Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er head up display en gimmick?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en billig-headup, der informasjonen projiseres på et plast vindu, som kommer opp fra dashbordet. 

Er selvsagt kjekt, da man kan ha øynene oftere på veien. Men tar meg selv i å dra synet ned til det tradisjonelle speedometeret, uansett. Er en tilvenningsak. 

Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte en Toyota Proace Verso i juni som hadde HUD, samme typen toro6 snakker om, så antakelig billigversjon.

Første gangen med sånt i bilen og jeg syns det var helt greit. Greit å få info om fart (og forsåvidt også fartsgrense der jeg var) høyere opp, samt fart i digital form som jeg ikke har hatt i egne biler.
"Skikkelig" HUD med projeksjon opp i selve frontruta er sikkert mye bedre, men dette er den erfaringen jeg har og jeg er positiv til det.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt bil, og i den anledning testet flere av markedets head up display. HUD er veldig kjekt. Volvo, BMW, Mercedes har alle gode innebygde løsninger.

Personlig liker jeg BMW sin best. Når man bruker navigasjon viser den tydelig hvordan man skal kjøre og hva som skjer i neste kryss. Alle gjør dette, men BMW sin løsning er veldig oversiktlig og god. Du slapper bedre av i bilen når du får en oversiktlig modell av rundkjøringen med hvilke filer du skal velge og hvor du skal ta av. Dette er en enorm fordel om man kjører nye steder, og den går sømløst tilbake til en minimalistisk stil når det ikke skjer noe. 

Jeg tror det øker tiden jeg ser i riktig retning i bilen, og på den måten gjør kjøring tryggere, men dette vet jeg ikke sikkert.

 

Lenke til kommentar

Når HUD fungerer som det skal så er det veldig bra og gir betre oversikt ettersom ein ikkje treng å ta blikke frå vegen for å sjekke farta. 

På min bil får eg opp farta, fartsgrensa på strekninga, cruise control informasjon, samt køyreanvisning når eg brukar navigasjon. 

Den einaste tilpassinga eg var gjort er at eg har HUD lavt i frontruta, og med forholdsvis lav lysstyrke slik at HUD ikkje tek unødvendig stort fokus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...