Gå til innhold

Hvor i Norge ville du helst ha bodd?


Anbefalte innlegg

Hvor bor du nå, og trives du der? 

Om du tenker å flytte, hvor kunne du tenkt det å flyttet, og hvorfor? 

Om ikke, hvor hadde du flyttet hvis du måtte flytte en plass? 

 

Jeg selv bor på Kvaløya, rett utenfor Tromsø nå. Har bodd i omegn hele livet. Trives egentlig ikke særlig godt her. Har familie riktignok her, men det er lange avstander, dårlig vær, mørketid, dårlig kulturliv o.l som gjør at jeg helst tenker at jeg skal flytte til Oslo når muligheten kommer og jeg er ferdig å studere. 

Jeg vil til Oslo for å få et bedre klima, bedre kulturliv, mange uteplasser med uteservering, nærhet til meste, større sjanse på arbeidsmarkedet, og jeg generelt liker en større by, der man føler seg mer anonym, enn på en mindre plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo, siste stedet jeg kunne tenkt meg å bo, for et forferdelig sted.

For all del, om jeg skulle flyttet sørpå kunne jeg bodd langs kysten ned mot Fredrikstad eller hele kysten på andre siden a fjorden, rundt sørspissen og kanskje så langt nord som Stavanger. Men, kun om jeg fikk et hus på minst 300m2 ved sjøen med strandlinje og brygge.

Får jeg ikke det blir jeg her jeg er, på nordsiden av Trondheimsfjorden. 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Alt annet enn Oslo egentlig. Den byen har alt det negative med storbyer, og ingenting av det positive 😕

For min del må nok det være en liten by/bygd på sørvest-landet, med en litt større by innen kjøreavstand. Kanskje Karmøy eller der omkring. Uansett et lite sted langs kysten, det er målet. Nå bor jeg i Bergen, og synes det er greit, men politikerne i denne byen gjør den stadig mindre attraktiv. Å kopiere Oslo er ikke et sjakktrekk, noe man ser med at stadig flere bergensere flytter til nabokommunene.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Bor på Gjøvik, men er på vei bort fra byen. Er ikke så begeistra for Innlandet, det er blitt mye verre etter fylkesammenslåingen av Oppland og Hedmark,mer krangel, mistenksomhet og giftige kommentarer. Før var det mer godmodig erting, men nå som det er snakk om penger og ressurser, så blir det mer alvor. 

Regner med å få ordna ting i løpet av året, satser på å flytte til Viken/Vestfold, jeg trives nær vann og der det bor mye folk (småbyer med ca 30 000 innbyggere). 

Har bodd forskjellige steder i livet og ser på det å flytte til nye steder som spennende 🙂

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (43 minutter siden):

Alt annet enn Oslo egentlig. Den byen har alt det negative med storbyer, og ingenting av det positive 😕

For min del må nok det være en liten by/bygd på sørvest-landet, med en litt større by innen kjøreavstand. Kanskje Karmøy eller der omkring. Uansett et lite sted langs kysten, det er målet. Nå bor jeg i Bergen, og synes det er greit, men politikerne i denne byen gjør den stadig mindre attraktiv. Å kopiere Oslo er ikke et sjakktrekk, noe man ser med at stadig flere bergensere flytter til nabokommunene.

Eksempel på alt det negative, og ingenting av det positive i forhold til andre storbyer? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
magb skrev (53 minutter siden):

Eksempel på alt det negative, og ingenting av det positive i forhold til andre storbyer? 

Negativt: Gjengkriminalitet. Svindyre boligpriser. Svært lite bilvennlig. Veldig overfladiske mennesker, spesielt de unge. Veldig stor kontrast mellom fattig og rik.

Mangel på positivt: Unike attraksjoner som gjør det verd å reise en tur. Ingen spennende arkitektur. Ingen spennende butikker. 

 

Nå skal jeg ikke si at Bergen er veldig mye bedre (selv om den er litt bedre), men det er nå her jeg er født og oppvokst, og har familie og nettverk. Hadde nok ikke flyttet til Bergen heller om jeg kom fra et annet sted. Men heller Bergen enn Oslo.

Nå er det jo tross alt 1,5 år siden sist jeg var i Oslo, så kan jo hende alt er myyyye bedre nå, men utifra det jeg ser i nyhetsbildet så er det like bedritent som alltid.

Legger ved dette gamle parodiklippet fra Lørdagsmagasinet. Her tar de virkelig Oslo på kornet 🤣

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har bodd mye rundtomkring i Norge, fra de minste bygder til Oslo sentrum. Det jeg kan si fra min erfaring er at jeg foretrekker medium store byer, slik at du har de fasiliteter du trenger og tilstrekkelig offentlig transport, samtidig som man realistisk kan kjøpe seg en frittstående enebolig.

Det er også viktig å ha et kontaktnettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg liker meg egentlig veldig godt i Oslo. Eneste minuset for min del er at det er så #*%@# mye folk overalt. Uansett hvor du drar en lørdag så er det kø, kø, kø, folk, folk, folk. Nå for tiden er det oppunder 30 grader og strendene her er helt kaos. Sånn sett misunner jeg de som bor på mindre plasser. 

Jeg kunne tenkt meg å prøve Ålesund. Eller Stavanger. Ikke sikkert jeg hadde trivdes så godt, men begge byene var fine da jeg besøkte de hvertfall.

Eventuelt en mindre plass på sørlandet. 

Virker som nærhet til havet er en fellesnevner her. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gresset er alltid grønnere på den andre siden. 

Eller er det egentlig det?

Jeg tror hvor man ønsker å bo avhenger av epoken man er i livet. Som ung & uerfaren i livet er det viktig med nye impulser å erfaringer. Man skal finne sitt "jeg" her i verden; og da er ikke Kvaløya like spennende som Oslo. 
Når man har landet litt i livet, blitt etablert og fått sprellet fra seg litt - søker man gjerne mer ro, plass og det nattklubben byttes kanskje ut med en fin liten fjellbekk i landlige omgivelser.

Men jeg tror at begge disse kontrastene ikke er konstante. Oslo-folk kan la seg irritere av sirenelyder, anleggsarbeid, stressa folk og et tempo som generelt er høyere enn gjennomsnittet i Norge. Ikke ulikt en hovedstad. Mens på landsbygda kan kan savne å se andre fjes; for når man bor på mindre plasser ser man de samme bilene, samme fjesene - hver gang.

Jeg tror kunsten er som @Gavekort skriver. Velg en mellomting. Jeg tenker det er viktig for de fleste av oss å ikke bo alt for avsides til. Men heller ikke midt i sentrumsgryta. 

Selv byttet jeg ut Stavanger sentrum med en øy i Ryfylket med knappe 3000 innbyggere ca 1 time med båt unna. Angrer ikke et sekund på det. Mer plass, det er STILLE om kveldene/nettene. Jeg kan fint ta meg en bytur når jeg ønsker det. Men jeg merker at det sosiale ble nedadgående. Jeg bor på en nokså kristen bygdeplass der jeg har valgt å være litt for meg selv. Så det var jeg forberedt på. 

Men jeg ønsker meg nordover..... Kanskje Harstad, Bodø eller lignende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som bergenser innrømmer jeg den byen alltid vil ha en spesiell plass i hjertet, og  uansett hvor jeg befinner meg i verden lengter jeg jo jo tilbake på et vis. 

Har bodd i en nydelig bygd med fantastisk natur og veldig godt miljø, likevel er det helt spesielt å få komme hjemom, selv om det regner er byen like flott og merkelig nok minner  eksos-lukten der meg om hjemme.

Oslo, Stavanger eller noen av de andre større byene har jeg vært i opptil flere ganger,klarte ikke orientere meg og Oslo spesielt er forvirrende. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 24.7.2021 den 22.16):

Har bodd mye rundtomkring i Norge, fra de minste bygder til Oslo sentrum. Det jeg kan si fra min erfaring er at jeg foretrekker medium store byer, slik at du har de fasiliteter du trenger og tilstrekkelig offentlig transport, samtidig som man realistisk kan kjøpe seg en frittstående enebolig.

Det er også viktig å ha et kontaktnettverk.

Jeg har også bodd en hel del forskjellige steder og har reist over hele landet. Min erfaring er at om man skal flytte til et område uten å ha nettverk der, så er det en fordel å flytte til kysten, jeg vil vel si Bergen og kyststipen nord for Hustadvika. På kysten er det lange tradisjoner nyinnflyttere og turister mm. 

I innlandskommunene er det helt anderledes. Der er mobiliteten tradisjonelt en del lavere, og mange steder foretrekker de å forholde seg til personer de har kjent hele livet enten de liker hverandre eller ei. Kan nok være unntak langs svenskegrensen på "større" steder, men generelt vil jeg si at fremmedskepsisen er rimelig stor i innlandet.

Så om man vil komme fort igang med et nytt liv et nytt sted anbefaler jeg kysten. Det hjelper alltid med barn som deltar i mange fritidsaktiviteter uansett hvor man flytter.

Ingen regel uten unntak, og man finner utadvente sosiale nyskjerrige mennesker også på slike steder.

Lenke til kommentar

Har bodd litt forskjellig steder. Oslo er nok stedet jeg helst ville bodd, og det er hvor jeg bor mest nå. Det er også praktisk vanskelig for meg å bo noe annet sted på grunn av jobb. Som veldig mange andre av Oslos innbyggere kommer jeg fra et annet sted, fra mindre forhold og gård på bygda, og liker mye med det også - og jeg bor der iblant pga gårdsdrift.

Men jeg liker å bo i Oslo bedre, her jeg bor i byen er det stille, rolig og trygt, jeg har kort vei til natur, venner og kjente, og kort vei til det motsatte av stille og rolig når jeg ønsker det. Slipper å sette meg i bilen for alt jeg skal. Folk er litt mer åpne og lettere å prate med enn sånn det gjerne er på småsteder spesielt sentralt på Østlandet hvor bygdedyret lever i beste velgående.

Jeg reiser en del i perioder rundt i landet på jobb, men skulle jeg bodd fast et annet sted hvor jeg ikke kjenner noe særlig folk og skulle "startet på nytt" er jeg glad i Nord-Norge, hvor jeg har vært en del. Helgelandskysten, en av Træna-øyene, Vesterålen eller Lofoten kanskje.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Vokste opp i Hamar og har nå bodd i Oslo siden '09 grunnet studier og så jobb + samboer her. Trives ganske godt, selv om jeg er enig i at boligprisene er ganske brutale. Vi måtte ut med over 7M for en 77M2 leilighet i fjor. Når vi om et par års tid skal kjøpe oss en ca 100M2 leilighet så må vi nok ut med 10M eller mer ser det ut som. 

Endret av thomassit0
Lenke til kommentar

Oslo, gleder meg til jeg kommer meg vekk herifra. Bedriten by når man har feriert i lengre perioder som i feks trondheim/bergen.

Sier ikke at de er perfekte da jeg bare har vært der i 4-5 mnd om gangen, men er helt annerledes enn Oslo etter hva jeg opplevde.

Er oppvokst i Ski like utenfor Oslo, fint sted det.. Men er på vei til å bli et "mini-Oslo" med mye narkotika og gjengaktiviteter blant de yngre ( selvfølgelig ser ikke innbyggerne og politiet dette før om en 5-10 år)  Og det blir nok dobbelt opp når Oslo kommune får begynt å bygge ut 10.000 boliger der som er planen. Så blir å holde meg borte derifra også tenker jeg.

Over til noe nytt tror jeg ikke det er så mange "perfekte" plasser i Norge, det finnes unike områder som passer perfekt til tider, men over lengre perioder er nok ikke Norge et ideelt land å se på slik jeg ser på noe "perfekt" hvert fall.

Jeg ønsker å prøve noe mellom Sandefjord og Kristiansand ( kystområdet)  Egentlig alt mellom , mest fordi jeg ikke kjenner området og har aldri hørt noe negativt om det ( men hvem vet når jeg først begynner å researche )    Jeg har ikke behov for å ha "alt" rundt meg, men vil fortsatt ha litt bebyggelse og tilbud innen 5 minutter kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...