Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnløse netter (noe jeg kan prøve?)


Gjest 61085...f4c

Anbefalte innlegg

Gjest 61085...f4c

Jeg sliter enormt med søvnen for tiden!

Det begynte da jeg kom hjem fra camping med barna for to uker siden. Da hadde vi vært på to uker ferie og stort sett sovet i telt hele tiden, der jeg sov som en stein.

Etter at vi kom hjem har jeg slitt med å sovne. Jeg nekter å snu på døgnet, så jeg legger meg kl 12 og står opp kl 10 uansett. Men jeg blir liggende og vri meg i mange timer før jeg sovner. To netter har kl vært 05.30 før jeg har sovnet. Jeg merker at jeg har et tankeras i hodet og høy puls, så ofte når jeg har klart å nesten sovne får jeg et "ras av tanker". Mange småting som jeg egentlig ikke bryr meg om som plutselig blir veldig store, nesten så de skriker i hodet. 

Jeg har forsøkt hypnose, grei musikk, temperatur er ok, har prøvd å få ut energi på dagtid ved å trene. Har også latt være å drikke noe med koffein inntil fem timer før jeg skal legge meg. Spiser en sukkerfri diett, så det er ikke sukker det står på.

Det skal nevnes at jeg har slitt med dette før. Det kommer ca to ganger i året, og om jeg sender en mld til fastlegen så fikser han Imovane 5 mg til meg, og det er alt jeg trenger til å finne igjen til rutinen. Jeg fikk ny påfyll av Imovane for noen dager siden, men selv etter å ha tatt to tabletter så bruker jeg fremdeles flere timer på å sovne. Har også noen sinnssyke mareritt om verdens undergang og at jeg må redde verden men failer på miserabelt vis og mange jeg er glade i dør. 

Sitter nå etter nok en natt med rundt 3-4 timer søvn. Føler meg fullstendig bakfull (tok ikke Imovane i natt), har kraftig hodepine, og vet ikke hva mer jeg skal prøve. Er det noen som har noen tips setter jeg veldig pris på det.

Anonymous poster hash: 61085...f4c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 61085...f4c
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Sov i telt i hagen!

Bor i blokk 😏 Men jeg hadde absolutt prøvd det om jeg hadde en hage.

Anonymous poster hash: 61085...f4c

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skrive ned det som surrer rundt i hodet, så slipper du å være bekymret for at du skal glemme noe viktig? Kan skrive det ned i notatblokken på telefonen (trenger ikke blyant/penn, fast underlag, kan ligge mens du skriver, og trenger ikke å skru på lys). Sørg for at du har automatisk bytte til nattmodus på ved visse tider av døgnet, helst før du legger deg, på både telefoner og datamaskiner, så du slipper det blå lyset.
 

Drikker du alkohol? Kanskje det hjelper å la være? Kanskje du burde helt slutte med koffein? Inkluderer kaffe, te, energidrikk, Cola og Pepsi.

 

Om du har en kjæreste, kan du spørre om den personen kan holde rundt deg mens dere sover? Det roer ned noen, eller gjør det lettere selv med mange tanker i hodet. 
 

Kanskje du skulle ha gått til en psykolog? Det kan være at du har en form for tvangstanker, eller noe lignende. 
 

Jeg hadde en periode over noen år store problemer med å sove om nettene, helt enkelt fordi at det var den eneste tiden jeg følte at jeg hadde fri, og faktisk kunne brukes til noe. Dagtid var bare ork og slit og mas, og jeg kunne ikke være meg selv. 
 

Spiser du før du legger deg? Kanskje det hjelper å endre på når du spiser siste gang før du legger deg? Eventuelt bare når du drikker vann? 
 

Har du tatt en blodprøve? Vitaminmangel kan ha litt ymse påvirkninger på søvn.

 

Har du prøvd å lese noe? Kanskje du finner noe interessant, men som likevel er krevende nok til at det gjør deg søvnig? Noe der du må tenke mer enn du orker?

 

Legemidler (utenom for eksempel vitamintilskudd) bør være aller siste løsning. Det er en lite varig løsning, og kommer ofte med andre negative konsekvenser. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koffein kan sitte ganske lenge i kroppen, så om du er sensitiv bør man kun holde seg til morgenkaffe. Jeg kan få akkurat samme problemet om jeg får i meg koffein for nært sengetid, så jeg er svært forsiktig med det. Drikker du f.eks te har den mindre stimulerende stoff i theobromin.

Ellers kan en legge seg når man er trett heller enn å ligge å vri seg. Mange har godt av å være fysisk sliten for bedre søvn, så en kan prøve å trene noen timer før sengetid. Ikke gjør det for sent da det bare gjør deg mer våken.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Ellers kan en legge seg når man er trett heller enn å ligge å vri seg. Mange har godt av å være fysisk sliten for bedre søvn, så en kan prøve å trene noen timer før sengetid. Ikke gjør det for sent da det bare gjør deg mer våken.

Det hjelper nok greit, men man bør være litt forsiktig med det. Det er lett for at man fullstendig ødelegger døgnrytmen med det, og det kan være veldig vanskelig å ordne. 

Lenke til kommentar

Det er enkelte som gjør dette for å bli så trett at de bare sovner automatisk. En kan jo stille spørsmål ved hvor smart det er. Det å rette opp en forskjøvet døgnrytme blir som regel vanskeligere med alderen.

Hvis man er generelt stresset av omgivelsene så må en ta tak i det heller enn å dope seg til søvn som en vane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra at du har høy puls når du forsøker å sove, så er det noe du må ta tak i utenom 'kjappe' løsninger. Og siden du har hatt problemer med dette før så er det noe underliggende her. 

Det kan være alt fra dårlig kosthold og vaner, til enten psykiske lidelser, eller noen fysiske lidelser. Er det noen lidelse, så er det andre symptomer man har lagt merke til. Høy puls uten å ha trent er tegn på noe. Men dette kan også være av uvaner. 

Ut i fra det du sier så har du uansett noen dårlige vaner i forhold til å forsøke å sove. Ikke ligg i senga og forsøke å sove. Gå til et annet rom, uten å ha mye lys på, og gjør noe annet. Helst les noe som får deg på annet tankesett. Det bør ikke brukes noen skjerm. I hvert fall ikke med mye lysstyrke. Blålysfilter og nattfilter har vist seg og være ineffektiv i forhold til påstanden om at det påvirker våkenheten mindre. 

Hvis det ikke har vært spesielt dominerende med søvnvansker, og at disse periodene du nevner har vært få og relativt kortvarig, så kan dette simpelthen være forårsaket av normale forhold i kroppen. 

 

Legen din er ikke ekspert på søvn. Fastlegen håndterer det mest vanlige av lidelser, og det kan lønne seg å be om en konsultasjon med noen som har det som ekspertise. Søvnklinikker finnes mange steder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (48 minutter siden):

Koffein kan sitte ganske lenge i kroppen, så om du er sensitiv bør man kun holde seg til morgenkaffe. Jeg kan får akkurat samme problemet om jeg får i meg koffein for nært sengetid, så jeg er svært forsiktig med det. Drikker du f.eks te har den mindre stimulerende stoff i theobromin.

Koffein har en halveringstid på rundt fem timer i et sunt, voksent menneske. Så selv ti timer etter siste kaffekopp, er fremdeles 25% av koffienet igjen i kroppen. Det er absolutt en viktig faktor til eventuell søvnløshet.

Kilde: https://sciencenorway.no/forskningno-norway-nutrition/how-long-are-you-affected-by-caffeine/1437661

Et annet tips jeg har hørt om søvnproblemer og depresjon, faktisk, er å "døgne". Altså tvinge seg selv til å være våken en helt natt, og ikke sovne før på påfølgende kveld. Da kan man komme inn i rytmen igjen.

Endret av KarvaBlad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, KarvaBlad said:

Koffein har en halveringstid på rundt fem timer i et sunt, voksent menneske. Så selv ti timer etter siste kaffekopp, er fremdeles 25% av koffienet igjen i kroppen. Det er absolutt en viktig faktor til eventuell søvnløshet.

Ja, det er grunnen til å bare drikke morgenkaffe. Da har man jo rundt 15 timer før man vil sove. Det beste en nok å unngå koffein helt om man klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (19 minutter siden):

Et annet tips jeg har hørt om søvnproblemer og depresjon, faktisk, er å "døgne". Altså tvinge seg selv til å være våken en helt natt, og ikke sovne før på påfølgende kveld. Da kan man komme inn i rytmen igjen.

Jeg har prøvd det et par ganger. Funker nesten aldri, og har i enkelte tilfeller bare gjort det vondt verre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt trening her inne.... hmmm. 
En god og lang tur i skogen, UTEN musikk - mobiltelefoner og ymse avledninger er verdens beste medisin. Eller en joggetur, eller noe lignende der man er i bevegelse uten ytterligere impulser. Det fungerer som rene defragmenteringen av hjernen. 

Det er selvfølgelig vanskelig når man først har slitt en stund.... jeg vet hvordan det kan føles - så da har man ikke overskudd til det. Et politisk ukorrekt og ikke spesielt bra løsning... men fremdeles en løsning (kanskje i akutte faser?) er å ta seg en stort glass vin. Men; her får folk ulik effekt. Noen føler seg mer rolig av det. For andre kan det forverre følelser og forsterke problemene. Alt ettersom. 

Å forsøke å "flytte" til ei venninne eller kompis kan også fungere bra. Sove i kjente, men allikevel ukjente omgivelser. Trenger ikke være mer enn en natt. Eller hva med å sove på rommet til barna dine? Gjerne sammen med dem. 

Blir problemene så omfattende at det forstyrrer hverdagen din, så bør du uansett høre med legen din. Imovane er kun en innsovningsmedisin og ikke en ren sovemedisin. Kanskje kan du få Stilnoct som er kraftigere saker i en akuttfase. 

Lenke til kommentar

Medisiner som slår deg ut gir normalt ikke god søvnkvalitet og bør kun benyttes deretter. Det samme er om man drikker alkohol for å sove. Det gir også en dårligere søvnkvalitet.

Du kan vurdere Vallergran, et sløvende antihistamin som kan virke som sovemedisin. Denne er utgått men virkestoffet finnes i andre preparater. Benadryl har jo fått meme-status for at folk som tar det blir så trette. Dette er også et antihistamin i samme kategori.

Vet om sykehus som bruker slike gamle sløvende antihistaminer sammen med Circadin/melatonin.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Husker de i tv serien Brille (han skalla med det skrukkete rumpehullet) sa en gang at å holde ansiktet sitt under vann eller noe slikt skulle hjelpe på søvnen...et eller annet med at pulsen går ned eller noe slikt? Jeg pleier å kaste litt kaldt vann i ansiktet for å kjøle meg ned rett før jeg går til sengs. Det er deilig. Jeg personlig er veldig var for lys i rom jeg skal sove i så må ha det lystett. Har brukt en vinterhue og tredd den ned over øynene for å blokkere ut lyset eller kjøpe en slik sovemaske på Tiger som også gjør nytten. Husker en gang for mange år siden jeg prøvde Vallergan (ikke vandannende) men det var bare en stor vits. Ble bare sløv av det, hjalp ikke noe på søvnen. Samme med melatonin, funker stort sett dårlig. Har selv egentlig ikke noe problem med å sovne og jeg bor like ved en tungt trafikkert motorvei. Håper du har en god seng ihvertfall. Du kan prøve å ha en bordvifte stående i nærheten av der du sover for å blokkere ut om det finnes noe støy eller lignende. Jeg mener bestemt at et kaldt soverom er perfekt for god søvn, og da det motsatte med et varmt rom. Det er jo en klassiker at det kan være vanskelig å sove seg gjennom en varm sommernatt. Enig med kris85 at fysisk aktivitet kan hjelpe om man sliter med søvnen. Jeg avslutter med å si at du må få i deg nok vann, både innvortes og utvortes :)   

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest 180d9...cc8

Har du prøvd å lytte til ASMR? Jeg bruker det når jeg MÅ slappe av og blir veldig søvnig av det. Det er mye rart der ute med kan anbefale deg ei som kalles Gentle Whispering. Hun er en "lyd artist" og finnes både på yt og Spotify. 

Ellers støtter jeg forslaget om å gå eller tilbringe litt tid i naturen på kveldstid. Minst mulig skjerm er bra, egentlig gjennom hele døgnet. Jeg syns også du bør vurdere å skrive ned tankene som raser rundt i hodet ditt slik at du får renset litt opp når du endelig er klar for å sove. Drømmene dine virker litt hektiske og det tyder på at du kan ha behov for en intern ryddejobb. 

Apropos en intern ryddejobb kan det hjelpe å meditere. Jeg gjør det hver kveld i 10-30 minutter. Slå av alt kunstig lys, telefon og all form for ytre stimuli og bare vær helt utilgjengelig for andre i denne tiden. Dialog med deg selv, snakk med deg selv, gå gjennom og sorter tanker, eventuelt bare pust. De gamle tenkerne sa at det guddommelige er mellom innpust og utpust. Tenk over det og vurder hvor godt du kjenner deg selv. Jeg pleier å ha et levende lys foran meg, kanskje noen planter eller blomster. 

Ta en dusj før du legger deg. Kald dusj hvis det er varmt, varm dusj hvis det er kaldt. Vask av deg dagen og de tankene som rir deg. 

Anonymous poster hash: 180d9...cc8

Lenke til kommentar

Det du spesielt vil unngå er å ligge i sengen i flere timer. Hvis jeg ikke sovner på 20 min så står jeg opp og hører på noe avslappende musikk i et annet mørkt rom i 10-20min før jeg legger meg på nytt igjen. Hvis jeg ikke sovner på 20 min så gjør jeg rutinen på nytt. Etter to dager så startet jeg å sovne på under 20 min. Ellers fikk jeg denne og den for langvarige søvnproblemer anbefalt av legen min: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sovner nesten aldri på 20 minutter... noen ganger kan det gå flere timer.

Har laptop i senga så jeg setter på noe på Youtube.

Uten laptop, så blir det ikke noe søvn i senga... da jeg har PC på stua..

Teknologi er noe dritt når man skal sove... på hytta sovner jeg alltid under 20 minutter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Søvnproblem, sjekkliste:
Skriv ned alt av tanker og alt du skal gjøre neste dag og neste uke.
Svakt lys i minst en time. Finn "beroligende lyder" på YouTube og spill i rommet en time før.
Og så Fullstendig mørke og stille. Ligg på ryggen. Bena høyt (finn et par tykke puter 15 cm og legg under leggene). Føttene må aldri bli kalde noensinne, bruk evt tynne løstsittende sokker. Aldri bena i kors, det stopper sirkulasjonen legg dem litt fra hverandre. Armene langs kroppen og klem/hold nevene rundt en liten sammenrull av dyna eller teppet. Dekk over øyne - og ører - med noe lett og tett stoff - et håndkle? Puta må være veldig myk og tynn. IKEA har "innerputer" - bruk en sånn med bare et vanlig trekk på. Løft ryggen opp litt og klem rumpeballene sammen før du senker hoftene ned, det letter sirkulasjon. Ligg stille! Tving deg til å ligge stille hver natt. Senga er kun til å sove i og ha sex i, ikke stirre på skjermer eller lytte til musikk eller ha pratestunder eller gjester eller barn i. Hjernen kan læres opp til å "sjekke inn" at når du er i senga skal du sove. Det kan ta tid og trening.

Dyna må ikke være for varm. Heller for kald. Vi sover bedre når vi er kalde. Gjerne kaldere. Skift til tynnere dyne om du merker det minste varmeoverskudd. Menn har ofte alt for varm dyne. Da svetter de om natta og har dårlig søvn selv om de ikke våkner. Sett temperaturen til 15 grader i rommet. Det er denne temperaturen som er lettest å forholde seg til for kroppen. Det gjelder alle normale  mennesker.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...