Gå til innhold

"- Er dere helt tjukke i huet?" (VG artikkel)


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RyjALO/er-dere-helt-tjukke-i-huet

Det er få saker som kan få blodet til å koke så mye som de det er kriminalitet inni bildet blandet med utnyttelse av mennesker i sårbar posisjon. Hva tenker folk om dette, og kan vi gjøre noe i denne saken? 

Edit 15:44: Fjernet link til selskapets Facebook side. Gjelder å ha hodet kaldt, selv om følelsene bruser. 
Edit 15:38: Typos. 

Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er trist er at grov utnyttelse er normen. Uansett hva. Omtrent ingenting kan gjøres i mange tilfeller. 

Havner man i noe slikt så er sanking av bevis svært viktig. Ta skjermbilder og inkluder det som er nødvendig av informasjon av det som er skriftlig. Det er også lovlig å ta lydopptak. Å ha troen på at man kommer seg noen vei utenom dette er naivt. 

I mange tilfeller så er det bare omdømmet som kan svekkes. Men her så skifter firma navn når slike ting skjer. De som er ansatte i bedrifter som bryter lover på vegne av bedriften, eller tross til bedriften de jobber i, så blir de som regel bare flyttet til et annet sted. Personvern gjør det bra å gardere folk mot ærlige feil og falske anklagelser, men det beskytter også de som aldri burde ha hatt noen form for makt. 

De fleste som opplever maktmisbruk får aldri noen rettferd. Man får ikke rettshjelpen man trenger, og man har ikke råd til å hyre noen selv, når man er grovt nok utnyttet. 'Fri rettshjelp' er noe som ikke gis ofte, og det dekker sjeldent mer enn to timer med advokat. 

Endret av anon_83104
Grammatikkforbedring
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå kom det en morsom oppdatering her i sjangeren "Forhåndsdømming i media": Virker som BLA BLAH BLALALALALA

Hva skal vi trekke ut av dette, da?

Kar som har jobbet som DJ (ikke narko der nei) kommer til norge med smartklokke og opptaksfunksjon, skriver timelister som om han gikk på speed - seriøst, hvem har sjekka at det ikke er overdrevet å si at man jobber fra ni om morgenen til fem på neste morgen hele uka? - og etter egen innrømmelse, skader telt under oppsett og får montasjen ikke helt til, som også arbeidsgiver har måttet ta høyde for.

Hallo, DJ til "diverse forefallende arbeid"? Og han "elsket" jobben sin uten å drive med narkopushing? Joda. Sikkert godt betalt (uten narko-salg).

Så har vi han der "røde ridder rote-rall" som presterer å hoppe på skaftet av harnisk og ro det til bloksberg: "Saken til Konrad Karbowiak er et klassisk eksempel på grov sosial dumping".

Javel. Opplest, vedtatt, og ikke noe som retten eventuelt trenger å ta stilling til hvis det faktisk forekommer at det er en sak her. Er det bare meg, eller har røde partier en viss forkjærlighet for sterke ledere og beslutninger utenom vanlige demokratiske prosesser, deriblandt rettsvesenet som sikrer at alle parter blir hørt?

Hvor naive skal dere nordmenn være?  Burde da være åpenbart her at karen bedriver press i media for å komme frem til en "minnelig løsning".

TROR dere virkelig at folk ifra "diverse deler" av Europa ikke kan svindle og lure?

 

 

Endret av Regimekritiker
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (1 time siden):

Nå kom det en morsom oppdatering her i sjangeren "Forhåndsdømming i media": Virker som BLA BLAH BLALALALALA

Hva skal vi trekke ut av dette, da?

Kar som har jobbet som DJ (ikke narko der nei) kommer til norge med smartklokke og opptaksfunksjon, skriver timelister som om han gikk på speed - seriøst, hvem har sjekka at det ikke er overdrevet å si at man jobber fra ni om morgenen til fem på neste morgen hele uka? - og etter egen innrømmelse, skader telt under oppsett og får montasjen ikke helt til, som også arbeidsgiver har måttet ta høyde for.

Hallo, DJ til "diverse forefallende arbeid"? Og han "elsket" jobben sin uten å drive med narkopushing? Joda. Sikkert godt betalt (uten narko-salg).

Så har vi han der "røde ridder rote-rall" som presterer å hoppe på skaftet av harnisk og ro det til bloksberg: "Saken til Konrad Karbowiak er et klassisk eksempel på grov sosial dumping".

Javel. Opplest, vedtatt, og ikke noe som retten eventuelt trenger å ta stilling til hvis det faktisk forekommer at det er en sak her. Er det bare meg, eller har røde partier en viss forkjærlighet for sterke ledere og beslutninger utenom vanlige demokratiske prosesser, deriblandt rettsvesenet som sikrer at alle parter blir hørt?

Hvor naive skal dere nordmenn være?  Burde da være åpenbart her at karen bedriver press i media for å komme frem til en "minnelig løsning".

TROR dere virkelig at folk ifra "diverse deler" av Europa ikke kan svindle og lure?

 

 

Karen bruker media for å få betalt minste satser etter Norsk lov. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (1 time siden):

Nå kom det en morsom oppdatering her i sjangeren "Forhåndsdømming i media": Virker som BLA BLAH BLALALALALA

Hva skal vi trekke ut av dette, da?

Kar som har jobbet som DJ (ikke narko der nei) kommer til norge med smartklokke og opptaksfunksjon, skriver timelister som om han gikk på speed - seriøst, hvem har sjekka at det ikke er overdrevet å si at man jobber fra ni om morgenen til fem på neste morgen hele uka? - og etter egen innrømmelse, skader telt under oppsett og får montasjen ikke helt til, som også arbeidsgiver har måttet ta høyde for.

Hallo, DJ til "diverse forefallende arbeid"? Og han "elsket" jobben sin uten å drive med narkopushing? Joda. Sikkert godt betalt (uten narko-salg).

Så har vi han der "røde ridder rote-rall" som presterer å hoppe på skaftet av harnisk og ro det til bloksberg: "Saken til Konrad Karbowiak er et klassisk eksempel på grov sosial dumping".

Javel. Opplest, vedtatt, og ikke noe som retten eventuelt trenger å ta stilling til hvis det faktisk forekommer at det er en sak her. Er det bare meg, eller har røde partier en viss forkjærlighet for sterke ledere og beslutninger utenom vanlige demokratiske prosesser, deriblandt rettsvesenet som sikrer at alle parter blir hørt?

Hvor naive skal dere nordmenn være?  Burde da være åpenbart her at karen bedriver press i media for å komme frem til en "minnelig løsning".

TROR dere virkelig at folk ifra "diverse deler" av Europa ikke kan svindle og lure?

 

 

Ive, er det deg? 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Regimekritiker said:

Nå kom det en morsom oppdatering her i sjangeren "Forhåndsdømming i media": Virker som BLA BLAH BLALALALALA

Hva skal vi trekke ut av dette, da?

Kar som har jobbet som DJ (ikke narko der nei) kommer til norge med smartklokke og opptaksfunksjon, skriver timelister som om han gikk på speed - seriøst, hvem har sjekka at det ikke er overdrevet å si at man jobber fra ni om morgenen til fem på neste morgen hele uka? - og etter egen innrømmelse, skader telt under oppsett og får montasjen ikke helt til, som også arbeidsgiver har måttet ta høyde for.

Hallo, DJ til "diverse forefallende arbeid"? Og han "elsket" jobben sin uten å drive med narkopushing? Joda. Sikkert godt betalt (uten narko-salg).

Så har vi han der "røde ridder rote-rall" som presterer å hoppe på skaftet av harnisk og ro det til bloksberg: "Saken til Konrad Karbowiak er et klassisk eksempel på grov sosial dumping".

Javel. Opplest, vedtatt, og ikke noe som retten eventuelt trenger å ta stilling til hvis det faktisk forekommer at det er en sak her. Er det bare meg, eller har røde partier en viss forkjærlighet for sterke ledere og beslutninger utenom vanlige demokratiske prosesser, deriblandt rettsvesenet som sikrer at alle parter blir hørt?

Hvor naive skal dere nordmenn være?  Burde da være åpenbart her at karen bedriver press i media for å komme frem til en "minnelig løsning".

TROR dere virkelig at folk ifra "diverse deler" av Europa ikke kan svindle og lure?

 

 

Klarer ikke bestemme meg for om du enten troller så hardt at du kommer til å få troll-hemorider, eller om du faktisk mener dette. Lyst til å utdype?

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er dessverre ofte disse små bedriftene som er verst når det kommer til arbeidsmiljø og seriøsitet. En lokal bedrift der jeg bor betalte sine arbeidere, alle utenlandske, med mat. Han var også sjef på den lokale Rema butikken, der han var kjent for å kjefte og smelle på de ansatte foran kundene. Sjefen risikerer nå fengsel.

Sjefen i denne artikkelen virker helt ute av kontroll når man hører på lydopptakene, og bruker også faktureringen av skader som en trussel. Jeg håper de tar det til retten og vinner, det er synd at det er så dyrt med advokat. Nå som saken er i media, kam det være de får noen som tar det pro bono.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (6 timer siden):

Nå kom det en morsom oppdatering her i sjangeren "Forhåndsdømming i media": Virker som BLA BLAH BLALALALALA

Hva skal vi trekke ut av dette, da?

Kar som har jobbet som DJ (ikke narko der nei) kommer til norge med smartklokke og opptaksfunksjon, skriver timelister som om han gikk på speed - seriøst, hvem har sjekka at det ikke er overdrevet å si at man jobber fra ni om morgenen til fem på neste morgen hele uka? - og etter egen innrømmelse, skader telt under oppsett og får montasjen ikke helt til, som også arbeidsgiver har måttet ta høyde for.

Hallo, DJ til "diverse forefallende arbeid"? Og han "elsket" jobben sin uten å drive med narkopushing? Joda. Sikkert godt betalt (uten narko-salg).

Så har vi han der "røde ridder rote-rall" som presterer å hoppe på skaftet av harnisk og ro det til bloksberg: "Saken til Konrad Karbowiak er et klassisk eksempel på grov sosial dumping".

Javel. Opplest, vedtatt, og ikke noe som retten eventuelt trenger å ta stilling til hvis det faktisk forekommer at det er en sak her. Er det bare meg, eller har røde partier en viss forkjærlighet for sterke ledere og beslutninger utenom vanlige demokratiske prosesser, deriblandt rettsvesenet som sikrer at alle parter blir hørt?

Hvor naive skal dere nordmenn være?  Burde da være åpenbart her at karen bedriver press i media for å komme frem til en "minnelig løsning".

TROR dere virkelig at folk ifra "diverse deler" av Europa ikke kan svindle og lure?

 

 

Om man kun trekker ut faktorene hvor man ikke er avhengig av troverdighet til noen av partene, er det fortsatt graverende. Eksempel er oppsigelsesfrist, faktura sendt fra firmaet, daglig leder sine uttalelser. Dette er alene nok til å argumentere for sosial dumping. 

Hvisomatte dersomatte den ansatte solgte narkotika i hjemlandet før han etablerte familie, er irrelevant for dette. Og en påstand som sier mer om deg enn om den ansatte. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
50 minutes ago, OscarMike1 said:

Om man kun trekker ut faktorene hvor man ikke er avhengig av troverdighet til noen av partene, er det fortsatt graverende.

Ser at diverse har hatt lunsjpause, eventuelt friminutt.

Men ja, det er graverende tilstander i mye av uteliv og diverse bransjer. Jeg bare ser ikke helt troverdigheten til denna karen, basert på:

Quote

Hvisomatte dersomatte den ansatte solgte narkotika i hjemlandet før han etablerte familie, er irrelevant for dette. Og en påstand som sier mer om deg enn om den ansatte.

at jeg faktisk har litt mer erfaring enn "dere" med hvordan ting gjøres i utlandet.

"Sosial dumping" foregår i mange bransjer og også for nordmenn, men etter min erfaring har nordmenn (som ikke minst jobber i hjemlandet) et mer ryddig forhold til ikke minst det å være ærlige.

Men ok, folk har lest en artikkel og fyrer ifra hofta uten grunnlag for noe annet enn "jeg er på internett og har lest en artikkel og kjøper gården med hele bestanden av sjuke griser".

Kan jeg legge til at om vi skulle ta "litt" god tro inn i bildet her, så har bedriften faktisk et legitimt krav på erstatning da kisen ikke har fått til oppsett og herpa ting, men at de var villige til å la det skure mot at han jobbet for dem tre måneder til?

Det er faktisk tillat å tro på at folk ikke er 100% økologisk dyrka, glutenfrie rasshøl uten sukker eller kunstige tilsetningsstoffer.

Endret av Regimekritiker
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (10 minutter siden):

Ser at diverse har hatt lunsjpause, eventuelt friminutt.

Men ja, det er graverende tilstander i mye av uteliv og diverse bransjer. Jeg bare ser ikke helt troverdigheten til denna karen, basert på:

at jeg faktisk har litt mer erfaring enn "dere" med hvordan ting gjøres i utlandet.

"Sosial dumping" foregår i mange bransjer og også for nordmenn, men etter min erfaring har nordmenn (som ikke minst jobber i hjemlandet) et mer ryddig forhold til ikke minst det å være ærlige.

Men ok, folk har lest en artikkel og fyrer ifra hofta uten grunnlag for noe annet enn "jeg er på internett og har lest en artikkel og kjøper gården med hele bestanden av sjuke griser".

Kan jeg legge til at om vi skulle ta "litt" god tro inn i bildet her, så har bedriften faktisk et legitimt krav på erstatning da kisen ikke har fått til oppsett og herpa ting, men at de var villige til å la det skure mot at han jobbet for dem tre måneder til?

Det er faktisk tillat å tro på at folk ikke er 100% økologisk dyrka, glutenfrie rasshøl uten sukker eller kunstige tilsetningsstoffer.

Hvordan i alle dager vet du at du har mer erfaring med dette? 🤣

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Hvordan i alle dager vet du at du har mer erfaring med dette? 🤣

Skal si du har mange poster. Har du mange synsete meninger, også? Uten grunnlag? Som du føler for å snakke om, i mangel av annen sosial kontakt?

Bo i utlandet i noen år, snakk med lokalbefolkningen, les lokalaviser... se opp fra panseret / navlebeskuingen og ta inn over deg / dere at der ute, der er det mye skummelt da dere. Masse slemme mennesker og masse svindlere og mye dysfunksjonelle rettssystemer.

Endret av Regimekritiker
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (28 minutter siden):

Skal si du har mange poster. Har du mange synsete meninger, også? Uten grunnlag? Som du føler for å snakke om, i mangel av annen sosial kontakt?

Bo i utlandet i noen år, snakk med lokalbefolkningen, les lokalaviser... se opp fra panseret / navlebeskuingen og ta inn over deg / dere at der ute, der er det mye skummelt da dere. Masse slemme mennesker og masse svindlere og mye dysfunksjonelle rettssystemer.

Tror  du skal lese regelverket jeg. 

Forøvrig har jeg jobbet og reist mye til utlandet og har pr i dag flere ansatte i Polen, Tyskland og UK. Tidligere hatt ansvar for ansatte i USA og Asia. Tror jeg har opplevd nok jeg:) Du bør nok tenke mer på deg selv, ikke så mye  om andre du ikke aner noe om. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Forøvrig har jeg jobbet og reist mye til utlandet og har pr i dag flere ansatte i Polen, Tyskland og UK. Tidligere hatt ansvar for ansatte i USA og Asia. Tror jeg har opplevd nok jeg:)

Da kan du sikkert diskutere sak.
Her har vi da ett stykk kar som sutrer til media og XX antall folk som hopper på og tror ham.
Jeg er derimot skeptisk, fordi:
1. Timelistene hans (og kompisen hans) ligner ikke grisen.

2. Han har tydeligvis slitt med jobben og ikke helt klart å sette opp telt uten å herpe dem.

Så... i mangel av noe konkret her.
KAN det tenkes.

Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (2 minutter siden):

Da kan du sikkert diskutere sak.
Her har vi da ett stykk kar som sutrer til media og XX antall folk som hopper på og tror ham.
Jeg er derimot skeptisk, fordi:
1. Timelistene hans (og kompisen hans) ligner ikke grisen.

2. Han har tydeligvis slitt med jobben og ikke helt klart å sette opp telt uten å herpe dem.

Så... i mangel av noe konkret her.
KAN det tenkes.

At en sliter med å sette opp teltet korrekt viser mangel på opplæring. Samt at arbeidsgiver tidligere sa at de ikke betalte overtid pga opplæring som både er ulovlig samt så ut til å gå på egenhånd. 

Timelistene er verifisert står det i saken, så dette er jo bare konspi. Fra din side.

Arbeidsgiver har brutt loven, det er det ingen tvil om. Og opptakene  viser tegn til psykose. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Regimekritiker skrev (19 minutter siden):

2. Han har tydeligvis slitt med jobben og ikke helt klart å sette opp telt uten å herpe dem.

irrelevant hvor han kommer fra, eller har drevet med tidligere eller hvor lavt fuglene flyr. 

Er man ansatt i Norge, jobber i Norge for et norsk firma skal norske lover følges. Dersom man skal være erstatningspliktig for arbeid man utfører skal bedriften ha dokumentert opplæringen, dokumentert oppfølging og man skal godkjenne et evnt trekk i lønn før det kan foretaes. De aller aller fleste norske bedrifter vil sikre seg selv sinnsykt langt før de trekker en ansatt i lønn, fordi dette er vernet meget sterkt i Norsk lov. 

Ved å utbetale 16K på lønnskravet på vel over 124K, ved å foreta en slags merkelig "skadeutregning" uten at dette er godkjent så gir jo arbeidsgiver tommel opp for at de har utbetalt for lite i lønn, men her er jo lønnskravsjusteringen i strid mot loven. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...