Gå til innhold

Tanker om overtidsarbeid, tips tas i mot.


Gjest 9c25c...f56

Anbefalte innlegg

Gjest 9c25c...f56

Tenkte jeg bare ville høre litt her angående overtidsjobbing.

Arbeidsplassen min har slike månedsbudsjetter som ''skal'' innfris.
Jeg er selvsagt på siste punktet i bedriften som driver med utsending av varene som vi produserer.

Det vill si at siste dagen i måneden er liksom en typisk dag med overtid for og få ut mest mulig i systemet for at tallene ser bra ut på måneden.

Har jobbet der noen måneder nå og har ikke vært noe stort problem, jeg har til nå ikke sagt jeg ikke kan jobbe overtid og slikt.
Blir jo også en del overtid siste uken for og få ned presset mot siste dagen, siden mye typisk ikke er klart før på slutten....

Spesielt fredager er en dag jeg mistrives veldig og jobbe noe særlig lengre, spesielt etter en lang uke med overtid de andre dagene
Fredag som kommer nå blir jo siste dagen i måneden.

Er det greit av meg og si at jeg kan jobbe til kl 5 (Starter 7 på morgenen) og kan dem da si at jeg må jobbe lengre om det trengs?
Hva om jeg har planer, har jo et live utenom jobben.

Kan dem bli sure for dette, og eventuelt si meg opp?

 

Bør jeg bare la dem styre meg, eller bør dem godta at jeg sier for eksempel at jeg kan jobbe 1-2 timer overtid, ikke mer. 
Går jo på trivsel for min del også.
Men føler jo jeg litt blir svarteper for og ikke ha innfridd million målene til bedriften

Bør jeg ta dette på meg, eller bør da faktisk bedriften gjøre endringer? 

 

Setter pris på alle svar! :)

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med månedsbudsjett? At du må selge for et angitt beløp pr måned for å "beholde" jobben? For.. hmmm... 12 år siden er det vel nå. Ble jeg presentert en slik jobbløsning i Expert (nå Power). Der vedkommende sa rett ut at for å beholde jobben; må man innfri disse budsjettene hver måned. Hvis du har en slik jobb; vil jeg anbefale deg å bytte jobb! 

Hvorfor? Stress for å ikke oppnå gitt budsjett. Mas og tjas om overtid, noe du IKKE er forpliktet til å gjøre. Jeg har jobbet i helseomsorgen i mange år - der kan man bli pålagt tvunget overtid ved særlig spesielle tilfeller. Men en salgsjobb er ingen kritisk jobb. Jeg hadde følt meg svært ukomfortabel ved å jobbe på ugunstige tider for å oppfylle et såkalt salgsbudsjett. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan pålegge overtid, men det er egne regler for slikt, du kan lese mer om det her: 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Det kan virke som bedriften planlegger med overtid, dette er heller ikke lov. 

Prat med arbeidsgiveren din, legg frem hvordan du føler på det og så kommer dere helt sikkert til en eller annen form for enighet. Det er også slik at arbeidsgiver kan endre arbeidstiden din også, så det lønner seg å på en måte gi og ta litt, slik at samarbeidet mellom dere er bra, og at ikke du plutselig får en fast arbeidstid du ikke liker. 

Det er helt fair å si at du ikke trives helt med forventningene rundt overtidsjobbing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt det opp med bedriften at du jevnlig er nødt å jobbe overtid på slutten av måneden. Overtid er ikke obligatorisk med mindre det "ikke var mulig å planlegge for", og det er mulig i dette tilfellet. Legg det fram som at du bekymrer deg for de gangene du ikke kan jobbe overtid, og at månedsbudsjettet da vil ryke. 

Men ja, de kan bli sure. Det kommer an på forståelsen til sjefene, lønn, evt overtidslønn, og andre goder du får som kompensasjon. De kan, som Baranladion over sier, endre muligens kontrakten. I verste fall kan de finne muligheter for å si deg opp, og ansette en mer medgjørelig type.

 

Det beste er å finne en løsning begge parter kan være fornøyd med. Om du f.eks vil flekse timene fra tidligere i måneden eller lignende. Men ja, om du har en avtale og arbeidsgiver ikke har pålagt overtid, så kan du egentlig dra når du føler for det. 

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56
Kris85 skrev (1 time siden):

Hva mener du med månedsbudsjett? At du må selge for et angitt beløp pr måned for å "beholde" jobben? For.. hmmm... 12 år siden er det vel nå. Ble jeg presentert en slik jobbløsning i Expert (nå Power). Der vedkommende sa rett ut at for å beholde jobben; må man innfri disse budsjettene hver måned. Hvis du har en slik jobb; vil jeg anbefale deg å bytte jobb! 

Hvorfor? Stress for å ikke oppnå gitt budsjett. Mas og tjas om overtid, noe du IKKE er forpliktet til å gjøre. Jeg har jobbet i helseomsorgen i mange år - der kan man bli pålagt tvunget overtid ved særlig spesielle tilfeller. Men en salgsjobb er ingen kritisk jobb. Jeg hadde følt meg svært ukomfortabel ved å jobbe på ugunstige tider for å oppfylle et såkalt salgsbudsjett. 

 

Er ikke selger, men den som klargjør og sender ut varer.
Er en litt større bedrift med selgere som klargjør ordre til meg og min kollega som da pakker og sender ut.

Er jo ikke snakk om liv og helse,  bare gøy med millionene, noe dem ikke har for lite av liksom.

 

Er nesten en selvfølge at i slutten av måneden blir det overtid.
Da tenker jeg dem burde planlagt bedre, eller faktisk ansatt flere på vår avdeling.


Uansett, har ikke vert noe krise til nå, og jeg sier at jeg kan jobbe 1-2 timer, ikke mer på fredager.
Så får dem si hva dem vill.
Dem bør jo være glad for at jeg faktisk jobber litt overtid, og ikke bare sier blankt nei.


 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56

Vi gikk over månedsplanen allerede i dag, og tenkte jo da flott, da blir ikke noe overtids spørsmål på Fredag.
Men så snur jo sjefene seg rundt og ser at nå kan vi skvise ut mange millioner mer og øker budsjettet, lol.

Jeg stresser ikke lengre en til 4 på fredag med dette, får faen meg være grenser.

 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56 skrev (8 minutter siden):

Vi gikk over månedsplanen allerede i dag, og tenkte jo da flott, da blir ikke noe overtids spørsmål på Fredag.
Men så snur jo sjefene seg rundt og ser at nå kan vi skvise ut mange millioner mer og øker budsjettet, lol.

Jeg stresser ikke lengre en til 4 på fredag med dette, får faen meg være grenser.

 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Bare å takke nei, du har lagt andre planer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Idiotisk system. Salget uteblir jo ikke men blir ført på neste mnd - dette bør ikke være noe problem i det hele tatt.

Du får finne deg en kompensasjonsordning, feks. ta noen ekstra sykedager i ny og ne. Avspasere litt ekstra o.l

Om du ikke er alene om problemet (altså du har kolleger du jobber sammen med) er dette noe man kan ta opp på et felles møte om de føler det likedan.

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56

Så dem har ikke noe grunnlag for og ''tvinge'' overtid når det er slik?
Som du sier, salget blir jo bare fakturert på neste måned.

Jeg sier jeg har planer om det blir spørsmål om jeg kan jobbe overtid nå på Fredag, hører jeg ingenting så sier jeg god helg når dagen er over og går hjem.
 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest 9c25c...f56 skrev (1 minutt siden):

Så dem har ikke noe grunnlag for og ''tvinge'' overtid når det er slik?
Som du sier, salget blir jo bare fakturert på neste måned.

Jeg sier jeg har planer om det blir spørsmål om jeg kan jobbe overtid nå på Fredag, hører jeg ingenting så sier jeg god helg når dagen er over og går hjem.
 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lovverk eller ikke, man jobber ikke overtid på fredager, punktum.

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56 skrev (17 minutter siden):

Så dem har ikke noe grunnlag for og ''tvinge'' overtid når det er slik?
Som du sier, salget blir jo bare fakturert på neste måned.

Jeg sier jeg har planer om det blir spørsmål om jeg kan jobbe overtid nå på Fredag, hører jeg ingenting så sier jeg god helg når dagen er over og går hjem.
 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

aml § 10-6 (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

 

Anbefaler deg å lese arbeidsmiljøloven litt nøye så blir det hele litt mer klart :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror nok mange har fått beskjed om å finne seg en ny arbeidsplass om man ikke er fornøyd. Det blir opp til hver og en å vurdere om jobben verdt å beholde eller ikke. Ikke minst kan man kanskje si farvel til å ha en god tone på jobben fremover. Lønnsforhøyelsen uteblir osv. Derfor nevnte jeg kompensasjonsordninger man kan leve med i tidligere innlegg som et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56

Har jobbet lengre dager alle siste dagene i måneden til nå, (5månder) så jeg synes nå at jeg står på.
Jobber også lengre dagene før, uten at noen spør eller sier noe om det, rett og slett for og få ned trykket til siste dagen.

Men Fredager er dritt dag og jobbe lengre på, må jo innrømme det. 
Så da sier jeg som regel at jeg bare kan jobbe 1-2 timer. 

Får se hvordan det går på Fredag, jeg går senest kl 4 uansett nå. 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar
Gjest 9c25c...f56

Nei, fikk budsjettet i orden i løpet av dagen, og hørte ingenting fra noen når jeg hadde timene mine i dag (Litt etter kl 3) Så da gikk jeg hjem.

Woho! 
 

Anonymous poster hash: 9c25c...f56

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...