Gå til innhold

Hva er erfaringene med 5G?


Anbefalte innlegg

5G bygges nå ut i diverse distrikter og jeg har en 5G mast ganske nær der jeg bor. (I Stavanger)

Etter å ha testet litt med frekvenser, dekning og hastighet, så er vel min konklusjon den at det kan se ut som at 4G foreløpig er et bedre alternativ.

Grunn: 5G i mitt distrikt bruker 3.500 eller 3.600 GHZ som gir kort rekkevidde og dårlig dekning inne i hus og bygninger.

Jeg så langt ikke kjøpt noen 5G telefon, slik at dette egentlig er noe som jeg tror og ikke noe som jeg vet.

Er det noen som har tatt i bruk 5G og som man dele litt erferinger?

Bør man kjøpe inn en ny 5G telefon eller fungerer det like bra eller bedre med 4G og 4G+ ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel sikkert noen som har prøvd 5G?

Jeg har ikke prøvd, men min teori det er at det bare finnes dekning like ved antennemastene, og at man i praksis vil gå over til 4G så snart man beveger seg litt rundt i terrenget. 

Tenker derfor å¨å utsette overgangen til 5G intill antallet sendere har blitt bygd ut mye mer.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har iPhone 12 Pro med 5G, og ser at jeg får 5G dekning når jeg er i nede i sentrum. Opplever ikke noe ustabilitet med nett eller samtaler eller noe, så jeg regner med det fungerer helt fint. Hastighet på mobildata har ikke vært noe jeg har vært opptatt av på rundt 15 år, da det i alle de årene har vært mer enn raskt nok til å surfe med. Jeg vet dermed ikke noe om hvor raskt det er i forhold til 4G – nettsidene laster fortsatt på noen sekunder maksimalt. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Naturlovene gjelder overraskende nok også for 5G, så det er en riktig teori så lenge frekvensene du har tilgang til er høyere.

Ja, det var jo egentlig det jeg trodde. Av og til så er det imidlertid slik at det man trodde var naturlover ikke lengre gjelder, slik at det kan være nødvendig og nyttig og følge med. Ønsker dog ikke å kjøpe en 5G telefon før det er nødvendig eller nyttig.

21 hours ago, henrikwl said:

Jeg har iPhone 12 Pro med 5G, og ser at jeg får 5G dekning når jeg er i nede i sentrum. Opplever ikke noe ustabilitet med nett eller samtaler eller noe, så jeg regner med det fungerer helt fint. Hastighet på mobildata har ikke vært noe jeg har vært opptatt av på rundt 15 år, da det i alle de årene har vært mer enn raskt nok til å surfe med. Jeg vet dermed ikke noe om hvor raskt det er i forhold til 4G – nettsidene laster fortsatt på noen sekunder maksimalt. 🤷🏼‍♂️

Jeg tolker svaret slik at 5G egentlig bare virker nær senderne men at omkoblingen til 4G skjer problemfritt, slik at det ikke medfører noen negative sider eller ulemper å bruke 5G.

Når det gjelder hastighet, så er jeg fullstendig enig. I stedet for å oppgradere til 5G så nedgraderte jeg heller fra 100 Mb/s til 10 Mbs og mye større datakvote. Merker lite til at hasten er redusert til bare 10 %. Det fungerer nokså likt. Er en del på farten og da er det veldig praktisk å kunne ha mobiltelefonen som hotspot, med tilnærmet ubegrenset datamengde. Ligger ute på fjorden og poster på diskusjon.no akkurat nå. Stobilitet, dekningsgrad og datavolum blir sånn sett viktigere enn hastighet og ping tider.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Ønsker dog ikke å kjøpe en 5G telefon før det er nødvendig eller nyttig.

Kan ikke se noen mening med å kjøpe en spesifik telefon i dag basert på at den støtter 5G.  Man holder på å utfase 3G nå (Edit: Ser at Telenor skriver de allerede har kuttet ut det), men 4G vil garantert være i bruk i mange år fremover.  Med tanke på at telefoner gjerne utskiftes etter de er 3-4 år gamle, ville jeg ikke fokusert på 5G-støtte nå med mindre du virkelig mener du trenger det for en eller annen veldig spesifik årsak.  Min telefon støtter 5G, men har aldri sett det i bruk ikke minst siden det er få steder i landet der dette støttes og jeg befinner meg nesten aldri noen av de stedene. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 25.7.2021 den 15.36):

Etter å ha testet litt med frekvenser, dekning og hastighet, så er vel min konklusjon den at det kan se ut som at 4G foreløpig er et bedre alternativ.

Grunn: 5G i mitt distrikt bruker 3.500 eller 3.600 GHZ som gir kort rekkevidde og dårlig dekning inne i hus og bygninger.

Ja du må ha 5g mobilen\antennen i vindu og det bør være kort rekkevidde og fri sikt.

5g 700 mhz har vel bedre rekkevidde men fremdeles problemer med at det helst bør være direkte sikt til masten slik er det neppe utenbys. Så er vel også problemet i biler som kjører og slik er rekkevidden dårlig.

Blir spennende å se på tog,fly og tbane, telia\telenor har vel oppgradert tunneller med 4g dekning men 5g er vel dårlig med.

Men er man misfornøyd med 5g så er det ennå dårligere i sverige: kun skovde eller hva det heter har 5g.https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De fleste telefonene vil være "5G telefoner" når dekningen begynner å bli god, en gang mellom 2022 og 2023 hvis verden går sin gang.

Telia har et temmelig ambisiøst dekningsmål: “Innen utgangen av 2023 blir Telia først i Norge med et landsdekkende 5G-nett, men i løpet av 2021 vil halvparten av alle nordmenn ha 5G-dekning."

Til de som mener at du må stå under masten for å få 5G på 3.6GHz, så stemmer ikke det, i områder som allerede i dag er godt dekket, er det innendørsdekning også på 3.6GHz. Flere frekvenser kommer naturligvis til å bli brukt når nettverkene bygges ut og fylles.

 

Endret av mandela
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (7 minutter siden):

Veldig veldig mange land har allerede en god 5g dekning, så at norske operatører har et ambisiøst mål er vel kanskje å dra det litt langt.

Citation needed.

Med tanke på dagens dekning, at "alle andre operatører i Europa" holder på med samme store utbygging, global kompontentmangel og avtaler som gjør at utstyret produsert i Kina ikke benyttes*, så er det et ganske ambisiøst mål synes jeg.

* Telias utstyr skal være produsert i Estland / Polen: https://e24.no/teknologi/i/g7KLj9/handelskrig-og-sikkerhetspolitikk-paavirket-telias-5g-valg-men-vi-kunne-valgt-huawei

Endret av mandela
Lenke til kommentar
6 hours ago, bruker-540634 said:

Veldig veldig mange land har allerede en god 5g dekning, så at norske operatører har et ambisiøst mål er vel kanskje å dra det litt langt.

Med de frekvensene som brukes i dag, så skulle man tro at det behøves en mangedobling av antallet basestasjoner for å få like god dekning ved 5G i forhold til 4G. For mange praktisk anvendelser så vil jo 5G være en dårligere løsning enn 4G. (Med dagens bruk av frekvenser.)

Lenke til kommentar

Beste med 5G (700) må jo være at svært få eller ingen mobiler støtter lavbånd 4G + lavbånd 5G enda. 

Så når Telia nå oppgraderer sites i ødemarka med kun lavbånd så vil ingen mobiler kunne bruke 5G :D

 

 

Ikke noe særlig stort tap så lenge standalone ikke er lansert 

 

Lenke til kommentar

1 mars satt jeg i 20 minutter i bilen i Nedre Vollgate i Oslo med 5G på min iPhone 12 ProMax. Alt gikk fortere, aviser, Facebook osv.

2 kvartaler videre, så var 5G borte. Nå i Fredrikstad, langs riksvei 22, og i Gamlebyen…når man kjører et par minutter med 5G, så borte, samme i Gamlebyen. Dårlig rekkevidde for å si det mildt. Det kommer vel mer, så får vi se hvordan det blir….når neste omgang blir aktivert….det tar nok tid…Telenor.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...