanlig timetakst 26 kroner per time eller dagparkeringsats på 30 kroner

så hva som er billigst kan jo vurdere etter 1 time bør man ha 4 kw ladning.

Men må vel regne med et blir kø av å parkere så lenge.

Lenke til kommentar
8 hours ago, LMH1 said:

Ja det går tregt men pris er jo ganske billig, får jo 92 kw dagen. eller 86. Men utrolig prisen på dagsparkering og time omtrent er likt.

Tror er mere kostnader en fordel på slikt.

Nei.
Hvis de kommunale ladestasjonene på Gjøvik gir 3,6 eller 7,2kW ladeeffekt så får du aldri mer enn det. Samme hvor lenge du står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva mener dere om dette er det på grunn av tesla man får billig lading eller er noen sponset av staten eller kommunen mens andre gir full pris? Finnes det noen som gir forsikring mot brann eller skade? Eller noen kombinasjoner mellom lader og elbil?

 

elton ionyty.jpg¨¨

Er jo bra det blir billigere men største problemet er det er per kw så lynlader vil være dyrere enn vanlig lading.

Usikkert om det blir pris per minutt? Så det vil gi bedre avtale på de bilene som lader raskest?

Noen som har testet Ionity mot tesla? Hvem som klarer å gå raskest over 150 kw?

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharger-idle-fee#all-pricing

5-10 kr i sperreavgift hvis ladere er fulle og man ha over 50% batteri.

Sitat

Sånn generelt, så ligger Tesla på 2,57kr pr kWt. Mulig dette har økt litt igjen, da strømprisene har gått opp særdeles mye i forhold til tidligere år. Så prisene vil justeres i forhold til markedsprisen. 
Tingen er uansett at ingen bryr seg hvor mye en supercharger koster i forhold til en annen pr nå. Man bestemmer ikke turen man tar ut i fra om det koster kr 2,57 pr kWt eller 3,20kr pr kWt.

jo priser er viktig å ha med i regnestykke, særlig hvis man har annen bilmerke, Ikke tesla kan fort ladingene bli dyrere selv om det har lavere kw\t pris. Man risiker å få 5\10 kr i gebyr om laderne blir fulle fordi ladingen ikke er optimal spessielt med nissan leaf eller Chevrolet Bolt EUV\Opel Ampera-e

Foreløpig er vel Tesla nyere utgave og jaguar biler raskest på lynlading. Samt Lucid Air  og  Porsche Taycan.

Nissan leaf er kun rask fordi de har kun 18\40 kw batteri men funger nok dårligere med tesla ladere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du får vurdere hva som lønner seg å lade i Norge eller Sverige er usikker på totalkostnaden 50 kW er ikke mye men godt mulig at det blir billigere med tidsbruk en kW lading?

Klarer man kun 5 kW per minutt 

I beste fall men uansett ikke dårlig å fullade Nissan leaf 40 kW til rundt 95 sek. Men Tesla blir vel muligens litt dyrere. Selv det er få med kun minuttpris.

Screenshot_2021-08-21-12-12-39-862_com.vattenfall.incharge.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å følge tankene dine når du ikke skiller på effekt og energi.

Kilowatt (kW) og kiloWattTimer (kWh eller kWt) er IKKE det samme.

Og hvorfor er det interessant med minuttpris for lading? Du regner vel ikke ut pris pr minutt når du står ved pumpa og fyller bensin eller diesel?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordi da vil lønne seg med lynladning. Selv om det er 5 kr per minutt. Tror det er vel en av årsakene folk går for disel og bensin er pris per liter og man slipper ulempene med teknologien svikter. Går man på MacDonald eller butikken i selve ladingen kan fort valget av leverandør bli kostnad. Det kan bli veldig dyrt med Tesla og ionity og cirkle K. Nå har ikke de andre like høye gebyrer men ting kan endre seg. Vet at Tesla og mer og icharge har håpløst kundeservice uten om telefon. Så skulle det bli problemer kan fort bli dyrt om takstameteret går under en telefonsamtale med ladeoperatøren. Så selve minuttprisen trenger ikke å si totalprisen kan være de billigste som har mere tekniske problemer.

Faktisk betaler man ikke minuttpris på bensin og diesel så største problemet som kan skje der er går hull i pompa slik drivstoffet går i veien istedenfor til bilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan ligger du an så langt? Har du fått svar på noen av spørsmålene dine?

For å ta det opprinnelige spørsmålet ditt så er det altså ingen som har testet å lade andre biler enn Tesla på Tesla sine ladestasjoner eller fått opp prisen for dette. Dette er mest sannsynlig fordi dette ikke er lansert enda.

5 hours ago, LMH1 said:

Faktisk betaler man ikke minuttpris på bensin og diesel så største problemet som kan skje der er går hull i pompa slik drivstoffet går i veien istedenfor til bilen.

OK, hvis det er det største problemet så tror jeg at jeg tar sjansen på å kjøre fosilt noen år til.

Lenke til kommentar
19 hours ago, LMH1 said:

Fordi da vil lønne seg med lynladning. Selv om det er 5 kr per minutt. Tror det er vel en av årsakene folk går for disel og bensin er pris per liter og man slipper ulempene med teknologien svikter. Går man på MacDonald eller butikken i selve ladingen kan fort valget av leverandør bli kostnad. Det kan bli veldig dyrt med Tesla og ionity og cirkle K. Nå har ikke de andre like høye gebyrer men ting kan endre seg. Vet at Tesla og mer og icharge har håpløst kundeservice uten om telefon. Så skulle det bli problemer kan fort bli dyrt om takstameteret går under en telefonsamtale med ladeoperatøren. Så selve minuttprisen trenger ikke å si totalprisen kan være de billigste som har mere tekniske problemer.

Faktisk betaler man ikke minuttpris på bensin og diesel så største problemet som kan skje der er går hull i pompa slik drivstoffet går i veien istedenfor til bilen.

Tingen er (som vanlig?) at du mangler begrepene for det du forsøker å diskutere. Energi (altså hvor mye du får ladet) benevnes kWh, eller kilowatttimer. Effekt, altså hvor mye energi som overføres per tidsenhet, er kW, eller kilowatt. En kilowatt i en time er 1kWh. Hvor fort noe går sier altså ingenting om overført energimengde, kun om hvor fort det går.

Videre så er prisene på hurtiglading stortsett ikke en faktor. Hittil i år har jeg kjørt ca. 8000km, og hurtigladet for svimlende 90 kroner. Kanskje kunne jeg fått det til å bli 50,- om jeg hadde valgt billigste hurtiglader, men det er ikke egentlig viktig. Det er så liten del av totaltkostnaden at det ikke er relevant. 98% blir ladet hjemme eller på AC-ladere som i praksis koster et par kroner per kWh.

Og videre: funker det ikke å stoppe lading på normalt vis, så klem inn nødstoppknappen på laderen og dra ut kabelen, og kjør videre. Faktureringen stopper i det du trykker nødstopp.

Det er fullstendig åpenbart at du aldri har kjørt elbil, og jeg mistenker vel strengt tatt at du ikke har kjørt andre biler heller. Det fremstår som om du forsøker å konstruere innvendinger som gjør det ubrukelig dyrt/vanskelig/umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...