Gå til innhold

Lade ikke tesla bil på tesla lader dyrt?


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som har fått mulighet å teste ladning av f.eks andre elbiler på tesla sin ladere?

For mistenker det blir slik bare de som støtter tesla hurtigladning ellers får man maks nødladning 5 kw\15 minutter tid før man må finne annen lader.

Så hva tror dere? prøver å sjekke tesla appen men virker ut som det ikke finnes noe der, eller hva folk tror?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Noen som har fått mulighet å teste ladning av f.eks andre elbiler på tesla sin ladere?

For mistenker det blir slik bare de som støtter tesla hurtigladning ellers får man maks nødladning 5 kw\15 minutter tid før man må finne annen lader.

Så hva tror dere? prøver å sjekke tesla appen men virker ut som det ikke finnes noe der, eller hva folk tror?

Det finnes ingen løsning enda. De som har ladet på Tesla lader til nå har ladet gratis(ikke tesla eiere). Tesla skal vistnok slippe dette ila året, da blir prisene kjent. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det finnes ingen løsning enda. De som har ladet på Tesla lader til nå har ladet gratis(ikke tesla eiere). Tesla skal vistnok slippe dette ila året, da blir prisene kjent.

Men hva er vitsen med tesla appen egentlig?

Sitat

Vi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen, og dermed akselerere den utbredte tilslutningen av elektriske kjøretøy. Når Superchargere brukes utover deres tiltenkte formål, får det en negativ innvirkning på andres tilgangen til Supercharger-tjenester.Supercharger Fair Use (Rimelig bruk av Superchargerne)For å sikre at Superchargerne er tilgjengelige for deres tiltenkte bruk, med mindre du lader på betal per bruk-basis, ber vi om at du ikke lader ditt kjøretøy med en Supercharger dersom ditt kjøretøy blir brukt:    som en taxi;    til kjøreoppdrag eller samkjøring (gjennom Uber, Lyft eller lignende tjenester)    til kommersiell levering eller transport av varer    til statlige formål; eller    til andre kommersielle foretakHvis du lader ditt kjøretøy på en måte som ikke overholder disse Supercharger Fair Use Policy, kan vi be deg om å endre denne oppførselen. Vi kan også iverksette ytterligere tiltak for å beskytte tilgjengeligheten for Superchargerenes tiltenkte bruk, slik som å begrense eller stenge av ditt kjøretøys evne til å bruke Supercharger stasjoner.

Disse servicevilkårene beskriver din avtale om å betale for fremtidige tjenester og avgifter. Tesla kan endre disse vilkårene, og eventuelle endringer trer i kraft når de legges ut på denne siden.

Tjenestene eller avgiftene som er beskrevet nedenfor kan medføre kostnader for deg selv om noen andre bruker din bil. Tesla kan kreve betaling fra deg, og kan blant annet benytte kredittkortet som er lagret i din Tesla-konto. Betalinger kan inkludere skatter som kreves i henhold til lov. Du vil kunne gjennomgå et sammendrag av transaksjoner på din Tesla-konto. Dersom vi ikke mottar betaling kan vi kontakte deg basert på informasjon vi har lagret, eller be om betaling når vi utfører tjenester for deg. Dersom du ikke betaler forfalte beløp, til tross for våre forsøk på å kontakte deg, kan vi begrense eller blokkere bilens mulighet til å bruke de relaterte tjenestene frem til utestående betalinger er avklart. For informasjon om hvordan vi håndterer din kredittkortinformasjon ber vi deg se på vår personvernerklæring.

Sperreavgift

Av hensyn til andre som trenger å bruke en Supercharger, ber vi deg flytte kjøretøyet ditt når det er ferdigladet. For å oppmuntre til dette, vil det påløpe en sperreavgift for den tiden kjøretøyet fortsatt er parkert på en ladestall etter at det er ferdigladet. Vi vil frafalle sperreavgiften (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) hvis kjøretøyet blir flyttet i løpet av fem minutter etter at det er ferdigladet, og sperreavgiften vil ikke akkumulere hvis færre enn halvparten av ladestallene på stedet ditt er opptatt. Alle kjøretøyene er underlagt sperreavgifter, uavhengig av når kjøretøyet ble kjøpt. For å unngå sperreavgifter, anbefaler vi at du overvåker kjøretøyet mens du bruker en Supercharger og vi oppfordrer deg til å bruke Tesla-mobilappen til å spore kjøretøyets ladestatus.

Sperreavgifter (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) påløper per minutt. For hvert ladested kan satsen for sperreavgiften (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) endres fra tid til annen. Den nyeste informasjonen gis i informasjonsbokser som vises på kartet (som er tilgjengelig i navigasjonsprogrammet på bilens berøringsskjerm), Ved å forbli parkert i ladestallen etter fullført lading aksepterer du sperreavgiftene (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) som kommuniseres til deg via kartets informasjonsboks. For ytterligere informasjon, se støtteside for sperreavgift.

Så lurer på hvordan sperre avgiften blir på andre biler?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pp2x9G/musk-slik-skal-alle-faa-tilgang-til-supercharger

Sitat

Tesla er som kjent blant de aller billigste hurtigladetilbyderne her til lands, med en snittpris på 2,57 kroner per kilowattime i dag.

Recharge, tidligere Fortum Charge & Drive, tar eksempelvis 5,75 kroner per kilowattime på sine lynladere, som omfatter alt over 50 kilowatt effekt. Ionity tar 8,40 kroner/kWh for dropin-kunder, mens enkelte bilmerker tilbyr avtaler for sine kunder som kan bringe denne prisen helt ned i rundt 1,60 kr/kWh.

Hvilken priser blir det hvis arbeidgiver eller firma lar bilen stå fra kl 08 til kl 16 for å ha glemt å flytte bilen? 2500 kr for 8 timer med minimal ladning? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/aW93jL/bensinpris-opp-mot-20-kroner-kan-stoppe-varslet-avgiftsoekning

når bensin\disel er kr 20 kr liten i verstefall så er vel ikke det dyrt, men usikkert hvordan er hvis man skulle glemme å flytte bilen på bensinstasjonen man kan jo risikere bilen blir tauet vekk på eierens regning men noen som vet om tesla har system som varsler eieren?

For er vel størst problem med billige elbiler. Men tipper prisene vil økes med 300 kwt.

Men enkelte parkeringsplasser får vel mulighet for ladning inkludert i avgiftene på parkering? særlig langtidparkering?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er jo bare generieltsett overdrivet frykt hva som. Kan skje. Folk som jobber og har mye og gjøre og spiser lunsj eller middag på restaurant er mye som kan skje. Men pris problemet er vel Værste da tar timer å lade opp elbil men ofte bare 30 sekunder på disel og bensin samt hydrogen.

Man slipper pris å betale om man står for lenge med drivstoff men man kan få bot eller bli tauet vekk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tesla appen sier ifra når bilen er ferdigladet. På nyere Tesla tar det gjerne bare 15-40 minutter. Den sier og ifra om det er stor pågang og man må flytte bilen. Flytter man den ikke får man bøter.

Jeg anntar det samme vil gjelde andre elbiler om de skal åpne for at andre skal kunne bruke dem og.

Er det stor pågang blir bilen stilt til å bare lade max 80% også. Over 80% går hastigheten på lading tregere. Dette gjøres med bilens software nå men det må kansje gjøres fra ladestasjonen på andre biler siden de ikke får samme kommunikasjon som Tesla gjør.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 timer siden):

Det er jo bare generieltsett overdrivet frykt hva som. Kan skje. Folk som jobber og har mye og gjøre og spiser lunsj eller middag på restaurant er mye som kan skje. Men pris problemet er vel Værste da tar timer å lade opp elbil men ofte bare 30 sekunder på disel og bensin samt hydrogen.

Man slipper pris å betale om man står for lenge med drivstoff men man kan få bot eller bli tauet vekk.

Du finner jammen meg på mye rare problemstillinger for å fôre fossilbil agenda'en din, både her og i den andre tråden din. 
Det er ganske tydelig på forumet her at de aller fleste som har gått fra fossil til EL etter mange år med fossil er fornøyde både med bruk og kostnader - det slår meg som veldig unyttig å diskutere med personer som kun har prøvd 1 type av bilene som diskuteres da de er så ignorante om hvordan tingenes tilstand er at det er blindspor etter blindspor.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det kommer til hurtiglading er nok det for de fleste viktigere med tilgjengelighet enn pris. Trodde det ville bli viktig for meg også, men ser at mer enn 95 prosent av forbruket lades på AC. Altså forbruk kanskje rundt 150 kWh. Om disse koster 2.5 kr/kWh eller 5 kr/kWh er ikke så viktig. Viktigere å slippe å stå i kø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til hurtiglading er nok det for de fleste viktigere med tilgjengelighet enn pris. Trodde det ville bli viktig for meg også, men ser at mer enn 95 prosent av forbruket lades på AC. Altså forbruk kanskje rundt 150 kWh. Om disse koster 2.5 kr/kWh eller 5 kr/kWh er ikke så viktig. Viktigere å slippe å stå i kø.

Enig, det er uansett småpenger i lengden. Om jeg finner en full tesla ladeplass mens det er ledig på ionity vedsiden av lader jeg helt klart på ionity. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (47 minutter siden):

Du finner jammen meg på mye rare problemstillinger for å fôre fossilbil agenda'en din, både her og i den andre tråden din. 
Det er ganske tydelig på forumet her at de aller fleste som har gått fra fossil til EL etter mange år med fossil er fornøyde både med bruk og kostnader - det slår meg som veldig unyttig å diskutere med personer som kun har prøvd 1 type av bilene som diskuteres da de er så ignorante om hvordan tingenes tilstand er at det er blindspor etter blindspor.

Men du mener vel er tåplig å betale timespris som mistepris for ladning? samme med parkering?

På disel\bensin betaler man per liter, enklere å sammenligne pris og fordel\ulemper. Så forstår eldre særlig dropper elbil blir for teknisk og avansert særlig tesla. Nå ser man strømprisene økes på sikt er ikke sikkert invistering blir god alltid. Er jo bare for å ungå folk går for disel\brensin. Men ser jo nå koster det i verstefall 20 kr liter, så vanskeligere å selge bilene nå, samme med at oslo muligens snart innfører forbud mot slike biler.

For dere er enig når dere velger bil ikke er lett å vurdere merke, tror billig elbiler er billigst men kan ikke vite det 100% sikkert. Særlig videre oppgraderinger er ikke som pc er lett å bytte ladere og batteri. Er ikke bare å gå på biltema eller jula.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (20 minutter siden):

Men du mener vel er tåplig å betale timespris som mistepris for ladning? samme med parkering?

På disel\bensin betaler man per liter, enklere å sammenligne pris og fordel\ulemper. Så forstår eldre særlig dropper elbil blir for teknisk og avansert særlig tesla. Nå ser man strømprisene økes på sikt er ikke sikkert invistering blir god alltid. Er jo bare for å ungå folk går for disel\brensin. Men ser jo nå koster det i verstefall 20 kr liter, så vanskeligere å selge bilene nå, samme med at oslo muligens snart innfører forbud mot slike biler.

For dere er enig når dere velger bil ikke er lett å vurdere merke, tror billig elbiler er billigst men kan ikke vite det 100% sikkert. Særlig videre oppgraderinger er ikke som pc er lett å bytte ladere og batteri. Er ikke bare å gå på biltema eller jula.

Man har forskjeller selvsagt, du kan være skikkelig uheldig ála Opel Ampera hvor importøren forlot åstedet totalt. Renault Zoe er også et dårlig eksempel mtp. lading i norge. Og så mener jeg ChaDeMo i sin helhet har vært en stor tabbe. Det skulle aldri vært introdusert både CCS og ChaDeMo. Men dette er ikke unikt for EL, alt er nytt og det er mye mediaoppslag - det er helt naturlig. Jeg er og har vært aktiv i bilmiljø som cars & coffee, kjører tung MC og har en EL som bruksbil, har ikke sett meg tilbake i det hele tatt. Man kan ganske sikkert si at billig elbil er det beste alternativet om du skal gå etter økonomien akkurat nå. Men om du sparer så fryktelig mye vil jeg ikke si, om 10,000 i året er mye for deg burde du kanskje droppe bilen i sin helhet,  bor man i by eller tar ferge ofte er valget enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 25.7.2021 den 17.49):

Men hva er vitsen med tesla appen egentlig?

Så lurer på hvordan sperre avgiften blir på andre biler?

I motsettning til andre biler, så skjer det meste via Appen hos Tesla. På Model 3, og Y, og sikkert de kommende Plaid versjonene av S og X, så er det også nøkkelen for å kjøre bilen.

Normalt så trengs det ikke gjøre noe med appen, annet enn å ha den, selv om Tesla eiere er litt mer opptatt av å følge med i den enn andre.

Hvordan ladingen for andre på Tesla sine SC får vi vite til året når de åpnes. Foreløpig kun Tesla selv som vet. Mest sannsynlig blir det abonnent for de som lader mye som gir billigere lading, mens mer for de som tar drop-in. Likt som hos Ionity. Men er det noe Tesla gjør så er det å gå egne veier, så det er ikke enkelt å gjette riktig på hva som blir løsningen til slutt.

Når de har annonsert at de skal åpne egen SC fabrikk som kan produsere 10.000 ladestasjoner i året, så høres det veldig ut som de satser veldig på å bli en stor leverandør på hurtigladingsmarkedet, og da blir nok løsningen nokså billig og enkel å bruke for å få folk inn.

 

Og for å svare på ett av de andre spørsmålene dine. Hvis man er dum nok til å glemme bilen sin ved hurtigladeren, så fortjener man å få straffe gebyret også. Etter det jeg har skjønt så har det vært dynamisk hos Tesla etter hvor aktivt stedet er. De vet via systemet sitt hvor mange biler som er på vei til å lade hos dem. Er det ikke mange på vei, så koster ikke overtiden noe heller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

Men du mener vel er tåplig å betale timespris som mistepris for ladning? samme med parkering?

På disel\bensin betaler man per liter, enklere å sammenligne pris og fordel\ulemper. Så forstår eldre særlig dropper elbil blir for teknisk og avansert særlig tesla. Nå ser man strømprisene økes på sikt er ikke sikkert invistering blir god alltid. Er jo bare for å ungå folk går for disel\brensin. Men ser jo nå koster det i verstefall 20 kr liter, så vanskeligere å selge bilene nå, samme med at oslo muligens snart innfører forbud mot slike biler.

For dere er enig når dere velger bil ikke er lett å vurdere merke, tror billig elbiler er billigst men kan ikke vite det 100% sikkert. Særlig videre oppgraderinger er ikke som pc er lett å bytte ladere og batteri. Er ikke bare å gå på biltema eller jula.

Akkurat på lading så er jo Tesla desidert enklest, om man bare forholder seg til Tesla sine egne ladere. Er bare å legge inn betalingskort på tesla.com (som man veldig sannsynlig allerede har lagt inn når man bestilte bilen), koble til, og lade :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 timer siden):

Likt som hos Ionity. Men er det noe Tesla gjør så er det å gå egne veier, så det er ikke enkelt å gjette riktig på hva som blir løsningen til slutt.

Når de har annonsert at de skal åpne egen SC fabrikk som kan produsere 10.000 ladestasjoner i året, så høres det veldig ut som de satser veldig på å bli en stor leverandør på hurtigladingsmarkedet, og da blir nok løsningen nokså billig og enkel å bruke for å få folk inn.

Driter hvor mye eller lite ladere det er er det ikke konkurranse eller lett å vite hva man går for og det er bra eller dårlig kjøp både Tesla og lonity må man ha konto for å få opp priser men de andre kan man sjekke priser man må sjekke markedet før man lader. Er bedre system på disel og bensin siden man får opp flere steder men har ikke noe garanti for prisene er riktig.

Screenshot_2021-07-30-22-29-20-734_com.cleevio.ionity.android.app.jpg

Screenshot_2021-07-30-22-36-26-306_com.raskebiler.drivstoff.appen.jpg

 

Så finner man ikke ut om man får billigere ladning på natten på bensin og diesel er som regel tirsdag og torsdag billigst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 timer siden):

Driter hvor mye eller lite ladere det er er det ikke konkurranse eller lett å vite hva man går for og det er bra eller dårlig kjøp både Tesla og lonity må man ha konto for å få opp priser men de andre kan man sjekke priser man må sjekke markedet før man lader. Er bedre system på disel og bensin siden man får opp flere steder men har ikke noe garanti for prisene er riktig.

Screenshot_2021-07-30-22-29-20-734_com.cleevio.ionity.android.app.jpg

Screenshot_2021-07-30-22-36-26-306_com.raskebiler.drivstoff.appen.jpg

 

Så finner man ikke ut om man får billigere ladning på natten på bensin og diesel er som regel tirsdag og torsdag billigst.

Men vet du hva? Bare la vær å kjøp deg elbil. Du får lov å pumpe eksos en god del år til.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Men vet du hva? Bare la vær å kjøp deg elbil. Du får lov å pumpe eksos en god del år til.

Men problemet er at ladenettverket eies av bilprodusentene fines 6 kw lader men usikker om det er:

https://www.chargeup.no/post/2018/11/09/zapcharger-vi-er-de-eneste-som-lader-13-faser-samtidig

For ser slike på kjøpesentere eller borettslag men spørsmålet om de koster eller inkluderer parkering.

https://rechargeinfra.com/no/priser/?gclid=EAIaIQobChMIxYe_zdaM8gIVDXYYCh3BjA-iEAAYASAAEgJoYvD_BwE



 
0,15 NOK / min er ikke så ille.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...